Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies, joka sokeutuu tulevaisuudessa

Vierailija
10.12.2014 |

Tapailen n. 30-vuotiasta miestä, joka on avoimesti kertonut sokeutuvansa tulevaisuudessa, mahdollisesti keski-iän loppuvaiheilla. Jo nyt hänellä on hyvin huono näkö, ja hän on toistaiseksi saanut nipin napin pitää ajokorttinsa. Autoa hänellä ei tosin edes ole, eikä aio hankkia, sillä hän ei itse pidä ajamista huononäköisenä hyvänä ajatuksena. 

Olemme tapailleet 3 kuukautta. Tämä mies voisi hyvin olla sellainen, jonka kanssa haluaisin mennä naimisiin ja hankkia lapsia. Tämä sokeutumisasia arveluttaa ja pelottaa minua hirveästi, se olisi niin valtava muutos, ja toisi minullekin paljon vastuuta. Joutuisin esim. aina ajamaan autoa, ja muutenkin huolehtimaan todella monista asioista yksin. En tunne yhtään sokeaa ihmistä, enkä tiedä heidän arjestaan mitään, joten asiaa on todella vaikea käsitellä ja pohtia. 

Tuntuu, että tämä asia on hidastanut omien tunteideni kehittymistä, vaikka minulla on selvästi tunteita miestä kohtaan. Emme ole puhuneet tästä, sillä en uskalla ottaa riskiä että hän pitäisi minua pinnallisena tai raukkamaisena. En yksinkertaisesti tiedä, miten lähestyä asiaa joko hänen kanssaan tai oman pääni sisällä. 

Mitä te tekisitte? Onko kellään sokeaa puolisoa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnet, että hän voisi oikeasti olla se "elämäsi mies", niin luota siihen tunteeseen. Älä pelkää, vaan hyppää rohkeasti mukaan. Yhdessä selviätte. Rakkaus on aina vahvempi kuin pelko, jos vaan annat sen olla :)

Pelkojen takia ihmiset jättää tekemättä ihan hirveästi asioita ja sitten myöhemmin kaduttaa. Seuraa sydämesi ääntä niin kaikki menee just niinkun kuuluu ja just hyvin 

Vierailija
2/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä mies sokeutuu? Tuttavani on samassa tilanteessa, kolmekymppinen mies, joka sokeutuu geneettisen sairauden vuoksi. Hänellä on ollut jo 10 vuotta aikaa sopeutua muutokseen, eikä arjen sujuvuudessa ole hänellä ongelmia. Sen sijaan tuo sairauden perinnöllisyys kiusaisi minua, enkä ehkä sen vuoksi haluaisi perustaa perhettä hänen kanssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:27"]

Mistä syystä mies sokeutuu? Tuttavani on samassa tilanteessa, kolmekymppinen mies, joka sokeutuu geneettisen sairauden vuoksi. Hänellä on ollut jo 10 vuotta aikaa sopeutua muutokseen, eikä arjen sujuvuudessa ole hänellä ongelmia. Sen sijaan tuo sairauden perinnöllisyys kiusaisi minua, enkä ehkä sen vuoksi haluaisi perustaa perhettä hänen kanssaan.

[/quote]

Mies ei ole asiasta puhunut, mutta googlasin hänen sairautensa, ja sen ei pitäisi olla mitenkään vahvasti periytyvä. Tämä ainakin on ehdoton plussa, koska ongelmaan tulisi aivan liikaa uusia tasoja jos sairaus olisi perinnöllinen. 

ap

Vierailija
4/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan hitaasti sokeutuessa tilanteeseen ehtii tottua eikä mullistus ole niin suuri. Useimmilla sokeilla toimintakyky on hyvä eikä arjessa ole niin suuria hankaluuksia kuin näkevä saattaisi kuvitella. Kyllä tuo minuakin kieltämättä mietityttäisi, mutta en hylkäisi hyvää miestä sen takia.

Vierailija
5/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä miehestä kiinni, jos hän tuntuu oikealta. Minun mieheni sairastaa ms-tautia, joka ei tällä hetkellä etene. todennäköistä kuintenkin on, että jossain vaiheessa miehen oireet tulevat pahenemaan. Mieheni oli diagnosoitu jo  silloin kun tapasimme ensimmäisen kerran. Kun mies kertoi sairaudestaan minulle ensimmäisen kerran, kävin mielessäni läpi samanlaisia ajatuksia kuin sinä.

Suosittelen, että keskustelet asiasta miehen kanssa mahdollisimman paljon ja etsit muutenkin tietoa sairaudesta ja esimerkiksi näkövammaisten elämästä. Mies varmasti ymmärtää myös sinun tunteesi ja epävarmuutesi. Ole rehellinen, hänkin on sitä ollut sinull. Tieto vähentää pelkoa paljon. Näin itselläni ainakin kävi. Kannattaa myös selvitellä sopeutumisvalmennuskurssien mahdollisuutta, varmasti esimerkiksi näkövammaisten keskusliitto niitä järjestää. On myös parikursseja, joihin voitte yhdessä osallistua.

Tsemppiä! Luota sydämesi ääneen ja jos päätät jatkaa suhteessa, yritä olla murehtimatta tulevaa. Aika näyttää, miten miehen näkövamma etenee ja antaa myös selviytymiskeinot siihen. Nauti hetkestä ja elä nyt. 

Vierailija
6/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti. Mies ei pääse näkemään sinua ikinä rupsahtaneena.

Vierailija
7/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä sokeutumisen takia miestä ottamatta. :) Minä itse (nainen) olen joutunut käymään läpi näkövamman uhkan elämässäni. Edelleen riski on, vaikka se on melko pieni. Ajattelin silloin jo etukäteen että jos näin käy, niin sitten otan opaskoiran ja teen sellaisia töitä, joita näkövamma ei haittaa. Olisi kyllä tuntunut todella kummalliselta, jos mies olisi tämän takia miettinyt minun jättämistäni.

Vierailija
8/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:35"]

Tosiaan hitaasti sokeutuessa tilanteeseen ehtii tottua eikä mullistus ole niin suuri. Useimmilla sokeilla toimintakyky on hyvä eikä arjessa ole niin suuria hankaluuksia kuin näkevä saattaisi kuvitella. Kyllä tuo minuakin kieltämättä mietityttäisi, mutta en hylkäisi hyvää miestä sen takia.

[/quote]

Kyllä se on aivan varmasti elämän suurin mullistus ihmiselle joka sokeutuu. Ihminen joka ei ole ollut sokea tietää mitä menettää ja vaikka sokea pystyisikin elämään tietyissä rajoissa itsenäistä elämää niin sokea on kuitenkin todellisuudessa muiden armoilla.

Vierailija
9/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:37"]

Pidä miehestä kiinni, jos hän tuntuu oikealta. Minun mieheni sairastaa ms-tautia, joka ei tällä hetkellä etene. todennäköistä kuintenkin on, että jossain vaiheessa miehen oireet tulevat pahenemaan. Mieheni oli diagnosoitu jo  silloin kun tapasimme ensimmäisen kerran. Kun mies kertoi sairaudestaan minulle ensimmäisen kerran, kävin mielessäni läpi samanlaisia ajatuksia kuin sinä.

Suosittelen, että keskustelet asiasta miehen kanssa mahdollisimman paljon ja etsit muutenkin tietoa sairaudesta ja esimerkiksi näkövammaisten elämästä. Mies varmasti ymmärtää myös sinun tunteesi ja epävarmuutesi. Ole rehellinen, hänkin on sitä ollut sinull. Tieto vähentää pelkoa paljon. Näin itselläni ainakin kävi. Kannattaa myös selvitellä sopeutumisvalmennuskurssien mahdollisuutta, varmasti esimerkiksi näkövammaisten keskusliitto niitä järjestää. On myös parikursseja, joihin voitte yhdessä osallistua.

Tsemppiä! Luota sydämesi ääneen ja jos päätät jatkaa suhteessa, yritä olla murehtimatta tulevaa. Aika näyttää, miten miehen näkövamma etenee ja antaa myös selviytymiskeinot siihen. Nauti hetkestä ja elä nyt. 

[/quote]

Hyvä kuulla, että on ihmisiä jotka ovat olleet samantapaisissa tilanteissa, ja joilla kaikki on kääntynyt parhain päin :)

ap

Vierailija
10/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt hirvän paha juttu ole. Ikävää tietysti, mutta itse kelpuuttaisin sokeutuvan naiset ilman ongelmia. Kunhan nyt vähän aikaa näkisi. Luulisi pysyvän ainakin uskollisena jos ei näe pettää.

Vierailija
11/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:00"]

Eihän tuo nyt hirvän paha juttu ole. Ikävää tietysti, mutta itse kelpuuttaisin sokeutuvan naiset ilman ongelmia. Kunhan nyt vähän aikaa näkisi. Luulisi pysyvän ainakin uskollisena jos ei näe pettää.

[/quote]

Ja toisaalta näkemättömyys ei pettämistä estä, jos niin on elämässä käydäkseen.

Vierailija
12/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:58"]

Kyllä se on aivan varmasti elämän suurin mullistus ihmiselle joka sokeutuu. Ihminen joka ei ole ollut sokea tietää mitä menettää ja vaikka sokea pystyisikin elämään tietyissä rajoissa itsenäistä elämää niin sokea on kuitenkin todellisuudessa muiden armoilla.

[/quote]

Toisaalta niinhän kaikki ovat tavalla tai toisella jonkun tai jonkin armoilla nykymaailmassa.

Vierailija
13/13 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennekysymys! Tiedän monia sokeita jotka elävät yksin opaskoiran kanssa, ja tulevat toimeen omillaan. Anna mennä ja anna itsellesi lupa rakastaa ja kasvaa tilanteen mukana.:)