Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äitiysloma alkaa niin aikaisin

Vierailija
12.10.2021 |

Odotan kolmatta rv 41+4. Huomenna käynnistys ja voi elämä kun ottaa päähän. 6vko lomailtu täysin turhan takia.

Koska mies haluaa myös olla lapsen kanssa pidempään, sovittiin että pidetään lomaa 50/50. Eli mun lomasta leijonan osa menee nyt sitten täysin hukkaan, kiitos äitiyslomakäytäntöjen.
Kysyinkin töissä voisinko olla laskettuun aikaan asti pelipaikoilla, koska vauva ei ennen laskettua tule syntymään. Mutta ei käy koska laki määrää. Älytöntä ajan ja resurssien haaskaamista tällainen.

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta amerikkaan niin olet töissä synnytykseen asti

Vierailija
2/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun vauva syntyi pari viikkoa aiemmin, joten en ehtinyt lomailla paljon ollenkaan. Lisäksi se on varmaan äidin mukavuuden takia, koska ison mahan kanssa voi olla ikävä olla töissä. Mun jalat oli viikkoa ennen synnytystä niin turvoksissa, että pystyin hädintuskin kävelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta amerikkaan niin olet töissä synnytykseen asti

No olisi pitänyt. Vähän elättelin toiveita että käynnistyisi lähellä laskettua aikaa edes tämä, mutta ei tietenkään.

Vierailija
4/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun vauva syntyi pari viikkoa aiemmin, joten en ehtinyt lomailla paljon ollenkaan. Lisäksi se on varmaan äidin mukavuuden takia, koska ison mahan kanssa voi olla ikävä olla töissä. Mun jalat oli viikkoa ennen synnytystä niin turvoksissa, että pystyin hädintuskin kävelemään.

Mulla taas ei ole ollut mitään ongelmaa. Ihan hyvä olo kaikin puolin. Ei turvota, ei supista ei mitään. Samaa kaavaa siis noudattaa kuin kaikki aiemmat. Mutta tämä loman hukkaan meneminen ottaa päähän ja rankasti. Tästähän seuraa toisessa päässä se, että vauva on ihan pikkuinen kun mies jää kotiin.

Vierailija
5/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja välttyy siltä, että suuri osa raskaana olevista on sitten saikulla viimeiset viikot. 

Vierailija
6/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista työkavereista ehkä kolmasosa on ollut töissä edes ä-loman alkuun asti.

Ja osalla tosiaan lapsi on tuossa kohtaa jo kuukauden ikäinen, siinä ei montaa päivää ole ehtinyt lomailla sitä ennen.

Ikävää tietty, että toisesta päästä vaikuttaa.

Vierailija
7/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mun puolesta ok että ne jotka haluaa saa jäädä 30pv ennen laskettua. Mutta jos ei halua niin miksi on pakko? Eikö se voi olla aikaisintaan 30pv ennen laskettua tai sitten laskettuna jos kokemuksesta tietää, ettei sitä ennen kannata.

Ap

Vierailija
8/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis mun puolesta ok että ne jotka haluaa saa jäädä 30pv ennen laskettua. Mutta jos ei halua niin miksi on pakko? Eikö se voi olla aikaisintaan 30pv ennen laskettua tai sitten laskettuna jos kokemuksesta tietää, ettei sitä ennen kannata.

Ap

Ei sitä voi kuitenkaan varmaksi tietää. Tämä on varmaan sellainen asia, joka on suurimmalle osaksi hyvä ja turvaksi ja siksi laki on sellaiseksi säädetty, turvaamaan äitien ja lasten etua ja terveyttä. 

Vierailija
9/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin tätä samaa. Tiesin myös, ettei lapsi tule ennen laskettua aikaa, hyvä jos lainkaan. Ja tosiaan sen vauvan kanssa ei ehdi oikeastaan olla ja sitten se on laitettava hoitoon kk nuorempana kuin muut, mikä aiheuttaa AINA pahennusta.

Vierailija
10/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensä on koko äitiyslomaa. Viikko saikkua synnytyksen jälkeen ja töihin. Vauvat tarhaan ja korvikemaidolla ruokintaan. Ja tuo isyys loma on ihan täysi vitsi. Eihän isät mitään vapaata tarvitse lapsen syntymän johdosta. Ei yhteiskunnalla ole varaa kustantaa tämmöistä lorvimista.

Vierailija
11/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas ei ole ollut mitään ongelmaa. Ihan hyvä olo kaikin puolin. Ei turvota, ei supista ei mitään. Samaa kaavaa siis noudattaa kuin kaikki aiemmat. Mutta tämä loman hukkaan meneminen ottaa päähän ja rankasti. Tästähän seuraa toisessa päässä se, että vauva on ihan pikkuinen kun mies jää kotiin.

No sä olet sä. Mullakin eka vauva syntyi 41+4, ehdin olla kaksi kuukautta lomalla ennen sitä. Olin silloin opiskelija, ja työharjoittelu olisi alkanut kaksi viikkoa ennen äitiysloman alkua, siksi noin pitkä loma. Voin erinomaisesti, esim. laskettuna päivänä pyöräilin pari kilsaa suuntaansa uimahalliin, uin kilsan, kävin asuntonäytössä ja leffassa. Ei siis ongelmia.

Kakkonen sitten syntyikin jo 38+1, eli yli kolme viikkoa aiemmin. Ja kolmas 36+6, jolloin lomailut jäikin sitten tosi lyhyiksi.

Vierailija
12/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se itsekseen lomailuhan on parasta. Älä hanki lapsia jos olet työnarkomaani.

Vierailija
13/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sä olet sä. Mullakin eka vauva syntyi 41+4, ehdin olla kaksi kuukautta lomalla ennen sitä. Olin silloin opiskelija, ja työharjoittelu olisi alkanut kaksi viikkoa ennen äitiysloman alkua, siksi noin pitkä loma. Voin erinomaisesti, esim. laskettuna päivänä pyöräilin pari kilsaa suuntaansa uimahalliin, uin kilsan, kävin asuntonäytössä ja leffassa. Ei siis ongelmia.

Kakkonen sitten syntyikin jo 38+1, eli yli kolme viikkoa aiemmin. Ja kolmas 36+6, jolloin lomailut jäikin sitten tosi lyhyiksi.

Sulla käynyt etenkin kakkosen kanssa tuuri, kun olet saanut olla niin pitkään lapsen kanssa. Kolmonen toki hiukan varmaan jo sotkenut suunnitelmia, kun on noin aikaisin lähtenyt liikkeelle.

Vierailija
14/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin tätä samaa. Tiesin myös, ettei lapsi tule ennen laskettua aikaa, hyvä jos lainkaan. Ja tosiaan sen vauvan kanssa ei ehdi oikeastaan olla ja sitten se on laitettava hoitoon kk nuorempana kuin muut, mikä aiheuttaa AINA pahennusta.

Mistä sen niin varmuudella tiesit?

Nimimerkillä Yksi syntyi hetikohta äitiysloman alettua ja toiset päälle rv40

Vierailija
15/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yhteiskunta toimii niin, että kaikki tekee kaikkialla täysin samalla tavalla. Ei siis poikkea tämäkään asia mitenkään.

Vierailija
16/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tein pidempään töitä, eli en jäänyt äitiyslomalle 30pvä ennen laskettua aikaa.  

Toisen kohdalla päätin, etten tee samaa, vaikka voin oikein hyvin (töissä kypsytti muutamat asiat ja halusin äkkiä pois).  Onneks jäin pois, koska lapsi syntyi 3 viikkoa etuajassa. 

Vierailija
17/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin tiesin ihan varmaksi. Kaksi edellistä käynnistetty myös, joten miksi kolmas olisi poikkeus? Ap.

Vierailija
18/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin tein pidempään töitä, eli en jäänyt äitiyslomalle 30pvä ennen laskettua aikaa.  

Toisen kohdalla päätin, etten tee samaa, vaikka voin oikein hyvin (töissä kypsytti muutamat asiat ja halusin äkkiä pois).  Onneks jäin pois, koska lapsi syntyi 3 viikkoa etuajassa. 

Miksiköhän tämä ei käynyt mun työnantajalle? Harmitteli vielä kun mun loma alkaa niin haasteelliseen ajankohtaan. Olisi antanut olla töissä sitten.

Vierailija
19/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa yhteiskunta toimii niin, että kaikki tekee kaikkialla täysin samalla tavalla. Ei siis poikkea tämäkään asia mitenkään.

No niin toimii Ameriikassakin.

Töissä olet synnytykseen asti, oli se viikolla 36 tai viikolla 42.

Ei yhteiskunta voi pyöriä mitenkään muuten kuin että kaikille on samat säännöt.

Vierailija
20/109 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä mä ainakin tiesin ihan varmaksi. Kaksi edellistä käynnistetty myös, joten miksi kolmas olisi poikkeus? Ap.

Eli siis sua kaihertaa se ettet osaa synnyttää vaan joudut aina käynnistykseen kun et saa vauvaa omin voimin pihalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi