G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte syövänne rahkaa aamulla/välipalana/illalla: Tarkoitatteko ihan maitorahkaa siltään, vai jotain maustettua sokeroitua rahkavalmistetta?
Kermarahkaa syön, en suinkaan mitään sokerilitkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 sivua ja kukaan ei ole kyseenalaistanut BMIn käyttöä?
Etenkin jos on maratoonarista tai kovasti treenaavasta ihmisestä kyse, ei BMI sano yhtään mitään. Lihas painaa enemmän kuin läski, joten mitä enemmän lihasta, myös sen korkeampi BMI.
Itse harrastan triathlonia aktiivisesti kilpatasolla ja satunnaisesti käyn myös juoksemassa maratoneja.
Rasvaprosenttini on todella alhainen, 7%. Silti painoni on 73 kiloa, pituutta 164cm. Eli BMI on 27. Joten tämä ajatus siitä, että maratoonarilla tai kestävyysurheilijalla olisi alhainen BMI ja että laihduttaakseen pitäisi syödä samalla lailla on aivan väärä. Kestävyysurheilija syö aivan jäätäviä määriä ruokaa ja paino on korkea, kun kroppa on pelkkää lihasta.
Siksi on absurdia kysellä meidänlaisten ihmisten syömätottumuksia ja painoa. Kysyisit mieluummin jo laihdutuksessa onnistuneiden vinkkejä.
Tässä yksi: älä tuijota vaakaa ja laske BMItä. Osta vaikka housut joihin toivoisit mahtuvasi ja käytä niitä mittana. Paljon terveellisempää.
Olikos sulla kuukautiset viimeksi milloin?
Itse asiassa viime kuussa, ensi viikolla pitäisi alkaa taas. Aikalailla päivälleen tulevat joka kk. Ei kaikilla kovaa treenaavilla tipu kuukautiset pois. Etenkin jos syö paljon ja ravintoarvot kohdillaan.
Hyvä juttu ja ihan totta. Mutta tuo sun rasvaprosenttisi on aivan huuhaaluku siinä tapauksessa. Kuten myös arviosi lihasmassastasi. Korkealta ja kovaa menee jokaisen mahdollisen ns. natumaksimin yli :D :D :D
No se on toki oma mielipiteesi. Triathlon on kuitenkin ihan työni (elätän itseni valmentamalla ja kilpailemalla) ja työhön kuuluu myös kehon koostumusmittaukset ammattilaisella pari kertas vuodessa.
Uskon, että olet todella kovassa kunnossa ja liikunnan ammattilainen. Mutta kehonkoostumuksesta sinulla ei paljon tietoa ole. Tai sitten sun pitää vaihtaa mittaajaa. Nuo lukemat ovat luonnonoikun, tai et ainakaan ole natu-urheilija.
Miehillekin n. 5-8% on se elintärkeä. Tarkoittaen että siinä, tai sen alle käydään vain hetkellisesti, piikaten kehokisoissa. Naiset tarvitsevat n. 14%, että on edes toivoa säilyttää kuukautiset.
Pientä yksilöllistä vaihtelua tokin on. Tavalla että joillain naisilla poksahtaa kilpirauhasetkin jo aiemmin. Itsellä kuukautiset heittivät vasta siellä n. 12, ja 16 on minulle ihan hyvän olon prossa, jossa pystyn elämään. Moni ei. 14 oli se, kun alkoi jo nivusissa näkymään imusolmukkeet.
7% on ns. perse säikeillä-kunto. Sinullako näin on? Rasvaprosentilla 7, tuolla muka lihasmassalla lajisikin on väärä.
Suomalaisen Minna Pajulahden pituus on 165, kisapaino yli 70. Oletan että näytät siis samalta, tai olet Minna itse?
https://pakkotoisto.com/wp-content/uploads/2016/02/minna3.jpg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte syövänne rahkaa aamulla/välipalana/illalla: Tarkoitatteko ihan maitorahkaa siltään, vai jotain maustettua sokeroitua rahkavalmistetta?
Kermarahkaa syön, en suinkaan mitään sokerilitkuja.
Joo, ne maustetut sisältävät ihan älyttömän määrän sokeria.
Olen 168 cm ja 54 kg. Syön erilaista lihaa ja kalaa sekä kananmunia. Lähes joka päivä perunaa. Paljon juuereksia ja Suomen marjoja. Rahkaa en syö koskaan. Juon piimää ja teen itse jogurtit siihen. Leivän päälle laitan voita. En käytämitään kevyttuotteita, koska ne ovat epäterveellisiä. Olen lisännyt lihan syöntiä, koska lihassa on vitamiineja ja se pitää kylläisenä pitkään. Pähkinöitä en syö, koska niissä on homeenestomyrkkyjä. Syön noin 8 palaa juureen leivottua ruisleipää päivässä. En syö karamelleja, kaupan pullia enkä juo limsaa tai olutta. En osta juuri koskaan valmis -ruokia, vaan teen itse perinneruokia. Olen lähes 70 vuotta vanha ja olen aina painanut 54 kg. En käytä lääkkeitä enkä juurikaan sairastele.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen Minna Pajulahden pituus on 165, kisapaino yli 70. Oletan että näytät siis samalta, tai olet Minna itse?
Mitenkähän nuo silarit muuten näkyy kehonkoostumusmittauksessa? Jos on vaikka kolmensadan gramman implantti (ei vielä mikään iso edes) kummassakin rinnassa, niin nehän on jo melkein prosentti kehon painosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 168 cm ja 54 kg. Syön erilaista lihaa ja kalaa sekä kananmunia. Lähes joka päivä perunaa. Paljon juuereksia ja Suomen marjoja. Rahkaa en syö koskaan. Juon piimää ja teen itse jogurtit siihen. Leivän päälle laitan voita. En käytämitään kevyttuotteita, koska ne ovat epäterveellisiä. Olen lisännyt lihan syöntiä, koska lihassa on vitamiineja ja se pitää kylläisenä pitkään. Pähkinöitä en syö, koska niissä on homeenestomyrkkyjä. Syön noin 8 palaa juureen leivottua ruisleipää päivässä. En syö karamelleja, kaupan pullia enkä juo limsaa tai olutta. En osta juuri koskaan valmis -ruokia, vaan teen itse perinneruokia. Olen lähes 70 vuotta vanha ja olen aina painanut 54 kg. En käytä lääkkeitä enkä juurikaan sairastele.
Hyvä ja aito ruoka pitää terveenä ja hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mainos vaan vinkki. Suomalainen innovaatio, kananmunan valkuaisesta fermantoimalla valmistettu pure snack on rahkan oloinen ja makuinen tuote jossa on reilusti proteiineja, mutta ei maitoa, viljaa tai sokeria. Olen testannut banaanin ja marjan makuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän nuo silarit muuten näkyy kehonkoostumusmittauksessa? Jos on vaikka kolmensadan gramman implantti (ei vielä mikään iso edes) kummassakin rinnassa, niin nehän on jo melkein prosentti kehon painosta.
Menevät varmaan sinne genreen pehmytkudos, kun eivät ole luumassaa, lihasmassaa, rasvaa eivätkä varsinaisesti kehon nesteitäkään.
Tässä on aika hyvä havainnekuva naisten rasvaprosenteista. Juuri tuolta se oma 14-15% on näyttänyt. https://ladiesnutrition.com/wp-content/uploads/2017/02/womenbodyfat1.jpg
Epäilen arvioudun lihasmassan määrääkin. Triathlon on niin kova, pitkäkestoinen suoritus että on jo katabolista eli lihasta helposti polttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 18, ja syön kaksi ateriaa päivässä. En ole ikinä ymmärtänyt jatkuvaa välipalojen syöntiä, ja omalla kohdallani ei muutenkaan toimi se pieniä aterioita muutaman tunnin välein -malli, koska tällöin olen koko ajan nälkäinen, ja mietin vaan että milloin saan ruokaa seuraavan kerran. Kun syön itseni kunnolla kylläiseksi kahdesti päivässä, en kaipaa välipaloja, enkä edes ajattele ruokaa.
Täällä sadasta kilosta normaalipainoon eli 72 kiloon laihduttanut mies. Laihdutukseen meni neljä vuotta.
Minullakin ratkaisu oli kaksi suurta annosta päivässä. En ymmärrä napostelua, silloin on aina nälkä.
Lisäksi opettelin hyväksymään sen, että nälän tunne ei tarkoita nälkää. Nälän näkee laskennallisesta kalorimäärästä ja kellosta. Jos rupeaa syömään, kun tulee nälän tunne, varmasti lihoo. Mieluummin kannattaa lähteä kävelylenkille, niin nälän tunne katoaa.
Hieno, ja realismia sisältänyt kertomus. Pikadieetiteistä ei hyvää seuraa ikinä. Onnittelut elämänmuutoksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla 1 puoli reissumiehestä. Päällä keijua, 2 viipaletta Polaria, leikkele ja kurkkua/tonaattia. Juomana vesi.
Töissä klo 9 lasten pussipuuro .
Lounas: n. 1dl salaattia, 1 peruna/riisiä/pastaa vähän, 1-2dl kastiketta. Vesi.
Päivällinen: sama kuin lounas.
2 aamupalaleipää alkuillasta ja vesi.
Ennen nukkumaan menoa 1dl jogurttia ja vähän mysliä. Ei tarvi juomaa.
Muista syödä max. 3h välein, ettei tule nälkä. Syö pieniä annoksia.
T. 53kg.
Aika niukkaa tuo kasvispuoli...
1 dl salaattia, jos se on lähinnä jotain salaatinlehtiä, ei paina paljon mitään. Muutenkin eihän tuossa ole paljon muuta kuin tärkkelystä. Voi tulla monenlaisista ravinteista pulaa.
Kiitos asiallisesta kommentista. Syön lisäksi monivitamiinitabletin päivässä. Mielestäni voin hyvin ja saan aina hyvät arviot verenpaineessa, kuntotesteissä, verikokeissa yms. Jos tekee rauhallista tietokonetyötä, ei ruokaa mielestäni tarvitse syödä ylen määrin.
Ketjussa kysyttiin vinkkejä laihana pysymiseen, niin jaoin vain oman kokemukseni.
165/53
Syön kerran päivässä, yleensä vasta illalla kuuden jälkeen. Silloin syön mitä vain, kuinka paljon vain. Myös herkkuja. Joinain oikein raskaina työpäivinä (esim 6h lapiointia) syön välipalaleivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa en koskaan lisää ruokaan, leivontaan kylläkin. Niin monessa tuotteessa on valmiiksi suolaa, sen huomaa viimeistään kun tekee ruokaa alle 1-vuotiaille jotka eivät saa suolaa syödä. Kaikissa leivissä, perus tomaattimurskassa, raejuustossa, pikapuuroissa jne.
Täh? Missä tomaattimurskassa muka on suolaa?
Leivässä on kyllä, ja siitä suomalaiset suurimman osan suolastaan saavatkin. Jos syö leipää vain niukasti tai ei lainkaan, selviää paljon vähemmällä suolalla.
Jotain pikapuuroja ei ole tarpeen syödäkään.
Yllättävän monessa! Tuli itsellekin yllätyksenä. Esim melkein kaikissa Mutti-merkkisissä, ellei sitten osta luomua. Kauppojen omissa merkeissä (Pirkka, Rainbow) on myös suolaa. Toki usein tosi vähän 1-2g/100g, mutta silti. Piti olla tosi tarkkana kun teki vauvalle niistä ruokaa!
Pirkka, ei lainkaan suolaa. Rainbow, suolaa 0,05 g/100 g. Mutti, 0,2 g/100 g. Eli ei likikään sitä mitä väität. Pitää olla tosi tarkkana!
Eri, mutta onhan noissa suolaa siis suolaa vaikka onkin pieniä määriä. Eikö tässä siitä ollut kyse eträ onko suolaa vai ei? Toki tuo toinen oli väärässä noissa määrissä, mutta suolaa niissä kuitenkin on. Etenkin vauvalla kun ei saa olla suolaa ollenkaan niin pienikin määrä on tärkeä huomata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menevät varmaan sinne genreen pehmytkudos, kun eivät ole luumassaa, lihasmassaa, rasvaa eivätkä varsinaisesti kehon nesteitäkään.
Tässä on aika hyvä havainnekuva naisten rasvaprosenteista. Juuri tuolta se oma 14-15% on näyttänyt. https://ladiesnutrition.com/wp-content/uploads/2017/02/womenbodyfat1.jpg
Epäilen arvioudun lihasmassan määrääkin. Triathlon on niin kova, pitkäkestoinen suoritus että on jo katabolista eli lihasta helposti polttavaa.
Pahoittelut! En tajunnut mainita ensimmäisessä viestissä olevani mies! Silloinhan prosentit ovat vähän eri luokkaa. Anteeksi, ymmärrän täysin kritiikin😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut! En tajunnut mainita ensimmäisessä viestissä olevani mies! Silloinhan prosentit ovat vähän eri luokkaa. Anteeksi, ymmärrän täysin kritiikin😅
Älä nyt tule sekoittamaan pakkaa, täällä se oikea alkuperäisen viestin kirjoittaja. (Taisi tuo joka yritti esittää minua unohtaa että kerroin jo minulla olevan kuukautiset). Eli olen kyllä ihan nainen. Aloin nyt itsekin kuitenkin kyseenalaistamaan tuota prosenttia, että muistankohan aivan päin honkia. Viime mittaus oli kesäkuussa ja olisin voinut vannoa, että silloin rasvaprosentti oli tuo, mutta nyt kun sanoit niin voi kyllä olla että muistin väärin. Hyvä kun kyseenalaistit, mäpäs etsin tulokset ja tuplatarkistan!
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirin laihat naiset:
- Yksi harrastaa viittä(!) eri liikuntalajia, eikä usein edes jaksa syödä rääkkinsä jälkeen.
- Yksi syö roskaruokaa ja karkkia isoja annoksia, siideriä menee ym. mutta on hyvin pitkä eikä tunnu lihovan millään. Koko perheensä on samaa mallia. Ei syö välipaloja.
- Yksi nälkiinnyttää itseään, koska tekee työkseen ulkonäkökeskeistä juttua.
Itse haluaisin vinkkejä yötä vasten iskevään nälkään: miten viimeinen ateria voi olla päivällinen, jos vatsa kurnii jo neljän tunnin päästä siitä? Minulla on tämä ikuisuusongelma, eli söin mitä hyvänsä, 3-4h päästä on jo selkeä nälkä. Pitsa on ainoa ruoka, jolla nälkä pysyy loitolla hieman pidempään (kuutisen tuntia), mutta sitä en välittäisi syödä säännöllisesti.
Jos on nälkä, niin syö. Kannattaa kuitenkin miettiä mitä laittaa suuhunsa. Jos minulla iskee illalla tai yöllä kova nälkä, teen 3 munan uunimunakkaan ja vetäisen päälle jotain kuitupitoista, kuten omenan tai pari. Niillä lähtee nälkä. Harvoin pidän kaapissa varalla jotain sipsipusseja, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä terveellisesti.
Syön ihan mitä sattuu totta puhuen. BMI on 22, kaksi lasta ja ikää 31. BMI on noinkin korkea, koska minulla on hillitön määrä lihasmassaa, mutta rasvaa varsin vähän. Tästä voin kyllä kiittää ihan vaan geenejä äidin puolelta, en yhtään omaa aktiivisuuttani saatuja hyviä elämäntapoja.
Käyn kerran viikossa salilla (tai kerran kahdessa) ja ulkoilutan koiraa. Syön aamupalaksi jonkun Skyrin tms koska en ehdi muuta, lounaaksi jonkun einesaterian ja hyvänä päivänä jopa hedelmän. Kotiin kun tulen on kauhea nälkä ja syön varmaan 10 siivua juustoa :D sekä leipää. Teen ruokaa lapsille ja syödään sitä, ihan jotain peruskotiruokaa. Kun lapset isällään, syön tosi huonosti, yritän siinä tsempata. Käytännössä iltaisin en syö (ei ole nälkä). Olen ollut koko aikuisiän tämän kokoinen. Molemmat pikkusiskoni ovat ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä sen, että mun mielestä on terveellisempää skipata aamupala ja syödä runsaammin illalla. Nälkäisenä nukkuu huonommin kuin kylläisenä. Itse en edes saisi unen päästä kiinni, jos lopettaisin syömisen esim. klo 18. Ja kun illalla on syönyt enemmän, ei aamulla edes ole nälkä. Keho sulattelee vielä edellispäivän aterioita. Syöminen väsyttää, joten jos aamiaiseksi syö muuta kuin salaatinlehtiä, aiheuttaa itselleen väsähtäneen olon heti herättyään.
Eiköhän tämä(kin) ole aika yksilöllistä? Ehkä joillekin se tuhti aamupala sitten sopii. Veikkaan, että ovat aamuvirkkuja muutenkin.
Itse olen toista maata. Sekä herääminen että nukahtaminen tuntuvat aina vaikeilta. Olen todennut, että minulle sopii syödä kunnolla vasta illalla, jolloin nukahdan helpommin ja nukun paremmin. Ja ihan erityisesti tukevaa lounasta minun pitää välttää kuin ruttoa. Sellaisen jälkeen olen iltapäivän ihan koomassa.
Päivän ruokalista voi siis näyttää tältä:
Aamulla pala ruisleipää ja sardiineja/keitetty muna + pari oliivia. Jos ei ole nälkä, niin lasi piimää. Paljon kahvia mustana ilman sokeria.
Lounaaksi valmissalaatti.
Illalla (kahdeksan maissa) ruokaa. Mitä hyvänsä ruokaa, ja paljon.
Syön siis kaksi tai kolme kertaa päivässä, ja iltapainotteisesti. Ei välipaloja; teetä siltään voin juoda aterioiden välillä. Makeasta en perusta.
Ja hoikahko olen, 170 cm ja n. 56 kiloa.
Tuo on kyllä totta, että aamuvirkkuus voi vaikuttaa asiaan. Itse en ole sellainen, vaan ennemminkin yökukkuja. Ja nuo raskaat lounaat on ihan nounou. Jos syön lounasta, se on joku kevyt keitto tai salaatti. Muuten nukahdan pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Syön ihan mitä sattuu totta puhuen. BMI on 22, kaksi lasta ja ikää 31. BMI on noinkin korkea, koska minulla on hillitön määrä lihasmassaa, mutta rasvaa varsin vähän. Tästä voin kyllä kiittää ihan vaan geenejä äidin puolelta, en yhtään omaa aktiivisuuttani saatuja hyviä elämäntapoja.
Käyn kerran viikossa salilla (tai kerran kahdessa) ja ulkoilutan koiraa. Syön aamupalaksi jonkun Skyrin tms koska en ehdi muuta, lounaaksi jonkun einesaterian ja hyvänä päivänä jopa hedelmän. Kotiin kun tulen on kauhea nälkä ja syön varmaan 10 siivua juustoa :D sekä leipää. Teen ruokaa lapsille ja syödään sitä, ihan jotain peruskotiruokaa. Kun lapset isällään, syön tosi huonosti, yritän siinä tsempata. Käytännössä iltaisin en syö (ei ole nälkä). Olen ollut koko aikuisiän tämän kokoinen. Molemmat pikkusiskoni ovat ylipainoisia.
Ja juu, otan vitamiineja purkista koska tiedän että syön heikkolaatuisesti. Yritän tsempata, mutta tuntuu että arki on niin sairaan hektistä yksin lasten kanssa pitkien työmatkojen kera, että ihan menee miten sattuu ehtimään. Ehkä jossain kohtaa taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirin laihat naiset:
- Yksi harrastaa viittä(!) eri liikuntalajia, eikä usein edes jaksa syödä rääkkinsä jälkeen.
- Yksi syö roskaruokaa ja karkkia isoja annoksia, siideriä menee ym. mutta on hyvin pitkä eikä tunnu lihovan millään. Koko perheensä on samaa mallia. Ei syö välipaloja.
- Yksi nälkiinnyttää itseään, koska tekee työkseen ulkonäkökeskeistä juttua.
Itse haluaisin vinkkejä yötä vasten iskevään nälkään: miten viimeinen ateria voi olla päivällinen, jos vatsa kurnii jo neljän tunnin päästä siitä? Minulla on tämä ikuisuusongelma, eli söin mitä hyvänsä, 3-4h päästä on jo selkeä nälkä. Pitsa on ainoa ruoka, jolla nälkä pysyy loitolla hieman pidempään (kuutisen tuntia), mutta sitä en välittäisi syödä säännöllisesti.
Mitä sä sitten syöt, jos nälkä on muutaman tunnin päästä ruokailusta?
Ihan tavallista ruokaa, en käytä kevyttuotteita mutten myöskään läträä rasvalla. Leipää en juurikaan syö, koska vatsa ei siitä pidä. Syön hitaasti, ja ainakin mieheni mielestä hillittyjä annoskokoja. Esim. yksi broilerinfilee, 1-2 perunaa ja salaattia.
Oliko esimerkkiateriassasi lainkaan rasvaa?
Mä söin eilen illalla klo 19 n. 100g lohta, oliiviöljyssä pyöräytettyjä paahdettuja porkkanoita (n. 1,5 isoa), ja n. 60% ruokalautasesta oli vihreää salaattia ja tomaattia + n. Rkl salaatinkastiketta. Nyt klo on 11 seuraavana päivänä eikä ole vieläkään nälkä.
Rasva on itselläni se mikä pitää nälän. Eli voithan syödä tuon saman setin mutta dippaa kanaa vähän majoneesiin, perunoiden päälle voita ja salaattiin öljyä? Ja katso kellosta koska maha kurnii (siis oikeasti kurnii, ei vain tunnu tyhjältä/tule mieliteko ruokaan), huomaatko mitään eroa.