Paljonko teillä on opintolainaa?
Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:24"]
Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin.
[/quote] Ruokaa, vaatteita lapselle, maksanut laskuja yms. Saan pelkän lapsilisän, opintotuen ja opintolainan/kk. Perhettä kun on, niin ei saa edes asumistukea, miehen pitäisi kaikki pienestä duunaripalkastaan maksaa. Töihin en pääse, kun opiskelen kaukana kotoa ja haluan olla perheenkin kanssa. 80%läsnäolovelvollisuus, joten etänä ei voi tehdä. Mielummin otan vähän lainaa ja elän hyvää elämää kun että stressaisin kituuttamisestakin vielä tähän kaiken muun päälle.
Olen nostanut jo 2000€ ja aion nostaa kaikki. Yhteensä siis 24 000€. Kaikki aion sijoittaa. Mikäli valmistun tavoite ajassa, Kela maksaa 40% lainastani takaisin. Helppoa rahaa, mietin mikseivät muut teen samaa?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:24"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:46"]Toisille merkkaa[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"] noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska varma työllistyminen. [/quote]
MIHIN ihmeeseen tarvitsette näin paljon lainaa..
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa.. [/quote] Sinun tuomitsemisesi on myös äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa tietämättä yhtikäs mitään toisen elämästä. En itse ole ko. henkilö, mutta olen nostanut lainaa mahdollistaakseni parhaat mahdolliset lähtökohdat viettää nuoruuteni vuodet, olen nähnyt maailmaa, voin sanoa että olen elänyt :) En kadu ikinä, koska raha on vain rahaa ja sitä ei hautaansa mukaan saa. [/quote] Pakko tarttua tohon että voit sanoa eläneesi. Niin voi kaikki muutkin sanoa. Ainoita jotka eivät ole eläneet, ovat kuolleena syntyneet. Mutta ymmärrän pointtisi, onhan se kiva tehä nuorena kaikkee kun on uskallusta, energiaa ja ei oo niin sidottu paikoilleen. [/quote]
Velaksi eläminenkö on ainoa elämisen muoto..
Minä olen tehnyt töitä, olen myös nähnyt maailmaa ja voin sanoa eläneeni. Olen pitänyt hauskaa ja saanut samalla arvokasta työkokemusta jonka ansiosta pääsin todella hyvään työpaikkaan opiskeluiden jälkeen.
[/quote] Ei tuo mitenkään liittynyt velkaan tai rahaan vaan siihen että "voi sanoa eläneensä" on tyhmä sanonta, sillä jokainen on elänyt. Paitsi jos on syntynyt kuolleena. Sanontana vaan niin tyhjää sanahelinää, sillä kenenkään eletty elämä ei oo sen enämpää elämää kuin kenenkään muun. Parempi ilmaisu olis että "voin ainakin sanoa tehneeni".
[/quote]
Lainasin väärästä kohtaa, piti lainata ennen sinun tekstiäsi :)
Tällä hetkellä 3000, valmistun parin vuoden päästä, mutta aion hakea sen jälkeen maisterivaiheeseen. Alaltani löytyy onneksi töitä!
Lainaa 0 €. Sijoituksia 1500 € (s-osuuksi ja seligon rahastoja). Likvidiä 200 €. Vika vuosi loppusuoralla. Olen tyytyväinen.
En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ottaisi opintolainaa. Nostin 7000€ ja maksoin vuodessa kaikki pois. Minä käytin lainan juuri kaikkeen erittäin tyhmään, mutta se oli hauskaa aikaa. Sijoitin summasta myös hiukan. Asuntolainaakin maksan isolla erällä pois ja ei ongelmaa :) Asuntolaina onkin ainut laina enää.
Oli 13 000 ja nyt jäljellä reilut 9 000€. Valmistuin 3 vuotta sitten. Aluksi maksoin kerralla 2000€ pois ja lyhennyksien alettua olen maksanut 50€/kk. Maksan mieluummin asuntolainaa etukäteen pois kuin enemmän opintolainaa ja tällä ajalla onkin jo yksi asuntolaina maksettu pois.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:09"]
noin 18 000€ Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska alallani varma työllistyminen.
[/quote]
MIHIN ihmeeseen tarvitsette näin paljon lainaa..
Mulla ei ole ollenkaan, luokkakaverit otti lainaa etelän matkoja varten, joka on äärimmäisen järkevää ja upeaa toimintaa..
[/quote]
Lainaa on päässyt kertymään, kun olen suosiolla kaikki nostanut..muutama vuosi luonnontieteellisellä ja siihen perään 5 vuotta lääkiksessä (yksi vielä jäljellä). Töitä olen tehnyt läpi koko aikuisiän ja reilusti yli puolet opintotukikuukausista olen joutunut maksamaan takaisin (useamman kerran juurikin opintolainalla), kun tulorajat ovat ylittyneet. Olen tehnyt siis kyllä paljon töitä..mutta yksin eläminen on aika kallista..ja elän suht mukavaa elämää. Tuosta lainasta on 2800€ mennyt kahden (rotu)koiran ostamiseen.. Olen myös jonkin verran matkustellut..ja ostellut kalliita koulukirjoja, hyvät stetarit jne. :D En kadu lainaa, alallani palkkaus on onneksi hyvä alusta alkaen. Muutenkin mielestäni (lähes) kaikkien kannattaisi ottaa opintolainaa..se on halvinta lainaa mitä saa! Jos sitä ei tarvitse elämiseen eikä halua hurvitella, sen voi laittaa vaikka asuntosäästötilille..siinä olisi sitten vaikka ensiasunnon käsiraha valmiina!
0 euroa. Näin työttömänä maisterina ihan jees.
Opiskelen siis viimeistä vuotta, ja pohdin kauankohan tuonkin summan maksamiseen menee... vakityö löytyy onneksi. Ainakin toistaiseksi. -AP
Vain idiootit ja opiskelijat elää velaksi :P
noin 18 000€
Vielä vuosi koulua jäljellä. Ei ahdista, koska alallani varma työllistyminen.
2460€, maksettu on jo ikuisuus. Voisin maksaa jo kerralla pois, mutta oon vähän kiintynyt siihen, muisto nuoruudesta ja hauskanpidosta :D
N. 3000€ oli, josta olen puolet maksanut pois.
Euron olen kaverille velkaa kokiksesta.
6300€ tuostakin aika iso osa kurkusta alas. Onpahan jotain mitä muistella vanhana :)
5000e mutta tammikuussa nostan lisää 2200e, lisäksi lähen kesällä vaihtoon jolloin lainaa saa 700e/kk eli 2100 e lissää koko pottiin. Ja todennäköisesti tulen valmistumaan työttömäksi. Opintojen oheen olen hakenut töitä tuloksetta, ja ajoittain opinnot on niin hektisiä ettei töille ole aikaa.
Vielä 1,5-2v jäljellä. AMK laboratorioala.
6000 euroa... xD Maksaisin niitä takaisin jos tietäisin miten sitä maksetaan?!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:24"]
Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin.
[/quote]
fucking good for you, mun asumistuki+opintotuki ei riitä edes vuokraan :) en vaan saa halvempaa asuntoa ja kimppakämppäkään ei ole onnistunut Ei sillä, kyllä minä pärjään. Lainaa tulee olemaan varmaan n. 15 000. Käyn töissä kesäisin ja välillä sesonkiapulaisena.
Kyllä tuolle rahalle varmaan muutakin käyttöä tulevaisuudessa olisi, mutta en stressaa työllistymisestäni, joka on alallani erittäin hyvä.