Surullinen joulu tulossa meikäläiselle :(
Itkettää ihan kamalasti.. Kävin tänään kaupassa ja siellä soi iloiset joululaulut, mutta minut ne saavat surulliseksi. Olen yleensä viettänyt ikimuistoisen ihanan joulun vanhempieni luona, mutta he kuolivat kesällä onnettomuudessa molemmat.. En tiedä yhtään mitä tehdä aattona. Jäin juuri työttömäksi kun firma meni konkkaan, palkat vielä saamatta kun oli todella saamaton pomo. Taidan tilata kinkkupitsaa ja katsoa telkkaria koko aaton ajan. Harvat kaverit viettävät tietenkin perheidensä luona joulun, joten heistäkään ei ole seuraa. Sukua ei ole sellaista läheistä joiden luo voisi mennä. Hitsi kun harmittaa :( Onkohan aattona mitään toimintaa meille yksinäisille missään? Asun Oulussa..
Anteeksi, oli pakko saada purkaa johonkin kun varsinkin öisin tuntuu pahalta tämä yksinäisyys.
Kommentit (61)
Älä vittu valita... Ei ole muillakaa helppoa. Viisi lasta, tili nollilla, sairaus painaa päälle, isäni kuoli hiljattain, ei sukulaisia, ei minkäänlaista tukiverkkoa, ei ystäviä, ei yksinkertaisesti mitään. Meilläkään ei tänä jouluna vietetä joulua. Jos noita lapsia ei olisi niin haluaisin kuolla pois
Sulla on viisu lasta, nauti nyt heistä. Yksin et ainakaan ole törppö.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 09:14"]
Älä vittu valita... Ei ole muillakaa helppoa. Viisi lasta, tili nollilla, sairaus painaa päälle, isäni kuoli hiljattain, ei sukulaisia, ei minkäänlaista tukiverkkoa, ei ystäviä, ei yksinkertaisesti mitään. Meilläkään ei tänä jouluna vietetä joulua. Jos noita lapsia ei olisi niin haluaisin kuolla pois
[/quote]
Ap ei saa purkaa suruaan täällä, mutta sulla on oikeus kommentoida tosi ajattelemattomasti koska sulla on olevinaan vaikeampaa? Ihan käsittämätöntä, että aikuisen ihmisen näppikseltä voi tulla jotain tuollaista.
Ap:lle halaus ja tsemppiä. Toivon sinulle tulevaisuuteen paljon iloa ja onnea.
Kivoja viestejä tänne on jo tullutkin, joten en oikein osaa kommentoida muuta kuin että oikein paljon lämpimiä ajatuksia ja voimia ap:! <3
Kynttilät, valokuvat ja hyvät muistot - niistä suosittelisin sinua kokoamaan joulun. Totta kai välillä pitää päästää se lohdutinkin itku, mutta sen jälkeen taas seesteisemmin. Vanhempasi eivät haluneet, että sinulla olisi paha olo, joten yritä löytää heidän rakkaudestaan voimaa kestää heidän menettäminen. Eka vuosi on se rankin, menehtynyt tulee mieleen vaikka missä paikoissa ja vaikka mistä asioista, mutta sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa muodostua uudeksi normaaliksi se ettei häntä olekaan muutoin kuin muistoissa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 00:50"]
Itkettää ihan kamalasti.. Kävin tänään kaupassa ja siellä soi iloiset joululaulut, mutta minut ne saavat surulliseksi. Olen yleensä viettänyt ikimuistoisen ihanan joulun vanhempieni luona, mutta he kuolivat kesällä onnettomuudessa molemmat.. En tiedä yhtään mitä tehdä aattona. Jäin juuri työttömäksi kun firma meni konkkaan, palkat vielä saamatta kun oli todella saamaton pomo. Taidan tilata kinkkupitsaa ja katsoa telkkaria koko aaton ajan. Harvat kaverit viettävät tietenkin perheidensä luona joulun, joten heistäkään ei ole seuraa. Sukua ei ole sellaista läheistä joiden luo voisi mennä. Hitsi kun harmittaa :( Onkohan aattona mitään toimintaa meille yksinäisille missään? Asun Oulussa..
Anteeksi, oli pakko saada purkaa johonkin kun varsinkin öisin tuntuu pahalta tämä yksinäisyys.
[/quote]
Muistaakseni seurakunta järjestää jotain aattona yksinäistä joulua viettäville. Katsopa netistä seurakunnan sivuilta. No, kapakathan ovat nykyään auki aattonakin, jos haluaa tavata muitakin yksinäisiä. Osanottoni suureen menetykseesi:(
Voi ap miten ikävää :'( mullakin on tulossa kurja joulu mutta perhe on sentään ympärillä... Mies ja lapset. Anoppilaan mennään kun appiukko kuoli alkuvuodesta, ettei anoppi jää yksin. Minä olen jäänyt myös juuri työttömäksi, lisäksi isäni on sairastunut niin vakavasti että liekö hänen viimeinen koulunsa :( Silti sulla on asiat vielä huonommin ja osaa laittaa omia asioitaan tärkeysjärjestykseen. Voimia ja jaksamista sulle ap kovasti toivotan.
Vaikka joulukirkko voi tuntua ahdistaalle, mutta voisiko sen ottaa siten, että siellä on mahdollisuus muistalla vanhempia ja olla heidän kanssaan "yhdessä". Sen jälkeen haudalle kynttilät. Herran huoneeksikin kirkkoa kutsutaan ja Herran luona vanhempasi ovat. (Tulipa uskonnollissävytteinen vastaus tapakristityltä... Hämmästelee tämä.)
Jos et halua olla yksin, mieti oikeasti vapaaehtoistyötä. Voi hetkellisesti auttaa pahimman yli, kun et ole yksin ajatustesi kanssa.
Tai jos teet aatosta itsesi näköisen? Sauna, hemmottelua (edes pientä), annat luvan itsellesi vain olla. Monet ottavat joulun stressin sijaan rentoutumisena, vapaapäivänä. Tee siitä oman näköisesi ja anna aatolle mahdollisuus. Luulen, että sitä sinun vanhempasikin haluaisivat. Ettet surisi liikaa, vaan muistelisit heitä lämmöllä ja hyvyydellä. Tekisit aatosta itsellesi hyvän. :)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 02:46"]
Just joo, ulistaan sääliä jossai AV:lla. Hanki ap elämä ja sisältöä siihen. Mullaki on köyhä joulu ja oon neljän lapsen yh, en silti valita.
[/quote]
Taidat kyllä valittaa.
Mäkin kutsuisin sut mielelläni viettämään joulua meidän perheeseen ♡ harmi kun perhe asuu eteläsuomessa :-(
Aloittajalle moikat! Täällä 21-vuotias nuori nainen, oululainen kans. Vietän myös ensimmäisen joulun ihan yksinäni, kylläkin ihan vapaasta tahdostani :)! Oot enemmän ku tervetullut vaikka syömään mun luo Tuiraan!
Ihana 58!
Jos et ap rohkene tuohon ihanaan ehdotukseen tarttua niin olisko sulla jotain läheistä ystävää, jonka perhejouluun saattaisit mahtua mukaan?
Kiitos tsemppaavista vastauksista. Kiitos myös paljon kutsuista viettämään joulua luoksenne, en vaan haluaisi tuppautua kenenkään luokse kun tulee semmoinen tunne että on vaivoiksi. Saattaa kuulostaa kyllä typerältä. En ole uskovainen, mutta kirkossa voisin käydä kyllä laulamassa virret (tykkään siitä) ja samalla käydä siellä hautuumaalla. Ei tämä nyt niin toivottomalta enää tunnukaan. Ihanaa joulua kaikille ja nauttikaa Tekin jouluistanne ihanat <3
T. Ap
Minä taas olen omasta tahdostani yksin joulun. Perinteeni on syödä pakastepizza ja juoda pullo viiniä jouluaattona. Juhlapyhillä ei ole minulle miätän aatteellista merkitystä, ovat vain vapaapäiviä. Vanhemmat minulla ovat elossa ja kaipaisivat sukujouluun, mutta minua ahdistaa moiset sosiaaliset tilaisuudet joten olen yksin mieluummin.
Sympatiseeraan. Hyvää joulua kuitenkin.
Tuona ensimmäisenä jouluna se menetyksen- ja yksinäisyydentunne valtaa, on sitä sitten ihan missä tahansa joulunvietossa mukana. Ei sitä pääse pakoon. Mutta siitä selviää kyllä. Ja sitten elämä löytää uusia uomiaan. Toivottavasti joku päivä saat viettää niitä ikimuistoisia perhejouluja omien lastesi kanssa. Vanhempasi ovat jättäneet sinulle siihen henkisen perinnön.