Paljonko teillä on opintolainaa?
Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.
Kommentit (136)
Jotain 14 000 e (jee...), ja pankilta tuli kirje, että tässä kuussa alkaa lyhennykset. En ole vielä valmistunut, sillä olen pitänyt pari vuotta taukoa opinnoista ja tehnyt alani töitä, joista maksetaan ihan helvetin huonoa palkkaa, vaikka kyseessä on asiantuntijatyö. Valmistuminen ei edes nostaisi palkan määrää. Ei paljon naurata, kun nytkään ei ole erityisemmin varaa mihinkään ylimääräiseen. No, pakkohan se laina on takaisin joskus maksaa.
14 000... Sain onneks sen verovähennysjutun, oon vasta alkamassa maksamista.
Jos opintolainan takaisinmaksusta ei ole vielä sovittu pankin kanssa, voit maksaa lainaa pois omatoimisesti ainakin op:ssa niin, että verkkopankissa
1.kato "lainat" kohdasta opintolainan numero, (näyttää tilinumerolta).
2. Mene kohtaan "uusi maksu" ja laita se opintolainan numero siihen tilinumeroksi.
3. Sitten kerrotaan, että olet maksamassa lainaa, ja pitää valita, miten/miksi, valitse muistaakseni "ylimääräinen lyhennys", keskimmäinen kohta missä sanotaan "maksaa velkaa pois".
4. Sitten vaan valitset paljonko haluat maksaa.
Tätähän ei kannata tehdä, ennenkuin on valmistunut ja saanut kelalta päätöksen, onko oikeutettu opintolainan verovähennykseen tms. ettei menetä hyviä etuja :)
8800e, ei huoleta takaisinmaksu koska sain jo melkein 2000e verovähennystä koko potista. Tulevalla työlläni maksan jäljelle jääneen lainan varmaan vuodessa pois :) Nyt tosin aloitin uudet opinnot, mutta uutta lainaa en aio ottaa...
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:55"]Jotain 14 000 e (jee...), ja pankilta tuli kirje, että tässä kuussa alkaa lyhennykset. En ole vielä valmistunut, sillä olen pitänyt pari vuotta taukoa opinnoista ja tehnyt alani töitä, joista maksetaan ihan helvetin huonoa palkkaa, vaikka kyseessä on asiantuntijatyö. Valmistuminen ei edes nostaisi palkan määrää. Ei paljon naurata, kun nytkään ei ole erityisemmin varaa mihinkään ylimääräiseen. No, pakkohan se laina on takaisin joskus maksaa.
[/quote]
Herää kysymys että miksi otit opintolainaa? Tiesit varmaan etukäteen alasi liksatason.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 03:19"] Herää kysymys että miksi otit opintolainaa? Tiesit varmaan etukäteen alasi liksatason.
[/quote]
Niin, osaatko yhtään miettiä, minkä takia lainaa yleensä otetaan?
Yhteensä noin 5000 € lukio- ja korkeakouluajoilta. Muutin jo 16-vuotiaana pois kotoa ja tällä ja työnteolla (kaupan kassa) olen pärjännyt. Valmistuin vuosi sitten ja alan lyhentää lainaa vuoden alusta.
Oli n. 13 000€ - edelleen jäljellä n. 6 000€. Olisinko joskus 7-8v. sitten alkanut maksamaan pois tuota...
Hehee, olen maksanut pikkuhiljaa tuota pois työttömyyskorvauksilla ja satunnaisilla työtuloilla.
Joku 4000e jäljellä, tonni maksettu. Kohta takasin koulun penkille. Niin halpa laina, ettei harmita hyödyntää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 03:24"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 03:19"] Herää kysymys että miksi otit opintolainaa? Tiesit varmaan etukäteen alasi liksatason.
[/quote]
Niin, osaatko yhtään miettiä, minkä takia lainaa yleensä otetaan?
[/quote]
Osaan miettiä. Mitä siitä?
Nyt 0 euroa. Aikoinaan lainaa 1500e, jolla ostin yh-äidilleni ja pikkuveljilleni pesukoneen ja tietokoneen. Itse pärjäsin opinto- ja asumistuella hyvin. Kävin toisinaan töissä. Laina tuli nopeasti maksettua opintojen jälkeen.
0€, Yrittäjyydestä jäi oppirahoja 35 000€ maksettavaksi. Toisilta mennyt talot, perheet ja henki yrityksen kaatuessa, joten koen päässeeni vähällä.
Maksimimäärän otin silloin joskus, kun aloitin amisopinnot (-97). Sen jälkeen olen tehnyt lapsia ja valmistunut toiseenkin ammattiin (jolle en ottanut lainaa), joten lainanmaksussa on ollut hieman taukoa. Nyt kuitenkin loppusuora häämöttää, sillä lainan saldo on enää hippusen vajaa 200e. Ihan kohta sekin on kuitattu. Olen maksellut sitä ihan rauhassa pikkuhiljaa pois, sillä tosiaan halpaa lainaa plus verovähennykset saa kuitenkin joten ei ole ollut kiire.
Mulla oli enimmillään jotain 15000euroa, kertynyt lukio- ja yliopistovuosilta. Lainalla maksettu mm. ajokortti + ensiauto ja yo-kirjoitukset. Iso osa kyllä mennyt kurkusta alas ja vaatteisiin, meikkeihin ym.
Valmistumisesta on nyt 4,5v ja puoli vuotta sitten maksoin viimeiset lainat pois. Juu oishan se ollut kamalan kiva tuo 15000 käyttää vaikkapa omaan asuntoon, olisin saanut tämän rotankolon tilalle jotain hiukan parempaa heti alkuun. Mutta tulipa vietettyä superhauskaa opiskeluaikaa, eihän sellainen elämänvaihe enää ikinä tule takaisin. Lainaa uskalsin ottaa, koska tiesin että alallani työllistyminen varmaa ja palkkataso sellainen, että saan lainat nopeasti pois. Tai no fiksumpaahan se olisi ollut antaa opintolainan roikkua ja maksaa asuntolainaa tehokkaammin pois, mutta mulle vaan oli tärkeää saada nuo häviämään sieltä verkkopankista kummittelemasta aika nopeaan tahtiin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:24"]Oletteko tosissanne??? Mitä ihmettä te olette niillä rahoilla ostaneet? Minä opiskelin kesätkin, enkä käynyt töissä, joten elin koko opiskeluajan ihan vain opintotuella ja asumislisällä. Tiukkaa toki oli, mutta pärjäsin kuitenkin.
[/quote]
Tukia sain vuokran verran. Koulu oli toisessa kaupungissa noin 50km päässä ja bussi oli niin kallis että joutui ostamaan matkakortin Helsingin sisällä liikkumiseen ja sitten vielä kertamaksuina bussi kouluun kun ei ainakaan silloin myynyt mitään kuukausikortteja sillä pitkän matkan bussilla. Eli pari sataa minimissään meni siihen että pääsi kouluun ja takaisin... Sit vielä tietty ruuat ja muut kulut. Vieläkö ihmettelet?
Mulla oli 8000e, nyt 6500e jäljellä. Ei minua kaduta yhtään että otin opintolainaa. Toki käytin sen kaikkeen "turhaan", kuten parempaan ruokaan, vaatteisiin ja bilettämiseen. Mutta kyllä se minusta oli sen arvoista. Ei nyt vakituisesta kuukausipalkasta tunnu missään maksaa joku 50e kuussa takaisin. Mutta se toi viideksi vuodeksi paljon mukavamman elintason, ja minulla on noista vuosista aivan ihania muistoja.
13 000. Opintoja jäljellä pari vuotta. Otin lainan jo muksuna, kun vanhemmat pakotti.