Finnkinon rekrytointisirkus - kohtalontovereita?
Hain työpaikkaa Finnkinolta, mutta rekrytointiprosessi oli järkytys.
Minulle soitettiin, että pääsin jatkoon ja tervetuloa ryhmähaastatteluun, mutta siihen se riemu sitten päättyikin. Ryhmähaastatteluun oli kutsuttu ihan liikaa ihmisiä siihen nähden paljonko paikkoja oli tarjolla, ja järkytyin haastattelutehtävistä. Meidät laitettiin tekemään ilmaisutaidollista teatteria, pitämään kalvosulkeisia ja kehumaan toisiamme. Tehtävät eivät olleet helppoja varsinkaan kun meille ei annettu muistiinpanovälineitä eikä aikarajoista kerrottu etukäteen. Ei-suomenkieliset karsiutuivat kättelyssä heti pois, koska he eivät pysyneet perässä ja ryhmäjaot olivat välillä käsittämättömiä; yksi ilmaisutaitolukiolainen oli parin hiljaisemman kanssa, joten tietänee mitä siinä tapahtuu. Anniskelu- ja muut passini eivät kiinnostaneet missään välissä, mitä olisin hakemassani työssäni eniten tarvinnut vaan he halusivat tietää miten hyvin matkin kuvassa näkyvää perheenäitiä tai apinaa.
Ja se tehtävä mihin hain: lipunmyyntiin ja kohentamaan eli siivoamaan paikkoja näytösten välillä sen mitä en tekisi satunnaista keikkaa alkoholimyynnissä.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee, varmaan Finkino seuraavaksi itkee iltapaskassa työvoimapulaa, kun työnhakijat näyttelee niin huonosti apinaa.
Tehtävät haastattelussa nyt olivat ala-arvoisia, mutta ala-arvoinen on myös kommenttisi.
Ihan hyvä minusta, jos kielitaidottomat putosivat. Tuollaisissa paikoissa on sen verran vähän henkilökuntaa, että sen on osattava suomea esim katastrofi- ym yllättävissä tilanteissa.
Joku apinan leikkiminen ym on kyllä suorastaan nöyryyttävää. Ihmettelen sitäkin, miten firmalla riittää resursseja noin isojen rekryjen järestämiseen. Pätevä rekrytoija osaisi poimia todennäköisimmin tehtävään sopivat ja järjestää osaavat testit joissa relevantit taidot tulisi selvitetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Antakaa yläpeukku jos kaipaatte lipunoston merkeissä apinatanssin. Antakaa alapeukku jos haluatte lippunne kassalta ja ei muuta ylimääräistä ohjelmanumeroa!
Älä viitsi olla noin lapsellisen typerä. Vai etkö ymmärrä, ettei kyse ollut tuosta.
Jos leffateatterin henkilökunta yhtäkkiä alkaisi tanssahdella ympäriinsä spontaanisti tai esittää eläimiä, mä varmaan ajattelisin että meneillään on jotkut lääkitsemättä jätettyjen psykoosipotilaiden karkelot ja sosiaalinen koe. Varmaan lähtisin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitin ketjun Finnkinolle.
Sinänsä hyvä, mutta lähtölaskenta ketjulle alkoi n_y_t nyt
Jeppistä. Damage controlina Finnkino ilmiantaa tämän ketjun eikä taatusti muuta rekrytointiaan.
Finnkino saa pitää ihan minkälaisen rekryn haluaa. Se ei ole sinun asiasi. Kaltaisestasi ei ole sanomaan yhtään mitään siitä, millainen rekryn pitäisi olla.
Kritisoin itsekin ko rekrytilaisuutta, mutta asiallisin kriteerein. Sen sijaan sinulla ei ole kritiikissäsi yhtään mitään asiallista, vaan aina sama mollaamista ja nälvimistä oman huonoutesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leffateatterin henkilökunta yhtäkkiä alkaisi tanssahdella ympäriinsä spontaanisti tai esittää eläimiä, mä varmaan ajattelisin että meneillään on jotkut lääkitsemättä jätettyjen psykoosipotilaiden karkelot ja sosiaalinen koe. Varmaan lähtisin pois.
Itselläsi näyttää olevan joku psykoosi menossa.
Normaalille ei tule tuollainen edes mieleen. Kumma, miten tyhmiä täällä on läjä päin. Kuvitellaan, että tehtävät rekryssä, muka olisivat työtehtäviä todellisuudessa. Eivät ole, vaan niiden avulla pyritään mittaamaan tiettyjä ominaisuuksia tms.
Juuri näin. Kyllä HR-ammattilaiset hommansa osaavat. Kaikkihan nyt oppivat kassakonetta käyttämään, joten tarvitaan muita erottavia tekijöitä, jotta ne jyvät löydetään akanoista.
Hmm, tulee kyllä hieman Squid Game mieleen. Ehkä olisivatkin laittaneet teidät leikkimään kuolettavia lastenleikkejä jos olisivat voineet!
Rekrytointi on rikki, ja tämä on vain yksi osoitus siitä.
Vaatimukset ovat niin päättömät, tässäkin mahdotonta täyttää. Lopulta rekrytoinnin ratkaisee joku työn kannalta täysin epärelevantti asia. Kuinka hyvin näyttelit tai pidit kalvosulkeiset, vaikka ne eivät liity työhön mitenkään.
Tuohon tehtävään riittää oikeasti, että on kaksi tervettä kättä, yksikin riittänee, ja asenne kohdallaan. Mitään rekrypelleilyä ei siis tarvita.
Huh, täytyy sanoa, että ilmeisen onnekas olen ollut, kun v. 2002 alkaneen työurani aikana olen saanut kaikki työpaikkani yhdellä, henkilökohtaisella haastattelulla. Ei useita kierroksia, ei piirileikkejä, eikä muuta pelleilyä. Yhden ainoan kerran minulle annettiin haastattelussa yllätystehtävä ja se oli viitisenkymmentä päässälaskutehtävää. Tämä siksi, että hain Raha-automaattiyhdistyksen pelinhoitajaksi, eli todellakin liittyi itse työhön.
Kaikki työni olen hoitanut erinomaisesti, vaikka en kertaakaan ole apinaa haastatteluissa matkinut :D.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tehtävään riittää oikeasti, että on kaksi tervettä kättä, yksikin riittänee, ja asenne kohdallaan. Mitään rekrypelleilyä ei siis tarvita.
Mutta miten ainakin itse koen, niin eikö tuolla rekryllä juuri kartoiteta näitä asenteita, vai olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi näyttää olevan joku psykoosi menossa.
Normaalille ei tule tuollainen edes mieleen. Kumma, miten tyhmiä täällä on läjä päin. Kuvitellaan, että tehtävät rekryssä, muka olisivat työtehtäviä todellisuudessa. Eivät ole, vaan niiden avulla pyritään mittaamaan tiettyjä ominaisuuksia tms.
Yhyyyyy, en ole normaaali ja olen myös ”tyhmä”. Kyllä nyt ihon alle pääsit. En varmaan kelpaa edes esittämään apinaa. 🥲
Mutta siis oikeasti. Vielä 10-20 vuotta sitten oli monessa paikassa ammattitaitoisempaa henkilökuntaa ja parempi palvelu. Myyjät ja asiakaspalvelijat jopa tiesi tuotteista jotain. Nykyään on kaikki jotain ulkoistettua vuokratyöntekijää ja nollasopimustuuraajaa, jotka ei tiedä mistään mitään. Ilmeisesti sitten näillä naurettavilla tempauksilla yritetään karsia, kun töitä ei vaan ole kaikille ja hakijoita satapäin.
Tykkäisin kyllä jos leffateatterissa olisi henkilökuntaa, jotka katsoo elokuvia, seuraa alaa ja tietää mitä on tekeillä ja tulossa. En yhtään pahastuisi hyvistä suosituksista.
Ennen vanhaan harrastin sellaista, että menin lipunmyyjältä kysymään mikä elokuva kannattaisi katsoa (aikana ennen Googlea, luonnollisesti). Sain useita hyviä suosituksia ja joskus hetken ihan rupateltiin, jos ei ollut jonoa. Voin vain kuvitella mikä kauhun ilme o.O olisi nyt vastassa, jos samaa yrittäisi... "Apua, miks toi puhuu mulle??" (Tämä toistuu nykyään usein asiakaspalvelutilanteissa.)
Tosin - en usko että apinan esittäminen työhaastattelussa on se tapa, jolla firma varmasti onnistuu palkkaamaan sellaisen lipunmyyjän, joka pystyy myös niistä elokuvista tarvittaessa keskustelemaan.
Siis mitä ihmettä, en minä joutunut apinaa esittämään vaan James Bondia. Sen jälkeen heti perään orankia. En kyllä osannut kuulemma kävellä kuin oranki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ainakin itse koen, niin eikö tuolla rekryllä juuri kartoiteta näitä asenteita, vai olenko väärässä?
Ei kartoiteta. Hyvä eläintenmatkija tai sirkuspelle ei välttämättä ole lainkaan hyvä työntekijä. En minä työnantajana etsi työntekijää joka käskystä kiljuu kuin apina viidakossa, vaan sellaista jolla on hyvä ulosanti, osaa soveltaa oppimiaan tietoja, on ystävällinen asiakkaille (mutta ei silti anna heidän pompotella itseään), tulee ajoissa töihin, tarkka rahan kanssa jne. Ei hyvä asenne ole = teet ihan mitä tahansa mitä vain käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, en minä joutunut apinaa esittämään vaan James Bondia. Sen jälkeen heti perään orankia. En kyllä osannut kuulemma kävellä kuin oranki.
Tuo on sitä varten, että jos projektori hajoaa henkilökunta esittää elokuvan loppuun. Näin katsojille ei tarvitse hyvittää lippurahoja.
Jumalan teatteri on luovuudessaan hr-porukoiden kostean märkä unelma.
Finnkinon työnhakuilmoitukset on olleet järkyttäviä jo kauan. Tuntipalkka jotain 7e ja ilmoituksessa vaaditaan vitsikkäin sanankääntein jotain "supersankaria" siis oikeasti oli tällaista kieltä käytetty. Simppeli aspatyö, ei herran jestas millainen rekry
Pienipalkkainen työ -> voidaan käskeä työnhakijoita esittämään apinaa
33 miljoonan euron palkkio tiedossa -> voidaan laittaa kilpailijat pelaamaan pelejä, joissa kaikki muut paitsi voittaja kuolevat
Ja molemmissa johto / VIP:t nauravat partaansa katsellessaan showta.
Alan olla sitä mieltä että yrityksillä ei tule olla oikeutta valita työntekijöitään, vaan rekryprosessi tulee asettaa valtion vastuulle. Valtiolle ilmoitus ja sieltä sitten tulee joku ensi viikolla, jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Alan olla sitä mieltä että yrityksillä ei tule olla oikeutta valita työntekijöitään, vaan rekryprosessi tulee asettaa valtion vastuulle. Valtiolle ilmoitus ja sieltä sitten tulee joku ensi viikolla, jos tulee.
Vähintään jokaiselle työvoimapulaa itkevälle firmalle tämä käytäntö. Valtoi osoittaa heille työntekijät.
Joo. Sama. Elokuvaa sinne mennään katsomaan, ei henkilökuntaa.