Voiko olla mustasukkainen ihastuksesta jonka kanssa ei ole parisuhteessa?
Voiko olla mustasukkainen ihastuksesta jonka kanssa ei ole parisuhteessa eikä tapailusuhteessa eikä ole koskaan ollutkaan? Vai pitäisikö tuollaisessa tilanteessa kutsua sitä joksikin muuksi kuin mustasukkaisuudeksi?
Esimerkki: Niinan työyhteisöön tulee uusi ihminen, Markus. Niinan mielestä Markus on komea, kiinnostava, mukava. Markuksella ei ole sormusta vasemmassa nimettömässä eikä tämä koskaan mainitse olevansa varattu. Muutamassa viikossa Niina huomaa olevansa voimakkaasti ihastunut Markukseen. Joitain kuukausia myöhemmin Niina, ollessaan vanhan työkaverinsa Ullan kanssa ostoksilla, näkee Markuksen kaupungilla naisen kanssa. Ulla sanoo "Katsos, tuolla on Markus vaimonsa kanssa!" Niina tuntee sydänalassaan kouristavaa tunnetta, surua, pettymystä. Hän on tunnistavinaan tunteen mustasukkaisuudeksi.
Onko Niinan tunne oikeasti mustasukkaisuutta?
Kommentit (18)
Esimerkin tunne voi olla sekoitus pettymystä ja surua siitä kun omat toiveet murskautui, miksei myös osittain mustasukkaisuutta.
Ja otsikon kysymykseen, voiko olla. Tunteet on mitä on, niitä tulee ja menee eikä ne kysele sovinnaisuuden rajoja. Eli voi olla vaikka se ei olisi tavallaan tässä tilanteessa järkevää.
Totta kai. Esimerkissä nainen on selvästi kehitellyt ihastusta uuteen työkaveriin, tsekkaillut näkyykö sormusta ja myöhemmin näkeekin toisen naisen kanssa.
Voi, mutta kovin tervettä se ei ole.
Yleensä siinä on kateutta ja pettymystä mukana. Mutta tottakai voi olla mustasukkainen, samoin kun ihastus voi olla täysin yksipuolista. Niinan on siis turha syyttää Markusta tunteistaan.
Niinan tapauksessa sanoisin, että ei ole kyse mustasukkaisuudesta, vaan nimenomaan pettymyksestä. Mustasukkaisuutta olisi, jos Niina tietäisi Markuksen olevan vapaa, mutta Markus viettäisikin mieluummin aikaansa Ullan kuin Niinan kanssa. Tällöin Niinan tuntema harmitus olisi mustasukkaisuutta.
Voihan sitä olla, minkäs tunteilleen voi. Se on sitten eriasia, kannattaako tunnetta tuoda julki. Nimimerkillä varattuun työkaveriin rakastunut.
Kaipa tuo on mahdollista, mutta en osaa kuvitella omalle kohdalle. Mulla kiinnostus katoaa sillä hetkellä kun saan tietää toisen olevan varattu.
Voi olla sairaankin mustasukkainen ihmisestä jota ei ole koskaan tavannut. Omat harhaiset mielikuvat vieneet asiat jo niin pitkälle. Kuinkas me saadaan tämä tapaus Pirjo tahdonvastaiseen hoitoon pakkomielteisestä ihastuksesta.
No eihän se nyt tilanteesta ole kiinni, miksi tunteita kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sairaankin mustasukkainen ihmisestä jota ei ole koskaan tavannut. Omat harhaiset mielikuvat vieneet asiat jo niin pitkälle. Kuinkas me saadaan tämä tapaus Pirjo tahdonvastaiseen hoitoon pakkomielteisestä ihastuksesta.
Totta, pakkopaita vai shokkihoito?
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuo on mahdollista, mutta en osaa kuvitella omalle kohdalle. Mulla kiinnostus katoaa sillä hetkellä kun saan tietää toisen olevan varattu.
Se tarkoittaa, että et ole oikeasti ollutkaan kiinnostunut. Tai sitten vain uskottelet itsellesi, että et muka ole kiinnostunut enää.
Onneksi rakastun vaan griiliruokaan enkä ihmisiin😉
Voi olla. Mun tunteet onneksi kuolee siinä vaiheessa kun tajuan, etten merkitse mitään.
no mikäli haluat olla tämän kanssa, kannattaa lähestyä ihan ystävällisesti vailla temppuiluja.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun se olisikin noin yksinkertaista.
Totta kai voi olla. Olen minä joskus ollut korventavan mustasukkainen jostain julkkis-ihastuksestakin jota ei ole todellakaan mitään toivoakaan koskaan saada tosielämässä itselleen. Vielä enemmän tuollaisesta tosielämän tyypistä, johon voisi olla oikeasti mahiksia (kun ei tiennyt että on varattu).