Työkaveri pyytää jatkuvasti kyytiä (sama matka)...
Työkaverini asuu työmatkani varrella ja pyytää päästä kyydissäni usein, vähintään viikottain, usein useamman kerran viikossa. Hän asuu siis reittini varrella eikä matka ole pitkä (hieman alle 10km), ja olenkin aina suostunut hänet kyytiin ottamaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettiä, onko tämä järjestely minua kohtaan ihan reilu. Hän on nyt tullut kyydissäni kymmeniä (varmaan lähemmäs sata kertaa), eikä ole ikinä korvannut mitenkään. Usein hän sanoo, että "korvataan joskus jotenkin" mutta ei oikeasti korvaa. Enkä tosiaankaan viitsi itse pyytää, kun itse olen tähän suostunut, ja hänhän on reitin varrella. Mutta silti on alkanut tuntumaan vähän epäreilulta tämä järjestely (nyt varsinkin, kun bensan hinta alkaa olemaan pilvissä). Mitä mieltä olette? Ottaisitteko työkaverin edelleen kyytiin?
Kommentit (71)
Hyväksikäyttöä jos ei korvaa mitenkään, mutta sanopa se sille niin saat vihat niskaasi. Noloa se on alkaa bensarahaakaan 'kerjäämään' jos ei toinen 'ymmärrä' pyytämättä antaa rahaa kyydeistä. Ilkeältä kuullostaa myöskin kieltäytyä kyytimästä jos matkanvarrella asuu. Jospa tunget työpäivän jälkeen kaverisi luo kahville, kun et 'jaksa' heti kotiin mennä. Jos hänellä on kotihommia ja pienet lapset ruokittavana niin tuskin haluaa joka päivä sinua kahvittaa, mutta ei kehtaa kieltäytyäkään kun sinä kyyditset. Ehkä keksii jatkossa kyytinsä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Millä ne pääsevät töihin jos teillä on aamulla ennen töitä vaikka lääkäri tai lapsen vienti tai mummon ruokinta, vai oletteko te vain niin avuttomia ettette saa edes juksattua mitenkään noita loisia? Jos mulla olisi paljon rahaa ja työkaveri olisi kiva, kuskaisin miettimättä. Jos yhtään ärsyttäisi tai rasittaisi, homma jäisi siihen.
Kukaan ei ole niin kiva, että jatkuvasti jaksaisi vierasta ihmistä autossaan kuunnella. Sitäkin ärsyttävämpää on jatkuva lähtöaikojen yms. sumpliminen ja se, että jossain vaiheessa jompi kumpi joutuu toista odottamaan kuitenkin. Jokainen autollinen tietää miten päässä suoni kiristyy kun pitäs lähteä kotiin ja kyytiloinen mussuttaa "mä teen tän, ihan nopee juttu, viis minuuttia korkeintaa". Puoli tuntia myöhemmin ei edelleenkään olla menossa. Että korpeaa. Nykyään jos joskus todella harvoin jonkun kyytiin otan totean tossa kohtaa, että minä lähden nyt, tee sinä niinku haluat. Sitten alkaa huokailu ja mutina. Arvatkaas tuleeko seuraavaa kyytikertaa kovin äkkiä XD
Harrastukseen tulee kyydittyä joskus ihmisiä. Kaikille sanon, että auto lähtee sieltä ja sieltä klo xx. Ne jotka kyydin haluaa järjestää itsensä paikalle ilmoitettuna aikana koska minä en odota minuuttiakaan. Nykyään en oikeastaan viitsi edes näitä kyytejä tarjota. Työmatkat taas on mulle nollautumisaikaa tai toisaalta valmistaudun päivän palavereihin jne. Lisäksi mulla on paljon menoja töistä suoraan. Kuulostaa varmaan tekosyiltä kun lähes joka päivä joutuu sanomaan ettei lähde ketään kuskaamaan. Tarkemmin en omia menojani ala työpaikalle kellekään erittelemään.
Ihmettelen miksi tästä aiheesta piti heti tehdä uusi aloitus.
Inhoan muiden asettamia aikatauluja, joten varmaan en olisi suostunut tuollaiseen paria kertaa enempää, saati kymmeniä kertoja. Valkoiset valheet ovat joskus hyviä, mutta pitkäaikaiseen käyttöön ne eivät sovi, joten asia pitäisi sanoa suoraan. Niinpä sanoisin suoraan, että lopetan kyydittämisen ja sanoisin, että asiaan vaikuttavat henkilökohtaiset syyt, joita en tarkempaa määrittele. Olen kuitenkin sen verran introvertti, että tarvitsen rauhani edes joskus. Kolmen lapsen äitinä minulla voi olla koska vain muutenkin muita asioita, joita hoidan ja en ole niistä tilivelvollinen kenellekään perheeni ulkopuoliselle.
En siis alkaisi mihinkään korvausasioihin, sillä sehän vain aiheuttaisi enemmän paineita kyydin järjestämiseen ja aikatauluttaisi entistäkin enemmän tulevaa. En menisi edes mihinkään "huonolla ilmalla voin ottaa sinut kyytiin" -juttuihin, vaan ajelisin vain ohi ja toinen saisi järjestää kyytiinsä töihin itse tai olla järjestämättä, minulle se olisi ihan sama. Ehkä siinä saattavat välit viilentyä, mutta kaikkien kanssa ei tarvitsekaan olla ylin ystävä, vaan riittää, että on asiallinen ja työt sujuvat.
Pyydä siltä pil lua korvaukseksi.
Kannattaa sanoa vain suoraan, että sinä et toimi enää taksina. Ei mitään muttia, ei jossitteluja, ei anteeksipyytelyitä, vaan asia selkeästi kakistelematta ulos. Se on aikuisuutta.
kyytiä työpaikan siivouskomerossa....?
🤩
Seuraavan kerran kun hän pyytää, niin sano, että ei sovi. Siitä se lähtee. Syytä ei tarvitse kertoa.
En ole tehnyt aiemmin asiasta aloitusta.
Mutta oikeassa olette. Oma vikani se tietysti on, kun olen häntä kiltisti kuskannut enkä ole pyytänyt korvausta. Aluksi en ajatellutkaan asiasta mitään, kun hän tuli satunnaisesti pyytämään kyytiä, koska luulin, että kyse on vain parista yksittäisestä kerrasta, ja suostuinkin aina iloisesti, "juu, toki" tyylisesti. Sittemmin kyydin pyytäminen alkoi muuttumaan jatkuvaksi, jolloin aloin pikkuhiljaa kyseenalaistamaan asiaa.
Ei kai tässä muu auta, kuin sanoa rehellisesti, ettei tämä järjestely tunnu reilulta enää ja haluan hänenkin osallistuvan bensakuluihin.
Ap
Ap toteat vaan että sopisikin sellainen juttu jatkossa että jos kuskaan sinut töihin niin osallistuisit x eurolla päivässä bensakuluihin ym auton kuluihin. Jos ei sovi niin kysy mitä ehdottaa. Jos ehdottaa järkeviä niin ok mutta jos ehdottaa että kuskaat jatkossakin ilmaiseksi ym niin sano vaan että kyllä se on kuule helpompaa kummallekin kun kuljetaan jatkossa erikseen. Ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta oikeassa olette. Oma vikani se tietysti on, kun olen häntä kiltisti kuskannut enkä ole pyytänyt korvausta. Aluksi en ajatellutkaan asiasta mitään, kun hän tuli satunnaisesti pyytämään kyytiä, koska luulin, että kyse on vain parista yksittäisestä kerrasta, ja suostuinkin aina iloisesti, "juu, toki" tyylisesti. Sittemmin kyydin pyytäminen alkoi muuttumaan jatkuvaksi, jolloin aloin pikkuhiljaa kyseenalaistamaan asiaa.
Ei kai tässä muu auta, kuin sanoa rehellisesti, ettei tämä järjestely tunnu reilulta enää ja haluan hänenkin osallistuvan bensakuluihin.
Ap
Työkaveri tiesi tasan mitä on tekemässä ja miten homma etenee. Sano mun sanoneen. Jos olisi heti ehdottanut että hei, kuskailetko mua töihin ilman korvausta säännöllisesti, olisit helposti voinut kieltäytyä. Mutta kun vaivihkaa ujutti käytännön elämäänne niin nyt luottaa siihen ettet kehtaa avata suutasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työkaveri tiesi tasan mitä on tekemässä ja miten homma etenee. Sano mun sanoneen. Jos olisi heti ehdottanut että hei, kuskailetko mua töihin ilman korvausta säännöllisesti, olisit helposti voinut kieltäytyä. Mutta kun vaivihkaa ujutti käytännön elämäänne niin nyt luottaa siihen ettet kehtaa avata suutasi.
Tämä! Työkaveri kyllä tietää, että tietenkin hänen tulisi osallistua kuluihin. Nyt nauttii saamastaan ilmaisesta palvelusta ja laskee, miten paljon säästää rahaa järjestelyllään.
jos oon saanut kyydin joltain työkaverilta, kun auto ollut rikki oon maksanu bensarahaa, voit pyytää esim. et voitko osallistua bensarahoihin, jos ei osallistu niin sano et hän menee sit jatkossa omalla kyydillä.
tai sanot et mä en enää jaksa sua kuljettaa ja sit et kuljeta, vaan meet esim.5 min aiemmin töihin tms.niin toinen tajuaa.
Minulla on vähän sama tilanne. Haluaisin tietää onko joku OIKEASTI sanonut pummille suoraan asiasta ja mitä tämä on vastannut? Miksi ei ole maksanut pientäkään korvausta tai ole tehnyt mitään vastapalveluksia? Eri juttu joku 1-2 x vuodessa, mutta jos tapahtuu viikottain tai ainakin useita kertoja kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mietin vaan miten joku kehtaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jotkut kehtaavat mitä vain kun on kyse omasta edusta (usein taloudellisesta).
Ylsi vastenmielinen ja tunkeileva tuökaveri tuli ehdottamaan minulle, että veisin hänet aina töihin. Sanoin vain, että ei kiitos ja lähdin paikalta. Tyyppi oli onneksi koeajalla, eikä saanut sitten paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jotkut kehtaavat mitä vain kun on kyse omasta edusta (usein taloudellisesta).
En nyt niin sanoisi, että toinen miettii aina jotain taloudellista tilannettaan tuossa, vaan sitä, että autolla on mukavampi mennä kuin bussilla ja jos toinen ajelee joka ikinen päivä täsmälleen samaa reittiä, niin miksi ei? Minä olen ainakin ottanut kyytiläisiä ihan mielelläni kyytiin, ei auto siitä kulu. Korona-aikaan tietenkin perheen ulkopuolisella matkustajalla tuli olla maski ja hän sai laittaa Käsidesi heti autoon istuttuaan, mutta se ei ollut ongelma yhdellekään. En edes ajatellut kysyä korvausta.
Kyllä pummin luennot matkan aikana auton omistamisen typeryydestä riittävät korvaukseksi.
Ilman muuta tulisi osallistua bensoihin tai korvata.Minäkin kuljen samanlailla usein työkaverin kyydillä ja aina korvaan jotenkin.Hän ei suostu ottamaan rahaa,mutta usein vien hänelle kahvia,mehua,itsekasvattamia kurkkuja,raparperia ym.ym.
Kuitenkin vien hänen aikaansa,vaikka matkanvarrella asunkin.
On moukkamaista jos työkaverisi ei koskaan korvaa mitään,varsinkin kun sanoo niin tekevänsä!