Miten kauan teidän perheessä voi olla kotona lasten kanssa?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:33"]Jos on työssäkäyvä puoliso, niin minusta kotona voi olla niin kauan kuin kukin haluaa. Nämähän on arvokysymyksiä. Itse oli aikoinani kotona kunnes luopus täytti kolme. Ainoita asoita, joita tekisin toisin elämässä. Jos voisin valita uudelleen, olisin jäänyt vielä vuodeksi kotiin. Oma väsyminen kotona oloon ja yhteiskunnasta tuntemani paineet ajoivat osa-aika työhön.
[/quote]
Se, että puoliso on töissä, ei välttämättä tarkoita sitä, että toinen puoliso voi halutessaan olla kotona vaikka kuinka kauan. Ainakin omassa ystäväpiirissäni äidit palaavat kohtalaisen aikaisin töihin taloudellisista syistä. Mm. asumiskustannukset esim. Helsingissä ovat aika korkeat, minkä vuoksi elämiseen usein tarvitaan kahden aikuisen palkkatulot.
Itse aion palata töihin lapsen ollessa vajaa kaksi vuotta. Lähinnä siitä syystä, että haluan palata töihin ja kehittyä työssäni.
Menen töihin kun vauva on vuoden ja mies jää kotiin pitämään isyysvapaita ja kertyneitä lomia. Hoitoon lapsi menee keväällä ja yritetään sopia sellaiset työajat, ettei lapsen tarvitsisi olla hoidossa kun max. 6h/päivä. Ajattelin ensin että olen kotona sen 3 vuotta, mutta rahaa tarvitaan. Enkä kyllä usko että olisin edes jaksanut olla niin kauan kotona.
Reilun vuoden ajattelin olla, äitiysloma loppuu ensi vuoden syyskuun lopulla ja töihin ajattelin palata heti tammikuussa 2016, tosin voi olla ettei ole työpaikkaa jonne palata, mutta sen näkee sitten. Mies halunnee jäädä pariksi kuukaudeksi isyysvapaalle mun palatessa töihin, mutta noin vuoden ikäisenä pitänee viedä lapsi hoitoon, kun ei ole varaa jäädä kotiäidiksi pitemmäksi aikaa.
Miksi ei ole varaa jäädä kotiäidiksi tai -isiksi?
Periaatteessa rahan takia pitäisi mennä töihin. Tiukkaa on, mutta toisaalta kolmen lapsen hoitomaksuihin menisi niin iso siivu, että töihin meno pienehköllä palkallani olisi plus miinus nolla. Ei siis mitään järkeä.
Heti äitiysloman loputtua jään työttömäksi ja yritän etsiä uutta työpaikkaa. Ei ole varaa jäädä kotiäidiksi.
Meillä vaimo on ollut nyt 10v ja jatkaa edelleen. Pienin on vasta 2v. Meillä talous ja hankinnat on suunniteltu kotihoidon ehdoilla.
Miehenä täytyy sanoa, että on ihanaa että pienet lapset saavat olla äidin kanssa kotosalla. Vaikea kuvitella millaista olisi tiputtaa heidät joka aamu seitsemältä päiväkotiin.
Olin kahdeksan vuotta kotona kolmen lapsen kanssa. Nuorimman täyttäessä kolme vuotta lähdin riemusta kiljuen töihin. Kotona oli mukavaa, mutta kahdeksan vuotta riitti ja viihdyn töissä todella hyvin.
ajattelin mennä kun tyttö täyttää neljä :)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 18:25"]Meillä vaimo on ollut nyt 10v ja jatkaa edelleen. Pienin on vasta 2v. Meillä talous ja hankinnat on suunniteltu kotihoidon ehdoilla.
Miehenä täytyy sanoa, että on ihanaa että pienet lapset saavat olla äidin kanssa kotosalla. Vaikea kuvitella millaista olisi tiputtaa heidät joka aamu seitsemältä päiväkotiin.
[/quote]
Ihana että löytyy vielä miehiä jotka arvostaa äitien "työtä" ja sitä että lapset saa olla kotona. Meillä mies toivoo kanssa että olisin kotona lasten kanssa mahdollisimman pitkään.
Jos on työssäkäyvä puoliso, niin minusta kotona voi olla niin kauan kuin kukin haluaa. Nämähän on arvokysymyksiä. Itse oli aikoinani kotona kunnes luopus täytti kolme. Ainoita asoita, joita tekisin toisin elämässä. Jos voisin valita uudelleen, olisin jäänyt vielä vuodeksi kotiin. Oma väsyminen kotona oloon ja yhteiskunnasta tuntemani paineet ajoivat osa-aika työhön.
Molempien lasten kanssa olin kotona, kunnes täyttivät 14kk, sitten oli palattava töihin.
Olin kotona kunnes nuorin täytti kolme. Rahantarve ajoi töihin, muuten olisin mieluusti jatkanut kotiäidin uraa. Mies arvosti sitä että halusin hoitaa lapset kotona.
Oma mieli meillä rajoittanut. Aikuisen naisen paikka ei ole olla kotirouvana vaan töissä.
Voihan sitä olla vaikka maailman tappiin, mutta mieluummin mietitään mikä on paras ratkaisu meidän perheelle. Onneksi työtkin ovat joustavia eikä vaihtoehdot ole vaan joko kaikki kotona tai kaikki töissä ja päiväkodissa.
Tällä hetkellä tilanne on tämä: äiti kokopäivätyössä, isä osa-aikatyössä viikonloppuisin ja parina iltana viikossa. 5-vuotias päiväkodissa 4 päivänä 7h. 3- ja 1-vuotiaat kotihoidossa.
Itse äitinä olen erittäin tyytyväinen, että saan käydä töissä. Onneksi lasten isä jaksaa olla noiden pienten touhottajien kanssa joka päivä.
Joku kateellinen alapeukuttaa niitä jotka ovat halunneet ja pystyneet olemaan pitkään kotona. Miksi?
Ei noiden murkkujen kanssa kovin montaa tuntia kerrallaan kestä ilman päänsärkyä. Onneksi työpaikka on lähellä, eikä mulla ole varsinaista työaikaa vaan voin koska vaan mennä sinne kun pitää "tehdä rästihommia".
M43
Esikoisesta lähtien olivat kotona hoidossa 1.5, 4, 2.5, 5 ja 3v. Rajoittava tekijä oli vanhempien työnteko.
Voisin olla vaikka loppuikäni, mutta lapset kasvavat...
Minä olen meidän lasten kanssa kotona vielä pitkään. Lapset nyt 6v, 2v ja 8kk. Esikoinen eskarissa ma-to 9-13 ja pe 9-12. Ja ihan suunnitelmissa olla kotiäitinä siihen asti että nuorimmainenkin menee eskariin. Rahallisesti se on mahdollista ja rakastan olla kotona lasten kanssa joten miksikäs ei? Käyn kerran kuussa töissä to-su ja silloin mies saa sitten olla lasten kanssa ihan itsekseen.