Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuliko sota viimeksi ihmisille yllätyksenä vai osattiinko odottaa?

Vierailija
10.12.2014 |

Nyt ollaan ainakin autuaan hyväuskoisia ettei sotaa tule, mutta miten viimeksi? Tuliko se yllätyksenä vai oliko se selvä, että maailman tapahtumat johtivat sotaan myös Suomessa?

Aukko historian tietämyksessäni.

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä osattiin odottaa. Maailmanpoliittinen tilanne oli kiristynyt jo pitemmän aikaa, ja esim Saksassa ja Neuvostoliitossakin oli varauduttu sotaan.

Vierailija
2/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:25"]

Kyllä sitä osattiin odottaa. Maailmanpoliittinen tilanne oli kiristynyt jo pitemmän aikaa, ja esim Saksassa ja Neuvostoliitossakin oli varauduttu sotaan.

[/quote]

Mutta esimerkiksi Iso-Britanniassa uskottiin hyvin pitkään, että Hitlerin kanssa voi neuvotella.

No, kuka uskoi, kuka ei. Tietysti sielläkin oli paljon ihmisiä, jotka näkivät selvät merkit ilmassa jo kauan ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs vanhus on sanonut että se kuitenkin tuli puun takaa. Ihmettelen kun kaikki ovat rauhallisia.
Mua ahdistaa hirveästi.
On paha tunne.

Vierailija
4/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:25"]Kyllä sitä osattiin odottaa. Maailmanpoliittinen tilanne oli kiristynyt jo pitemmän aikaa, ja esim Saksassa ja Neuvostoliitossakin oli varauduttu sotaan.
[/quote]

Nythän on myös kireää.

Vierailija
5/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista kansaa ei koskaan kannata pelotella liian aikaisin. Parasta propagandaa on totuttaa kansa pikkuhiljaa sodan mahdollisuuteen.

On sitten tulossa joskus sota tai ei (toivottavasti ei, koska sehän on ajatuksena ihan kamala), niin minuun tuo viime kuukausien uutisointi on ainakin tehonnut. Ei varsinaisesti pelota enää. Jos oikeasti yhtäkkiä syttyisi sota, reaktio olisi varmaan, "no tulihan se sieltä."

Vierailija
6/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ahdistanut myös koko syksyn ja ihmettelen ihmisten sinisilmäisyyttä.

Vierailija
7/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

llmassa oli jännitettä, mutta kyllä se liikekannallepano tuli aika äkkiä, mitä olen ymmärtänyt romaneista ja historiasta. Ei ole sellaisia sukulaisia, joiden kanssa olisin asiasta voinut keskustella. 

Vierailija
8/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että missä vaiheessa sota oli aivan selvä ja se oli enää vaan viikkojen kysymys? Vai onko kaikki ts sodankäynti muuttunut jotenkin oleellisesti noista ajoista? Ymmärrän, ettei samanlaiseen rintamasotaan jne enää päädyttäisi. Mutta missä vaiheessa ihmiset alkoivat varautumaan? Ehtikö elämää järjestellä uusiksi?

Nythän siis pankkitili pitäisi varmaan tyhjentää ja kaupasta hamstrata ainakin..?

Vierailija
9/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tänäänhän tuli tieto, että puolustusvoimat alkavat ilmoittelemaan reserviläisille sijoituspaikkoja. Mun korvaan kuulostaa huolestuttavalta eikä kai ihan tavanomaiselta touhulta?

Vierailija
10/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä kukaan kuitenkaan oikeasti uskonut tulevan. Ennen talvisotaa Kallio oli pienentämässä puolustusmenoja koska sotaan ei uskottu. Olisihan siihen Suomikin paremmin varautunut jos sota olisi ollut todennäköinen.Joten vastaan kysymykseen, että sota tuli yllätyksenä.

Vierailija
11/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:33"]

Ja siis tänäänhän tuli tieto, että puolustusvoimat alkavat ilmoittelemaan reserviläisille sijoituspaikkoja. Mun korvaan kuulostaa huolestuttavalta eikä kai ihan tavanomaiselta touhulta?

[/quote]

Niin minunkin korvaani. Toivon kuitenkin, että kyse on vain minun tietämättömyydestäni, ja että tuo on oikeasti vain normijuttu mitä lehdet uutisoivat pelottavammin myyvien otsikoiden toivossa...

Vierailija
12/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silloin viimeksi mikään selvä juttu ollut. Maailmanpoliittinen tilanne oli tietysti huolestuttava ja sodan uhka tiedostettiin, mutta se, että sota ihan oikeasti sitten julistettiin, oli kuitenkin ihmisille yllätys. Kai ihmiset viimeiseen asti yrittivät ajatella, että ei se sota pieneen syrjäiseen Suomeen asti ulotu.

Vierailija
13/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:33"]

[/quote]

Ei todellakaan. Kyllä tässä selvästi ollaan varautumassa sotaan - ja meillä on sirksupelle pääministerinä. Olisi syytä vaihtaa ja äkkiä. 

Vierailija
14/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa matkustaa kauas. Pitäskö varata jo matka varuiksi kuitenkin?

Vierailija
15/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarajavevon ammukset tulivat kuitenkin yllätyksenä

Vierailija
16/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:36"]

Ei se silloin viimeksi mikään selvä juttu ollut. Maailmanpoliittinen tilanne oli tietysti huolestuttava ja sodan uhka tiedostettiin, mutta se, että sota ihan oikeasti sitten julistettiin, oli kuitenkin ihmisille yllätys. Kai ihmiset viimeiseen asti yrittivät ajatella, että ei se sota pieneen syrjäiseen Suomeen asti ulotu.

[/quote]

Silloinkin varmaan ajateltiin, että mitä ihmettä Venäjä/Neuvostoliitto meidän syrjäisellä tylsällä maalla edes tekisi...

Ah, tämä suomalainen itsetunto.

Vierailija
17/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:29"]

Mua on ahdistanut myös koko syksyn ja ihmettelen ihmisten sinisilmäisyyttä.

[/quote]

Mutta onko se sinisilmäisyyttä, vai sitä, että pahimman mahdollisen skenaarion kuvitteleminen olisi lamaannuttavan pelottavaa?

Vierailija
18/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:25"]Kyllä sitä osattiin odottaa. Maailmanpoliittinen tilanne oli kiristynyt jo pitemmän aikaa, ja esim Saksassa ja Neuvostoliitossakin oli varauduttu sotaan.
[/quote]

Nythän on myös kireää.

[/quote] Mutta esim. Saksassa oli määrätietoisesti varustauduttu sotaan jo 30-luvun alkupuolelta asti. Sekä Saksassa, Italiassa että Neuluissa oli poliittisena järjestelmänä totalitarismi. Nykyään Venäjä on ainakin olevinaan demokratia. Nyt ollaan kylmää sotaa muistuttavassa tilanteessa, se on tällä hetkellä parempi vertailukohta kuin toisen maailmansodan alkamisajankohta.

Kenenkään etu ei ole sodan syttyminen, ja tuskin esim Suomen valtaaminen on näköpiirissä.

Mielenkiintoista kuitenkin on, että Krimin niemimaa on strategisesti tärkeä alue ja samoin voisi kuvitella että Venäjä olisi kiinnostunut saamaan tukevamman jalansijan itämerelläkin (voisi kuvitella että esim Ahvenanmaa kiinnostaisi sitä).

Vierailija
19/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:29"]Tavallista kansaa ei koskaan kannata pelotella liian aikaisin. Parasta propagandaa on totuttaa kansa pikkuhiljaa sodan mahdollisuuteen.

On sitten tulossa joskus sota tai ei (toivottavasti ei, koska sehän on ajatuksena ihan kamala), niin minuun tuo viime kuukausien uutisointi on ainakin tehonnut. Ei varsinaisesti pelota enää. Jos oikeasti yhtäkkiä syttyisi sota, reaktio olisi varmaan, "no tulihan se sieltä."
[/quote] mulla ihan sama. Loppukesästä valvoin öitä sodanpelossa, nyt jo turtunut että isolla mahdollisuudella se nyt alkaa. Pakko vaan jatkaa eloa. Ei tässä itse mitään voi asialle tehdä. Helpottavaa kun tuo meni alitajuntaan.

Vierailija
20/246 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:33"]Ja siis tänäänhän tuli tieto, että puolustusvoimat alkavat ilmoittelemaan reserviläisille sijoituspaikkoja. Mun korvaan kuulostaa huolestuttavalta eikä kai ihan tavanomaiselta touhulta?
[/quote]ihanko totta? Siis ei jumalauta. Sit ei ole enää pitkästä ajasta kyse.