Onko koulutuksesta tullut statusasia?
Onko koulutuksesta tullut statusasia? Tuntuu, että jokaisella pitäisi olla joku tutkinto, että on kelvollinen kansalainen.
Kommentit (47)
Ainakin suvussa, jossa on vähän korkeakoulutettuja, kuten omassani. On minulle tärkeää että olen korkeasti koulutettu. Joten kyllä, on statusasia.
Ei se ihmisestä tyhmää tee jos on vaan amis mutta kyllä se kertoo ajatuksen tasosta.
Amis voi aivan hyvin tienata paljon, itsekin tienaan vähemmän kuin vaikkapa varastotyöntekijä.
Kumman valitsisitte:
a) korkea koulutus, mutta työ jossa matalahko palkka
b) vähäinen koulutus, mutta työ, jossa korkea palkka
Kummassakin olisi tilanne, että tykkää ja viihtyy työssään.
Valitsen korkean koulutuksen ja korkean palkan. 😃
Vierailija kirjoitti:
On, mikäli sinulla ei ole yliopistokoulutusta et ole mitään muuta kuin muurahainen palvelemassa eliittiä. Akateemiset ihmiset halveksivat sisimmässään ei-akateemisia. Tämän halveksunnan he tosin useimmiten onnistuvat "kätkemään" yläluokkaisen virnuilun ja elitismin kaavun alle. Eliitti vihaa ja halveksii kansaa ja rahvasta. Piste.
Koulutuksen tarkoitus pohjimmiltaan on kaiketi antaa tarvittava tietotaito ammattiin. Suomessa koulutuksesta on ehkä tullut jonkinlainen status, minkä ajatellaan korvaavan keharimetsäläisillä puuttuvan kulttuurihistorian ja identiteetin, mitkä on adaptoitu arjalaisilta tai protogermaanisilta suomenheimoilta kuten jää meiltä ja gooteilta. Humanistisilla aloilla p*skantärkeä hourailu kukoistaa ja oletetaan, että nyt ollaan "tieteen" edustajia ja muut ovat mykkiä arvostuksesta. Todellisuudessa vaikuttavat siltä mitä ovatkin - toisen kansan identiteetillä kykkiviltä a*pinoilta.
Hhevonpaska tutkinnot, kuten humanistiset diipadaapat ei ole koskaan olleet arvostettuja, joten vastaus on ei.
Vierailija kirjoitti:
Kumman valitsisitte:
a) korkea koulutus, mutta työ jossa matalahko palkka
b) vähäinen koulutus, mutta työ, jossa korkea palkkaKummassakin olisi tilanne, että tykkää ja viihtyy työssään.
Tai
a) korkea koulutus ja päivätyö julkisella sektorilla vanhusten hoidossa
b) korkea koulutus ja työ yksityisellä sektorilla free lancerina
c) korkea koulutus ja työttömyys/koulutusta vastaamaton työ matalapalkka-alalla
d) vähäinen koulutus ja työ, jossa voi edetä firman sisäisten rekrytointien kautta hyvällä palkalla. Työ johon perehdytetään juurikin yrityksessä
e) vähäinen koulutus ja oman yrityksen perustaminen ja elämäntyö yrityksesi johdossa
f) vähäinen koulutus ja määräaikaiset työsopimukset huonolla palkalla
g) korkea koulutus ja kutsumustyö oman alasi tutkimuksessa
h) vähäinen koulutus ja vapaaehtoistyö rescue koirien parissa
i) korkea koulutus ja kotiäitiys/isyys omien kullannuppujen parissa
j) vähäinen koulutus ja ura kilpaurheilijana, myöhemmin valmentajana
k) korkea koulutus ja työttömyys harrastelevana kirjallisuuskriitikkona
l) vähäinen koulutus ja elanto taiteilija-apurahoilla
Jne mitä näitä nyt on, tai keksi vaikka itse jos itselle sopivaa vaihtoehtoa ei löydy listalta
Olen tehnyt. Kaikki ratkaisut ja suunnitelmat tulevaisuutta ajatellen ovat kristallinkirkkaat. Se, että olen läpeensä vattuuntunut ei tarkoita sitä, että olisin lastu laineilla. Kaikkea muuta. Pärjäilkää!