Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakennusalalla työvoimapula mutta vastavalmistuneita ei kuitenkaan palkata koska heillä ei ole alan kokemusta

Vierailija
14.10.2021 |

Rakennusala kaipaa työvoimapulan täytteeksi osaava työvoimaa, jolla on rakennusalan työstä työkokemusta ja pätevyys. Mikään kokematon vastavalmistunut ei heille kelpaa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008327561.html

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri koulutuksen surkeus. Kolme vuotta ollaan pyöritty koulun työ salissa tekemättä oikeastaan mitään järkevää. Minulla oli kolmannen vuoden pintakäsittelijä opiskelija riesana 3kk, oletin että parissa vuodessa olisi opetettu perusasiat mutta tämä tapaus ainakin oli aivan pihalla. Työmaalla toimimista ei ilmeisesti opeteta lainkaan, vaaratilanteita oli useita ja missään vaiheessa ei voinut käyttää opiskelijaa silmistään suorittamaan tehtävää itsenäisesti. Joko mitään ei oltu tehty tai jälki oli aivan kamalaa.

parempaa koulutusta nuorille, niin työnantajatkin kiinnostivat palkkaamaan koulunpenkiltä tulevia.

Käsittääkseni ammattikoulussa ei keskitytä opettamaan kuin peruskoulun yleissivistävä aineita ja itse ammattiopinnot on sitten niin ja näin.

Vierailija
22/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dsfsdfs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulusta valmistuneita voi palkata. Telovat joko itsensä tai jonkun muun, kun työkalujen osaaminen on olematonta tai mennään hälläväliä asenteella. Naulapysyyillä ammutaan kaveria ja jälkeenpäin kommentoidaan, että se oli "pikkujekku" yms. Eikä mitenkään ymmärretä, että kyseisestä teosta saa syytteen ja potkut töistä.  Nyky yhteiskunnassa nuorilta ei koulussa ole vaadittu mitään ja paperit on annettu osalle, jotta siitä nuoresta pääsee eroon.  Onneksi osalla edelleen on käden taitoja ja asenne kunnossa, mutta yhä suurempi osa on kyvyttömiä tekemään koulun jälkeen töitä ja tälle pitää tehdä jotain.

Minusta nuorten syyllistäminen tässä asiassa on yksipuolista. Oma lapseni opiskelee ammattikoulussa ja toki korona aiheutti sen, että etäkoulua on ollut puolet. Eli nuorilta vaaditaan paljon, koska harvalla tuon ikäisellä on kykyjä itsenäiseen etäopiskeluun. Opetuksen laatu on todella heikkoa ja työpaikat ei ota harjoitteluun, jossa voisi oppia! Ja tiedän kyllä, koska meillä haettu kymmeniä paikkoja, on laitettu videocv:tä ja vaikka mitä ja minä olen auttanut hakemuksissa, mutta ei niin ei. Olen myös itse käynyt kauan aikaa sitten ammattikoulun ja opetuksen taso oli todella paljon parempi. Harjoittelujaksoja oli useita ja työnantajat ottivat mielellään perehdytykseen. Miten nuoret oppisivat tällä tavalla?

Ammattikoulun taso oli jo ennen koronaa aivan naurettava. Tämä on koulutuspoliittinen asia, josta syyttävät sormet osoittavat päättäjiin! Halpatyövoimaa vaan halutaan!

En käy sitä kieltämään. Omasta ammattikoulusta tosiaan yli 10 vuotta aikaa. Silloin myös koulutusta arvostettiin opettajien taholta enemmän ja se myös näkyi koulutuksessa. Nyt oppimista pyritään siirtämään harjoittelupaikkoihin, mutta harjoittelupaikat eivät halua ottaa osaamattomia nuoria töihin. Aikamoinen oravanpyörä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on juuri koulutuksen surkeus. Kolme vuotta ollaan pyöritty koulun työ salissa tekemättä oikeastaan mitään järkevää. Minulla oli kolmannen vuoden pintakäsittelijä opiskelija riesana 3kk, oletin että parissa vuodessa olisi opetettu perusasiat mutta tämä tapaus ainakin oli aivan pihalla. Työmaalla toimimista ei ilmeisesti opeteta lainkaan, vaaratilanteita oli useita ja missään vaiheessa ei voinut käyttää opiskelijaa silmistään suorittamaan tehtävää itsenäisesti. Joko mitään ei oltu tehty tai jälki oli aivan kamalaa.

parempaa koulutusta nuorille, niin työnantajatkin kiinnostivat palkkaamaan koulunpenkiltä tulevia.

Olen pahoillani ja olet täysin oikeassa. Työnantajien pitäisi aktivoitua tässä asiassa, koska parhaimmillaan harjoittelu tuottaa sekä opiskelijalle että työpaikalle positiivisia vaikutuksia. Jätetäänkö kuitenkin se nuorten haukkuminen pois? Se on hirveä paikka nuorellekin mennä töihin vajavaisilla taidoilla. 

Vierailija
24/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantajalla ole rahaa panostaa vastavalmistuneisiin ja työharjoittelijoihin. Työntekijöille maksetaan palkka työnsuorittamisesta aikataulussa, jos siihen otetaan sotkemaan henkilö jota joutuu kokoajan vahtimaan aja neuvomaan, tippuu työntekijän tehokkuudesta iso osa pois. Tämä on työnantajalle vain miinusta, koska on raaka totuus että kaikki nuoret henkilöt eivät ole 'koulittavissa kunnon työntekijöiksi' niinkuin joku väitti. Se että heihin on panostettu vaikka 2kk ammattilaisen aikaa ja todettu että ei onnistu niin kalliiksi käy.

Vierailija
25/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani ja olet täysin oikeassa. Työnantajien pitäisi aktivoitua tässä asiassa, koska parhaimmillaan harjoittelu tuottaa sekä opiskelijalle että työpaikalle positiivisia vaikutuksia. Jätetäänkö kuitenkin se nuorten haukkuminen pois? Se on hirveä paikka nuorellekin mennä töihin vajavaisilla taidoilla. 

Tarkoitus ei ollut arvostella nuoria vaan nimenomaan koulutuksen tasoa. Mutta valitettavaa on että kaikki nuoret henkilöt eivät ole omaaloitteisia ja hanakoita oppimaan. Ilolla ohjaisin henkilöä joka kysyy miksi ja miten ja uskaltaa kokeilla.

Vierailija
26/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulusta valmistuneita voi palkata. Telovat joko itsensä tai jonkun muun, kun työkalujen osaaminen on olematonta tai mennään hälläväliä asenteella. Naulapysyyillä ammutaan kaveria ja jälkeenpäin kommentoidaan, että se oli "pikkujekku" yms. Eikä mitenkään ymmärretä, että kyseisestä teosta saa syytteen ja potkut töistä.  Nyky yhteiskunnassa nuorilta ei koulussa ole vaadittu mitään ja paperit on annettu osalle, jotta siitä nuoresta pääsee eroon.  Onneksi osalla edelleen on käden taitoja ja asenne kunnossa, mutta yhä suurempi osa on kyvyttömiä tekemään koulun jälkeen töitä ja tälle pitää tehdä jotain.

Minusta nuorten syyllistäminen tässä asiassa on yksipuolista. Oma lapseni opiskelee ammattikoulussa ja toki korona aiheutti sen, että etäkoulua on ollut puolet. Eli nuorilta vaaditaan paljon, koska harvalla tuon ikäisellä on kykyjä itsenäiseen etäopiskeluun. Opetuksen laatu on todella heikkoa ja työpaikat ei ota harjoitteluun, jossa voisi oppia! Ja tiedän kyllä, koska meillä haettu kymmeniä paikkoja, on laitettu videocv:tä ja vaikka mitä ja minä olen auttanut hakemuksissa, mutta ei niin ei. Olen myös itse käynyt kauan aikaa sitten ammattikoulun ja opetuksen taso oli todella paljon parempi. Harjoittelujaksoja oli useita ja työnantajat ottivat mielellään perehdytykseen. Miten nuoret oppisivat tällä tavalla?

Kyllä nuoret ovat itse syyllisiä siihen etteivät ole hankkineet kokemusta. Ei sitä kukaan nimittäin heidän puolestaan heille henki vaan jokaisen on hankittava kokemus ja pätevyys itse.

Vierailija
27/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellisuutta. Omassakin lähipiirissäni eläkeikäisiä työelämässä ja työnantajat kavahtavat joka kerta kun alkaa puheet että voisi alkaa viettää eläkepäiviä. Ei haluta olla kenen ensimmäinen työpaikka eikä varsinkaan ottaa ketään joka on ollut varsinkaan pidempään työttömänä. Jollei työnantajien asenne muutu jossain vaiheessa ei ole ketään joka kelpaa.

Vierailija
28/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantajalla ole rahaa panostaa vastavalmistuneisiin ja työharjoittelijoihin. Työntekijöille maksetaan palkka työnsuorittamisesta aikataulussa, jos siihen otetaan sotkemaan henkilö jota joutuu kokoajan vahtimaan aja neuvomaan, tippuu työntekijän tehokkuudesta iso osa pois. Tämä on työnantajalle vain miinusta, koska on raaka totuus että kaikki nuoret henkilöt eivät ole 'koulittavissa kunnon työntekijöiksi' niinkuin joku väitti. Se että heihin on panostettu vaikka 2kk ammattilaisen aikaa ja todettu että ei onnistu niin kalliiksi käy.

Tämä. Se aika jolloin töihin pääsi vielä arjoittelijaksi ja harjoittelemaan työntekia on ajat sitten takana päin. Nuortenkin pitäisi alkaa pikkuhiljaa opetella sopeutumaan tähän nykyaikaan ja hankkia sitä vaadittua kokemusta ennen kuin hakevat töihin. Peliltä suorilta käsin ei enää tänäpäivänä pääse minnekkään töihin.

Vierailija
29/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin pätevä työnhakija ei saa työtä, ei ole työvoimapulaa. 

Vierailija
30/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole jotain oppisopimusjärjestelmää laajemmin käytössä?

Vierailija
31/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Se aika jolloin töihin pääsi vielä arjoittelijaksi ja harjoittelemaan työntekia on ajat sitten takana päin. Nuortenkin pitäisi alkaa pikkuhiljaa opetella sopeutumaan tähän nykyaikaan ja hankkia sitä vaadittua kokemusta ennen kuin hakevat töihin. Peliltä suorilta käsin ei enää tänäpäivänä pääse minnekkään töihin.

Mutta miten ihmeessä hankit sen kokemuksen?

Vierailija
32/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoret ovat itse syyllisiä siihen etteivät ole hankkineet kokemusta. Ei sitä kukaan nimittäin heidän puolestaan heille henki vaan jokaisen on hankittava kokemus ja pätevyys itse.

Luitko kommenttiani? Sitä kokemusta on mahdoton saada, kun edes pakollisiin työharjoitteluihin ei pääse. Ja kyllä, oma lapseni käy muissa osa-aikatöissä ja ne hän sai ihan puhtaasti suhteilla. Olen itse käynyt ammattikoulun, useita harjoitteluja sekä koulun aikana että sen jälkeen ja yleisesti ottaen työelämä on muuttunut todella paljon haastavammaksi. Ei minulla ollut aikanaan mitään ongelmia saada työharjoittelupaikkaa tai töitä. 

Vierailija
33/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä kokemusta saa, kun ei edes palkattomaan työharjoitteluun pääse? Ei riitä myöskään se, että menee paikan päälle ja soittelee vaan täytyy tehdä viralliset hakemukset, cv, videocv, käydä haastattelussa jne. Ja puhutaan kuitenkin "vaan" työharjoittelusta. 

Vierailija
34/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin väärin. Työnantajilla olisi tilaisuus palkata vastavalmistuneita nuoria työntekijöitä ja koulia näistä ammattilaisia omaan firmaan. Tuollanen nuori kaveri kun pääsee työhön kiinni, niin se tulee pysymään pitkään firmassa. Nyt ne ei saa töitä, katkeroituvat ja lähtevät koko alalta pois.

Lapseni opiskeli amiksessa ja halusi kovasti töihin. Kolmannen vuoden syksyllä löytyi paikka joka suostui ottamaan illoiksi palkattomaan harjoitteluun koulun ohella. Alkuun oli aivan hirveää mutta pikkuhiljaa oppi hommat ja alkoi saada puolelta illoilta palkkaa ja valmistumisen jälkeen sai heti vakipaikan. Tuo palkaton harjoittelu oli kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se toi työpaikan mutta kun katsoo sitä miten paljon tekevät jo muissa harjoitteluissa ilmaista työtä jää vähän huono maku. Toisaalta joidenkin työnteko on sitä tasoa ettei siitä pidä maksaa yhtään mitään ja työnantajilla on muutakin tekemistä kuin paimentaa ja opettaa.

Vierailija
35/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomennettuna, ulkomaalaiset tulee halvemmaksi.

Joo. Etenkin jos firma on siirtänyt omat paperinsa ulkomaille. Sillä tavalla saa palkkaamisen sivukulut lähelle nollaa jos vaan muistaa suosia lyhyitä työsuhteita.

Vierailija
36/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisestti se on nykyään niin, että jos palkkaat rakennusalalle vastavalmistuneen, niin se on sama kuin jos ottaisit töihin sellaisen, joka ei ole koulua edes käynyt, joudut kouluttaa sen täysin itse ihan perusasioista alkaen. Koulutus on vaan nykyään niin huonotasoista.

Vierailija
37/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata näemmä opiskella rakennusalalle, jos ei työnantajat kerran valmistuneita edes huoli.

No samaa pätee monelle alalle että ei kannata opiskella koska vaaditaan kokemusta. Työharjoitteluita työnantajat eivät katso kokemukseksi.

Vierailija
38/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuspuolelta valmistuneelle pitää maksaa tessin mukaista palkkaa. Ukrainalainen työmies tekee 6€/h liksalla.

Vierailija
39/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi lopettaa ihmisten kouluttaminen työttömiksi.

Vierailija
40/95 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi koulutuksen ihmemaa, miten alas vajoammekaan.