Finnkinon rekrytointisirkus - kohtalontovereita?
Hain työpaikkaa Finnkinolta, mutta rekrytointiprosessi oli järkytys.
Minulle soitettiin, että pääsin jatkoon ja tervetuloa ryhmähaastatteluun, mutta siihen se riemu sitten päättyikin. Ryhmähaastatteluun oli kutsuttu ihan liikaa ihmisiä siihen nähden paljonko paikkoja oli tarjolla, ja järkytyin haastattelutehtävistä. Meidät laitettiin tekemään ilmaisutaidollista teatteria, pitämään kalvosulkeisia ja kehumaan toisiamme. Tehtävät eivät olleet helppoja varsinkaan kun meille ei annettu muistiinpanovälineitä eikä aikarajoista kerrottu etukäteen. Ei-suomenkieliset karsiutuivat kättelyssä heti pois, koska he eivät pysyneet perässä ja ryhmäjaot olivat välillä käsittämättömiä; yksi ilmaisutaitolukiolainen oli parin hiljaisemman kanssa, joten tietänee mitä siinä tapahtuu. Anniskelu- ja muut passini eivät kiinnostaneet missään välissä, mitä olisin hakemassani työssäni eniten tarvinnut vaan he halusivat tietää miten hyvin matkin kuvassa näkyvää perheenäitiä tai apinaa.
Ja se tehtävä mihin hain: lipunmyyntiin ja kohentamaan eli siivoamaan paikkoja näytösten välillä sen mitä en tekisi satunnaista keikkaa alkoholimyynnissä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta toisaaltaan ymmärrän miksi etsivät ihan naurettavilla termeillä äärimmäisen hyvää työntekijää. Nykyään leffat voi halvemmalla vuokrata omaan telkkariin, osa leffoista julkaistaan Netflix/HBO/jne -palveluissa ja sarjat kiinnostavat myös enemmän kuin elokuvat.
Kuka menee enää elokuvateatteriin, kun siellä saa maksaa vähintään 50e yhden illan huvista? Pahimmassa tapauksessa samaan saliin osuu hölöttäjiä tai taaksesi istuu joku, joka potkii penkkiäsi. Ja jos sinne Finnkinolle joku kerta vaivautuu lähtemään, niin kyllä silloin odottaa kunnon palvelua eikä mitään ankeuttajaa.
Ei sillä, että nuo rekryt mitenkään täysijärkisiltä kuulostaisi. Mutta eipä sinne kai perysmyyjää enää haluta, vasn työntekijä joka tekee itsestään apinan jotta ihmiset viihtyisi. Kuka tosin kertoisi Finnkinolle ettei ihmiset mitään apinaa heiltä odota, vaan kohtuullisempia hintoja?
Jep. Kävin pari viikkoa sitten pitkästä aikaa leffassa. Lippu 16,80e. Yhdestä elokuvan katselusta. En mene enää. 12e olisi vielä kohtuullinen. Toivottavasti menisi konkkaan koko Finnkino.
Ja sitten pienyritykset asiallisella ilmolla vakityötä tarjoavat 14e/h, mutta hakemukset ovat tyyliin "voisin tehdä 6h/päivä kolmena päivänä viikossa ja mulla on koira mukana". Koska likainen ulkotyö. Iik!
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pienyritykset asiallisella ilmolla vakityötä tarjoavat 14e/h, mutta hakemukset ovat tyyliin "voisin tehdä 6h/päivä kolmena päivänä viikossa ja mulla on koira mukana". Koska likainen ulkotyö. Iik!
Mitäs vikaa tuossa on? Koko ajan jankutetaan tätä, että pitää tehdä useampaa työtä ja revetä sinne, tänne ja tuonne. Ja paikallista sopimista. Vai tarkoittaako se vain sitä, että työnantaja sopii sekä sanelee ehdot ja tekijän vaan pitää joustaa ja joustaa. Ei kaikki ole käytettävissä jokaisena päivänä viikossa. Olen itsekin tehnyt kahta työtä samaan aikaan. En minä ainakaan pysty olemaan kahdessa eri paikassa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän pointin. Työnhakijan tulee olla dynaaminen ja osata tarpeen mukaan heittäytyä. Tämä on kaikki bonusta perus kassaosaamisen lisäksi.
Dynaaminen? Heittäytyä mihin? Miksi sitten muualla kassatyössä ei vaadita tuollaisia taitoja? I call bullshit.
Luodaan asiakkaalle innostava kokemus aina kassapalveluista lipuntarkastukseen saakka. Kyseessä on kuitenkin elämysala, jossa asiakas hakee viihdyttävää ostokokemusta.
Finnkinon rekryn edustaja saapui ketjuun. Sitä innostavuutta lisäävät ihmisten hyvä kohtelu sekä kannustava palkkaus.
Tämmöisistä rekrytointitilaisuuksista tulee sellainen fiilis, että "kilpailutetaas nyt nämä reppanat, että kuka heistä on kaikista epätoivoisin saamaan tämänkin umpisurkean duunipaikan.. hän on varmasti motivoitunut muutenkin sitten tanssimaan meidän pillin mukaan"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta toisaaltaan ymmärrän miksi etsivät ihan naurettavilla termeillä äärimmäisen hyvää työntekijää. Nykyään leffat voi halvemmalla vuokrata omaan telkkariin, osa leffoista julkaistaan Netflix/HBO/jne -palveluissa ja sarjat kiinnostavat myös enemmän kuin elokuvat.
Kuka menee enää elokuvateatteriin, kun siellä saa maksaa vähintään 50e yhden illan huvista? Pahimmassa tapauksessa samaan saliin osuu hölöttäjiä tai taaksesi istuu joku, joka potkii penkkiäsi. Ja jos sinne Finnkinolle joku kerta vaivautuu lähtemään, niin kyllä silloin odottaa kunnon palvelua eikä mitään ankeuttajaa.
Ei sillä, että nuo rekryt mitenkään täysijärkisiltä kuulostaisi. Mutta eipä sinne kai perysmyyjää enää haluta, vasn työntekijä joka tekee itsestään apinan jotta ihmiset viihtyisi. Kuka tosin kertoisi Finnkinolle ettei ihmiset mitään apinaa heiltä odota, vaan kohtuullisempia hintoja?
Jep. Kävin pari viikkoa sitten pitkästä aikaa leffassa. Lippu 16,80e. Yhdestä elokuvan katselusta. En mene enää. 12e olisi vielä kohtuullinen. Toivottavasti menisi konkkaan koko Finnkino.
Niin.. samahan se mikä firma niitä pyörittää.. mutta ilman Finnkinoa suomessa ei olisi edes sitä yhtä ainotta Imax salia.
Mä kyllä valitsen mieluummin vaikka sen kalliin Finnkinon kuin ei vastaavaa lainkaan. Fakta on, että pienyrittäjät eivät pysty investoimaan saleihin niin paljon kuin iso firma.
Tätä samaa humppaa on myös opiskelu ainakin amk:ssa, valitettavasti. Näytellään tilanteita ja toiset antaa palautetta... lisäks tiimipalavereita ja presentaatioita, posteria ja seminaaria. Sairaanhoitajaksi pitäis siis valmistua... mutta varmaan rekry on sit tota samaa pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa humppaa on myös opiskelu ainakin amk:ssa, valitettavasti. Näytellään tilanteita ja toiset antaa palautetta... lisäks tiimipalavereita ja presentaatioita, posteria ja seminaaria. Sairaanhoitajaksi pitäis siis valmistua... mutta varmaan rekry on sit tota samaa pelleilyä.
Hoitajana työllistyt onneksi ihan vaan sillä, että ilmoitat tulevasi töihin.
Tää rekrysirkus on meidän muiden ongelma, myös korkeampaa osaamista vaativampiin hommiin kuin aspaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastatteluun kutsutaan aina enemmän väkeä kuin mitä avoimia paikkoja on. Jos tätä tarvetta ei olisi, ei varmaan olisi koko haastattelua vaan samantien tarjottaisiin töitä, vai mitä? Sun hygienia- ja alkoholipassi oli varmaan kerrottu sun CV:ssä jo aikoinaan, joten miksi sitä uudelleen pitäisi nyt kysellä?Varmaankin kaikilla paikalla olleilla oli nuo, jos niitä tarvittiin työn tekemiseen. Ja todnäk Finnkino hakee henkilöitä, jotka saavat suunsa auki työpaikalla tarvittaessa, siltä ainakin nuo harjoitukset kuullostaa näin 25v HR hommia tehneen korvaan. Sitä minäkin ihmettelen, että jos suomenkielentaito on noin olennainen osa tuota työtä, miksi edes kutsua paikalle hakijoita, joilla sitä ei ole?
Ihanko oikeasti et kysy haastateltaviltasi tositteita passeista ja papereista, vaan laitat heidät pelleilemään teatterin valkokankaan edessä popcornipalkalla? Sitä sanavalmiutta voi testata myös laittamalla tekemään jotain missä ei tarvitse nolata itseään. Nyt vähän valoja päälle taas.
Ne "tositteet", jos ne on oikeasti relevantteja sen työn tekemiseen, on kysytty AIKOJA ennen siihen haastatteluun kutsumista. Ja jos tuo tilanne nolasi sinut, et ole haettu henkilö. Niin yksinkertaista se on, parempi että et tule valituksi, koska ko. työtä et kovin kauaa sitten jaksaisi. Itseasiassa olen itse ollut leffassa niin, että työntekijä on siinä alussa pitänyt "puheen", silloin aihe oli salissa olevaa alkoholitarjoilu, sen rajoituksia ja siihen liittyviä ohjeita. Meitä oli salissa se 600 henkeä mitä Tennispalatsin iso katsomo täytenä vetää. Eli tuohon tilantteeseen voi ihan oikeasti joutua Finnkinossa työskennellessään.
Itse olen päässyt opettajaksi esiintymään päivittäin 6-8h lapsille, nuorille, näiden vanhemmille sekä aikuisopiskelijoille ilman moista sirkusta. Joku alkujuonto nyt sujuu kaikilta, joilla on normaali ulosanti.
Ei ole ainakaan tänään ollut lehdissä mitään asiasta. Kummastuttaa kun omasta mielestäni pienemmistäkin asioista tehdään uutisia.
Vähän kyllä ihmetyttää että miksi käsitellä asiaa vauva-sivulla?
Entä jos ottaisit kohteeksi vaikka Finnkinon Facebook-sivun tai paikallisen puskaradion? Sillä tavalla näkyvyyttä voisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastatteluun kutsutaan aina enemmän väkeä kuin mitä avoimia paikkoja on. Jos tätä tarvetta ei olisi, ei varmaan olisi koko haastattelua vaan samantien tarjottaisiin töitä, vai mitä? Sun hygienia- ja alkoholipassi oli varmaan kerrottu sun CV:ssä jo aikoinaan, joten miksi sitä uudelleen pitäisi nyt kysellä?Varmaankin kaikilla paikalla olleilla oli nuo, jos niitä tarvittiin työn tekemiseen. Ja todnäk Finnkino hakee henkilöitä, jotka saavat suunsa auki työpaikalla tarvittaessa, siltä ainakin nuo harjoitukset kuullostaa näin 25v HR hommia tehneen korvaan. Sitä minäkin ihmettelen, että jos suomenkielentaito on noin olennainen osa tuota työtä, miksi edes kutsua paikalle hakijoita, joilla sitä ei ole?
Ihanko oikeasti et kysy haastateltaviltasi tositteita passeista ja papereista, vaan laitat heidät pelleilemään teatterin valkokankaan edessä popcornipalkalla? Sitä sanavalmiutta voi testata myös laittamalla tekemään jotain missä ei tarvitse nolata itseään. Nyt vähän valoja päälle taas.
Ne "tositteet", jos ne on oikeasti relevantteja sen työn tekemiseen, on kysytty AIKOJA ennen siihen haastatteluun kutsumista. Ja jos tuo tilanne nolasi sinut, et ole haettu henkilö. Niin yksinkertaista se on, parempi että et tule valituksi, koska ko. työtä et kovin kauaa sitten jaksaisi. Itseasiassa olen itse ollut leffassa niin, että työntekijä on siinä alussa pitänyt "puheen", silloin aihe oli salissa olevaa alkoholitarjoilu, sen rajoituksia ja siihen liittyviä ohjeita. Meitä oli salissa se 600 henkeä mitä Tennispalatsin iso katsomo täytenä vetää. Eli tuohon tilantteeseen voi ihan oikeasti joutua Finnkinossa työskennellessään.
Itse olen päässyt opettajaksi esiintymään päivittäin 6-8h lapsille, nuorille, näiden vanhemmille sekä aikuisopiskelijoille ilman moista sirkusta. Joku alkujuonto nyt sujuu kaikilta, joilla on normaali ulosanti.
Jep, mä pääsin kirjanpitäjäksi yhden henkilökohtaisen haastattelun perusteella, ja niin vain olen joutunut pitämään koulutuksia ja esitelmiä jopa sadoille ihmisille. Mistähän kummasta työnantajani tiesi ja luotti että pystyn moiseen, vaikka en esittänyt viidakon eläimiä haastattelussa?
Ja toisaalta mikään ei takaa että apinaa hyvin esittävä voi pitää selkeän alkujuonnon 600 ihmiselle.
S.s. kirjoitti:
Vähän kyllä ihmetyttää että miksi käsitellä asiaa vauva-sivulla?
Entä jos ottaisit kohteeksi vaikka Finnkinon Facebook-sivun tai paikallisen puskaradion? Sillä tavalla näkyvyyttä voisi saada.
Tänne on turvallista avutua anonyymisti.
Olen esiintynyt harrastajapohjalta elokuvissa ja mainoksissa, ei ole koskaan castingeissä tarvinnut nolata itseä, asiallisesti on testattu kyky kulloiseenkin työhön. Hyvin on hommat sujunut.
Tuossa reksryssä on asialla epäkypsät ihmiset, joilla on aikaa moisiin sirkuksiin. Ihmisten nöyryyttämistä ja täyttä pelleilyä asian vierestä, selvä juttu.
Tämä on taas yksi hyvä esimerkki siitä että tässä maassa ei ole mitään työvoimapulaa. Jos oikeasti olisi pula työnhakijoista, ei firmalla olisi varaa tämmöiseen pelleilyyn vaan otettaisiin äkkiä ensimmäinen joka suostuu sen paikan ottamaan vastaan ja kykenee sen työn hoitamaan. Kaikki tämä lisääntynyt rekrypelleily ja älytön nirsoilu kertoo siitä todellisuudesta että Suomessa on lähes puoli miljoonaa työtöntä.
Onkin käsittämätöntä että tämä olematon työvoimapula on onnistuttu syöttämämään ihmisille totena jo parikymmentä vuotta sitten. Sitä huudetaan valtakunnan virallisessa mediassa, sitä huudetaan epävirallisessa mediassa. En tajua miten tämä voi mennä ihmisiin läpi niin kritiikittömästi.
Ja edelleenkin: mitä vaativampi rekry on, sen kyvykkäämmät tyypit saadaan. Eli lähes varmasti tulee palkattua ylipätevät, jotka eivät viihdy siinä työssä.
Kyseessä on kassalle jonottavien ihmisten ostosten lyöminen kassaan ja siinä sivussa siistimistä, lipunpiippausta ja muuta rutiininomaista, vaikka miten kuvattaisiin supersankarin työksi.
Tällaisessa se sentään on ilmeistä, mutta kun sama retoriikka on levinnyt kaikkiin rekryilmoituksiin.
Muistanko väärin, vai oliko se Big Brotherin kiusaajapoika joku Finnkinon esimies? Jos on nyt päässyt vastaamaan rekrytoinnista.
Varmaan sen takia ei ole varaa maksaa työntekijöille kunnon palkkaa, kun kaikki rahat menevät noille lasten sirkuskoulun kevätjuhlia kehitteleville rekrykonsulteille.
Samaten miettikää nyt, jos TE-palveluista siivottaisiin pois kaikki turha näpertely, piirileikkikurssit ja elämänhallintaopastus elämänsä hallitseville, kuinka monia miljoonia säästyisi. Niillä voisi esim. edistää työllistymistä.
*Valtio