Paljonko teillä on opintolainaa?
Minulla on n. 8800 €, ahdistaa älyttömästi :/ Tiedän kyllä, että monella on enemmänkin, mutta onhan tuo hirveä summa rahaa. Pakko on ollut nostaa ennen kuin sain töitä.
Kommentit (136)
Oli 11,000e, maksettu takaisin aikoja sitten. Elämiseen ja olemiseen rahat meni. Oi, opiskeluaika, kivaa oli!
Minulla oli 8000€ ja maksaminen meni todella helposti. Sain verovähennykset ja sitten lähdin lyhentämään 250€/kk. Tuo ei tuntunut missään, sillä elintaso nousi niin paljon kun työt alkoivat.
4500 jäljellä. Tuolloinen avopuolisoni kävi töissä ja eli sen tulotason mukaan. En halunnut elää eri eri sosiaaliluokassa tai elellä hänen siivellään, joten kävin töissä ja nostin lainaa ylläpitääkseni elintasoni. Kaduttaa aivan saatanasti, koska en koskaan ole ollut tuhlaaja ja olisin itse selvinnyt vähemmälläkin.
Jännä juttu tuo, että jotkut on niin hienoa porukkaa akateemisinee koulutuksineen ja jonkun muutaman tonnin opintolainan maksamiseen joudutaan käyttämään useampi vuosi!
Vituttaako, että opiskelitte helvetin pitkään ja tienaatte normi amis tason duunaria huonommin joka moisen pikkurahan maksais pois nurkista lojumasta hetimmiten?
Itse olen yliopiston käynyt mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli ihan naurettavan turhaa kun ajattelee, että duunarimieheni tienaa minua paremmin vaikken mikään tyhjätasku olekkaan, mieheni vielä sitäkin vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:06"]
Vain idiootit ja opiskelijat elää velaksi :P
[/quote]No eipä ollu paljon vaihtoehtoja perheellisenä opiskelijana. Lainaa oli kahdelta hengeltä maksimi mitä neljässä vuodessa sai, mutta ne on aikapäiviä sitten maksettu pois.
Mulla oli muutama tuhat markkaa, en muista enää koska olen sen jo maksanut. Asuin yksin lukioaikana ja olin lastensuojelun asiakas. Sossu pakotti ottamaan lainan. Myöhemmin sain selvikke, että toisen asteen opintoja varten ei ole pakko ottaa. Harmitti melkoisesti. Meninkin lukion jälkeen töihin ja maksoin lainan pois. Töissä olen edelleen ja amk-tutkinnon opiskelin työn ohessa ilman sentinkään tukia tai lainoja.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 07:03"]
Jännä juttu tuo, että jotkut on niin hienoa porukkaa akateemisinee koulutuksineen ja jonkun muutaman tonnin opintolainan maksamiseen joudutaan käyttämään useampi vuosi!
Vituttaako, että opiskelitte helvetin pitkään ja tienaatte normi amis tason duunaria huonommin joka moisen pikkurahan maksais pois nurkista lojumasta hetimmiten?
Itse olen yliopiston käynyt mutta näin jälkeenpäin ajateltuna oli ihan naurettavan turhaa kun ajattelee, että duunarimieheni tienaa minua paremmin vaikken mikään tyhjätasku olekkaan, mieheni vielä sitäkin vähemmän.
[/quote]
Kirjoituksesi kielellinen taso ja kirjoituksestasi heijastuva katkeruus akateemisia kohtaan on sitä luokkaa, että epäilen sinun sittenkin olevan amis ihan itse.
Mulla on opintolainaa vähän päälle 300 euroa. Yhteensä oli vähän päälle tonnin, hankin sillä aikoinani ajokortin, jota tarvitsin (yliopisto-)opintoihin liittyneeseen harjoitteluun työpaikan sijainnin vuoksi. En maksanut lainaa kerralla pois, sillä muutin ulkomaille ja pienehkö laina (edullinen) vähän unohtui, siellähän se lyheni itsekseen suomalaiselta tililtäni.
0 €, takana ammattiopisto ja nyt 2 vuotta korkeakoulua. Töissä ollut kokoajan koulun ohella :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 07:13"]
[/quote]
Kirjoituksesi kielellinen taso ja kirjoituksestasi heijastuva katkeruus akateemisia kohtaan on sitä luokkaa, että epäilen sinun sittenkin olevan amis ihan itse.
Mulla on opintolainaa vähän päälle 300 euroa. Yhteensä oli vähän päälle tonnin, hankin sillä aikoinani ajokortin, jota tarvitsin (yliopisto-)opintoihin liittyneeseen harjoitteluun työpaikan sijainnin vuoksi. En maksanut lainaa kerralla pois, sillä muutin ulkomaille ja pienehkö laina (edullinen) vähän unohtui, siellähän se lyheni itsekseen suomalaiselta tililtäni.
[/quote]
Jos alkaisin kirjoitamaan niinkuin oikeustieteellisessä opetettiin niin siitähän vasta ihmiset riemastuisivat huomauttelemaan, että päin peetä kirjoittelen.
Katkeruutta en kirjoituksellani viljellyt vaan ihan suoraan kysyin, että vituttaako?
Itseäni ei nyt suoranaisesti vituta, pidänhän työstäni ja palkkakin ihan mukava.
Mieheni kuitenkin kävi aikoinaan amiksen ja sai valmistuttuaan heti töitä (mitä ei muuten lukiosta valmistuja ihan niin helposti saakkaan ellei sitten kaupan kassalta korkeintaan (ja huom huom! en tällä mitenkään tahdo kassaneitejä väheksyä!)).
Samassa työpaikkassa herra on vieläkin ja palkka tosiaankin omaani parempi vaikka ihan normi 8 tuntisia päiviä tekeekin ja joskus harvoin jonkun viikonlopun.
Itse en pysty aamulla töihin mennessäni arvioimaan tarkkaa ajankohtaa jolloin työpäiväni loppuu sillä työt on hoidettava ajallaan vaikka kuinka sitä joutuisi ylitöitäkin tekemään sen vuoksi.
Niin ja ikinä en ole itseäni pitänyt duunareita arvokkaammassa asemassa olevana, ihan naurettavaa moinen.
Loppupeleissä me kaikki kuitenkin olemme duunareita tavalla tai toisella, joudummehan me tekemään töitä palkkamme eteen, sitähän se duunaaminen alunperin tarkoittaa ;)
Niin ja opintolainoihin palatakseni, itse en lainaa ottanut vaan olin sielä kaupan kassalla töissä kunnes valmistuin ja sain töitä omalta alaltani.
6800€. Lyhennykset eivät ole alkaneet vielä mutta olen maksanut itsekseni sitä pois sen mitä olen pystynyt.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 07:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 07:13"]
[/quote]
[/quote]
Jos alkaisin kirjoitamaan niinkuin oikeustieteellisessä opetettiin niin siitähän vasta ihmiset riemastuisivat huomauttelemaan, että päin peetä kirjoittelen.
....blaablaa...
[/quote]
Juupa juu ;)
4800€, valmistuin vuosi sitten enkä ole vielä alkanut lyhentää. Ehdin tehdä vuoden töitä ja nyt jäin äitiyslomalle. Alan lyhentää varmaan vasta vuoden päästä.
20 000 €. Maksan todella hitaasti pois, vain muutaman tonnin vuodessa, ei stressaa yhtään. Onnistuu lyhennellä jopa mammalomalla.
Jotain 10k. Tein sillä kaksi pitkää reissua Aasiaan, kaksi pitkää reissua Espanjaan ja yhden Italiaan. En kadu! Mielelläni maksan pienikorkoista ja turvallista (valtion takaamaa) velkaa takaisin.
Valmistuessa lainaa tulee olemaan 16 000 - 18 000 e. Lääkisopinnot, enkä pysty tekemään läsnäolopakkojen ja opiskelutahdin vuoksi tekemään töitä ilman että pää hajoaa. Ehkä sitten kun saan alaan liittyvän kesätyöpaikan voin tehdä jouluja ja viimeisinä vuosina varmasti päivystyksiä.
Kämppä, sähkö, vesi, netti ja puhelin on saatava maksettua, ja pakollisten kulujen jälkeen jää kuukaudessa n. 300 e käyttövaroja. Se meneekin sitten pitkälti kaikkeen mitä tavallisesta ruokakaupasta saa ja matkoihin. Heti syksyn alussa menee monta sataa yliopistomaksuihin, kirjoihin ja vakuutuksiin. Niukemminkin voisi toki elää, mutta onneksi ei ole pakko. Halvempaa kämppää jonottaessa.
Mulla oli enimmillään noin 13000e opintolaina. Ensimmäisen erän nostin jo 1997 autoa varten kun vanhemmat sanoivat sen olevan halpaa lainaa ja että maksavat lainan aikanaan puolestani pois. No, ajan saatossa tajusin, että opintolainahan olikin oikeasti kallista lainaa, verrattuna asuntolainaan esimerkiksi. Ja vanhempani erosivat enkä saanut todellakaan apua noihin ensimmäisiin lukioaikoina otettuihin opintolainoihin maksuapua. Opintolainan ottaminen ja pois maksaminen opettivat kyllä hyvin sen, että aina se laina on pois maksettava ja että sillä on (kova) hintansa. Maksoin opintolainan pois vuonna 2013. Elämiseen en ota enää ikinä lainaa jos ei ole äärimmäinen pakko. Asunnotkin ollaan remontoitu säästöillä pikkuhiljaa. Asuntolainaa on mutta maltillisesti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 07:06"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 01:06"]
Vain idiootit ja opiskelijat elää velaksi :P
[/quote]No eipä ollu paljon vaihtoehtoja perheellisenä opiskelijana. Lainaa oli kahdelta hengeltä maksimi mitä neljässä vuodessa sai, mutta ne on aikapäiviä sitten maksettu pois.
[/quote]
Opiskele ennen kun alat tekemään lapsia.....
Tällä hetkellä 0 €. Yhden reilun kolmen tonnin opintolainan oon jo saanut maksettua. Se oli siis aiemmista opinnoista.