Kännykkä lapsen tyynyn alla. Voiko sairastuttaa?
Eilen tuli ohjelma kännyköiden säteilystä. Meidän poika nukkuu kännykkä tyynyn alla. Tuli sellainen olo, että pitäisi varmaan ottaa puhelin ainakin yöksi pois.
http://areena.yle.fi/tv/2270176
Miten teillä muilla? Rajoitatteko lasten kännyköiden käyttöä?
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 20:05"]
En ikinä antaisi lapsen pitää puhelinta tyynyn alla. Enkä anna pojan pitää sitä farkkujen (etu)taskussa. Eivätkä myöskään kanna kaulassa.
Suomessa puhutaan liian vähän kännykän säteilystä.
[/quote]
Ei siitä puhuta liian vähän, tutkimustulokset vain ovat mielestänne olleet vääriä.
Ainakin Säteilyturvakeskus suosittelee rajoittamaan lasten kännyköiden käyttöä.
Ap, tyynyn alla kännykkä on niin lähellä päätä/aivoja, että olisikohan tuosta tavasta hyvä luopua, vaikka ihan varmuuden vuoksi.
Poikasi näköjään on jo sairas. Kännykkä tyynyn alla? Wtf, miksi? :-D
Olen meilläkin joskus otettu lapselta kännykkä pois yöksi, mutta ei säteilyn vuoksi vaan, siksi että ei malta nukkua kun kaverit lähettelee yömyöhään viestejä. Nyyisin 14 vuotias osaa pistää kännykään lentokonetilaan kun pistää nukkumaan, ettei häiriinny viesteistä.
Säteilyn vaarat ja sähköyliherkkyys on kyllä kaksi täysin eri asiaa.
Tuosta tuli eilen ylen dokumentti, kannattaa katsoa.
"Säteilevä sukupolvi. Maailman terveysjärjestö luokittelee matkapuhelimen säteilyn mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi. Säteilyturvakeskus kehottaa rajoittamaan lasten matkapuhelimen käyttöä. Miksi kukaan ei piittaa suosituksista?" http://areena.yle.fi/tv/2270176
En tiiä, mutta mä nukuin aina kännykkä tyynyn alla ja nykyään on koko ajan migreeniä. Laittaisin muualle varmuuden vuoksi. :)
Minulla herää vain yksi kysymys. Miksi lapsen pitäisi nukkua kännykkä tyynyn alla? Ilman sarvia ja hampaita ihmettelen..
Rajoitetaan. Kännykkä lentotilaan yöksi jos haluaa kännykän pöydälle sängyn viereen (esim. herätyksen takia).
Tässä jutussa kerrotaan, että älypuhelinten säteilyn määrä on selvittämättä. Mua alkoi huolestuttaa. Eikö tästä kukaan välitä?
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/12/04/alypuhelinten-sateily-selvittamatta
Nykytieteen valossa ei ole sellaista vaikutusmekanismia, jolla kännykkä mitään harmia aiheuttaisi, mutta tiede tietysti kehittyy kokoajan ja luotettavia tilastoja asiasta saadaan vasta n. 50 vuoden päästä kun nykyinen kännykkälapsisukupolvi alkaa lähestyä eläkeikää.
Tässä valossa on minusta ihan järkevää rajoittaa sitä lasten kännykän käyttöä jonkin verran, esim juuri tuo kännykkä tyynyn alla nukkuminen on kyllä aivan ylimääräistä säteilyaltistusta.
Kauankos niitä kännyköitä on nyt ollut... 25v suht yleisesti saatavilla. Eli otanta rupeaa olemaan aika pitkältä ajalta.
Monetko käristyneet aivot on tulleet vastaan?
Keksin kyllä monta muuta syytä, miksi lapsella ei ole kännykkää illalla huoneessaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:31"]
Kauankos niitä kännyköitä on nyt ollut... 25v suht yleisesti saatavilla. Eli otanta rupeaa olemaan aika pitkältä ajalta.
Keksin kyllä monta muuta syytä, miksi lapsella ei ole kännykkää illalla huoneessaan.
[/quote]
Nykyisessä laajuudessaan kännyköitä ollut 10-15 vuotta. Ja lisäksi tänä aikana datasiirrot, wifit ja bluetoothit, joita ei niissä harvoissa Mobira Citymaneissa 25 v sitten ollut. Eihän niihin ollut varaakaan kuin liikemiehillä.
Kyllä minulla on käsitys (virheellinen?) että nimenomaan aivokasvaimet ja niiden esiintyminen nuoremmalla väestönosalla on lisääntynyt.
Ei pitäisi olla ollenkaan samassa huoneessa puhelimen kanssa.
Hankin lapsille perusherätyskellot torkulla eikä puhelimia pidetä huoneessa, puhelinparkki keittiössä.
Netistä löytää juttua näistä, en nyt ala ruokkia trolleja.
Minäkin nukun paremmin, jos kännykkä on vähintään huoneen toisella puolella tai toisessa huoneessa.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Älykännykkä säteilee aika paljon useammin kuin vanhan mallinen kännykkä, jolla voi vain soittaa ja tekstata. Älykännykkä kun käyttää verkkoa aika paljon myös silloin, kun itse ei sitä aktiivisesti käytä.
Joku sanoi tietävänsä monia syitä, miksi kännykkää ei pidetä omassa huoneessa. Minä tiedän kyllä syitä, miksi varsinkin nuoret pojat mielellään pitävät älykännykän huoneessaan ja petissään. Ei tarvitse edes paljon mielikuvitusta asian keksimiseksi!
Vanha hyvä konsti, kääri lapsesi folioon. Teollosuusfolio tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi, saa rautakaupoista. Lisäksi muista maadoittaa lapsesi. Taittele piipunrassista rengas, kiinnitä pitkä naru ja solmi rautanaula narun toiseen päähän. Rengas yöksi oikean (vastakkainen puoli kuin sydän) isovapaan ympärille ja naula ikkunasta ulos narussa. Näin saat vähennettyä sähkömagneettista epätasapainoa lapsesi ja ympäristön välillä. Näin minä olen toiminut jo 7 vuoden ajan eikä oo syövästä tietoakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:35"]
Kyllä minulla on käsitys (virheellinen?) että nimenomaan aivokasvaimet ja niiden esiintyminen nuoremmalla väestönosalla on lisääntynyt.
[/quote]
Tilastoitujen aivokasvaintapausten määrä on Euroopassa viimeisen 20 vuoden aikana hiukan lisääntynyt, mutta siihen pidetään yleisesti selityksenä mm. kuvantamismenetelmien kehittymistä eli suurempi osa tapauksista päätyy tilastoihin, kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 19:08"]
Onko teillä sähköyliherkillä ihmisillä oikein lääkärin diagnoosi vai onko oma diagnoosi?
[/quote]
Onhan tätä tukittu ja huuhaaksi todettu. Sähköyliherkät eivät pysty kuitenkaan aistimaan testeissä mitenkään sähköisiä laitteita.