Haluaisin ilahduttaa naapuruston vanhuksia, ideoita? :)
Olen siis aika nuori ja tällä hetkellä työtön, eli en hirveän varakas. Haluaisin kuitenkin ilahduttaa muutamaa samoissa kerrostaloissa asuvaa vanhusta ja mietin mikä olisi ns. turvallinen ja kiva muistaminen.
Ajattelin aluksi joululeivonnaisia (piparkakkuja ja torttuja), mutta sitten joku täällä palstalla sanoi että ruokatarvikkeiden vieminen on vaarallista, koska ei voi koskaan tietää toisten allergioita... Ja että vanhukset eivät välttämättä muista mitä ei voi syödä tms.
Joku joulukortti olisi varmaan kiva, mutta ehkä jotain konkreettista muutakin..
Kommentit (45)
Voithan kysyä että toivottavasti et ole allerginen.. ei kai tuo nyt niin iso asia ole. Kauhea miten täällä maalataan joka asiassa piruja seinälle. Varmaan kohta joku sanoo että saa syytteen kuolemantuottamuksesta kun vanhus tukehtui piparinmuruun. Ei ihme että Suomessa on niin onnetonta ja yksinäistä väkeä, kun kaikesta tehdään vaikeaa.
monella vanhuksella on diabeettes, ja mahdollisesti keliakia
Minun melkein 100v mummo ON allerginen, tosin tekokuiduille. Mutta et varmaan hänen luo ole menossakaan. Pipareita mummu voi vetää rajoituksetta. :)
Tarjoudu viemään roskat talvipakkasilla
Edelleen olen sitä mieltä että juttuseura on parasta. Että joku kuuntelee tarinoita ja katselee vanhoja valokuvia.
Työni kautta paljon vanhusten kanssa tekemisissä olevana sanoisin, että kaikkein paras lahja olisi muutama pipari, termarillinen kahvia ja pari tuntia aikaa. Juttuseura on se mitä moni kaipaa, mitään tavaraa ei niinkään.
Minä askartelin tuollaisia "enkuloita", joita vein joulutorttujen kanssa. Ajattelin, että paperisina ne on helppo heittää roskiin, jos eivät sovi makuun.
Hyasintteja saa marketeista edullisesti. Hiukan tuunaamalla (jäkälää/ sammalta, käpyjä, joulunarua, joku tonttu) niistä saa kivempia.
Meidän mummu tykkäs ainakin, kun hänen rivaristaan joku oli vienyt just paistettuja joulutorttumaistiaisia ja termarissa kahvia itsenäisyyspäivän kunniaksi. Oli tullut sillain sopivasti käymään, että pääsi livahtamaan Linnan juhlia katsomaan. Mummu harmitteli, että hän olisi puhunut pidempäänkin kun kerran juttukaverin sai. Hyvin suunniteltu aikataulu torttujen tuojalta ;), eihän mummu ketään voi pidätellä jos kiire niitä juhlia kotiin katsomaan.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:31"]
Työni kautta paljon vanhusten kanssa tekemisissä olevana sanoisin, että kaikkein paras lahja olisi muutama pipari, termarillinen kahvia ja pari tuntia aikaa. Juttuseura on se mitä moni kaipaa, mitään tavaraa ei niinkään.
[/quote]
Just näin munkin piti kirjoittaa! Kahvileipää ja kahviseuraa, siinä on lahjaa enemmän kuin tarpeeksi. Ikäihmisistä harva on millekään allerginen mutta jos on, niin ajatushan se on tärkein! Ja vanhan kansan ihmiset ovat tottuneet tekemään itse, joten arvostavat enemmän itse tehtyä, kuin kaupasta ostettua.
Omaiset soittaa poliisille kun kuulevat että joku on käynyt koputtelemassa vanhusten oville.
Pieni minitaskulamppu (max. 3-5 euroa) esim. yöllisiä heräämisiä ja sähkökatkoja varten ei ole kovin kallis annettavaksi.
Miten olisi pieni joulukukka (joulutähti, joulukaktus)? Ei hyasinttia tuoksun takia.
Tuoksuvat kukat ei sovi esim astmaatikolle. Se olis hyvä tietää ettei vahingossa vie semmosta mikä tekee toiselle pahan olon. Eikä vanhus kehtaa sanoa että menee henki ahtaalle. ainakin minun mummu ottais minkä vaan lahjan vastaan kohteliaasti, vaikka itelle tulis miten hirveä olo.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:41"]Miten olisi pieni joulukukka (joulutähti, joulukaktus)? Ei hyasinttia tuoksun takia.
[/quote]
Jatkan. Löytyy myös niitä pieniä sypressejä jotka voi koristella. Joulukuusen korvike. Tällaisen vein omalle mummolle ennen joulua.
T. 37
Sait ap silmäni kostumaan. Se on paljon se tällaiselta kyynikolta..=)
Sinulla on sitä oikeaa joulumieltä, ja tällä aloituksellasi annoit sitä myös minulle. Tosi ihanaa joulun odotusta sinulle sinne! Olet enkeli.
Muumi-jarrusukkia löytyy aikuisten kokoa, niiden luistonestopohja on oman mummin käytössä osoittautunut parhaiten pitäväksi ja pesunkestäväksi.