Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä on opintolainaa?

Vierailija
12.12.2014 |

Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:06"]

Vain idiootit ja opiskelijat elää velaksi :P

[/quote]

Niinku kaikki suomalaiset julkistalousvajeineen. :D

Vierailija
82/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.00 e

Vierailija
84/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:24"]Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin. 
[/quote]

Kaikkia nyt ei huvita kituuttaa taloudellisesti jopa 5-6 (monesti parasta) vuotta elämästään.

Vierailija
85/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:24"]Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin. 
[/quote]

Vuokrani oli 300 €, opintotuki 470 €. Jo pelkkään matkakorttiin meni lisäksi 50 €, muista pakollisista menoista puhumattakaan. Sanotaanko näin, että minulla oli syyni.

Vierailija
86/136 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi kokoajan kituuttaa ja venyttää penniä. Opintolainalla saan huomattavasti mukavemman elämän. Voi matkustella ja osallistua koulun tapahtumiin/retkiin. Ihania muistoja. 4000e ja vuosi jäljellä.

Vierailija
87/136 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 000 e. Lisäksi 68 000 e asuntolainaa 150 000 euron asunnosta.

Woooowwww!

Itse otin 19-vuotiaana opintolainaa noin 7000 e ja ajattelin sen olleen paljon. Nyt 10 vuotta myöhemmin olen pian maksanut sen pois.

Meillä on miehen kanssa asuntolainaa 100 000 e.

Jos pitäisi laskea varat ja velat ja siitä oma varallisuus, niin olen 36 000 euroa plussalla (1 velaton asunto vuokralla ja osakkeita).

Valmistun pian ammattikorkeasta enkä kyllä kestäisi sitä ajatusta, jos olisin taaaaas joutunut ottamaan lainaa, kun olen saanut alle kolmekymppiseksi niin hienosti kartutettua omaisuutta. Kaikenlisäksi parin lapsen äitinä en kyllä olisi pystynyt enää lisävelkojen jälkeen säästämään itselleni tai lapsilleni, emmekä matkustelisi tai paljon mitään muutakaan. Mutta jokainen tekee erilaisia ratkaisuja ja juuri niinkuin sillä hetkellä näkee parhaakseen. Joskus lainaa on vain otettava.

Liika velka on kuitenkin rasite. Varsinkin nuorilla ihmisillä se voi syöstä koko talouden nurin, kun ei saa onnistumisen kokemuksia varallisuuden kasvamisesta, kun sen sijaan kasvatetaankin vain velkaa :(

Vierailija
88/136 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäljellä 150 e :D Olen maksanut pian 9 vuotta lähes 10 000 euron lainaa.

Itsekin aikanaan sen tuhlailin meikkeihin ja kaikkeen turhaan. Kiva näin 30-vuotiaana miettiä mitä tuolle 10 000 eurolle olisi tapahtunut, jos sen olisi vaikka sijoittanut! Tosin, kyllä käytin lainasta kuukausittain myös vähintään puolet elämiseen. Laskulle tuli myös tilattua. Nykyään en tilaa enää laskulle mitään ja olenkin saanut säästettyä 32 000 euroa säästöihin ja sijoituksiin. Myös lapsillani on omat salkut ja ajokorttirahat säästettynä jo. Toivon, ettei heidän tarvitsisi ottaa lainaa ollenkaan ja aionkin tehdä tietyn ratkaisevan liikkeen jossakin vaiheessa ennen kuin he muuttavat pesästä ja alan ostamaan heille kuukausittain osinkoa maksavasta yhtiöstä osakkeita.

Joku voi sanoa, että teen karhunpalveluksen, toisaalta taas kun olen aina lasteni kanssa keskustellut rahasta, niin uskon että täysi-ikäisyyden kynnyksellä he tietävät, että heillä on mahdollisuus joko tuhlata säästönsä tai jatkaa säästämistä ja ostaa oma asunto. Jos he tuhlaavat säästönsä, niin he tietävät, ettei uusia rahoja heru.

Vierailija
89/136 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi olla kolmekymppisinä noin paljon rahaa säästössä ja vielä olette onnistuneet tekemään lapset nuorena ja jo nyt ajokorttirahat säästetty yms? Olen kyllä katkera näin 41-vuotiaana yh:na, kun itse pitää ottaa lainaa, että saa ostettua lapsille lukiokirjat.

Vierailija
90/136 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattikoulu opiskelijana minulle kerääntynyt n.12k ja työpaikasta ei vielä tietoakaan kun valmistun keväällä. Saapi nähdä siinähän maksellaan sitten pois. Opintolaina mennyt elämiseen/asumiseen myös muutamaan matkailuun. Eipä tuo nyt kovin suuri ole kun miettii. Turhaa stressiä ottaa opintolainasta ylipäätänsä. Ei ole kumminkaan mitään kulutusluottoa tai muuta

Vierailija
91/136 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas vuosi yliopisto-opintoja takana ja opintolainaa on n. 9000e joista olen laittanut 5000e suoraan asuntosäästötilille. Gradu olisi tarkoitus saada parissa vuodessa nikkaroitua kasaan. Katsotaan kuinka paljon lainaa tulee otettua loppujen lopuksi, mutta suurin osa menee ASP-tilille ja rahastoon. 4000e on mennyt suoraan elämiseen, koska tukien määrä ei riitä edes vuokraan. Päälle sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja kaikki opiskeluun liittyvät laskut niin lainalla olen saanut ne hoidettua. 

Periaatteeni on, ettei lainaa kulu turhuuksiin. Vaatteeni ostan kirppiksiltä, tarvittavat kodinkoneet löydän käytettynä. En käytä lainaa rillutteluun, matkusteluun tai muuhun vastaavaan. Viimeisen vuoden aikana olen myös kivasti työllistynyt opiskelemaani ammattiin, joten sillä olen saanut myös lisätienestejä. Opiskelujen ohella käyn töissä aina vaan kun se on mahdollista ja opinnot antavat periksi. Työpaikkoja on tällä hetkellä 4 mikä mahdollistaa lainan siirtämisen suoraan säästöön. 

Vierailija
92/136 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

28500€

Vierailija
93/136 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€

Vierailija
94/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon opintolainan maksimimäärä? Mulla n.20t lainaa,saankohan lisää?

Vierailija
95/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta on noin 15000€ ja sitä makselen hitaasti pois. Nyt on jäljellä vähän alle 13000€. Ruotsissa on opintolainaa on tällä hetkellä noin 10000€ ja makselen sitä jossain vaiheessa pois kunhan valmistun. En kadu kumpaakaan lainaa.

Vierailija
96/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija kirjoitti:

Kolmas vuosi yliopisto-opintoja takana ja opintolainaa on n. 9000e joista olen laittanut 5000e suoraan asuntosäästötilille. Gradu olisi tarkoitus saada parissa vuodessa nikkaroitua kasaan. Katsotaan kuinka paljon lainaa tulee otettua loppujen lopuksi, mutta suurin osa menee ASP-tilille ja rahastoon. 4000e on mennyt suoraan elämiseen, koska tukien määrä ei riitä edes vuokraan. Päälle sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja kaikki opiskeluun liittyvät laskut niin lainalla olen saanut ne hoidettua. 

Periaatteeni on, ettei lainaa kulu turhuuksiin. Vaatteeni ostan kirppiksiltä, tarvittavat kodinkoneet löydän käytettynä. En käytä lainaa rillutteluun, matkusteluun tai muuhun vastaavaan. Viimeisen vuoden aikana olen myös kivasti työllistynyt opiskelemaani ammattiin, joten sillä olen saanut myös lisätienestejä. Opiskelujen ohella käyn töissä aina vaan kun se on mahdollista ja opinnot antavat periksi. Työpaikkoja on tällä hetkellä 4 mikä mahdollistaa lainan siirtämisen suoraan säästöön. 

Eikö gradu yleensä kirjoiteta puolessa vuodessa? Ihmeen pitkään suunnittelet sen kanssa touhuamista. Omassa ensimmäisessä tutkinnossa käytin puolivuotta ja nyt uudessa aloitan marraskuussa ja valmistuminen on kesäkuussa 2023. Ensimmäinen tutkinto oli DI ja tämä toinen on KTM.

Vierailija
97/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Maisterin paprut taskussa ja nyt 32-vuotiaana aloitan juuri suorittamaan myös oikeustieteen opintoja. Lainatarvetta ei ole, mutta nostan kaiken opintolainan ja sijoitan osakkeisiin.

Vierailija
98/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 €

Vierailija
99/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja asuntolainaa 200k, joten ei liene pieni opintolaina tuntuvan missään. Sijoitan ja kasvatan varallisuutta opiskelijana.

Vierailija
100/136 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 16000 euroa ja sain anteeksi koko summan.