Kylläpä taas hävetti ilmoittaa töihin sairaslomasta
Yöllä nousi kuume ja joka paikkaan sattui. Mulla siis ihan hyvä syy ilmottautua kipeäksi mutta miksi siitä aina tuntee syyllisyyttä? Olen viimeksi ollut saikulla viime marraskuussa kun poistettiin sappirakko ja siitäkin viikosta olin nolona. Onko tää meidän yhteiskunta sellainen että sairaslomalainen on ihan jätettä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää ja ahdistaa. Lisäksi pomon nuiva suhtautuminen ei helpota asiaa, syyllistävä tapa puhua ja äänenpaino "noh..kai sitten pitää yrittää saada joku tekee sun vuoron, mutta helppoa se ei ole" tai "jos en saa ketään paikkaamaan niin mun pitänee sitten itse tehdä extrapitkä päivä".
Hirvittävää!!
Mä en edes tiedä kenelle sanoa asiasta, että toi syyllistäminen kun itse olet angiinassa on ihan todella ahdistavaa ja pelottaa, että sairastuu.
Nuiva suhtautuminen tulee siitä, kun jotkut saikuttavat esim. flunssaa, mutta elävät muuten ihan normaalia elämää. Tein työkaverin flunssan takia pitempää työpäivää ja kun menin illalla ruokakauppaan tämä daami oli siellä ostoksilla miehensä kanssa. Arvaa tuliko seuraavana päivänä töihin? EI tullut.
Ei flunssassa varsinkaan korona-aikana olla töistä pois sen takia, että olisi niin huonossa kunnossa ettei sängystä pääse pois - vaan siksi ettei tauti leviäisi työyhteisössä. Toki kauppaan meno kipeänä on vähän kyseenalaista jos on puoliso joka tämän kaupassakäynnin voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on osalla edes olemassa tuo ajatus että pitäisi olla mieluummin töissä. Ei sillä että sairaana pitäisi mennä töihin tai siitä tarvitsisi oikeasti tuntea huonoa omaatuntoa, mutta tuleepahan saikuteltua vain tarpeeseen eikä niin että "mulla on selkä kipeänä taas" meiningillä jää pois töistä kun ei huvita. On siis korkeampi kynnys toimia väärin. Itsekin olen sellainen työnsankari etten meinaa jäädä pois millään.
Ei sekään ole hyvä. Varsinkin esim uupumussaikkujen kanssa käy juuri tästä syystä helposti niin, että kun vaan painetaan menemään ja sinnitellään, niin jossain vaiheessa tulee täysstoppi ja toipuminen kestää pitkään. Vaikka itse tiedostan tämän ja olen näitä nähnyt, niin SILTI on todella iso kynnys jäädä saikulle edes päiväksi. Itse tiedostan, että olisin sen tarpeessa, mutta sitten tulee se olo, että no sitten minun pitäisi käyttää lomapäiviä - ehkä näin, mutta sitten alkaa ahdistaa, että ei jää lomaa talvelle. Ja toisekseen on aika kiirettä, kyllä työnantaja ja kollegatkin ihmettelisi, jos nyt jäisin yhtäkkiä lomailemaan. Mut sitten taas saikku tuntuu niin ylitsepääsemättömän vaikealta ottaa, vaikka selvästi on uupumisen merkkejä. Jotenkin sitä kuitenkin pelkää sitä muiden suhtautumista ja myös sitä, mikä työvyöry odottaa palatessa - toki ehkä yksi päivä nyt ei niin paljon aiheuta, mutta kuitenkin. Pitäisi vaan jotenkin saada tunnollisuus sivuun ja ottaa se oma aika saikun muodossa, koska ei sekään ole työnantajalle kovin hyvä, että käyn vajaalla ja teen paljon virheitä.
Nimi listaan. Näitä ei unohdeta 😉
Luulisi että nyt jos koskaan sairaspoissaolo flunssaoireiden takia ymmärretään eikä ketään haluta työpaikan lähellekään räkimään.
Vierailija kirjoitti:
Nimi listaan. Näitä ei unohdeta 😉
Höpön löpö, jos ei muuten tehoa niin sitten haen lääkärintodistuksen, sen yli ette sitten muuten kävele, on se sen verta vahva todiste sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla varovainen ettei saikuta puoliturhaan. Siksi kyseenalaistan aina "sairauksia"
Pomo
Tämmösille pikkupomoille mä teen niin että saikutan jos hiuksia kivistää.
Oppivat leikin jossain vaiheessa ja lopettavat typerät kyselyt.
Vierailija kirjoitti:
Yhden saikkupäivän hinta työnantajalle on 350€. Siitä voi laskea miten kalliiksi lastenne "pöpönuhat" tulevat.
Mistä tuollaisen luvun vedit kun palkkakin päivältä on vähän yli 80 euroo?
Luin otsikon ja odotin, että siellä joku tapasaikuttaja märisee kun työnantajaa alkaa veetuttaa jatkuva saikutus. Väärin luultu XD
Tunnolliselle tulee huono omatunto saikuttamisesta. Etenkin jos olo ei sillä hetkellä oli ihan kauhea eikä kuumetta 40 astetta. Parempi sairastaa kotona normaalinakin ainaka, eipä tule jälkitauteja eikä tartuta muita. Nyt korona-aikaan entistä tärkeämpää jäädä pienistäkin oireista kotiin.
Tuntuu olevan. Itse olin muutaman yhden päivän pätkän poissa kuukauden sisään ja kyselytuokiossa esimies mietti ääneen että ei tässä sitten varmaan ollut mitään taustalla.
Saa toki epäillä, mutta tarvitseeko ääneen oikeasti esittää epäluottamus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.Olessani 1 kerran flunssassa kehtasi pomo kysellä onko sinulla kuumetta.Mitä se sille kuului?Sairaus on sairaus ilman rutinoita.Itsekkin toimin ruoka- alalla että olisi ollut varmaan hyvä kun olisin sinne mennyt räkimään ja niistämään.
Riippuu varmaan siitäkin, oletko pois sairaslomatodistuksella vai omalla ilmoituksella.
Kyllä meillä ainakin omalla ilmoituksella pois ollessa esimies kysyy oireista, jotta voi myöntää luvan olla pois.
No todistuksen vein sairauden jälkeen työterveyden kirjoittamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla varovainen ettei saikuta puoliturhaan. Siksi kyseenalaistan aina "sairauksia"
Pomo
Tämmösille pikkupomoille mä teen niin että saikutan jos hiuksia kivistää.
Oppivat leikin jossain vaiheessa ja lopettavat typerät kyselyt.
Just niin kuin minäkin teen, ja jos pikkupomo hyvin alkaa hyppimään silmille niin sitten valitaan ajankohta saikulle silleen sopivasti, että joutuu pikkupomo juoksemaan pää kolmantana jalkana. Alkaa pysymään suu kiinni.
Mä oon nyt toista viikkoa pois töistä flunssan takia sekä siihen liittyvistä muista oheistaudeista. Viime viikon olin omalla ilmoituksella se oli työnantajalle Ok. Ja maanantaina edelleen tosi flunssainen ja kuumeinen. Sain 3pv sairaslomaa lääkäriltä ja hän kirjoitti sairasloma lappuun että vahva suositus kotona olemiseen karantteniajaksi->tarkoittaa sitä että niin kauan kun olen oireinen ei töihin etten etten muita tartuta töissä. Lisäksi soitin uuden ajan koska olen edelleen pahasti oireinen joten en ole vieläkään työkykyinen.ja mieluummin olisin töissä kun sairaana kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden saikkupäivän hinta työnantajalle on 350€. Siitä voi laskea miten kalliiksi lastenne "pöpönuhat" tulevat.
Mistä tuollaisen luvun vedit kun palkkakin päivältä on vähän yli 80 euroo?
Sun bruttopalkka päivältä on vain 80 euroa? Entäs ne palkan sivukulut ja työn uudelleenjärjestelystä aiheutuneet kulut?
No ei todellakaan hävetä, kun niitä on kuitenkin niin vähän.
Nuiva suhtautuminen tulee siitä, kun jotkut saikuttavat esim. flunssaa, mutta elävät muuten ihan normaalia elämää. Tein työkaverin flunssan takia pitempää työpäivää ja kun menin illalla ruokakauppaan tämä daami oli siellä ostoksilla miehensä kanssa. Arvaa tuliko seuraavana päivänä töihin? EI tullut.