Hyväksikäytetty olo jouluapuun osallistumisesta.
Vaadittiin 50€ edestä leffalippuja.
Jotenkin harmittaa ja on hyväksikäytetty olo. En millään osannut arvata lahjan olevan noin kallis.
On ajat muuttuneet jos vähävaraisten perheen lapset toivoo 50€ edestä lahjaa, itse en noin kalliita saanut. Myös se harmittaa, ettei tää kyseinen teini tiedä minkälaisia uhrauksia jouduin tän lahjan eteen tekemään. Ei elämä mene niin, että tilataan ja toivottu tavara tulee perille noin vaan.
t. 21 v.
ps. jos vastaava joululahjakeräys olisi vanhuksille, liittyisin siihen paljon mielummin kuin kahden vuoden päästä räysi-ikäisen.
Kommentit (77)
Näin yhteenvetona.
Kerjääminen on yksi maailman vanhimmista ammateista.
Jos antaa nälkäiselle kalan haluaa se huomenna toisen. Jos antaa nälkäiselle verkot tuo se sinulle kalan huomenna.
Kaikenhan ne ulkoistaa. Nykyään jopa lähimmäisistä välittämisen.
Onko rikkailla vain rikkaita tuttuja?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 01:57"]
Kuka vaati? Nyt saa 4 lipun "satsin" 38 eurolla. Miksi annoit 50 euroa???
[/quote]
En jaksa avata yksityiskohtia, tunnistaa helposti. En oo antanut vielä, huomenna annan. Joo tiedän ja ehdotin tota, mutta se ei käynyt kuulemma.
[/quote]
Just, on todella ajat muuttuneet kun köyhällä on varaa sanella mitä suostuu ottamaan vastaan hyväsydämiseltä kanssaihmiseltä. Itse olisin varmaan sanonut, että se on nyt niin, että hän saa nuo 38 euron liput tai ei mitään. Ihan itse saa valita miten tehdään.
[/quote]
Niin ei toi kyl miltään absoluuttiseltä kurjuudelta kuullosta.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:29"]
Lisään: ja jotenkin tuntui vähän kummalta kun siellä oli vanhempia jotka pyysivät lahjoja 18-vuotiaille ja jopa päälle kaksikymppisille lapsilleen koska heillä ei itsellään ole varaa lahjoja ostaa. En tiedä kuinka tunnevammainen olen ajatellessani, että tuon ikäiset kykenevät joulunsa viettämään ilman sen kummempia lahjojakin. Ymmärrän jos haluaa jouluksi kotiintuleville lapsilleen tarjota jouluaterian, mutta tuo lahjajuttu menee vähän yli. Kyllä täysikäiset ihmiset varmasti ymmärtävät jos niille sanoo ettei ole varaa ostaa lahjoja tänä vuonna.
Itse ainakin ymmärsin kun yksi vuosi yh-äidilläni oli rahat tiukilla (olin jotain 19-20-vuotias) ja sain häneltä joululahjaksi kirjan jonka hinta oli 30 mk. En olisi halunnut sitäkään kun kuulin tuosta rahattomuudesta, mutta hän sen väkisin minulle osti ja halusi antaa.
[/quote]
Ehkä mua kaivertaa se, että ton ikäsenä olin jo ollut kesätöissä. Ootko ihan varma noista täysi-ikäsistä? Aika jännältä kuullostaa.
[/quote]
Joo, siellä on jonkun verran noita täysi-ikäisiä lapsia lahjoja vailla, samaten kun lähes täysi-ikäisiä (17-vuotiaita).
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:39"]
Näin yhteenvetona.
Jos antaa nälkäiselle kalan haluaa se huomenna toisen. Jos antaa nälkäiselle verkot tuo se sinulle kalan huomenna.
[/quote]
Nyt ei kyl avautunut lainkaan sun yhteenveto.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:46"]
Lisään: ja jotenkin tuntui vähän kummalta kun siellä oli vanhempia jotka pyysivät lahjoja 18-vuotiaille ja jopa päälle kaksikymppisille lapsilleen koska heillä ei itsellään ole varaa lahjoja ostaa. En tiedä kuinka tunnevammainen olen ajatellessani, että tuon ikäiset kykenevät joulunsa viettämään ilman sen kummempia lahjojakin. Ymmärrän jos haluaa jouluksi kotiintuleville lapsilleen tarjota jouluaterian, mutta tuo lahjajuttu menee vähän yli. Kyllä täysikäiset ihmiset varmasti ymmärtävät jos niille sanoo ettei ole varaa ostaa lahjoja tänä vuonna.
Itse ainakin ymmärsin kun yksi vuosi yh-äidilläni oli rahat tiukilla (olin jotain 19-20-vuotias) ja sain häneltä joululahjaksi kirjan jonka hinta oli 30 mk. En olisi halunnut sitäkään kun kuulin tuosta rahattomuudesta, mutta hän sen väkisin minulle osti ja halusi antaa.
[/quote]
Ehkä mua kaivertaa se, että ton ikäsenä olin jo ollut kesätöissä. Ootko ihan varma noista täysi-ikäsistä? Aika jännältä kuullostaa.
[/quote]
Joo, siellä on jonkun verran noita täysi-ikäisiä lapsia lahjoja vailla, samaten kun lähes täysi-ikäisiä (17-vuotiaita).
[/quote]
!! Ei ne oo enää mitään lapsia, mitä hittoa ne tekee tossa keräyksessä?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:47"]
Näin yhteenvetona.
[/quote]
[/quote]
Noi niinkuin asioina ja mietteinä mitä tulisi ottaa huomioon ennenkuin sortuu hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
!! Ei ne oo enää mitään lapsia, mitä hittoa ne tekee tossa keräyksessä?
[/quote]
Juu ei ne ole enää lapsia (muuta kuin noiden avuntarvitsijoiden lapsia iästä huolimatta). Mutta tosiaan samaa ihmettelen, että mitä ne tekee tuossa keräyksessä kovasti kaikenlaista toivomassa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:47"]
Näin yhteenvetona.
[/quote]
[/quote]
Noi niinkuin asioina ja mietteinä mitä tulisi ottaa huomioon ennenkuin sortuu hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
Onko rikkailla van rikkaita tuttuja? Häh? Ootsä kännissä
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:55"]
Onko rikkailla van rikkaita tuttuja? Häh? Ootsä kännissä
[/quote]
Niin, että tartteeko rikkaitten alkaa ettimään puhelinluetteloaan kauempaa köyhiä, jos haluaa lahjoittaa jotain.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:06"]
Olen itse 20v. ja aion osallistua Joulupuu-keräykseen. Mietin tässä että onkohan jo ostamani lahja aivan huono jota se teini sitten halveksii :( Ostin siis lähes kaikki H&M:stä: bodysprayn, kaulakorun, mustan pitsisen meikkilaukun ja setin, jossa on suihkugeeli, kosteusvoide ja vartalovoi. Ostin myös kynsilakan Seppälästä ja aion täydentää lahjaa vielä marketin kasvonaamioannospussilla ja Baby Lips -huulirasvalla tms. Mitä olette mieltä lahjastani? Onko jonkun teinitytön äiti vastaamassa, vielä parempi jos sellainen vastaa joka on saamassa lahjan Joulupuu-keräyksestä.
[/quote]
Ihana lahja! Tossahan oli vaikka mitä! Oot muuten ihana kun huolehdit siitä, että on tarpeeksi hyvä. t. ap
[/quote]
Olen rikkaasta perheestä ja joskus varhaisteininä toi oli mun mielestä mahtava lahja!
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:06"]Olen itse 20v. ja aion osallistua Joulupuu-keräykseen. Mietin tässä että onkohan jo ostamani lahja aivan huono jota se teini sitten halveksii :( Ostin siis lähes kaikki H&M:stä: bodysprayn, kaulakorun, mustan pitsisen meikkilaukun ja setin, jossa on suihkugeeli, kosteusvoide ja vartalovoi. Ostin myös kynsilakan Seppälästä ja aion täydentää lahjaa vielä marketin kasvonaamioannospussilla ja Baby Lips -huulirasvalla tms. Mitä olette mieltä lahjastani? Onko jonkun teinitytön äiti vastaamassa, vielä parempi jos sellainen vastaa joka on saamassa lahjan Joulupuu-keräyksestä.
[/quote]
Et sitten yhtään eettisempiä tuotteita voinut ostaa... Muutenkin oksettavaa kulutusta, miettikää oikeesti mistä krääsänne tulee ja millä hinnalla. Onko 1 hetken onnellinen suomalainen teini tärkeämpi kuin 100 köyhää maailman toiselle puolella, jotka valmistavat noi roinat teille lähes ilmaiseksi, koska länsimaisen kuluttajan on saatava paljon ja halvalla?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 03:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:06"]Olen itse 20v. ja aion osallistua Joulupuu-keräykseen. Mietin tässä että onkohan jo ostamani lahja aivan huono jota se teini sitten halveksii :( Ostin siis lähes kaikki H&M:stä: bodysprayn, kaulakorun, mustan pitsisen meikkilaukun ja setin, jossa on suihkugeeli, kosteusvoide ja vartalovoi. Ostin myös kynsilakan Seppälästä ja aion täydentää lahjaa vielä marketin kasvonaamioannospussilla ja Baby Lips -huulirasvalla tms. Mitä olette mieltä lahjastani? Onko jonkun teinitytön äiti vastaamassa, vielä parempi jos sellainen vastaa joka on saamassa lahjan Joulupuu-keräyksestä. [/quote] Et sitten yhtään eettisempiä tuotteita voinut ostaa... Muutenkin oksettavaa kulutusta, miettikää oikeesti mistä krääsänne tulee ja millä hinnalla. Onko 1 hetken onnellinen suomalainen teini tärkeämpi kuin 100 köyhää maailman toiselle puolella, jotka valmistavat noi roinat teille lähes ilmaiseksi, koska länsimaisen kuluttajan on saatava paljon ja halvalla?
[/quote]
Älä itke pallero, kyllä sinäkin varmasti ainakin yhden lahjan joulupukilta saat. Ei sitten tarvitse olla noin katkera.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:34"]
Just, on todella ajat muuttuneet kun köyhällä on varaa sanella mitä suostuu ottamaan vastaan hyväsydämiseltä kanssaihmiseltä. Itse olisin varmaan sanonut, että se on nyt niin, että hän saa nuo 38 euron liput tai ei mitään. Ihan itse saa valita miten tehdään.
Niin ei toi kyl miltään absoluuttiseltä kurjuudelta kuullosta.
No ei todella.
Minullekin yksi äiti sanoi että poika toivoo pleikka pelejä. Niitäkin on vaikea ostaa jos ei tiedä mistä tykkää... Käytettynä saisi ihan kohtuuhinnalla. no onneksi luki myös että pojalla pitkät kalsarit ja villasukat oli tarpeen. Tytöille pyydettiin myös lahjakortteja. Jotenkin tuli hassu olo vaikka viestit eivät ole olleet mitenkään vaativia. Päätin että lähetän mitä haluan ja jos ei kelpaa voivat katsoa peiliin:)
Ps. Kauhistuin kun luin että yksi fb kaveri valitsi neljä perhettä! Minulla kaksi ja niihinkin menee jo rahaa. no tämä tyyppi sit kyseli jos joku haluaisi osallistua kans. Tietenkin avustan mahd paljon mutta tällä hetkellä en ole niin rikas että kaikkia lähtisin
Mun piti osallistua, mutta näyttää siltä, etten pysty ilahduttamaan ketään. En todellakaan halua, että lahjasta tulee paha mieli kenelläkään.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 02:24"]
Olin ajatellut osallistua tuohon keräykseen ja selasian jouluavun facesivuja läpi, että kuka siellä on mitäkin vailla. Vastaan ei tullut oikein hyvää kohdetta (siis sellaista jolle ei olisi jo monet ihmiset lahjoittaneet ja joka olisi vailla jotain sellaista jota suht halvalla saa). Ehkä ihan hyvä ettei tullut osallistutta jos se kerta on tuollaista, että sinulle kerrotaan mikä kelpaa.
[/quote]
[/quote]