Kylläpä taas hävetti ilmoittaa töihin sairaslomasta
Yöllä nousi kuume ja joka paikkaan sattui. Mulla siis ihan hyvä syy ilmottautua kipeäksi mutta miksi siitä aina tuntee syyllisyyttä? Olen viimeksi ollut saikulla viime marraskuussa kun poistettiin sappirakko ja siitäkin viikosta olin nolona. Onko tää meidän yhteiskunta sellainen että sairaslomalainen on ihan jätettä?
Kommentit (36)
No, et ole poissa kelkasta kuin sairausloman ajan. Mutta monella työttömällä ja jopa eläkeläisellä, on samat tuntemukset kuin sinulla.
Monia ei hävetä yhtään vaikka ei olisi sairaanakaan.
Hävettää, vaikka on oikeasti kipeänä. Vasta olin kuukausi sitten viikon saikulla samasta syystä. Ärsyttää. Tiedän, että näistä pidetään kirjaa.
Hävettää ja ahdistaa. Lisäksi pomon nuiva suhtautuminen ei helpota asiaa, syyllistävä tapa puhua ja äänenpaino "noh..kai sitten pitää yrittää saada joku tekee sun vuoron, mutta helppoa se ei ole" tai "jos en saa ketään paikkaamaan niin mun pitänee sitten itse tehdä extrapitkä päivä".
Hirvittävää!!
Mä en edes tiedä kenelle sanoa asiasta, että toi syyllistäminen kun itse olet angiinassa on ihan todella ahdistavaa ja pelottaa, että sairastuu.
Sairastumisesta ilmoittamiseen tulisi vastata vain "selvä, kiitos tiedosta" ja ehkä toivotella paranemista. Se on ainoa oikea tapa hoitaa asia. Moni nöyristelee työnantajaa ja pelkää, vaikka mitään syytä ei ole. Oli saikuttaja sitten oikeasti sairas tai feikki, jos sairasloma on myönnetty niin se tulee saada pitää ilman mitään mutinoita. Valittaisin tuollaisesta työnantajasta esim liittoon (olen valittanutkin) koska on täysin asiatonta syyllistää ihmistä, jos firman toiminta on suunniteltu siten että se ei kestä sairaslomia eikä sijaisia, roskiin koko paikka.
Samaa mieltä.Olessani 1 kerran flunssassa kehtasi pomo kysellä onko sinulla kuumetta.Mitä se sille kuului?Sairaus on sairaus ilman rutinoita.Itsekkin toimin ruoka- alalla että olisi ollut varmaan hyvä kun olisin sinne mennyt räkimään ja niistämään.
Minulla on aina syyllinen olo saikkupäivistä, vaikka olisin sairaskin.
Edellisessä työpaikassa esimies kyseenalaisti migreenini, ei uskonut niihin. Kysyi lisäksi migreenilääkitykseni ajantasaisuudesta ja kertoi kaverinsa kärsivän migreenistä myös ja että tämä kyllä pystyy lääkkeen avulla tekemään töitä kohtauksen aikanakin..
Onnea vaan esimiehen kaverille - minulta kohtauslääkkeet vie jalat alta, joten olen työkyvytön ilman niitä ja niiden kanssa.
Ymmärrän täysin vaikka sairastamisesta ei pitäisi tuntea syyllisyyttä. Et ole sitä valinnut. Aika minimaalisen pieni osa porukasta saikuttaa syyttä. Tietysti löytyy niitä, jotka esim. ryyppäävät viikonlopun ja hakevat maanantaina saikkua, mutta suurin osa porukasta on oikeasti sairasloman tarpeessa. Nk. motivaatiosaikkukin on yleensä merkki uupumisesta tai mielenterveyden ongelmista.
Itsehän olen saanut mm. varoituksen "liian usein" toistuvista saikuista. Vuoden sisään oli pari flunssaa ja muutama muu lyhyt saikku, jotka olivat kaikki perusteltuja ja syystä. Kaikki saikut olivat lyhyitä, muutaman päivän mittaisia. Tuo työnantaja oli ihan hirveä ja asiaton muutenkin. Jätin työpaikan onneksi, sillä pahemmaksi vain meni.
Työelämän asenteissa on kyllä paljon vialla, kun ihmiset tuntevat stressiä sairastamisesta ja siitä syyllistetään. Ei se stressi ainakan auta paranemisessa.
Täytyy olla varovainen ettei saikuta puoliturhaan. Siksi kyseenalaistan aina "sairauksia"
Pomo
Ihanaa etten ole ainoa! Aina sama syyllisyys ja ahdistus vaikka olisin sängyn pohjalla 40 asteen kuumeessa. Meillä esimies on itse sellainen poissaoloihin nuivasti suhtautuva, joka sillain passiivisaggressiivisesti aina ihmettelee alaistensa flunssia. "Onpa erikoisen pitkä tauti" kun joku ei ole työkykyinen kolmen päivän sisään influenssansa kanssa. Toiset saavat saikutella omin luvin minkä kerkeävät, ja voin sanoa et kerkeävät aika usein! Toiset passitetaan lääkäriin heti ekasta päivästä, siis sellaiset ihmiset jotka ovat vuodessa ehkä yhden päivän pois.
Yhden saikkupäivän hinta työnantajalle on 350€. Siitä voi laskea miten kalliiksi lastenne "pöpönuhat" tulevat.
Minä en tunne enää. Alkuun olin kipeänä töissä ja lopulta tajusin miten tyhmää se on. Saatoin tartuttaa muita ja toipuminen pitkittyi.
Nyt olen aina hyvällä omatunnolla pois töistä kun olen kipeä.
Kuntasektorin sote-osastolla 30 vrk saikku vuodessa on sellainen sopiva kevennys raskaaseen raatamiseen, siihen ei kela vielä puutu ja esihenkilökin kun saikuttaa samalla tahdilla niin ihan kiva olla kuntasektorilla töissä. Lisäksi pitkään talossa olleella on lomaa 38 päivää, a5 pvä/lomaviikko, tekee lähes 2kk palkallista lomaa, yhteensä siis 2kk lomaa + 1,5 kk saikkua = 3,5kk poissa työpaikalta vuodessa.
Ja en ahdistu tästä, siitäs saitte saa***na vi***tuiljat
Saikun pitäminen (varsinkin omailmoituksella) on ihan hirveää. Kaikkein kauheinta on se kun lapset jokainen on peräkanaa kipeänä ja sitten vielä itse siihen perään. Harvemmin kyllä enää omaa sairaslomaa kehtaan pitää jos kaikki lapset on jo sairastaneet. Menen töihin ihan sama mikä olo ja välttelen työkavereita sitten vain.
Vierailija kirjoitti:
Kuntasektorin sote-osastolla 30 vrk saikku vuodessa on sellainen sopiva kevennys raskaaseen raatamiseen, siihen ei kela vielä puutu ja esihenkilökin kun saikuttaa samalla tahdilla niin ihan kiva olla kuntasektorilla töissä. Lisäksi pitkään talossa olleella on lomaa 38 päivää, a5 pvä/lomaviikko, tekee lähes 2kk palkallista lomaa, yhteensä siis 2kk lomaa + 1,5 kk saikkua = 3,5kk poissa työpaikalta vuodessa.
Ja en ahdistu tästä, siitäs saitte saa***na vi***tuiljat
Juuri sinunkaltaisiesi takia saikkuihin suhtaudutaan nuivasti.
Vierailija kirjoitti:
Yhden saikkupäivän hinta työnantajalle on 350€. Siitä voi laskea miten kalliiksi lastenne "pöpönuhat" tulevat.
Yllättävän halpaa. Jos tuota ei firma kestä, niin joutaakin kaatua.
Vierailija kirjoitti:
No järjestä asia toisin. Hommaa työntekijöillesi sairaan lapsen hoitopalvelusopimus. Yrityksesi voi vähentää sen verotuksessa.
Onneksi on osalla edes olemassa tuo ajatus että pitäisi olla mieluummin töissä. Ei sillä että sairaana pitäisi mennä töihin tai siitä tarvitsisi oikeasti tuntea huonoa omaatuntoa, mutta tuleepahan saikuteltua vain tarpeeseen eikä niin että "mulla on selkä kipeänä taas" meiningillä jää pois töistä kun ei huvita. On siis korkeampi kynnys toimia väärin. Itsekin olen sellainen työnsankari etten meinaa jäädä pois millään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.Olessani 1 kerran flunssassa kehtasi pomo kysellä onko sinulla kuumetta.Mitä se sille kuului?Sairaus on sairaus ilman rutinoita.Itsekkin toimin ruoka- alalla että olisi ollut varmaan hyvä kun olisin sinne mennyt räkimään ja niistämään.
Riippuu varmaan siitäkin, oletko pois sairaslomatodistuksella vai omalla ilmoituksella.
Kyllä meillä ainakin omalla ilmoituksella pois ollessa esimies kysyy oireista, jotta voi myöntää luvan olla pois.
Mulla on lapsi sairaana ja aamulla stressasi soittaa ihan kamalasti. Lapsi on kuumeessa, mutta silti huono omatunto. Jostain syystä tulee pelko, että työnantaja kuvittelee minun huijaavan, vaikka näin ei ole. 😅