Syödäänkö teillä AINA viisi kertaa päivässä?
Olen ollut liiankin pakkomielteinen syömisten ja ruuanlaittamisen kanssa ja viimeaikoina on tullut todellinen tympääntyminen. Jaksaako ihmiset todella laittaa joka ikinen päivä viisi kertaa päivässä ruokaa itselleen ja/tai perheelleen?
Minä en.
Kommentit (31)
No ei, meillä syödään miten milloinkin. Joskus ei ole kunnon ateriaa koko päivänä jne. mutta sydään kyllä "kaikenlaista" muuta.
Ei todellakaan. Kolme kertaa yleensä. Toki saa ottaa aina leipää tai hedelmiä jos on nälkä.
Joskus syödään, joskus ei. Joinakin päivinä ei vain ole niin nälkä jolloin syömiskerrat saattaa jäädä 2-3 kertaan. Esim. treenipäivinä sitten taas ruoka kyllä maistuu ja tulee syötyä se viisi kertaa.
En. Tyypillisesti lapset syö neljä kertaa, joista arkena osa koulussa tai päiväkodissa.
Huh, kiitos. KIITOS! Tästä on tullut mulle jo aikamoinen pakkomielle jopa. Kaikkialla neuvotaan mitä kuuluu syödä, minkälaista ruokaa, kuinka usein jne. Vielä kun tähän yhtälöön liitetään lapsia, niin syyllisyys on taattu.
Taidan alkaa "parantumaan" kun jääkaapista löytyy eineksiä ja ruoka ja ruuanlaitto ei ole kokoajan mielessä.
Harvoin. Neljä toteutuu useimmiten. Joskus vain kolme.
Ei todellakaan, lämmin ruoka tehdään kerran päivässä. Aamupalan voi ottaa lämpimänä kuka tahtoo, mies sy aina aamulla puuroa, eli se on lämmintä. Lapset söi ennen illalla puuroa, mutta eivät huoli sitä enää. Syövät samoja juttuja aamulla ja illalla, ja välipalana tarpeen vaatiessa. Jos valmistaisin viisi kertaa päivässä jonkun aterian, ei kukaan sitä jaksaisi syödä, ja minä en ehtisi tehdä mitään muuta, aamusta iltaan pelkkää kokkausta, en minä ole mikään kokki.
4 tai 5. Lapset syö aamulla itse ja välipalan, lounas koulussa, iltaruuan teen, iltapalan joko tekevät itse tai keitän puuroa/pannaria/munakasta mitä eivät osaa yksin tehdä vielä
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:28"]
Ei todellakaan, lämmin ruoka tehdään kerran päivässä. Aamupalan voi ottaa lämpimänä kuka tahtoo, mies sy aina aamulla puuroa, eli se on lämmintä. Lapset söi ennen illalla puuroa, mutta eivät huoli sitä enää. Syövät samoja juttuja aamulla ja illalla, ja välipalana tarpeen vaatiessa. Jos valmistaisin viisi kertaa päivässä jonkun aterian, ei kukaan sitä jaksaisi syödä, ja minä en ehtisi tehdä mitään muuta, aamusta iltaan pelkkää kokkausta, en minä ole mikään kokki.
[/quote]
Nimenomaan. Usein tuntuu että asun melkein keittiössä ja en ehdi päivän aikana muuta tehdäkään kun laittaa ruokaa tai siivota ruokailun jälkiä.
Nykyään hössötetään ihan kauheesti ruuasta, vaikka sitä one enemmän tarjolla kuin koskaan ennen. Luin vasta artikkelin 104 vuotiaasta lääkäristä, joka työskentelee vieläkin ja hän mainitsi, että ei pidä lainkaan niin tärkeänä ravinnon ja liikunnan merkitystä ihmiselle mitä tänä päivänä annetaan ymmärtää.
Että tärkeämpää on pitää yllä sosiaalisia suhteita ja kävelylenkit riittävät kunnosta huolehtimiseen. Lounaskin kuulemma usein korvaantuu makkaravoileivillä. :)
Tämä kolahti, uskon että tuohon ikään mennessä herralla on jo aika paljon tietämystä.
-ap
Tää nykyajan terveys ja liikunta ja ruokabuumi on kyllä jo sairasta.
Ei ikinä. Meillä syödään yleensä jotain aamupalaa, lounas (töissä,hoidossa,koulussa tai kotona), päivällinen ja illalla joku iltapala. Lomalla voi olla että skipataan aamiainen ja siirrytään suoraan lounaaseen tai syödään lounas niin myöhään, esim.klo 14 ettei enää tehdä toista ateriaa vaan tehdään esim.puuroa jo vähän tavanomaista aiemmin. Joskus syödään aamupalan ja lounaan sijaan "brunssityyliin". Inhoan rutiineja ja pyrin vähän tietoisesti niitä lomilla murtamaan, silloin ei mennä kellon mukaan ja nukutaan pitkään jne
Kyllä syödään. Joskus (mutta harvoin) jätän välipalan pois jos lounas on venynyt niin että päivällisen aika on pian. Meillä on muutenkin tosi säännöllinen päivärytmi, ja olen kokenut sen hyväksi lasten kanssa.
Lapset 3 ja 5v.
Mä syön 3, lapsi 4 ja mies 6 kertaa päivässä. Aamupala ja päivällinen syödään yhdessä.
Koulun ja ip-kerhon ruokailut on muksun ateriarytmiin täysin sopimattomat....mutta täytyy niiden kanssa yrittää pärjätä ts. lapsi ei koskaan ole lounas- tai päivällisaikaan nälkäinen, mutta ahmii ip:ssä välipalaa ja söisi koko jääkaapillisen iltapalalla.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:50"]
Kyllä syödään. Joskus (mutta harvoin) jätän välipalan pois jos lounas on venynyt niin että päivällisen aika on pian. Meillä on muutenkin tosi säännöllinen päivärytmi, ja olen kokenut sen hyväksi lasten kanssa.
Lapset 3 ja 5v.
[/quote]
Toiset rakastaa rutiineja ja samanlaista päivärytmiä. Minä INHOAN sellaista.
Mutta kiva kuulla, että tääkin asia taitaa olla aika tabu. Hyvähän se on tietysti ja pointsit niille jotka tuohon pystyy ja kykenee ja jotkut jopa nauttii. Se on vaan käsitettävä että minä en kuuluu siihen kategoriaan ja sekin on han fine. :)
-ap
Päiväkotipäivinä joo, kotipäivinä yleensä neljästi päivässä. Kotipäivinä välipala jää yleensä pois, päiväkodissa se tarjoillaan. Tosin kesäisin yleensä jää toinen lämpimistä ruuista pois ja sen tilalla jotain pientä evästä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:50"]
Lapset 3 ja 5v.
[/quote]
Tuon ikäiset lapsethan nukkuu puolet vuorokaudesta, miten muka jaksavat syödä viisi kertaa? Parin-kolmen tunnin välein ahdetaan kupu täyteen?
Ei. Yleensä vain aamiainen, lounas, välipala ja iltapala/päivällinen. Välipala voi olla omena.
Vapaapäivinä ei ikinä. Herätään yleensä koko sakki niin myöhään, että aamiainen muuttuu brunssiksi. Sit ehkä jotain välipalaa jossain välissä, jos meinaa nälkä yllättää ja syödään päivällinen myöhemmin tai syödään lounas/päivällinen iltapäivällä, alkuillasta jotain pientä ja myöhemmin iltapala.
Arkipäivisin lapset syö aamulla kotona, lounaan koulussa/päiväkodissa ja välipalaa kotiintullessa. Ja sit laitan päivällisen iltasella. Iltapala on yleensä sit kevyempi. Syödään päivällinen usein vasta klo 19-20
Ei syödä.