Mistä päin maailmaa tulee maailman paras ruoka?
Kommentit (316)
Suomalainen kausiruoka kotimaisista raaka-aineista
Japanilainen ruoka (joka on paljon muuta kuin sushia)
Italialainen
Korealainen - ne pistää todella tujusti chiliä ja valkosipulia
Lähi-itä
Tässä näitä joista löytää aina hyvää ruokaa.
dVierailija kirjoitti:
Suomalaiset vetävät kotona pastaa ja ulkona pitsaa. Joten kai se Italia on.
Italialainen keittiö on tosi paljon muutakin kuin pitsa ja pasta. Suosittelen tutustumaan.
Näin syksyisin rakastan suomalaisia sieniä ja marjoja.
Thai, Vietnam ja Malesia ( sekä Korea ja Japani ) ja juuri tuossa järjestyksessä. Ei en dissaa suomalaista ruokaa. Pidän mausteista ja siitä että ateria "luonnostaan" sisältää paljon kasviksia. Japanilaisilla on maailman korkein eliniänodotus. Eikä suotta, kala - kasvis painotteinen ruokavalio on tie pysyä kunnossa ja näin mahdollisesti säästyy kolesteroli, verenpaine ja -massennuslääkke kierteestä, joita nykyään syödään kuin karkkia.
Vielä suomalaisesta ruuasta. Ottaisin koska tahansa varsin varteenotettavaksi kilpailijaksi suomalaisen järvikalan tuoreilla vihanneksilla ja marjoilla. Kunhan sitä kalaa ei pilata millään maitotuotteella. Kotona opittu paha tapa lapsuudesta: puolet lautasesta oli perunaa ja puolet jotain lihaa sisältävää kastiketta. Tämä Ei myöskään ole kannanotto lihaa eikä kaikkia maitotuotteita vastaan, joten säästyn ehkä terveysfasistiksi leimaamiseslta. Jos lihaa kerran käyttää niin edelleen suosin aasialaista tapaa. Liha on pikemminkin kuin mauste eikä pääasia. Jos ateriassa on 20% lihatuotteita ja muu osa kasvikuntaa, niin sehän menee kuin oppikirjassa. Juustoa voi käyttää kohtuudella. Mutta ne kaiken maailman kermakastikkeet laittaisin pannaan.
Totta. Kalifornia on hyvä ehdokas, jos etsitään paikkaa, missä voi syödä parasta mahdollista etnistä ruokaa eri kulttuureista – ja hyvistä raaka-aineista tehtynä. Sieltä saa aivan upeaa aasialaista, eurooppalaista ja meksikolaista gourmet-ruokaa. Ja raaka-aineet – erityisesti vihannekset – maistuvat siltä kuin pitääkin, eli auringonvalossa kasvaneilta. Myös paikallinen viini on erinomaista.
Vierailija kirjoitti:
Minun omalla mökilläni, Suomesta
Kun otan itse kasvatetut uudet perunat maasta, ja syön ne kotimaisen voin ja itse kasvattamani tillin kanssa, se on mulle maailman parasta ruokaa loppukesällä.
Ja järvestä tuoreet kalat !
Mäkkäristä ja sen jälkeen Italiasta.
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä!
Totta. Sieltä tulee maailman surkeinta ruokaa.
Kanarien saarten ruoka on taivaallista .
Sellaisista paikoista, joissa eri kulttuurit ja eri alueilta peräisin olevat mausteet ja raaka-aineet ovat sekoittuneet. Esimerkiksi Intia, Välimeren alue, Karibia ja Pohjois-Amerikan eteläosat. Tällaisissa paikoissa, joissa on ollut tarjolla paljon erilaisia ruokakulttuureita ja ruoka-aineita, on vain parhaat yhdistelmät ovat valikoituneet käyttöön.
Italiassa saa rähmäisestä kuppilastakin niin hyvää ruokaa että lähes liikuttuu.
Välimeren keittiö...epäilemättä...
Keski-Afrikka. Nuotiolla pariloitu rotta on mukavan jäntevää. Parasta, jos on vielä turkkikin mukana.
Syyrialainen haudutettu lampaan peräreikä, njamskis !
Puolalainen keittiö on mahtava. Sitä emme vaan tunne täällä yhtä hyvin koska ei ole puolalaisia ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Japanista! Okonomiyaki, riisipallot, onigiri, sushi, merileväsnackit, kewpie-majoneesi, pomppivat juustokakut, ramen-keitto, wakame-salaatti, soijapavut, teriyaki...
Kerran Rame (Raimo) teki mulle keittoa. En kyllä tykännyt. Oli vain kossua ja nakkeja. Eli mulle ei enään Ramen keittiön kötöstyksiä, kiitos.
En ikinä unohda sitä, kun söin karibialaista ruokaa. Mausteista, muttei tulista. Taivaalisen hyvää! Yhden annoksen perusteella oisi kyllä liioiteltua sanoa että maailman paras ruoka, mutta sen jälkeen olen aina halunnut syödä karibialaista.