Työkaveri pyytää jatkuvasti kyytiä (sama matka)...
Työkaverini asuu työmatkani varrella ja pyytää päästä kyydissäni usein, vähintään viikottain, usein useamman kerran viikossa. Hän asuu siis reittini varrella eikä matka ole pitkä (hieman alle 10km), ja olenkin aina suostunut hänet kyytiin ottamaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettiä, onko tämä järjestely minua kohtaan ihan reilu. Hän on nyt tullut kyydissäni kymmeniä (varmaan lähemmäs sata kertaa), eikä ole ikinä korvannut mitenkään. Usein hän sanoo, että "korvataan joskus jotenkin" mutta ei oikeasti korvaa. Enkä tosiaankaan viitsi itse pyytää, kun itse olen tähän suostunut, ja hänhän on reitin varrella. Mutta silti on alkanut tuntumaan vähän epäreilulta tämä järjestely (nyt varsinkin, kun bensan hinta alkaa olemaan pilvissä). Mitä mieltä olette? Ottaisitteko työkaverin edelleen kyytiin?
Kommentit (71)
Sano että olet alkanut opiskella italiaa automatkoilla ja tarvitset siihen rauhaa.
Hankala tilanne. Ehkä itse sanoisin jonkin tietyn päivämäärän että sen jälkeen en enää voi kuskata. Syytä en kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
...ja sitten tietenkin laittaa työmatkakulunsa verotukseen... siis tää pummi
No kyllä mäkin laittaisin :D
Kyllä nuo kyytihommat on hankalia. Tulin vuosia sitten työpaikkaan, jossa kyydit olivat eräänlainen itsestäänselvyys, ja autoilevien mukaan tunki työpäivän päätteeksi aina kyytiä tarvitsevia. Uutena en kehdannut kieltäytyä enkä aluksi edes tajunnut, että kyseessä oli tapa. Osa kyydittävistä maksoi 2 euroa aina kyydin päätteeksi, osa ei eli tapojakin oli monia. Osa tarvitsi kyytiä pari kertaa vuodessä, osa viikoittain. Jossain vaiheessa huomasin tulevani ja lähteväni töistä muiden aikataulujen mukaan.
ja tietenkin kyytiläinen jaksaa paasata koko matkan autojen -mukamas- saastuttamisesta ja pyöräilyuskonnon tuputtamisesta... :/
Työkaveri pyysi väliaikaisesti kyytiä, kun oma autonsa levisi. Hän kulki myös toisen työkaverin kyydissä menomatkan, joka käy mutkan kotiovellaan hakemassa, vaikka valtatielle hänen asunnoltaan on vain sata metriä matkaa. Mutta nyt tämä työkaveri sanoikin, että eipähän hänen tarvitsekaan ostaa autoa, kun hän pääsee aina jonkun työkaverin kyydillä töihin aamua iltaa. Mahtaako ottaa kuitenkin oman auton kulut verotuksessa, vaikka hänellä ei ole autoa tällä hetkellä,mikä on petos. Nyt rupeaa tuntumaan, että tyyppi käyttää meitä härskisti hyväkseen. Kaiken huipuksi olisi pitänyt käyttää kaupassa, vaikka itsellä ei ole tarvetta käydä, kun mies on eläkkeellä ja käy ostoksilla. Nyt, kun tiet ovat sulat, hän voisi ihan hyvin kulkea pyörällä työmatkan. Bensan hinta on niin korkea ja auton kulut niin valtavat ja kasvavat vain, kun omavastuu nousee 900e työmatkakuluissa. Tämä tyyppi ajattelee, että kun on matkan varrella, niin siinäpä kuskaavat..
Kannattaa ajaa kesken matkan pensakaupan pihaan ja jäädä sitten siihen odottamaan niin kauaksi aikaa että tankki täyttyy.
Tai sitten sanoa että tulen fillarilla töihin ja piilottaa se parin sadan metrin päähän töistä ja ajaa autolla siihen ja pyörällä perille.
Mikset sano, että nyt ei onnistu?, kun et ole kotiinpäin menossa.
Jos kysyy minne?, niin sano esim. hammaslääkäriin tai ostoksille, kaverille jnejne.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sano, että nyt ei onnistu?, kun et ole kotiinpäin menossa.
Jos kysyy minne?, niin sano esim. hammaslääkäriin tai ostoksille, kaverille jnejne.
Aajaajaahyppää siis kyytiin, ja yhdessä menette töihin? No mitäs siihen keksisi, hmm.
Kulkisivatko nuo kyytiläiset muutoin julkisilla?
Nyt on kyllä oma vikasi, jos tilanne ei miellytä. Voit ihan hyvin ottaa puheeksi korvauksen tuosta kyyditsemisestä. Ehdota vaikka suoraan, että työkaveri maksaisi sinulle jonkun osuuden bensakuluista. Kimppakyytien idea on, että kaikki osapuolet hyötyvät siitä.