Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (172)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mene hötönettiin, siellä joka toinen omien sanojensa mukana tienaa vähintään ton ja tietty bonarit päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan normipalkka 50+ vuotiaalle vaikka kirjanpitäjänä tai kirjastotätinä.

Nyt olet kyllä ihan hukassa. Edes juuri eläkkeelle jäävä kirjaston johtaja ei tienaa lähellekään tuota, saati sitten kirjastotäti. Reilusti alle 3.000 euron jää täysillä kouraisisimmekin ansiot.

• ylös 33
  • alas 0
Vierailija

6600€ palkkatuloa ja noin 1300€ kuussa vuokria sijoitusasunnoista.

Veroa menee ihan helkutisti, mutta kyllähän tässä elelee.

• ylös 16
  • alas 6
Vierailija

Olen bubbling under, kolme ekua puuttuu palkasta!
(Bruttona että pääsen tuohon desiilin, mainitun nettorajan ylitän erään verottoman lisän vuoksi).
Varmaan kaikilla tuossa ökydesiilissä huippuedut, Suomessa palkkaan ei lasketa myöskään sitä että tuon deaiilin ihmiset ovat usein hyvin verkostoitunut ja ovat osa hyväveli-korruptiota ja nauttivat sen etuja.
Autoetu on usein ensimmäinen hyvä etu kun alkaa tienata. Minulla on uusi Land cruiser tulossa, ruuvaan siihen kattoteltan ja vedän asuntovaunua! En säästele sitä!
Monet firmat houkuttelee myös asuntoesulla johon kuuluu hulppeat mökki yms, meillä koko poppoo siivoojia myöten kesällä sähkölaudat, osa sai laajemmasta valikoimasta valita, oma lauta lopulta ryhmäalennuksella maksoi 4500 euroa, istuttava kolmivetoinen (erittäin maastokelpoinen, moottorien rajoittamaton yhteisteho 8 kW, rajoitusjohto näkyvillä jos haluaa muuntaa maastomalliksi, menee jopa lumessa videoiden mukaan!)
Lisäksi työssä usein mukavaa ja siellä saa ystäviä ja tapaa ihmisiä.

• ylös 6
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtamassa työpaikkaa, tuleva brutto 6000

Työnä lasten vanukkaiden syönti.

• ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä jatkojuttu niin teille selviää mitä tuo reilu viis tonnia on nettona:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec055c

Lyhyesti lainattuna:

5 357 euron kuukausiansiosta (9. desiili) jää käteen 3 349 euroa. Veroprosentti on 37,5.

Ja kennellekö ei 3349 eukkoa riitä elämiseen? Ihmettelen vaan.

No kyllähän se elämiseen riittää, mutta ei kovin kummoiseen luksukseen, kyllä noillakin tuloilla joutuu miettimään mitä ostaa ja mitä ei.

Monilla pienituloisilla tuntuu olevan sellainen kuva että ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat rikkaita. Oikeasti kovatuloisia on tyylin 1%.

• ylös 55
  • alas 5
Vierailija

Mä vaihtelevasti. Tässä kuussa tuli ”vain” 4600, ensi kuussa saan 6200 vähintään ja enemmän jos vielä teen kauppaa lisää (todennäköisesti teen). Myyntibonuksilla keskimäärin tienaan tuota isompaa palkkaa, mutta pohjapalkkani on siis 3000. Olen 31v ja NAINEN! :D

En tiedä miksi anonyyminä nyt varsinkaan jaksaisin valehdella asiasta… vielä 3 vuotta sitten tienasin 1890e/kk! :D

Mieheni tienaa 4700e/kk, minusta tienataan todella hyvin. Ihmettelen miten rikkaista perheistä täällä ollaan, kun monen mielestä nettona vaikka jo 4K ei ole hitosti..

• ylös 25
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä jatkojuttu niin teille selviää mitä tuo reilu viis tonnia on nettona:

Lyhyesti lainattuna:

5 357 euron kuukausiansiosta (9. desiili) jää käteen 3 349 euroa. Veroprosentti on 37,5.

Ei ole kyse siitä, että ei riittäisi. Mutta miksi pitkä koulutus ja vaativa työ eivät saisi näkyä palkassa?

Kun tuosta netosta maksaa Helsingissä 5-henkisen perheen asumisen, kolmen lapsen päivähoitomaksut täysimääräisenä + muut pakolliset menot, ei olla enää kaukana siitä, mitä pienemmillä bruttotuloilla + tulonsiirroilla tuettuna jää käteen. 

• ylös 42
  • alas 9
Vierailija

Mun palkka on 5400e/kk, ei se ole erityisen hyvä. Eikä siihen tule päälle mitään lisäpalkkioita, päivystyksiä tai autoetuja. t erikoislääkäri

• ylös 30
  • alas 12
Vierailija

Eniten ansaitseva kymmenys... no veikkaisin, että melkeinpä joka kymmenes töissä käyvä palstalainen voisi olla. Arvataan nyt vaikka 1/30 tai 1/40 täällä. Parempituloisia yrittäjäkin lienee palstalla. Itse tunnen ainakin 3 tuolleen tienaavaa vaikka olen ihan White tra sh. 1/3 maisteri, 1/3 insinööri ja 1/3 työpaikallaan korkeimpaan palkkaryhmään kuuluva ihminen. Mä en siis sentään tuota palkkaa ole udellut, mutta saanut kuulla utelijalta.

Vierailija

Ei noin pienillä tuloilla täällä kirjoiteta. Täällä suurin osa tienaa vähintään 10 000€/kk vaativissa asiantuntijatehtävissään. 

• ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen bubbling under, kolme ekua puuttuu palkasta!
(Bruttona että pääsen tuohon desiilin, mainitun nettorajan ylitän erään verottoman lisän vuoksi).
Varmaan kaikilla tuossa ökydesiilissä huippuedut, Suomessa palkkaan ei lasketa myöskään sitä että tuon deaiilin ihmiset ovat usein hyvin verkostoitunut ja ovat osa hyväveli-korruptiota ja nauttivat sen etuja.
Autoetu on usein ensimmäinen hyvä etu kun alkaa tienata. Minulla on uusi Land cruiser tulossa, ruuvaan siihen kattoteltan ja vedän asuntovaunua! En säästele sitä!
Monet firmat houkuttelee myös asuntoesulla johon kuuluu hulppeat mökki yms, meillä koko poppoo siivoojia myöten kesällä sähkölaudat, osa sai laajemmasta valikoimasta valita, oma lauta lopulta ryhmäalennuksella maksoi 4500 euroa, istuttava kolmivetoinen (erittäin maastokelpoinen, moottorien rajoittamaton yhteisteho 8 kW, rajoitusjohto näkyvillä jos haluaa muuntaa maastomalliksi, menee jopa lumessa videoiden mukaan!)
Lisäksi työssä usein mukavaa ja siellä saa ystäviä ja tapaa ihmisiä.

Uni seis ja haista jo hapatus. T: 9000€/kk

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti lainattuna:

No kyllähän se elämiseen riittää, mutta ei kovin kummoiseen luksukseen, kyllä noillakin tuloilla joutuu miettimään mitä ostaa ja mitä ei.

Monilla pienituloisilla tuntuu olevan sellainen kuva että ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat rikkaita. Oikeasti kovatuloisia on tyylin 1%.

Varmaan riippuu mistä taustoista tulee. Koen, että ollaan todella hyväosaisia ja voidaan elää erittäin korkeaa elintasoa ja olen kiitollinen. Tienataan yhdessä bruttona reilu 10k. En toki vertaa mihinkään superrikkaisiin, siinä välissäkin vähävaraisesta rikkaaseen on paljon. Olen köyhästä perheestä ja osaan arvostaa tätä yltäkylläisyyttä, jota kovat tulomme mahdollistavat.. ehkä asian näkee erilailla jos tulee varakkaasta taustasta tai jotenkin sotkeutuu, ettei oma elämäntyyli ole vähän kermaperseistä :D

• ylös 18
  • alas 2
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun tuosta netosta maksaa Helsingissä 5-henkisen perheen asumisen, kolmen lapsen päivähoitomaksut täysimääräisenä + muut pakolliset menot, ei olla enää kaukana siitä, mitä pienemmillä bruttotuloilla + tulonsiirroilla tuettuna jää käteen. 

Niin että puoliso ei ansaitsisi mitään ja olisi kolme lasta?

• ylös 13
  • alas 1

Sivut