Kahden lapsen lahjoihin 500-700€, onko paljon?
Minusta on ja mietinkin miten vähentää tuota summaa, tuossa olisi muutama scootin osa ja kamera. Naapurin rouvan mielestä ei yhtään iso summa, kun lasten joululahjatoiveista juteltiin
Kommentit (83)
Ja kamera maksaa 100€ todennäköisesti tulee hajoamaan jne.
haha ei ikinä tuon ikäisille :D vanhemmille voisi laittaakin, jos toivovat tietokonetta yms...
Meillä teineille varattu 600,- per skidi. Leikki-ikäiselle vähän vähemmän.
Meillä saa 400€/per lapsi
6 lasta....
Jaa meillä on vissiin aika köyhää. Ostin tytölle 80 ,- geelikynsienlaittosetin ja pojalle ps3pelin. Isovanhemmilta pyysin lahjakortit vaatekauppaan... Lapset 14 ja 16... Tosin vuoden mittaan ostetaan tarpeen mukaan...
Me aloitimme uuden kapitalismia vastustavan perinteen ellei se ole itsetehty se ei ole joululahja. Hukutaan jo kiinamuoviin. Kiitos riittää.
Se pakettimeri kiinnostaa tasan sen hetken kun lahjat räävitään auki ja sitten hautautuvat loppuvuodeksi lastenhuoneen perukoille. Antakaa lapselle yhteistä aikaa tai jokin kehittävä harrastus ennemmin.
Meillä yksi lapsi. Lahjoihin noin 1000e.
Saa toivomansa jutut. Laatua, ei krääsää.
Ihme linja täälä kun jokaista viestiä jossa lahjoja annetaan muutamalla sadalla/lapsi niin heti alapeukutetaan porukalla?
Jos on vähemmän rahaa perheellä niin sitten annetaan vähemmän tai halvempaa ja se on ihan ok.
Jos taas on varakkaampi perhe niin mitä paheksuttavaa on antaa sitten vähän enemmän?
En tokikaan ole sitä mieltä, että lapset kuuluu ns "hemmotella piloille" kuitenkaan.
Meillä paria vuotta vanhemmat lapset kuin ap:llä ja vuoden mittaan "keräilen tietoa" ja pistän muistiin, että mitä lapset on jossain tilanteessa esim toivonut tai ihaillut ja sitten jouluna ja synttärilahjaksi niitä hankin.
Poika esim pelaa jääkiekkoa ihan alvaariinsa ja hupskeikaa kun poika kasvaa niin menee varusteetkin vaihtoon ja aika mukavasti se keventää kukkaroa aina kerralla.
Eli jos vaikka jouluna poika toivoo lätkävarusteita jotka mielestäni ovat hyvä investointi muutenkin, pysyy poika todennäköisemmin kaidalla tiellä kun on mieleinen harrastus, niin kyllä siinä saa helposti pulittaa tonnin luokkaa tai enemmänkin.
Samoiten kun on uuden puhelimen aika tai kameraa haaveillaan niin jouluun tai synttäreille tietävät odottaa.
Eivätkä nuo nyt mitenkään lellittyjä kuitenkaan ole tai vaadi mitenkään enemmän.
Yleensä muutenkin kaikki mitä poika toivoo silloin kun jotakin haluaisi niin on jääkiekkoon liittyvää ja tyttö ratsastaa ja harrastaa valokuvausta niin hälle sitten siihen liittyviä vermeitä.
Todella fiksusti käyttäytyviä ja muut huomioon ottavia nuorukaisia nuo "kalliista" joululahjoistaan huolimatta on.
Mun mielestä ei ole paljoa. Lelut maksaa ihan sikana ellei sit halua ostella sitä halppis muovikrääsää jota saa muutamilla euroilla. Laatu maksaa tässäkin asiassa ja myös kestää.
On, vaikka olis järkilahjojakin. Saahan sen toki käyttää, mutta iso summa silti.
Esimerkki oman lapsen lahjoista. Ei määrällisesti paljoa, mutta mielestäni laatua.
Tyttö: Nukkekoti 180€. Kalusteet nukkekotiin 120€, baby annabell nukke 50€, nuken vaatteita 50€, kyniä ja vihko 20€, lääkärinsalkku 10€, barbi 30 €
=460€
Kaikki maksaa nykyään!
Meillä pian 4 täyttävä saa Muumi-tabletin 100€, barbietalon 200€, oloasun 20€, unitossut 10€, barbien 20€, värityskirjan ja askartelusetin (kynät, sakset, vesivärit yms) 15€, kirjan 15€, briojunarataan lisäosia 50€, sellaisen unilelun joka heijastaa valoja kattoon 40€. Lisäksi tulee mummilta, kummeilta, isomummolta, vaarilta, isovaarilta, ukilta, fafalta, enolta, sedältä jne... Yhteensä lähempänä 1000€ per lapsi.
isomman (9v) lahjat ei ole vielä tarkkaan tiedossa, mutta siellä tonnin hujakoilla pyöritään myös..
Meillä pienempi (tyttö) osaa varsinkin arvostaa myös vaatelahjoja, niitä sovitellaan ja peilaillaan innoissaan. :) ja koskaan ei ole ollut niin paljon lahjoja, etteikö niitä olisi jaksettu avata ja kaikilla leluilla leikkiä..
Minun lapseni saa minulta (4 v tyttö)
Robotti-koiran 79 e
Petshop talon tai mikälie 54 e
Rattikelkan 60 e
Petshoppeja 28 e
Barbitalon 169 e
Ihme pörrörobottijutun mikälie 69.90
Lohikäärmeen 54 e
Lelukoiran 59 e
Kirjax2 19.90 kpl
Pelin 24.90 e
Legofriends paketin 79 e
Isältään
Autoradan 200 e
Kauko-ohjattavan helikopteri (en tiedä hintaa)
Mummiltaan:
Tabletin 100 e
muita lahjoja en tiedä
Toisilta isovanhemmilta sukset, luistimet ja muita lahjoja en tiedä.
Onhan tuossa 4 v tytölle ihan tarpeeksi. Kaikki saa mitä on toivonut ja muutama bonari päälle. Olen yh
Ja jos joku ihmettelee niin meidän tyttö tykkää hirveästi myös autoista :) vauvanukeilla ei leiki ikinä vaikka sellaisia omistaakin. t.35
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 10:09"]
Mua ihmetyttää, kun moni ajattelee ja tuomitsee, että iso rahasumma=tavaravuori ja krääsää? Mä nimenomaan inhoan krääsää, ja siksi lahjoihin menee enemmän rahaa. Lapset vielä pieniä, joten ei tokikaan satoja euroja, mutta kumminkin. Meillä keittiöleikit on nyt pinnalla, ja kovakouraisen erityislapsen käytössä halvimpia muovileluja on mennyt ihan rikki. Ostin joululahjaksi kestäviä, puisia leluja, ja hinta nousi heti aika hurjan kuuloiseksi noin pienelle, vaikka mitään tavaravuorta ei ole tulossa, vaan muutama kiva lelu ja palapeli, jotka todennäköisesti kestävät pikkusisaruksillekin.
[/quote]
Kirjoittelinkin jo tuossa aiemmin, kuinka haluan ostaa lapsille mieleisiä lahjoja ja minusta joulu ja leikit ovat lapselle tärkeitä. Olen juuri samaa mieltä tässä, että en käsitä, miksi on pakko antaa krääsää! Omat lapsenikin sitä useimmiten sukulaisilta saavat, ja ehkä siksikin haluan itse olla koko lailla varma siitä, että antamani lahjat miellyttävät ja kestävät pitkään. Siis oikeasti mieluummin yksi kunnollinen lahja kuin seitsemän sitä sun tätä. Lapset yleensä tykkäävät avata paketteja, ja siksi voi olla kiva ostaa jotain edullistakin kuten herkkuja, joillle kuitenkin siis käyttöä eli syöjänsä löytyy, eivät jää nurkkiin pyörimään. Ei sekään nyt joulun tunnelmaa lapsellakaan kohota, että halvimmista halvimmat pikkuautot ja hiuskoristeet napsahtavat rikki jo aattoiltana.
Minua jotenkin hämmästyttää, että millä ne lapset noin ylipäänsä leikkivät, jotka saavat lahjaksi yhden lelun jouluksi ja ehkä synttäreille toisen? Vai ostatteko te leluja ympäri vuoden muuten vaan? Vai ostavatko sukulaiset sitten niin paljon?
ei ole liikaa
Minulla menee kahden ( 16 ja 18 v lahjoihin noin 600 e )
Mitähän sillä ostaa? Kun saa kaiken ei ihan perus mersu kelpaa kun saa ajokortin.