Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustele minulle miksi eläimiä saa tappaa

Vierailija
11.12.2014 |

Onhan nekin tuntevia olentoja joten miksi niiden kärsimyksellä ei olisi väliä? Miksi jonkun toisen olennon kärsimys olisi jotenkin enemmän oikeutettua kuin toisen?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:45"]Syökö lehmä soijaa? Oon luullut et AIV rehua. [/quote] Suomessa AIV rehu ja kuivaheinä ovat pääasialliset ravinnon lähteet naudoilla. Kasvaville eläimille syötetään tämän lisäksi soijaa/venhää/ohraa/hernettä/härkäpapua yms. Nämä kaikki kelpaavat myös ihmisravinnoksi. AIV rehu myös tuotetaan usein pelloilla, joilla voisi viljellä myös ihmiravinnoksi kelpaavia kasveja. Rapakon toisella puolella syötetään paljon enemmän ihmisravintoa lehmille, esim maissia ja soijaa. Lehmille syötetään jatkuvasti lääkkeitä, että pötsi kestää noin sulavaa ravintoa. Yksi syy taas tukea kotimaista. T. Agronomi

[/quote]

Kertoisiko arvon agronomi mitä kasveja voisi Suomessa viljellä noilla nykyisillä rehupelloilla? Siis sellaisia kasveja, joista saisi samat kalorit ja ravintoaineet kuin lihasta, munista ja maitotuotteista.
[/quote]

No en ole lukenut ihmisten ravitsemustiedettä, mutta herne ja härkäpapu ovat hyviä aminohappokoostumukseltaan.
En ole sitä mieltä todellakaan, että lihansyönti ja eläinten tuotanto pitäisi lopettaa. Vaan että vähennettäisiin sitä kulutusta. Vaikka ihan alkuunsa niin, että pitää yhden lihattoman päivän viikossa.
Kananmuna on muuten hyvin ympäristöystävällinen, sen tuottamiseen ei paljoa rehua tarvita.
T. Agronomi

Vierailija
42/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:10"]

Onkohan kukaan miettinyt mitä tapahtuisi jos koko maapallo alkaisi kasvissyöjäksi. Paljonko peltoja tarvittais lisää ja millä teholannotteilla ja geenimanipulaatiosysteemrillä saataisiin tarpeeksi proteiinipitoista ruokaa kaikille. Ei välttämättä kestäisi maapallo sitä.

[/quote]

Mitä luulet niihden eläinten syövän ennen kuin ne pannaan lihoiksi? Aivan oikein, kasvisruokaa.  Lihantuotanto nimenomaan se tuotantolaji, joka kuluttaa peltoalaa. On ekologisesti kestävämpää ruokkia koko maailma kasvisravinnolla.

[/quote]

Mutta jos sekä lehmät että ihmiset söisivät pelkkää kasvisruokaa, niin täytyisi kai sitä peltoalaa olla entistä enemmän?
[/quote]

Et voi olla noin tyhmä. Ei lehmiä olisi niin paljon jos ihmiset söisivät vain kasviperäistä ravintoa. Myös maitotalous on perseestä ja jopa lehmien olot jopa kamalammat kuin lihakarjalla. Ja maidon terveysvaikutuksetkin kyseenalaisia ja Valion höpö höpöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:45"]Syökö lehmä soijaa? Oon luullut et AIV rehua. [/quote] Suomessa AIV rehu ja kuivaheinä ovat pääasialliset ravinnon lähteet naudoilla. Kasvaville eläimille syötetään tämän lisäksi soijaa/venhää/ohraa/hernettä/härkäpapua yms. Nämä kaikki kelpaavat myös ihmisravinnoksi. AIV rehu myös tuotetaan usein pelloilla, joilla voisi viljellä myös ihmiravinnoksi kelpaavia kasveja. Rapakon toisella puolella syötetään paljon enemmän ihmisravintoa lehmille, esim maissia ja soijaa. Lehmille syötetään jatkuvasti lääkkeitä, että pötsi kestää noin sulavaa ravintoa. Yksi syy taas tukea kotimaista. T. Agronomi [/quote] Kertoisiko arvon agronomi mitä kasveja voisi Suomessa viljellä noilla nykyisillä rehupelloilla? Siis sellaisia kasveja, joista saisi samat kalorit ja ravintoaineet kuin lihasta, munista ja maitotuotteista. [/quote] No en ole lukenut ihmisten ravitsemustiedettä, mutta herne ja härkäpapu ovat hyviä aminohappokoostumukseltaan. En ole sitä mieltä todellakaan, että lihansyönti ja eläinten tuotanto pitäisi lopettaa. Vaan että vähennettäisiin sitä kulutusta. Vaikka ihan alkuunsa niin, että pitää yhden lihattoman päivän viikossa. Kananmuna on muuten hyvin ympäristöystävällinen, sen tuottamiseen ei paljoa rehua tarvita. T. Agronomi

[/quote]

Miksi pitäisi vähentää lihankulutusta? Liha on ruokaa ja Suomessa sitä syödään eurooppalaisiin verrattuna vähän. Eikö ympäristösyistä olisi oleellisempaa vähentää esimerkiksi ohrantuotantoa, jotta ihmiset vähentäisivät oluen juontia? Tai vähentää perunanviljelyä, jotta ihmiset eivät söisi niin paljon sipsejä? Täysin tarpeettomia tuotteita ihmiselle ovat sekä olut ja sipsit. Säästyisi sitä peltoa vaikka härkäpavun viljelyyn (jos se nyt yleensä edes on kannattavaa touhua suuressa mittakaavassa).

Vierailija
44/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei sais. Mäki olen ampunu monta sataa elukkaa ja kaikki syöny. Nam nam!

Vierailija
45/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko täällä nyt tuotantoeläimien vai kaikkien eläimien tappamisesta? 

Vierailija
46/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:58"]

[/quote]

Ei ketjun aloittaja oikein itsekään tiedä. Piti vain egobuustissaan tehdä avaus. Tuntui niin hyvältä päästä moraalisen pohdinnan varjolla ylentämään itsensä. Ap on ollut jonkun aikaa syömättä lihaa, ja tosiuskovaisen tavoin kyseenalaistaa muiden tavat elää ja hahmottaa maailmaa.

Vierailija
47/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:58"]

[/quote]

Ei ketjun aloittaja oikein itsekään tiedä. Piti vain egobuustissaan tehdä avaus. Tuntui niin hyvältä päästä moraalisen pohdinnan varjolla ylentämään itsensä. Ap on ollut jonkun aikaa syömättä lihaa, ja tosiuskovaisen tavoin kyseenalaistaa muiden tavat elää ja hahmottaa maailmaa.
[/quote]

Näin pitääkin tehdä, kenties joku ketjun minäminäminä minun herkkulihat minun moraali -tyypeistä alkaa ajatella ja vähentää lihansyöntiä.

Vierailija
48/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap olisi vointu tehdä pointtinsa selvemmäksi. Itse en todellakaan kannata eläinten tehotuotantoa. Me empatiaan kykevinä ihmisinä pystymme parempaankin mielestäni. En myöskään aja kaiken lihan syönnin lopettamista, mutta luomun sekä riistan suosimista, ja ennenkaikkea lihan syönnin vähentämistä. Ihmetyttää nykyinen asenne kun koulujen kasvisruokapäivästäkin nostetaan negatiivisessa valossa älämölö. Minun aikanani oli kyllä aivan normaalia, että koulussa oli joskus lounaana pinaattikeittoa, kesäkeittoa tms. Mitä pahaa on tarjota lapselle kasvisruokaa kun se kuitenkin on terveellisempää (http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2013/06/04/onnea-kasvissyojalle-elat-muita-pidempaan/20137936/139).

T: kasvissyöjä

Vierailija
49/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:58"] Puhutaanko täällä nyt tuotantoeläimien vai kaikkien eläimien tappamisesta?  [/quote] Ei ketjun aloittaja oikein itsekään tiedä. Piti vain egobuustissaan tehdä avaus. Tuntui niin hyvältä päästä moraalisen pohdinnan varjolla ylentämään itsensä. Ap on ollut jonkun aikaa syömättä lihaa, ja tosiuskovaisen tavoin kyseenalaistaa muiden tavat elää ja hahmottaa maailmaa. [/quote] Näin pitääkin tehdä, kenties joku ketjun minäminäminä minun herkkulihat minun moraali -tyypeistä alkaa ajatella ja vähentää lihansyöntiä.

[/quote]

Tai joku minäminäminä minun geenimuunnellut soijapavut- tyypeistä alkaa ajatella ja vähentää soijansyöntiä.

Vierailija
50/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon tappanut monta hyttystä. ne halusi mun veren. mäkin halusin mun veren. voitin suuret taistot. olen sankari. älkää vähätelkö mun suuruuttani.

Vierailija
51/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:58"] Puhutaanko täällä nyt tuotantoeläimien vai kaikkien eläimien tappamisesta?  [/quote] Ei ketjun aloittaja oikein itsekään tiedä. Piti vain egobuustissaan tehdä avaus. Tuntui niin hyvältä päästä moraalisen pohdinnan varjolla ylentämään itsensä. Ap on ollut jonkun aikaa syömättä lihaa, ja tosiuskovaisen tavoin kyseenalaistaa muiden tavat elää ja hahmottaa maailmaa. [/quote] Näin pitääkin tehdä, kenties joku ketjun minäminäminä minun herkkulihat minun moraali -tyypeistä alkaa ajatella ja vähentää lihansyöntiä.

[/quote]

Tai joku minäminäminä minun geenimuunnellut soijapavut- tyypeistä alkaa ajatella ja vähentää soijansyöntiä.

[/quote]

En syö soijaa ollenkaan, mutta muita papuja kylläkin, luomuna ;)

T: 48

Vierailija
52/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:03"]

[/quote]

[/quote]

Tän ketjun piti olla filosofista pohdintaa mutta tää meni nyt kasvinsyöjä-lihansyöjä -väittelyksi.

Vierailija
53/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:55"]

Koska eläimetkin tappavat toisiaan. Koska ravintoketju. Tappaminen on luonnollista. Siinä ei ole mitään väärää, kunhan ei tapeta huvin ja urheilun vuoksi tai murhameiningillä.

[/quote]

Ei kaikki eläimet tapa. Ei meidän ole pakko syödä lihaa. Sodat ovat luonnollisia ja muita typeriä argumentteja. Miksi huvikseen tappaminen olisi jotenkin enemmän väärin kuin ruuaksi tappaminen? Ihminen ei edelleenkään kuole nälkään vaikka jättäisimme eläimet syömättä.
[/quote]

Mikäki hirvikantoja ei pidettäisi aisoissa, niin voin sanoa, et suomalaisia kuolisi aika suuret määrät vuosittain. Hirvikolareita tapahtuu vuosittain, mutta mietippä millainen räjähdysmäinen nousu niihinkin kolarimääriin tulisi.
Ihminen ei tarvitse lihaa ravinnokseen, osittan totta, mutta riistanhoitoon kuuluu kantojen aisoissa pitäminen kaatamalla luvanvarainen määrä eläimiä.

Vierailija
54/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:55"]

Koska eläimetkin tappavat toisiaan. Koska ravintoketju. Tappaminen on luonnollista. Siinä ei ole mitään väärää, kunhan ei tapeta huvin ja urheilun vuoksi tai murhameiningillä.

[/quote]

Ei kaikki eläimet tapa. Ei meidän ole pakko syödä lihaa. Sodat ovat luonnollisia ja muita typeriä argumentteja. Miksi huvikseen tappaminen olisi jotenkin enemmän väärin kuin ruuaksi tappaminen? Ihminen ei edelleenkään kuole nälkään vaikka jättäisimme eläimet syömättä.
[/quote]

Mikäki hirvikantoja ei pidettäisi aisoissa, niin voin sanoa, et suomalaisia kuolisi aika suuret määrät vuosittain. Hirvikolareita tapahtuu vuosittain, mutta mietippä millainen räjähdysmäinen nousu niihinkin kolarimääriin tulisi.
Ihminen ei tarvitse lihaa ravinnokseen, osittan totta, mutta riistanhoitoon kuuluu kantojen aisoissa pitäminen kaatamalla luvanvarainen määrä eläimiä.
[/quote]

Nyt on ihan filosofinen pohdinta: kun ihminen haluaa niin monen eläimen populaatiokokoa säädellä, niin miksi ihmisten määrää ei säädellä samalla tavalla ?

Mikä oikeus meillä on lisääntyä hiltitttomasti ja tuhota maapallo?

Vierailija
55/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 21:25"]Nämä jotka puolustavat eläinten tappamista... Montako olette itse tappaneet?  Miksi ette pysty siihen?
[/quote]

Penskasta asti oon riistametsällä kulkenu. Ensimmäisen jänikseni ammuin kun olin 12 vuotias ja ensimmäisen hirven kaadoinn 16 vuotiaana.
Nyt on ikävä kyllä metsästys jääny vähemmälle, mutta kohta olen taas kotonurkille menossa niin varmaan hirvimettälle lähetää porukalla. :)

Vierailija
56/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nyt on ihan filosofinen pohdinta: kun ihminen haluaa niin monen eläimen populaatiokokoa säädellä, niin miksi ihmisten määrää ei säädellä samalla tavalla ?

Mikä oikeus meillä on lisääntyä hiltitttomasti ja tuhota maapallo?
[/quote]

Mun puolesta ihmisiäkin voitais alkaa säätelee! Aivan loistavasti käy mulle.

Vierailija
57/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 19:55"] Koska eläimetkin tappavat toisiaan. Koska ravintoketju. Tappaminen on luonnollista. Siinä ei ole mitään väärää, kunhan ei tapeta huvin ja urheilun vuoksi tai murhameiningillä. [/quote] Ei kaikki eläimet tapa. Ei meidän ole pakko syödä lihaa. Sodat ovat luonnollisia ja muita typeriä argumentteja. Miksi huvikseen tappaminen olisi jotenkin enemmän väärin kuin ruuaksi tappaminen? Ihminen ei edelleenkään kuole nälkään vaikka jättäisimme eläimet syömättä. [/quote] Mikäki hirvikantoja ei pidettäisi aisoissa, niin voin sanoa, et suomalaisia kuolisi aika suuret määrät vuosittain. Hirvikolareita tapahtuu vuosittain, mutta mietippä millainen räjähdysmäinen nousu niihinkin kolarimääriin tulisi. Ihminen ei tarvitse lihaa ravinnokseen, osittan totta, mutta riistanhoitoon kuuluu kantojen aisoissa pitäminen kaatamalla luvanvarainen määrä eläimiä. [/quote] Nyt on ihan filosofinen pohdinta: kun ihminen haluaa niin monen eläimen populaatiokokoa säädellä, niin miksi ihmisten määrää ei säädellä samalla tavalla ? Mikä oikeus meillä on lisääntyä hiltitttomasti ja tuhota maapallo?

[/quote]

Ihmiset ei alkuunkaan hallitse lisääntymistoimiaan. Syntyvyyteen pitäisi alkaa puuttumaan rankalla kädellä.

Vierailija
58/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ymmärrä mihin vastasit. En syö soijaa minäkään. T: 49

Vierailija
59/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Korjaa jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni mielestäsi kasvissyönti on yhtä kuin geenimuunneltua soijaa joka päivä ruokalistalla? Jollain saattaa ollakin, mutta vakuutan, että näin ei aina ole. Esimerkiksi minun kohdallani: olen kasvissyöjä, mutta en kuluta gmo soijaa/gmo.ta ylipäänsä. Proteiinina toimii hyvin muut palkokasvit luomuna.

Vierailija
60/66 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Korjaa jos olen väärässä mutta ymmärtääkseni mielestäsi kasvissyönti on yhtä kuin geenimuunneltua soijaa joka päivä ruokalistalla? Jollain saattaa ollakin, mutta vakuutan, että näin ei aina ole. Esimerkiksi minun kohdallani: olen kasvissyöjä, mutta en kuluta gmo soijaa/gmo.ta ylipäänsä. Proteiinina toimii hyvin muut palkokasvit luomuna.

[/quote]

Olet täysin väärässä. Korjattavaa olisi niin paljon, etten tiedä edes mistä aloittaisin. Jos jatkat vaikka ajatustenlukijan harjoitteita tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi