G: Miten te laihat syötte? Te sellaiset maratoonari kroppaiset, BMI alle 21 naiset. (bmi 38 kaipaa vinkkejä elämään)
Aina sanotaan, että syö, kuten laiha söisi. Tai liiku, kuten hoikka sporttimimmi liikkuisi. Näin ei kuulema tarvitse edes miettiä kaloreita, kun paino putoaa itsestään.
Joten, jos joku laiha viitsisi vastata. Kiitos.
Kommentit (772)
Vierailija kirjoitti:
Panostan siihen, että kasvikset olisivat aina lisukkeena eli ne eivät suoraan sisältyisi ruokaan. Tällöin niiden määrää voi säädellä ja täyttää sillä oikeasti sitä lautasta. Muuten käy niin, että vetelisin vain pastaa lautasellisen.
En tajua. Mitä haittaa siitä on, jos kasvikset sisältyvät ruokaan? Eli miksei voisi syödä vaikka kaalipataa, josta yli puolet koostuu kasviksista? Miten edes pystyy syömään "vain pastaa lautasellisen", jos kasvikset muodostavat ruoasta pääosan?
Itse syön kasvikset mieluiten juuri osana ruokaa, ja vieäpä niin, että kasvikset muodostavat ruoasta suurimman osan. Tai sitten ihan erikseen lautasellinen kasviksia (kurkkua , porkkanaa, lanttua tai kukkakaalia, paprikaa...) joko siltään tai majoneesin kanssa. Eli yleensä syön kasvikset niin, että ne ovat pääosassa, ei mikään lisäke. Silloin niitä tulee automaattisesti syötyä paljon.
Häh, jos kuvaa omaa arkeaan niinkuin se sattumalta sattuu menemään, niin mikä siinä on erityisen säänneltyä? En erityisesti päätä olla haluamatta karkkia joka päivä, en vain halua. Ostan karkkia kun tekee mieli. Ei tee mieli sen useammin. Syön karkkia sen verran kuin tekee mieli. Ei tee mieli sen enemmän. En päätä, että tekee suolapähkinöitä mieli jonkun verran. Niistä tulee täyteen. Miksi jatkaisin syömistä siinä vaiheessa, kun se ei tuota nautintoa eikä ole kivaa? Onko jotenkin tosi vaikea uskoa, että toisilla oikeasti on kehon viestejä, joita voi kuunnella ja ne kertovat mikä tuntuu hyvältä?
Liikuntaa en harrasta. Syön eineksiä epäsäännöllisesti, silloin kun muistan. En mieti syömisiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni syö aamulla puuroa ja marjoja?
Pidättekö te siitä oikeasti? Vai onk ose vain jotain sellaist, mitä aamulla "kuuluu" syödä?
Se on halpaa, kevyttä ja terveellistä joten sikäli järkevä elämäntavaksi otettuna. Ja onhan se ihan hyvää. Täyttää paremmin kuin leipä ja pitää verensokerin tasaisempana. Kivahan sitä olisi syödä suklaata, mutta se ei oikein pitemmän päälle toimi.
Puuro nostaa vauhdilla verensokerin. Puuron vaihtoehto onkin suklaa :D:D
Minulla ei kyllä kaurapuuro nosta. Toisaalta en lisää siihen sokeria, koska inhoan sitä tunnetta, joka tulee, jos syö jotain makeaa silloin kun pitäisi olla skarppina. Maun vuoksi lisään kyllä jotain makeaa hedelmää tms. mukaan, eli en jotain puolukkaa pelkältään. Rinnalle jotain proteiinipitoista vielä.
Olen ilmanmuuta olettanut, että nämä, jotka sanovat syövänsä aamulla puuroa (ja marjoja), eivät lisää siihen sokeria, vaan syövät puuron ihan puurona vain. Eikä tietenkään mitään maitoa myös, kun eivät sitä mainitse. Mutta olenko ehkä ollut väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämän ketjun ihmisten syömiset tuntuvat tosi pakkomielteisiltä, epäterveiltä ja ehdottomilta. Itse syön vegaanista arkiruokaa sen verran kuin näläntunne ohjaa, eikä minulla ole vegaanisuuden lisäksi mitään ruokavaliorajoitteita. Syön herkkuja sen verran, että saan niistä vielä nautintoa ja iloa. En juuri välitä makean ahmimisesta kun siitä ei tule hyvä olo, mutta pienissä määrissä tykkään makeasta. Arkisin syön makeannälkään taatelin tai pari palaa tummaa suklaata. Viikonlopuksi meille ostetaan jotain kahviherkkua tai saatetaan leipoakin jotain. Syön välipaloja, jos on nälkä. Välipalana on hedelmää tai leipää. Leivällä minulla on margariinin lisäksi kurkkua, paprikaa, viipale marinoitua tofua, aurinkokuivattu tomaatti, hummusta tms. Juhlissa syön sipsejä jne suolaisia herkkuja mielellään, mutta ihan jo kohteliaisuus ja hyvät tavat riittävät rajoittamaan määrää niin, että muillekin riittää. Voidaan jakaa pienehkö sipsipussi perheen kesken vaikka leffailtaa viettäessä. Siitä tulee jälkiruokakulhollinen kaikille. Syön illalla lasten nukahdettua usein vaikka kourallisen suolapähkinöitä. Pyrin liikkumaan reipasta, kevyesti hengästyttävää liikuntaa puoli tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Karkkia syön välillä kourallisen, jos tekee mieli, mutta meillä ei ole karkkia joka viikko. Kuuntelen kroppaani enkä koe rajoittavani syömistä millään tavalla, jos nyt vegaaniutta ei lasketa, mutta se on arvovalinta eikä sillä ole tekemistä painonhallinnan kanssa. Tällaisella ihan normaalilla syömisellä painoindeksini on pysynyt koko elämän alle 20:ssä.
Boldasin hauskat, ristiriitaiset kohdat. Sinullahan on sääntöjä vaikka kuinka. Annosmääriä voi mitata kourallisilla, desilitramitalla, vaa'alla ja säännöstellä syömistään vaikka kellonajoilla tai viikonpäivillä. Mukana viestissäsi on kuitenkin myös paljon totuutta, oma tapasi on yksi hyvä keino pitää annosmäärät ja herkuttelut kohtuudessa. Mitään vapaata syömistä tuo ei kuitenkaan ole.
Minulle yksikään näistä ei ole minkäänlainen sääntö jota noudattaisin, vaan kuvaus siitä, miten usein suunnilleen tekee mieli minkäkinlaisia asioita. T:se edellinen, joka nyt vain ei halua joka päivä karkkia, eikä siksi osta joka päivä karkkia
Olen 100% kasvissyöjä. Itse syön aamuisin puuroa marjoilla. Lounaaksi ja päivälliseksi suuria annoksia riisiä/perunaa/pastaa, aina paljon höyrytetyjä kasviksia sekä
proteiiniksi soijasuikaleita, kasvispyöryköitä tms proteiinipitoista... Lisäksi välipaloina jogurttia ja useita hedelmiä, teetä ja kahvia, välillä keksejä. Syön vain vähän rasvaa, mutta sitä tulee leipämargariinista ja pähkinöistä. Joskus viikonloppuisin ostan suklaata, irttareita tai jäätelöä.
Bmi 18,7, ikä 30 v, aina ollut hoikka jo ennen kasvissyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% kasvissyöjä. Itse syön aamuisin puuroa marjoilla. Lounaaksi ja päivälliseksi suuria annoksia riisiä/perunaa/pastaa, aina paljon höyrytetyjä kasviksia sekä
proteiiniksi soijasuikaleita, kasvispyöryköitä tms proteiinipitoista... Lisäksi välipaloina jogurttia ja useita hedelmiä, teetä ja kahvia, välillä keksejä. Syön vain vähän rasvaa, mutta sitä tulee leipämargariinista ja pähkinöistä. Joskus viikonloppuisin ostan suklaata, irttareita tai jäätelöä.
Bmi 18,7, ikä 30 v, aina ollut hoikka jo ennen kasvissyöntiä.
Tuollainen ruokavalio on sulle nyt ok. Tulevaisuus näyttää heikolta noin ravinnottomalla syömisellä.
Annosmääriä voi olla tarpeen mitata ja säännellä jollain esim. "kourallisella", jos oma keho ei kerro, mikä on itselle hyvä annoskoko. Jos on painonhallinnan suhteen onnellisen etuoikeutetussa tilanteessa, että keho kertoo hyvin mitä tarvitsee, voi vain syödä sen verran kuin tuntuu hyvältä, ja silloin "kourallinen" on vain kuvailua siitä miten paljon suunnilleen itse päätyy yleensä syömään. Jollain muulla se voisi olla eri verran ja myös paino voisi asettua luonnostaan vähän eri kohtaan tai seilata luonnostaan vähän. Kaikki eivät yksinkertaisesti vain syö pakonomaisesti tarkkaillen. Tuntuu tosi hurjalta lukea kuvauksia pakonomaisesta ruokasuhteesta. Siitä ymmärtää, että sen täytyy olla todella surullista ihmiselle itselle ja vaivata ja täyttää elämää, ja tajuaa päässeensä itse tosi helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bmi 18,7, ikä 30 v, aina ollut hoikka jo ennen kasvissyöntiä.Tuollainen ruokavalio on sulle nyt ok. Tulevaisuus näyttää heikolta noin ravinnottomalla syömisellä.
Millä ihmeen ravinnottomalla syömisellä?Tajuatko edes kuinka paljon kasviksissa ja pähkinöissä on ravintoaineita? Lisäksi syön hummusta, kauraa yms, mutta suurinpiirtein noin miten kirjoitin. Mitähän se "ravitseva syöminen" sitten on? Olen tk-lääkäri joten tiedän itsekkin yhtä ja toista ja voin verikokeiden ja ulkoisen olemuksen ja energian puolesta todella hyvin
Taustatiedot: BMI alle 19. Olen ollut lapsena ylipainoinen ja teininäkin pullea, joten nykyinen painoni ei johdu mistään geeneistä tai nopeasta aineenvaihdunnasta. Liikuntana harrastan lähinnä luonnossa kävelemistä (n. 8-15 km lenkkejä), pyöräilemistä tai hiihtämistä, mutta näitäkin yleensä vain n. kerran viikossa tai harvemmin jos sää on huono tai minulla on paljon kiireitä. En syö lihaa ja käytän alkoholia erittäin harvoin.
Syön usein normaalia enemmän herkkuja päivinä joina harrastan liikuntaa, muuten en yleensä syö mitään suklaalevyjä tai karkkipusseja yhdessä päivässä, varsinkaan kokonaisina. Minulle on kuitenkin todella tavallista syödä 1-2 paistopisteen leivonnaista tai suklaapatukka päivässä muutaman kerran viikossa... Samoin minulle on tavallista syödä yksi lämmin ateria päivässä sekä napostella useampi välipala (esim. jogurttia, hedelmiä, kasviksia dipillä tms, leipää, puuroa...).
Eilen esimerkiksi kävelin 10 km ja söin:
- suklaalevyn (180g)
- nuudeleita & wokkivihanneksia
- maustetun kreikkalaisen jogurtin
- suuren teeleivän (margariinilla)
- 4 mandariinia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mua surettaa sun viestit tosi paljon. En ole mikään terveydenhuollon ammattilainen, mutta tässä ei nyt taida olla kyse (ainoastaan) mistään lihavuuden aiheuttamasta fyysisestä tukaluudesta. Se on sun päässä. Oot kasvanut maailmaan, jossa hoikka on hyvä ja kaunis ja lihava väärin ja ruma.
Mulla suunnilleen sama BMI, ja mietin näitä asioita päivittäin - en ole saanut kotoa erityisen tervettä suhtautumista ruokaan/liikuntaan/itsensä hyväksymiseen. Olen oikeastaan kasvanut juurikin tuohon itsensä vertailuun hoikkiin naisiin, itsensä rumaksi haukkumiseen jne. Ja voin muuten kertoa, että nuo ajatukset on ihan kaikista huonoimpia lähtökohtia laihdutukseen. Muutenkin voisit työstää tuota ajatusta laihuudesta ja laihduttamisesta ja keskittyä mielummin syömään ruokaa, josta tulee hyvä olo (juu, tulee rasvapizzastakin tietysti tavallaan). Hoida itseäsi! Vie itseäsi ulos kävelyille, kokeile rohkeasti vaikka uimahallia, etsi ruokainspiraatiota vaikka blogeista tai Instagramista. Itsekin olen vielä matkalla ja tulen varmasti vielä hetken olemaankin, koska olen aika mukavuudenhaluinen herkkuhiiri. Mutta nämä ajatukset on auttanut itseäni paaaljon.
Niin ja kaikki nuo asiat mitä haluaisit tehdä... Uutinen: voit tehdä niitä missä koossa tahansa. Mene sinne Tinderiin. Ota salijäsenyys jollain edullisella salilla ja mene vaikka aikoina, kun siellä on hiljaista. Lihava voi opiskella vallan mainiosti. Tämä EI ole sun painosta kiinni, vaan sun itsetunnosta. Ja joo, kyllä mäkin tiedän mitä jotkut saattaa lihavista joissain paikoissa ajatella. Voi voi, se on tosi kamalaa, mutta ei saa niiden ajatusten päästä "niskan päälle". Älä jää sinne kokosi taa marisemaan.
Terveisin lihava, joka on tavannut vaikka kuinka paljon ihania ihmisiä Tinderissä, on onnellisessa parisuhteessa, opiskelee korkeakoulussa ja tekee aika paljon asioita, joista tykkää... Olen toki ollut aina vähintään pyöreä, eli mulla ei ole ollenkaan sellaista "hoikan identiteettiä", tavallaan olen tottunut tähän kokooni.
Työstä ajatuksiasi.
No minä en pysty, ennen kuin olen laiha. Ehkä sinä kestät ilkkumista ja vähättelyä, minä en. Ap
No en mäkään sitä kestä, mutta kyllä mun mielestä nolompaa on ilkkua muiden ulkonäköä kuin olla lihava. Eli ihan niiden muiden häpeä. Eniten mua kiinnostaa se mitä itse ajattelen, ja siihen kannattaiskin keskittyä. Sitä on helpompi työstää kuin muiden ajatuksia. En aio jäädä kotiin kaikesta siksi, että joku joskus saattaisi sanoa mulle jotain rumaa - se inhottava ihminen keksii valitettavasti jotain muutakin sanottavaa, oli paino mikä tahansa. Tiedän, tiedän, se "elämä laihana" on myytti joka tuntuu niin hirveän ihanalta paratiisilta, jonne on päästävä. Elämässä kun vaan on paljon muitakin vastoinkäymisiä kuin koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bmi 18,7, ikä 30 v, aina ollut hoikka jo ennen kasvissyöntiä.Tuollainen ruokavalio on sulle nyt ok. Tulevaisuus näyttää heikolta noin ravinnottomalla syömisellä.
Millä ihmeen ravinnottomalla syömisellä?Tajuatko edes kuinka paljon kasviksissa ja pähkinöissä on ravintoaineita? Lisäksi syön hummusta, kauraa yms, mutta suurinpiirtein noin miten kirjoitin. Mitähän se "ravitseva syöminen" sitten on? Olen tk-lääkäri joten tiedän itsekkin yhtä ja toista ja voin verikokeiden ja ulkoisen olemuksen ja energian puolesta todella hyvin
Ole vaan tk-lääkäri. Jos noin on, niin tiedät, että lääkärin koulutukseen ei kuulu ravinto. Joten turhaan vetoat lääkäriyteesi.
Pituus 165, paino 49. Ollut jo vuosia sama. Raskaana ollessa lihoin 317 kg, mutta nyt vuosi synnytyksestä ja tuo sama paino taas palannut kuin itsestään.
Tänään syönyt (lopetin imetyksen vähän aikaa sitten, joten ruokaa maistuu taas vähemmän, raskaana ollessa ja imettäessä söin varmaan kolminkertaisesti, kun nälkä oli valtava):
4 viljan puuroa ja eri marjoja
maitokahvi
tyrnimehua
muutama pähkinä
lounaalla täysjyväspagettia
tomaattista jauhelihakastiketta
tomaatti
maito
kahvi maidolla
karkkeja
keksejä muutama
real leipäsiivu juustolla
mandariini
Liikuntaa en erikseen harrasta. Käyn vaunulenkillä 1-2 x joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan tk-lääkäri. Jos noin on, niin tiedät, että lääkärin koulutukseen ei kuulu ravinto. Joten turhaan vetoat lääkäriyteesi.
Tarkoitin sillä lähinnä, että turha kuvitella että itse tiedät välttämättä yhtään sen enempää ravitsemuksesta. Syön toki myös papuja ja linssejä, jotka nekin ovat täynnä ravintoaineita, mutta en koe että ne nyt jotenkin olennaisesti vaikuttavat painooni. Lisäksi seuraan ravitsemusasiantuntijoita lähinnä omaksi ilokseni, mutta myös sieltä on tarttunut tietoa terveellisestä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Pituus 165, paino 49. Ollut jo vuosia sama. Raskaana ollessa lihoin 317 kg, mutta nyt vuosi synnytyksestä ja tuo sama paino taas palannut kuin itsestään.
Tänään syönyt (lopetin imetyksen vähän aikaa sitten, joten ruokaa maistuu taas vähemmän, raskaana ollessa ja imettäessä söin varmaan kolminkertaisesti, kun nälkä oli valtava):
maitokahvi
tyrnimehua
muutama pähkinälounaalla täysjyväspagettia
tomaatti
maitokahvi maidolla
karkkeja
keksejä muutamareal leipäsiivu juustolla
mandariiniLiikuntaa en erikseen harrasta. Käyn vaunulenkillä 1-2 x joka päivä.
Lisään tähän vielä, että lopetan aina luonnostaan syömisen kun olen kylläinen/ei ole enää nälkä. Ähkyyn asti saatan syödä ainoastaan ravintolassa/jouluna, ja silloin ei loppupäivänä enää ruoka maistukaan. Joten luulisin, että kroppani tietää hyvin, paljonko ruokaa tarvitsee (kylläisyyden säätely toimii optimaalisesti). Olrn perusterve kolmekymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
maitokahvi
tyrnimehua
muutama pähkinälounaalla täysjyväspagettia
tomaatti
maitokahvi maidolla
karkkeja
keksejä muutamareal leipäsiivu juustolla
mandariiniLiikuntaa en erikseen harrasta. Käyn vaunulenkillä 1-2 x joka päivä.
Hups, lihoin raskaana ollessani17 kg, en 317 kg. 😄😱🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sitten olisi "ravintoa"? Vaikuttaa ihan perus monipuoliselta kasvisruokavaliolta mun silmiin. Itse lotraan ruokaan aika runsaasti hyviä rasvoja, jotta saan energiaa liikkumiseen. Kaikki arvot ovat minullakin viitteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sitten olisi "ravintoa"? Vaikuttaa ihan perus monipuoliselta kasvisruokavaliolta mun silmiin. Itse lotraan ruokaan aika runsaasti hyviä rasvoja, jotta saan energiaa liikkumiseen. Kaikki arvot ovat minullakin viitteissä.
Mitä rasvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panostan siihen, että kasvikset olisivat aina lisukkeena eli ne eivät suoraan sisältyisi ruokaan. Tällöin niiden määrää voi säädellä ja täyttää sillä oikeasti sitä lautasta. Muuten käy niin, että vetelisin vain pastaa lautasellisen.
En tajua. Mitä haittaa siitä on, jos kasvikset sisältyvät ruokaan? Eli miksei voisi syödä vaikka kaalipataa, josta yli puolet koostuu kasviksista? Miten edes pystyy syömään "vain pastaa lautasellisen", jos kasvikset muodostavat ruoasta pääosan?
Itse syön kasvikset mieluiten juuri osana ruokaa, ja vieäpä niin, että kasvikset muodostavat ruoasta suurimman osan. Tai sitten ihan erikseen lautasellinen kasviksia (kurkkua , porkkanaa, lanttua tai kukkakaalia, paprikaa...) joko siltään tai majoneesin kanssa. Eli yleensä syön kasvikset niin, että ne ovat pääosassa, ei mikään lisäke. Silloin niitä tulee automaattisesti syötyä paljon.
Esimerkiksi jos tekee pastaa, siihen voi sisällyttää 250g kirsikkatomaatteja neljälle hengelle (aika yleinen ohjeistus ja enempi ei välttämättä uppoa muulle perheelle). Sen sijaan, jos sen pastan ohella valmistan uunijuureksia, täytän puolet lautasesta kasviksilla sen sijaan, että söisin vain noin 70g kirsikkatomaatteja.
Moni käyttää esimerkkinä kasvisten lisäämisestä, että raastaa makaronilaatikkoon pari porkkanaa, mutta jos pilkkoo porkkanoita ja muita kasviksia raakana tai uunijuureksina laatikon kylkeen, kasviksia tulee syötyä enemmän.
Jep, mutta minun aineenvaihdunnalla jos syön noin, niin lihon kilon viikossa.