Työkaveri pyytää jatkuvasti kyytiä (sama matka)...
Työkaverini asuu työmatkani varrella ja pyytää päästä kyydissäni usein, vähintään viikottain, usein useamman kerran viikossa. Hän asuu siis reittini varrella eikä matka ole pitkä (hieman alle 10km), ja olenkin aina suostunut hänet kyytiin ottamaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettiä, onko tämä järjestely minua kohtaan ihan reilu. Hän on nyt tullut kyydissäni kymmeniä (varmaan lähemmäs sata kertaa), eikä ole ikinä korvannut mitenkään. Usein hän sanoo, että "korvataan joskus jotenkin" mutta ei oikeasti korvaa. Enkä tosiaankaan viitsi itse pyytää, kun itse olen tähän suostunut, ja hänhän on reitin varrella. Mutta silti on alkanut tuntumaan vähän epäreilulta tämä järjestely (nyt varsinkin, kun bensan hinta alkaa olemaan pilvissä). Mitä mieltä olette? Ottaisitteko työkaverin edelleen kyytiin?
Kommentit (71)
Sanot vaikka, että "hei kun olet sanonut, että voisit korvata jotenkin tätä, että pääset kyydissäni, niin sopisiko sinulle tällainen summa sitten? Auttaisi paljon minua, jos tällä pienellä summalla osallistuisit kuluihin."
Jos työkaveri suuttuu niin sitten suuttuu. Eipä tarvitse sinun silloin enää kuskata häntä.
Minä vastaan kyytikyselijöille aina iloisesti, että toki pääsee kyydillä. Kunhan on matkalla tien varressa, kun tulen siitä ohi. Ai mihin aikaan? No mistä minä tiedän, sitten kun olen jaksanut nousta ylös, minulla on liukuva työaika. Yleensä menen toki töihin jotain 5:30-8:30 välillä, joten tähtää siihen. Kotiin pääset sitten, kun olen menossa takaisin päin. Koska en asu keskustassa, missä on kaupat, usein menen töistä suoraan jonnekin. Enkä tiedä, kuinka kauan siellä menee. Eipä ole paljon kyytiläisiä näkynyt...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä näitä maailmanpelastajia, jotka eivät itse voi hankkia autoa, kun se saastuttaa ja pilaa ilman. Kuitenkin heidät pitää hakea ja viedä, jos työyhteisö lähtee esim. kauempana olevaan työpisteeseen pitämään kokousta. Kilometrikorvauksia ei näistä ylimääräistä ajoista saa, eikä asianomaisille tule mieleenkään, että jotakin voisi maksaa. Kuuluhan siihen myös ylimääräistä aikaa.
En ymmärrä miksi jonkun pitäisi ottaa heitä kyytiin tai jos ottaa, niin silloin se on vapaaehtoista ja siitä ei kannata sen jälkeen enää valittaa. Työyhteisössänne kuitenkin kaikki ovat ilmeisesti ihan aikuisia ihmisiä, joilla suu aukeaa ja sillä voi sanoa, että toisen kyyditys ei sovi. Jos se ei aukea, niin vain itseään voi syyttää.
Ihme valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaikka, että "hei kun olet sanonut, että voisit korvata jotenkin tätä, että pääset kyydissäni, niin sopisiko sinulle tällainen summa sitten? Auttaisi paljon minua, jos tällä pienellä summalla osallistuisit kuluihin."
Jos työkaveri suuttuu niin sitten suuttuu. Eipä tarvitse sinun silloin enää kuskata häntä.
Ja näin lupaudut kuskaamaan tyyppiä hamaan tappiin saakka. Eli ei, jos asia ei sinulle sovi, niin lopetat kyydittämisen. Jos taas haluat netota kyydittämisestä rahaa, niin laitat sellaisen summan kehiin, että olet asiaan itsekin tyytyväinen. Sen jälkeen toimit kyytinä ja et mutise selän takana enää ollenkaan.
Tarjoaisin edelleen kyydin mutta ottaisin bensakulut uudelleen puheeksi. Mieti jokin summa valmiiksi ja sano miten olet ajatellut hänen maksavan sen. Esim. 40 euroa (keksitty) kuun puolivälissä käteisenä. Esitä laskelma todellisista km-perusteisista bensakuluista niin ei voi väittää vastaan. Sano että tästä päivästä lähtien alkaa laskeminen. Jos rahoja ei ala kuulumaan ilman pyytelyä lopeta kuskaus.
Saa vapaasti lainata:
"Hei! Mulle tuli mieleen tässä että kun autoilun kulut ja verot ja bensan hinnat ja autopaikkamaksut on noussut niin paljon, niin en valitettavasti voi enää ottaa kyytiin ilmaiseksi.
Jos haluat tulla mun kyydissä niin maksu on nyt 3€ kyyti. Ymmärrän hyvin jos et tätä halua maksaa etkä enää kulkea kyydissäni. Tarkoitus ei ole mitenkään netota tästä, tein vaan tuoreet laskelmat auton kuluista jotka on minulle 500€/kk ja päädyin tähän. Olisi kyllä ihanaa jos töihin pääsisi pyörällä kulkemaan ja harmittaa koko autoa pitää kun se on niin kallista :(
Uskon että ymmärrät! 🙂 Terkuin, Sirpa
Jos et uskalla sanoa päin naamaa niin laita vaikka viesti. Täällä on tullut hyviä ja kohteliaita tapoja ilmaista asia.
Mä en edes tiedä missä mun työkaverit asuu, mitäs se mulle kuuluu
Tapahtui miltei 20 vuotta sitten, olikohan paha virhe kun olin jotain vajaa kolmikymppinen mies, ja suurinpiirtein samoja ikiä oleva nainen työpaikalta pyysi päästä kyytiin, mutta en ottanut, koska oli muuta menoa töiden jälkeen? Myöhemmin otin kyllä vanhemman naistyöntekijän kyytiin kun oli samaan suuntaan menossa.
Sanot suoran jos tulet kytiin maksat joka kerta 10e.lyhyt matka 20 e. kun vähän pidempi matka.Hinta sit ylös päin matkan pitudesta Ettei kenekään auto liiku ilmasiksi.Tarvitan pensaa,auton huolto rahat,kenties osamaksun, menen raha. Auton vakuutus-maksut,korjauskulut ymm.Ettei auto edes käyttäjälle itselle ole ilmainen!Esim. Jos pydään auto apua,Joudun 20 eroa maksa matka joka on edes takaisin alle 1h reipaasti. Jos pyhdään Helsingin alueen ulkopuolelle ? Kuski otta Espoosen vaikka iso omena 40e. Itä-hesasta Vantaan Ikea 40e.Sopailuun . kuski ilolla mukana ja soppailee myös itse nissä!
Tuollaiseen ei pidä sotkeentua. Työmatka on henkilökohtainen rauhallinen matka yksin, silloin keskitytään tulevaan päivään.
Ja kannattaa ottaa maksu etukäteen. Lokit lehahtavat paikalta aina kun tulee maksun aika. Älä "ruoki" lokkia.
Me suomalaiset olemme tällaisissa asioissa usein suorastaan nössöjä. Ihan nyt vaan reilusti otat asian puheeksi ja selvität hänen kanssaan kustannusten jakamisen, jos nyt ei puoliksi, niin edes kohtuullinen korvaus. Perustelet auton ja bensan kustannuksilla ja sillä ettei bussillakaan ilmaiseksi pääsisi. Aika ajattelematon on työkaverisi, mutta se ei ole mitään uutta, näitä tyyppejä riittää. Jos närkästyy, se on hänen häpeänsä. Yksi tai kaksi kertaa on ok, mutta jatkuva kuskaaminen ei käy.
.
"Hei, kun toi bensakin on nykyään niin älyttömän kallista, niin oisko mahdollista, että korvaisit vaikka 5e/kuskaus, kun mulla ei tahdo rahat riittää ja täytyishän sun kuitenkin ostaa muuten bussilippu. Hyödyttäis sitten molemmat vähän."
Otat vaan asian ihan suoraan puheeksi. Että olet miettinyt että onko tämä nyt pysyvä järjestely. Jos näin niin koet, että olisi reilua hänen osallistua bensakuluihin.
Jos siis olet valmis jatkamaan kuskina olemista.
Kilometrikorvaus on 0,46/km. Ehdota vaikka tästä puolta eli 5 päivä ku kuskaat sitä tyyppiä.
Älä ole niin täsmällinen. Lähde joskus 10 min aikaisemmin, 10 min myöhemmin. Vai pitääkö tää vapaamatkustaja oikein ovelta noutaa ja soittaa perään? Tai ajat vaan ohi ja sanot sitte, että hups mä ihan unohdin sut.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan kyytikyselijöille aina iloisesti, että toki pääsee kyydillä. Kunhan on matkalla tien varressa, kun tulen siitä ohi. Ai mihin aikaan? No mistä minä tiedän, sitten kun olen jaksanut nousta ylös, minulla on liukuva työaika. Yleensä menen toki töihin jotain 5:30-8:30 välillä, joten tähtää siihen. Kotiin pääset sitten, kun olen menossa takaisin päin. Koska en asu keskustassa, missä on kaupat, usein menen töistä suoraan jonnekin. Enkä tiedä, kuinka kauan siellä menee. Eipä ole paljon kyytiläisiä näkynyt...
Toinen tapa on rajallinen odotusaika, esim 30sek-1min. Pari kertaa jätin kaverin, kun hän katsoi oikeudekseen odotuttaa minua ilmaisen kyydin lisäksi aamukahvinsa takia. No, ottihan opiksi myöhästyttyään pahasti nuo kerrat töistä.
En ymmärrä, jos saa ilmaisen kyydin, miksi pitää vielä odotuttaa kyyditsijää. Ei se bussikaan odota yhtä matkustajaa.
...ja sitten tietenkin laittaa työmatkakulunsa verotukseen... siis tää pummi
Meillä on töissä näitä maailmanpelastajia, jotka eivät itse voi hankkia autoa, kun se saastuttaa ja pilaa ilman. Kuitenkin heidät pitää hakea ja viedä, jos työyhteisö lähtee esim. kauempana olevaan työpisteeseen pitämään kokousta. Kilometrikorvauksia ei näistä ylimääräistä ajoista saa, eikä asianomaisille tule mieleenkään, että jotakin voisi maksaa. Kuuluhan siihen myös ylimääräistä aikaa.