Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tk-eläkkeellä, mutta elämänlaatuni on erittäin hyvä silti

Vierailija
08.12.2014 |

Minulla on aikaa toteuttaa itseäni, eli juosta kiinni unelmaani olla kuten muutkin: opiskelen. Harrastan liikuntaa ja voin fyysisesti oikein hyvin. En polta, enkä käytä alkoholia kuin satunnaisesti viiniä ruoan kanssa. Olen saanut elämääni muutaman kaverinkin. Minulla on mies ja kaksi lasta. Kotona ei väsytä, jaksan pitää huolen kodista ja lapsista kuten kuuluukin ja vähän extraa päälle. Rahasta ei toistaiseksi ole puutetta, voimme ostaa terveellistä ruokaa, meillä on turvallinen uudehko auto ja voimme tehdä jotain erilaista aina välillä. Matkustamme kerran vuodessa.

Terapiassa käyn kerran viikossa, työstän menneisyyttäni ja ihan opettelemalla opettelen tavalliseen elämään. En tarvitse lääkkeitä. Kaikki on hyvin! Toivoisin, että mielenterveyskuntoutujia ei aina pidettäisi luusereina, joista ei enää ole muuhun kuin johonkin pajalle pyörittelemään peukalaoita. Ette te minusta päälle päin mitään näkisi, mutta kyllä tulee joskus paha mieli kun mielenterveysongelmia käytetään haukkumisaseena tai jos joku on ilkeä, kysytte täällä että onko hänellä mielenterveysongelmia. Ei se ole synonyymi tyhmälle tai ilkeälle ihmisille! Toivoisin, että voisin joskus vielä saada töitä ja että minuun suhtauduttaisiin inhimillisesti ilman leimoja otsassa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mt-kuntoutuja ei saisi opiskella? Itsekin opiskelen kuntoutustuella eli väliaikaisella eläkkeellä. Tahti on vain sen verran hidas, että opintotukeen suoritukset eivät riitä ja jos sama tahti jatkuu, täytyy tulevaisuudessa anoa yliopistolta lisäaikaa. Opiskelu on kuitenkin joustavampaa kuin töiden tekeminen ja jonkinlainen mielekäs ja järkevä päivätoiminta (työ- ja kuntoutuspajat eivät sitä ole normaaliälyiselle) pitää yllä päivärytmiä ja tukee kuntoutusta. Toivon, että joskus olisin oikeasti terve ja työkykyinen ja pääsisis hyödyntämään opiskelujani myös työelämässä; en siis opiskele harrastuksen vuoksi.

Vierailija
62/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:34"]Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha. 
[/quote]
Varmaankin toivovat jokaisen masentuneen tai muuten mieleltään sairaan tekevän itsemurhan. Yritys on ainakin kova, koska kettuilevat ja mollaavat minkä pystyvät.

Vierailija
64/75 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti nykyään muuten saa osatyökyvyttömyyseläkkeen? (btw)

Vierailija
65/75 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:36"]

Kuinka helposti nykyään muuten saa osatyökyvyttömyyseläkkeen? (btw)

[/quote] Tai siis tarkoitin sitä, että laitetaanko ihminen nykyään joko eläkkeelle tai sitten töihin, vai osataanko hyödyntää esim. sitä osatyökyvyttömyyseläkkeen mahdollisuutta?

Vierailija
66/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mukava kuulla, että olet toipumassa. Ja tosi mukava, että kykenet nauttimaan elämästä ja jaksat  jo jossain määrin keskittyä opiskeluunkin.

Nämä palstailevat typerykset eivät tiedä juuri mitään mistään, kaikkein vähiten mt-sairauksista.

Me, joiden osana ne ovat, tiedämme paremmin kuin hyvin, kuinka hyvältä tuntuu siinä vaiheessa, kun alkaa saada elämän langasta taas kiinni. Ja tiedämme, kuinka helposti sitä taas saattaa vajota pimeyteen. 

Muista ap, että olet kuntoutuja. Älä siis rasita itseäsi liikaa, mutta jatka elämän ilojen nauttimista. Toivon sinulle kaikkea hyvää.

Vierailija
67/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:46"]

Nämä palstailevat typerykset eivät tiedä juuri mitään mistään, kaikkein vähiten mt-sairauksista.

[/quote]

Parempi ettei hulluista tiedäkkään mitään, eikä niitä tunne.

Vierailija
68/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"]

Ei pahalla, mutta tuntuu että sun kohdalla tk-eläkkeelle ei ole tarvetta. Jaksat liikkua, nautit elämästä jne. Kerroppa mikä on se sairaus, joka sun työkykyä sitten alentaa? Suututtaa tämmöset alotukset. Olen myös työkyvytön, lääkäri on sen monta kertaa todennut. Taustalla traumaperäinen stressihäiriö ja toistuva masennus, silti ei heru kuntoutustukea. Kai tässä voi jo vetää ittensä kiikkuun?

[/quote] Saatko edes sairaslomaa?
[/quote]

Olen ollut jo vuoden ja jatkuu edelleen. Tuo kuntoutustuki auttas raha-asioiden puolesta, mutta kun ei..
[/quote] eikö kuntoutustukea saa vasta kun sairauspäivärahassa tulee katto täyteen, jos siis saikkurahaa vielä saat... Osa toki joutuu työttömyyspäivärahalle sen jälkeen kun kela ei myönnä kuntoutustukea kait.

Vierailija
69/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Jos ap:n opiskelu on ihan "oikeaa opiskelua", niin eiköhän hän joudu jossain vaiheessa selvityksen tekemään. Enkä minä ymmärrä miksi kukaan nyt ihan huvikseen opiskelisi, ilman aikomustakaan hyödyntää sitä. Tietysti jonkin verran saa eläkkeelläkin tienata ilmeisesti joten ehkä joku saattaa vähän väärinkin käyttää. Mutta ei minulla minimieläkeläisellä tuo raja ollut kovin korkea ainakaan, eikä kela osannut sanoa saanko vai enkö, katsovat tilanteen mukaan kuulemma sitten.
Katsoin parhaimmaksi lopettaa sen muutaman satasenkin tienaamisen, voimat olivat muutoinkin aika lopussa.

Vierailija
70/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"]

Ei pahalla, mutta tuntuu että sun kohdalla tk-eläkkeelle ei ole tarvetta. Jaksat liikkua, nautit elämästä jne. Kerroppa mikä on se sairaus, joka sun työkykyä sitten alentaa? Suututtaa tämmöset alotukset. Olen myös työkyvytön, lääkäri on sen monta kertaa todennut. Taustalla traumaperäinen stressihäiriö ja toistuva masennus, silti ei heru kuntoutustukea. Kai tässä voi jo vetää ittensä kiikkuun?

[/quote]

Olen ollut jo vuoden ja jatkuu edelleen. Tuo kuntoutustuki auttas raha-asioiden puolesta, mutta kun ei..
[/quote] eikö kuntoutustukea saa vasta kun sairauspäivärahassa tulee katto täyteen, jos siis saikkurahaa vielä saat... Osa toki joutuu työttömyyspäivärahalle sen jälkeen kun kela ei myönnä kuntoutustukea kait.
[/quote]

Niin, juuri näin. Maksimimäärä tuli täyteen tuossa lokakuussa, jonka jälkeen hain kuntoutustukea -> ei myönnetty. Elämä menee alamäkeen koko ajan, ei saa edes yöllä enää nukuttua..ja sitten joku tulee tänne hehkuttamaan miten elämä on ihanaa, kun saa olla eläkkeellä! Ei mee nallekarkit tasan ei..

T:3

Vierailija
71/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"] Ei pahalla, mutta tuntuu että sun kohdalla tk-eläkkeelle ei ole tarvetta. Jaksat liikkua, nautit elämästä jne. Kerroppa mikä on se sairaus, joka sun työkykyä sitten alentaa? Suututtaa tämmöset alotukset. Olen myös työkyvytön, lääkäri on sen monta kertaa todennut. Taustalla traumaperäinen stressihäiriö ja toistuva masennus, silti ei heru kuntoutustukea. Kai tässä voi jo vetää ittensä kiikkuun? [/quote] Saatko edes sairaslomaa? [/quote] Olen ollut jo vuoden ja jatkuu edelleen. Tuo kuntoutustuki auttas raha-asioiden puolesta, mutta kun ei.. [/quote] eikö kuntoutustukea saa vasta kun sairauspäivärahassa tulee katto täyteen, jos siis saikkurahaa vielä saat... Osa toki joutuu työttömyyspäivärahalle sen jälkeen kun kela ei myönnä kuntoutustukea kait. [/quote] Niin, juuri näin. Maksimimäärä tuli täyteen tuossa lokakuussa, jonka jälkeen hain kuntoutustukea -> ei myönnetty. Elämä menee alamäkeen koko ajan, ei saa edes yöllä enää nukuttua..ja sitten joku tulee tänne hehkuttamaan miten elämä on ihanaa, kun saa olla eläkkeellä! Ei mee nallekarkit tasan ei.. T:3

[/quote]

Laitoitko uudren hakemuksen _uudella_ B-lausunnolla? Itsellläni aikoinaan _valitus_ ei mennyt läpi, tein sitten erikoislääkärini neuvosta uuden hakemuksen jossa selvitin tarkasti tilanteeni, siihen sitten liitteeksi uusi B-lausunto, lääkäri kirjoitti sen edellistä tarkemmaksi. Ja nyt olen ollut kuntoutustuella kolmisen vuotta, toivon mukaan kuntoudun vielä työelämään.

Tsemppiä!

Vierailija
72/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:26"]

[/quote]

[/quote]

Niin, juuri näin. Maksimimäärä tuli täyteen tuossa lokakuussa, jonka jälkeen hain kuntoutustukea -> ei myönnetty. Elämä menee alamäkeen koko ajan, ei saa edes yöllä enää nukuttua..ja sitten joku tulee tänne hehkuttamaan miten elämä on ihanaa, kun saa olla eläkkeellä! Ei mee nallekarkit tasan ei..

T:3
[/quote] no mutta sinunkin elämäsi menisi vähemmän alamäkeen kun saisit sen kt:n? Ehkä sinäkin sitten huokaisisit kiitollisena jossain vaiheessa että saat hetken huoahtaa, kunnes olet valmis kenties parempaan kuntoon päästyäsi sitten opiskelemaan tai töihin. Sanoiko ap kuinka kauan hän on eläkkeellä ollut, joskus niitä ihmeitäkin tapahtuu ja voi toipua vaikka vuosikymmenen päästä.
Sitä toivon minäkin, ei oikein halua ajatella loppuelämää tällä reilun 700€/kk minimieläkkeellä, yksinäisenä ja sairaana.

Vierailija
73/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:38"]Pääsääntöisesti katsotaan, että jos pystyy opiskelemaan, niin on työkykyinen. Eli tk-eläkkeen varassa ei voi opiskella. Aika hyvät suhteet, jos terve "mielenterveyspotilas" on saanut eläkkeen. 
[/quote]

Liian terve.

Vierailija
74/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää, että tullaan tekeen aloitus mutta sitten ei voi mitään kertoo kumminkaan. Olisit hiljaa sitten kokonaan.

Vierailija
75/75 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän