Kahden lapsen lahjoihin 500-700€, onko paljon?
Minusta on ja mietinkin miten vähentää tuota summaa, tuossa olisi muutama scootin osa ja kamera. Naapurin rouvan mielestä ei yhtään iso summa, kun lasten joululahjatoiveista juteltiin
Kommentit (83)
Meillä menee ehkä parisataa per lapsi, alakouluikäisiä poikia. Minusta on ihana ostaa ja antaa lahjoja, se kuului aikanaan minunkin jouluuni, enkä mielestäni omaksunut ajattelutapaa, että elämässä pitää saada kaikki ja heti. Olen aika tarkka lahjojen ostaja, kuulostelen tarkkaan mikä legosarja kiinnostaisi eniten jne. Ja ylläri pylläri niillä lahjoilla on leikitty, eivät ole jääneet nurkkaan lojumaan. Makunsa kullakin, mutta en ikinä ostaisi mitään "epämääräistä" vihervalopörröteknorobottijänistä, joka ulisee, kun painaa napista. Se ehkä huvittaisi aattoiltana, mutta ei sillä sen jälkeen kukaan tee mitään. En ostele lapsille leluja ympäri vuoden kuin satunnaisesti kirpparilta, joten haluan, että nämä joulu- ja synttärilahjat ovat sellaisia, joista lapset oikeasti pitävät. Kyllä ne lelut ja leikkiminen kuuluu lapsuuteen. Aina ei kivan tarvitse olla kallista, olen viime vuosina löytänyt aina osan lahjoista kirpparilta, mutta myönnän karsastavani ajattelutapaa, että ostetaan vain hyödylliset collegehousut, kaikki muu on jotain hapatusta. Jos minun olisi pitänyt lapsena valita vain yksi paras juttu joulussa, olisin oikopäätä sanonut lahjat. Nyt kun muistelen niitä jouluja, muistan tunnelman :) Eli ei ne lapset automaattisesti kieroon kasva, jos pitävät lahjoista.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 13:50"]
Eli jos lapsi toivoo harrastusvälinettä, joka sattuu maksamaan, niin sitä ei voi ostaa koska silloin ei osata nauttia yhdessäolosta ja joudutaan viettämään kulutusjuhlaa? On parempi ostaa 20€:lla purkillinen krääsää, koska mitäs sitä millään kunnollisella ja oppiipa lapsi arvostamaan sitä yhdessäoloa kun ei materialla tukehduteta? Että häh?
[/quote]
Mitä krääsää? Ei meillä ainakaan sellaista ole hankittu tai annettu?
-74
On tuo aika iso summa, kun meillä menee joku 100-150 euroa kahdelle lapselle, siis saavat 1-3 lahjaa meiltä vanhemmilta ja loput kummeilta sekä suvuilta.
Meillä lasten lahjoihin menee n. 120-150 euroa per lapsi. Lapsia on kolme, 7 - 12 vuotiaita. Tuolla rahalla saa sekä kovan että pehmeän paketin jokaiselle. Lisäksi lapset saavat noin 100 euron lahjat mummoltaan ja pari pienempää, noin 20 euron lahjaa muilta sukulaisilta. Lahjojen arvo yhteensä on arviolta noin 350 euroa per lapsi.
Minusta tuossa on juuri sopiva määrä lahjoja. Jokainen saa pari isompaa toivelahjaa ja siihen päälle vielä useamman pienen, joten paketteja riittää avattavaksi. Kuitenkaan emme huku turhaan roinaan joulun jälkeen. Ja vielä taustatiedoksi, että perheemme on hyvätuloinen.
Se nyt vaan on niin, että lasten ollessa tarhaikäisiä selviää liiduilla ha värityskirjoilla. Nyt lasten ollessa isompia on puuhatkin toisenlaisia ja liikutaan ihan eri hintaluokassa. Poika halusi peliaiheisia vaatteita, da daa 65e pariin t-paitaan. Pelihiiri 80e. Jalkapallo 100e ...ja tossa on vaivaset kolme pakettia??!!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:39"]
Niinkuin näet, summan paljous riippuu perheen tuloista. Toiselle paljon ja toiselle vähän.
[/quote]
Tämä.
Ei pitäisi lukea näitä näin köyhänä, stressi ja ahdistus vaan pahenee... :/ mulla on ennen joulua käytettävissä n. 450e, sillä pitäisi elää (olen kyllä yhden lapsen yh, joten ei hirveästi menoja) ja ostaa lahjoja. Lapseni on 4v. Lisäksi on kummilapsi, jota pitäisi muistaa, hänen sisarensa, omien sisarusteni lapset ja paikka, johon menemme joulua viettämään, kai sinnekin pitäisi jotain viedä, tai oikeastaan kai kaikille ketä paikalla on niin pitäisi olla joku paketti ? Ja mitähän sitten vielä.... ei vaan pysty, ei millään. Plääh. Voisko joku vähän tsempata? Ideoimalla vaikka mitenkä saisin tuon rahan parhaiten riittämään...
Ap taas paikalla, täällähän on paljon vastauksia. Tarkoitus ei siis ole törsätä holtittomasti lahjoihin vaikka minusta on kiva antaa lahjoja. Aikaa on myös antaa lapsille, en oikein ymmärrä miten joululahjojen antaminen olisi pois tästä ajasta? Mutta tosiaan mietin noita lasten toiveita, että meneekö jo vähän överiksi. Lapsille on kyllä kerrottu, että kaikkea ei saa mitä toivelistassa lukee, se on nimenomaan toivelista eikä tilaus. Joku kyseli scoottien osien hintoja; listalla oli mm. dekki, hintaa sillä n. 150€. Kameraa ovat toivoneet pitkin syksyä, tietynmerkkistä, jotta voivat kuvata mm. noita scoottivideoita ym. Ja kumpikin haluaisi oman, miehen kanssa taas ajateltiin että jospa laitetaan yhteinen. Naapurissa lapset ovat pienempiä kuin meillä ja ihmettelinkin että miten tuon ikäisille edes keksii tuolla summalla laitettavaa, kun eivät vielä edes ole merkkitietoisia, tai ahkä sitten ovatkin.
500-700 euroa on mielestäni aivan älytön summa lahjoihin! Mutta mikäs siinä, jos rahaa on ja lahjat ovat hyviä ja tarpeellisia. Me ollaan hyvätuloisia ja rahaa olisi laittaa lahjoihin paljonkin enemmän, mutta käytämme lasten (7-v. ja 9-v.) lahjoihin hieman yli 100 euroa per lapsi. Tuolla summalla hankittiin pojalle esim. Wii-ohjain Kiinasta tilattuna :) ja iso läjä Aku Ankka- ja muita kirjoja. Saavat lisäksi lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta.
Palonestoainetta, phflataatteja, kemikaleja erinäisinä compoundeina... lelujen vaatteet todella tärkättyjä formaldehydillä jotta olisivat sileitä...
odtatte satasilla lapsillenne syöpää ja hormonihäiriöitä.
Ei ole pakko vaikka olisi varaakin. Onnen tae ei ole määrä vain aika ja tekeminen vanhemman kanssa.
Meidän 9-vuotias saa tänä jouluna lahjoja n. 1700 euron edestä. Haluan kuitenkin huomauttaa, että tällaista ei todellakaan tapahdu joka joulu. Tänä vuonna hän tarvitsee erään isomman hankinnan ja siksi noin hurja summa. Normaalisti menee noin 400 euroa.
Meillä poika saa uuden mopoauton (15 000€) joululahjaksi.
Itselläni ei ole lapsia, mutta jouluruokabudjettini taitaa olla muutamia kymppejä. Teen riisipuuroa, ja ostan kinkut alennuksessa myöhemmin, jos laittavat myyntilaidalle kinkkuja puoleen hintaan.
Ootteko te useampia satasia/lapsi törsäävät tosissanne?
Mun on tosi vaikea ymmärtää, kun itse voin jo pahoin siitä kaikesta materiamäärästä, joka jouluna meillekin täysin pyytämättä ilmestyy. Sukulaisille on vuodesta toiseen sanottu, että emme toivo saavamme lahjoja jouluna. Lasten lahjojen suhteen on yritetty virittää kaikenmoista kimppalahjajuttua, jotta krääsämäärä edes vähän vähenisi. Osa ihanasti antaakin "aikalahjakortteja", mutta kamalan määrän säilytettävää tavaraa silti saa kotiin joulunviettopaikasta kuskata. Harmittaa jo valmiiksi, kun kaikkea tavaraa on muutenkin liikaa ja sitä on kovalla vaivalla yritetty pitkin vuotta karsia...
Nyt olen vähän ällistynyt. Meillä on kyllä rahaa mutta ostin lapsille kerran tuossa ale korista barbiet, yht. 10e. Jotain pientä ajattelin vielä ostaa. Tai sitten en. Ei olla jouluihmisiä. Ja lapset ei niin välitä lahjoista tai niiden määrästä. Kuten en itsekään. Muutoin meiltä kyllä löytyy kaikki elektroniset virikkeet mitä vaan voi olla, älkää pelätkö. Ja lapsilla on kyllä leluja ja kaikkea. Jouluna tykätään polttaa kynttilöitä, saunoa, syödä ja olla yhdessä. Lahjat on aina olleet sivuosassa. Arvelen että johtuu omasta lapsuudestani, jossa saimme pienet lahjat ja muu joulun taika ja yhdessäolo oli tärkeämpää. Ihan hyvä ja sydämellinen ihminen.minusta kasvoi. Mutta tätä ketjua lukiessani aloin nyt empiä, siis mihin te laitatte sen kaiken kaman mitä kertyy jouluna ja syntymäpäivinä ym?? Toki ison kalliin ostoksen ymmärrän. Esim. Puhelin tms. Mutta että sadoilla euroilla leluja?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 22:32"]Ei pitäisi lukea näitä näin köyhänä, stressi ja ahdistus vaan pahenee... :/ mulla on ennen joulua käytettävissä n. 450e, sillä pitäisi elää (olen kyllä yhden lapsen yh, joten ei hirveästi menoja) ja ostaa lahjoja. Lapseni on 4v. Lisäksi on kummilapsi, jota pitäisi muistaa, hänen sisarensa, omien sisarusteni lapset ja paikka, johon menemme joulua viettämään, kai sinnekin pitäisi jotain viedä, tai oikeastaan kai kaikille ketä paikalla on niin pitäisi olla joku paketti ? Ja mitähän sitten vielä.... ei vaan pysty, ei millään. Plääh. Voisko joku vähän tsempata? Ideoimalla vaikka mitenkä saisin tuon rahan parhaiten riittämään...
[/quote]
Tulee mieleen että hyvä idea voisi olla, että paikallaolijoille leipoisit esim isot sydänpiparit, koristelisit ja paketoisit näteiksi sellofaaniin. Myös joulunviettopaikkaan voisit leipoa itse jotain tuomiseksi/lahjaksi.
Onneksi omat lapset ovat jo aikuisia ja ollaan päästy tuosta joululahjahelvetistä eroon. Ei tarvitse enää ostaa joululahjoja vaan joulut ovat nykyään pelkästään mukavaa yhdessäoloa. Auttelen edelleen lapsia omissa hankinnoissaan silloin kuin apua tarvitsevat mutta joulut on pyhitetty täydellisesti rentoutumiselle.
Meillä riippuu joulusta ja tarpeista mitä ostetaan. Pojan tietokone hajosi niin budjetti nousee monella satasella mutta muuten tänä vuonna ei paljon mene. Teini-ikäiset pojat saavat dödö-suihkusaippuapakkauksen toilettilaukulla, toinen harrastusta varten mitä on pyytänyt ja toiselle hankin jo yhden pelin mutta nyt siis tarvitsee myös tietokoneen. Vaatteita oon myös hankkinut ja karkkia:)
Pkkukoululaiset saavat haluamansa lelut ja vaatteita sekä karkkeja. Meillä ei syödä karkkia normaalisti ja veikkaan että alun innostuksesta huolimatta jää syömättä loppujen lopuksi. Saa nähdä.
2