Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teette Jouluaattona?:)

Vierailija
10.12.2014 |

Kun me herätään ,on tontut tuoneet yhdet pienet lahjat kuusen alle,näin lapsilla kuluu aika paremmin. Keitetään joulupuuro, syödään ja samalla katsotaan joulupukin kuumaalinjaa. Lähdetään käymään haudoilla, tullaan kotiin,lämmitetään sauna,katsotaan ohjelmia,käydään saunassa ja syödään jouluruoka. Sitten tulee pukki ja jakaa lahjat. Leikitään ja katsellaan mitä kaikki ovat saaneet,syödään iltapalaa kinkkua Ym ja mennään nukkumaan :)

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:23"]

Jouluaatto kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella muulloin paitsi lauseen alussa.

Meidän jouluaattoon kuuluu Lumiukko ja joulurauhan julistus (ei jaksa lähteä keskustan ryysikseen, katsellaan telkkarista), jouluateria iltapäivällä (kinkku paistetaan myöhään aatonaattoiltana), vähän myöhemmin sauna. Saunan jälkeen lahjat ja syödään suklaata. Illan lopuksi nautitaan pari lasillista punaviiniä ja kynttilänvalossa kuunnellaan joululevyjä ihan oikeasta vinyylilevysoittimesta. Olemme keski-ikäinen, lapseton pariskunta.

[/quote]

Jouluaaton voi kirjoittaa myös isolla, jos on Jouluhullu kuten minä... ;)

[/quote]

Ja minä! :))

Vierailija
22/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:31"]

Samaa mieltä, miksi esim. korteissa lukee Hyvää Joulua!

[/quote]

Itse ihmetten miksi juhlat kirjoitetaan suomen kielessä pienellä? Jotenkin kun ne on sellasia arvokkaita, niin tuntus että kirjotetaan isolla o_O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:31"]

Samaa mieltä, miksi esim. korteissa lukee Hyvää Joulua!

[/quote]

Itse ihmetten miksi juhlat kirjoitetaan suomen kielessä pienellä? Jotenkin kun ne on sellasia arvokkaita, niin tuntus että kirjotetaan isolla o_O

[/quote]

Voi kirjoittaa isolla alkukirjaimella, jos haluaa korostaa juhlaa. Kirjoitan aina Jouluhullu kun olen ja odotan innolla Jouluaattoa.

Vierailija
24/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta kun niin ei suomen kielen sääntöjen mukaan ole. On koulunkäynti tainnut jäädä pikkuisen vähemmälle, jos ei tuotakaan tiedä.

Vierailija
25/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:54"]

Voi kirjoittaa isolla alkukirjaimella, jos haluaa korostaa juhlaa. Kirjoitan aina Jouluhullu kun olen ja odotan innolla Jouluaattoa.

[/quote]

Ei voi. "Jouluhullun" koulunkäynti on tainnut jäädä peruskouluun... Vaikka kyllä jo peruskoulun puolellakin suomen kielen perusteet tulevat selväksi. Niin ainakin oli 35-40 vuotta sitten, ehkä nykykoulu ei sitten osaa enää opettaa lapsille kielioppia?

Vierailija
26/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 16:23"]Jouluaatto kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella muulloin paitsi lauseen alussa.

Meidän jouluaattoon kuuluu Lumiukko ja joulurauhan julistus (ei jaksa lähteä keskustan ryysikseen, katsellaan telkkarista), jouluateria iltapäivällä (kinkku paistetaan myöhään aatonaattoiltana), vähän myöhemmin sauna. Saunan jälkeen lahjat ja syödään suklaata. Illan lopuksi nautitaan pari lasillista punaviiniä ja kynttilänvalossa kuunnellaan joululevyjä ihan oikeasta vinyylilevysoittimesta. Olemme keski-ikäinen, lapseton pariskunta.
[/quote] Jos kerran nillität muiden virheistä, niin " meidän jouluaattoomme", ei " meidän jouluaattoon".... ;-)

Vierailija
27/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:46"]

[/quote]

Mutta kun niin ei suomen kielen sääntöjen mukaan ole. On koulunkäynti tainnut jäädä pikkuisen vähemmälle, jos ei tuotakaan tiedä.
[/quote] No älä siinä yhtään brassaile, kun et itse osannut käyttää possessiivisuffiksia...

Vierailija
28/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Av-palstalla nyt on ihan sama, vaikka kirjoittaa etunimen pienellä, ketä kiinnostaa? Älkää tekään jaksako aina nipottaa, Joulukin tulossa! ;)

Vierailija
29/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 17:54"]

[/quote]

Ei voi. "Jouluhullun" koulunkäynti on tainnut jäädä peruskouluun... Vaikka kyllä jo peruskoulun puolellakin suomen kielen perusteet tulevat selväksi. Niin ainakin oli 35-40 vuotta sitten, ehkä nykykoulu ei sitten osaa enää opettaa lapsille kielioppia?
[/quote] Edelleen, eipä ollut kielioppi hallussa sinullakaan, joten kohkaamisesi on hieman huvittavaa....

Vierailija
30/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona herätään syödään puuroa ja lähdetään anoppilaan perkele!!!!

Vierailija
31/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla lapset koristelee kuusen. Lounaaksi riisipuuroa ja kuunnellaan joulurauhan julistus. Käydään kirkossa, jonka jälkeen saunaan. Loppuiltaan kuuluu jouluateria ja pukkikin käy. Parasta on ilta kun lapset rauhoittuu lelujen pariin, itse saa lukea, kuunnella ilmasiltaa ja syödä suklaata. Jouluillassa/-yössä on ihmeellistä rauhaa!

Vierailija
32/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Ilmasilta? Ihan nevahööd, ikää 38v, jos sillä on jotain merkitystä tämän asian kanssa ;)

Vierailija
33/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken

Vierailija
34/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti ollaan aina oltu 22.-24.12. Tukholman risteilyllä, jotta äiti on saanut rauhassa valmistella joulua (tämä siis jäänne niiltä ajoilta, kun olin niin malttamaton teini, ettei jouluvalmisteluista tullut mitään, niinpä isä keksi viedä mut risteilylle kavereiden kanssa ja siitä tulikin sitten yli kymmenvuotinen perinne, nyt ensimmäinen joulu ilman vaikka jo 25 vuotta ikää, kaverit ei tietenkään ole moneen vuoteen olleet mukana vaan oma perhe:).

Mennään siis vanhempien luokse, äiti on yleensä laittanut riisipuuron ja sekahedelmäkeiton valmiiksi ja siitä nautitaan aamupäivä. Sitten lämmitellään joulusauna ja koitetaan pitää lapset aisoissa. Meidän lisäksi vanhempien luokse saapuu myös ukki, sekä isosisko ja -veli perheineen, molemmilla useampi lapsi. Harmi ettei taida olla lunta, muuten varmaan möyrittäisiin pihalla iltapäivä. Jouluateria syödään neljän viiden maissa, sen yhteydessä luetaan myös jouluevankeliumi.

Vielä muutama vuosi sitten kaikki lahjat oli ladottu kuusen alle, mutta nyt kun on sen ikäisiä lapsia, niin osan lahjoista tuo varmaan pukki. Sitten joku innokas jakaa lahjat kaikille ja ne avataan vuorotellen. Sitten siirrytään jälkiruokapöytään ja seurustellaan, ilta venyy myöhään yöhön pyjamissa hengaillen ja kinkkua ja konvehteja sopivassa suhteessa syöden. Jos lapset saadaan nukkumaan niin pelataan ehkä lautapeli tai pari.

Ihanaa aikaa!

Vierailija
35/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa ollaan aamulla kotona kaksin, keitän puuroa, laitan glögiä, maistellaan kinkkua. Joululaulut soimaan ja töllön ääressä rentoutumista. Päivällä pyörähdetään anoppilassa ja iltapäivästä mennään minun vanhemmilleni. Pelataan korttia, katsotaan tv:tä, käydään rauhassa joulusaunassa, syödään yhdessä pöydän ääressä ja sen jälkeen avataan paketit ja loppuilta juodaan viiniä ja katsellaan tvtä. :)

Rauhallista joulua!

Vierailija
36/70 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aattoaamuna töissä 6.30-13.00. Sen jälkeen menemme mieheni kanssa äitini luokse, jonne tulee myös siskoni. Ensimmäisenä koristellaan kuusi. Aidot kuusenkynttilät ovat ihan must. Iltapäivään kuuluu joulusauna ja glögin juominen. Kuunnellaan varmaan joululauluja ja höpötellään. Usein myös itse istun pianon ääreen soittamaan. Illalla syödään jouluateria. Pöydässä ei ole kinkkua, kalkkunaa, laatikoita eikä rosollia. Sen sijaan syömme alkupaloiksi kylmiä kaloja ja mätileipiä, pääruoaksi todennäköisesti poroa. Jälkiruoan virkaa ovat usein toimittaneet suklaakonvehdit ja lumimantelit, joita syödään glögin kanssa samalla, kun avataan joululahjat. Sitten höpötetään lisää ja syödään herkkuja. Kun alkaa väsyttää, menemme tyytyväisinä nukkumaan.

Joulupäivän aamuna herätyskello ei soi. Riisipuuron sijaan olen toivonut täksi jouluksi suklaapuuroa. Aamiaiseen kuuluu myös mätipaahtoleipä ja tee. Minä ja mieheni lähdemme kotiin varmaan puolenpäivän aikoihin. Kotona sytytämme kynttilät ja jaamme joululahjat toisillemme. Se on meille vakiintunut ihana jouluhetki jo ensimmäisestä yhteisestä joulusta lähtien. Joulupäivän illaksi menemme miehen vanhempien luokse ja jäämme sinne yöksi. Katsotaan, mitä muuta keksimme :) Tänä vuonna vapaata on ihanasti jouluaaton puolipäivästä sunnuntaihin asti, yli neljä päivää putkeen :)

Vierailija
37/70 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaanko kellään aamulla joululahjoja, siis kaikki lahjat? Vähentäis stressiä ja pukkikin ois varmaan helpompi tilata heti aamusta, ku ei oo ruuhkaa. Jouluaattohan on lapsiperheissä pelkkää kitinää aamusta alkaen.

Vierailija
38/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 18:15"]

[/quote]

[/quote]

Av-palstalla nyt on ihan sama, vaikka kirjoittaa etunimen pienellä, ketä kiinnostaa? Älkää tekään jaksako aina nipottaa, Joulukin tulossa! ;)

[/quote]Ja nimenomaan Joulu, isolla :) lähes kaikki varmasti tietävät kuinka se tulisi oikeaoppisesti kirjoittaa, mutta on aivan oikeutettua korostaa (sen) merkitystä isolla alkukirjaimella, ei mikään virhe.

Vierailija
39/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa joulu mennä uutta vauvaa hoivatessa. Vauvan laskettuaika on nyt sunnuntaina, joten toivottavasti syntyisi ennen joulua.

Vierailija
40/70 |
10.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A