Olen tk-eläkkeellä, mutta elämänlaatuni on erittäin hyvä silti
Minulla on aikaa toteuttaa itseäni, eli juosta kiinni unelmaani olla kuten muutkin: opiskelen. Harrastan liikuntaa ja voin fyysisesti oikein hyvin. En polta, enkä käytä alkoholia kuin satunnaisesti viiniä ruoan kanssa. Olen saanut elämääni muutaman kaverinkin. Minulla on mies ja kaksi lasta. Kotona ei väsytä, jaksan pitää huolen kodista ja lapsista kuten kuuluukin ja vähän extraa päälle. Rahasta ei toistaiseksi ole puutetta, voimme ostaa terveellistä ruokaa, meillä on turvallinen uudehko auto ja voimme tehdä jotain erilaista aina välillä. Matkustamme kerran vuodessa.
Terapiassa käyn kerran viikossa, työstän menneisyyttäni ja ihan opettelemalla opettelen tavalliseen elämään. En tarvitse lääkkeitä. Kaikki on hyvin! Toivoisin, että mielenterveyskuntoutujia ei aina pidettäisi luusereina, joista ei enää ole muuhun kuin johonkin pajalle pyörittelemään peukalaoita. Ette te minusta päälle päin mitään näkisi, mutta kyllä tulee joskus paha mieli kun mielenterveysongelmia käytetään haukkumisaseena tai jos joku on ilkeä, kysytte täällä että onko hänellä mielenterveysongelmia. Ei se ole synonyymi tyhmälle tai ilkeälle ihmisille! Toivoisin, että voisin joskus vielä saada töitä ja että minuun suhtauduttaisiin inhimillisesti ilman leimoja otsassa.
Kommentit (75)
No kun sussa ei vaikuta olevan mitään vikaa, sehän tässä on se ongelma! Jos kaikki, joita pikkasen ahistaa joinakin päivinä, heittäytyis vaan kotihiiriksi, ei tää maa ikinä nouse tästä lamasta.
Eli kerro nyt hitokseen että millä diagnoosilla saa a) noin köykäisesti eläkkeen b) voi elää kuitenkin ihan normaalia elämää?
Tajuatko miten älyttömältä aloituksesi tässä valossa vaikuttaa? Joko olet terve ja opiskelet/teet töitä/oot kotiäiti tai jos olet sairas, olet kuntoutuksessa/tukityöllistettynä/sairauseläkkeellä tms.
Väärinkäytät systeemiä.
Olen kuntoutuksessa JA opiskelen. Kerroin, että voin tehdä normaaleja asioita - nykyään! Ihan kuin mielenterveyden sairaudet joko olisivat olemassa tai eivät ole, niin kuin niistä ei voisi hiljalleen alkaa toipua. Aika kapeakatseisia olette.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:46"]
Ilmankos Suomi romahtaa kuin rahaa jaetaan oikealle ja vasemmalle ihan surutta. Kiva että sulla menee hyvin.
[/quote]
Minun rahani maksaa Eläke-Fennia, ei Suomen valtio.
Ap
[/quote]
Kiva, kiva vakuutusmaksut nousee. Loinen.
Ap, oletko seurannut tätä palstaa? Saavatko ihmiset täällä sinusta yleensä tukea ja kannustusta? Anonyymina on helppo ilkeillä. Tukien varassa eläminen on täällä yksi kiukun kohde, ja kamalintahan on, jos sanoo vielä nauttivansa elämästään, kun oikeasti tukien varassa elävän pitäisi pyydellä asiaa anteeksi ja valittaa elämänsä kurjuutta. Joku voi olla kateellinenkin, jos toinen "pääsee helpolla", mutta kaikki eivät taida ymmärtää sitä, miten pieni työkyvyttömyyseläke nuorella ihmisellä on ja millaista tuskaa psyykkisen sairauden pahin vaihe on.
Minulle sinun ei tarvitse vakuuttaa, että olet kuin kuka tahansa meistä muista ja toivon, että joskus sinun ei tarvitse vakuuttaa sitä itsellesikään. Muista, että teet niin tai näin, aina löytyy niitä, jotka eivät ratkaisujasi hyväksy. Elämä on lyhyt eikä sitä kannata tuhlata muiden mielipiteiden murehtimiseen. Toivon, että jaksat opiskella ja kuntoudut työelämään, koska se on tavoitteesi, mutta vaikket siihen yltäisikään, se ei vähennä ihmisarvoasi ja saat yhä nauttia elämästäsi.
Juu, elä vaan kaikes rauhas mutta älä tuu tänne leveilemään, miten mahtavaa elämä on. Kun saa puuhastella ja olla perheen kanssa ja saa siitä vielä rahaa. Mun puolesta voit haistaa pitkät teko-ongelminesi tai ainaskin pysyä poissa hihkumasta. Tässä maassa aika moni mielellään tekis työtä, vaikka se henkinen kantti ei ehkä oliskaan kovin hyvä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:34"]
Te olette hirveitä ihmisiä!
[/quote]
Emme vain tykkää loisista ja syöpäläisistä.
Miksi ihmeessä opiskelet, kun sitten työelämän koittaessa vetoat taas "sairauteesi" ja eläke jatkuu? Opiskelu taitaa olla sulle enemmän kiva pikku kotimamman harrastus.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:34"]
Te olette hirveitä ihmisiä!
[/quote]
Emme vain tykkää loisista ja syöpäläisistä.
[/quote]
Ap ei ole kumpaakaan, vaan yrittää päästä normaaliin elämään kiinni.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:54"]
Pitäisikö mun tappaa itseni että olisitte tyytyväisiä?
[/quote]
Ei tietenkään, sehän olisi kaiken lisäksi sotkuista. Sen sijaan sinun tulee ymmärtää se, että me muut joudumme maksamaan korkeampia vakuutusmaksuja ja veroja takiasi. Joten jos pystyt, yritä jossain vaiheessa myös itse tuottaa lisäarvoa yhteiskunnalle sen sijaan että olet vain saamapuolella.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:54"]Pitäisikö mun tappaa itseni että olisitte tyytyväisiä?
[/quote]
????
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:54"]
Pitäisikö mun tappaa itseni että olisitte tyytyväisiä?
[/quote]
Ei tietenkään, sehän olisi kaiken lisäksi sotkuista. Sen sijaan sinun tulee ymmärtää se, että me muut joudumme maksamaan korkeampia vakuutusmaksuja ja veroja takiasi. Joten jos pystyt, yritä jossain vaiheessa myös itse tuottaa lisäarvoa yhteiskunnalle sen sijaan että olet vain saamapuolella.
[/quote]
Mitä lisäarvoa sussa on kun et ymmärrä miksi kukaan opiskelee? Vittu että olette sairasta sakkia täällä.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:54"] Pitäisikö mun tappaa itseni että olisitte tyytyväisiä? [/quote] Ei tietenkään, sehän olisi kaiken lisäksi sotkuista. Sen sijaan sinun tulee ymmärtää se, että me muut joudumme maksamaan korkeampia vakuutusmaksuja ja veroja takiasi. Joten jos pystyt, yritä jossain vaiheessa myös itse tuottaa lisäarvoa yhteiskunnalle sen sijaan että olet vain saamapuolella. [/quote] Mitä lisäarvoa sussa on kun et ymmärrä miksi kukaan opiskelee? Vittu että olette sairasta sakkia täällä.
[/quote]
Ei opiskelu itsessään tuota mitään lisäarvoa, sen sijaan kuluttaa resursseja. Siinä vaiheessa kun koulutusta hyödynnetään esim. työelämässä, syntyy lisäarvoa. Käsitteet kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 15:04"]
Olen kuntoutuksessa JA opiskelen. Kerroin, että voin tehdä normaaleja asioita - nykyään! Ihan kuin mielenterveyden sairaudet joko olisivat olemassa tai eivät ole, niin kuin niistä ei voisi hiljalleen alkaa toipua. Aika kapeakatseisia olette.
ap
[/quote]
Kuntoutustuki on eri asia. Mutta epäreilua, että toiset saa opiskella työkyvyttömyys eläkkeellä ja toiset ei.
Ap, annat liian vähän tietoja. Antamiesi tietojen perusteella tunnut olevan työkykyinen eli olet toipunut työkykyiseksi. Ihmiset olettavat, että aiot jatkaa samalla tavalla hamaan loppuun asti.
Minusta on ihan hyvä olla määräaikasella työkyvyttömyyseläkkeellä ja antaa aikaa toipua ja kuntoutua kunnolla, jotta kuntoutuminen olisi lopullista. Oletan tässä, että aikomuksesi on kuitenkin palata takaisin työelämään jossain vaiheessa. Minusta opiskelu on myös pehmeämpi aloitus kuin suoraan työelämään siirtyminen, jossa teet töitä muille. Opiskellessa vastaat vain itsellesi ja se on joustavampaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että opiskelu olisi mitenkään kevyttä tai helppoa. Opiskellakin voi niin monella tapaa. Päivät voi olla 8-16 ja sisältää esim. työharjoittelua tai sitten voi opiskella kansalaisopistossa muutamana iltana viikossa.
Minusta olisi mukava tutustua sinuun, ap. Olen itse vähän samanlaisessa tilanteessa. En tunne ketään muuta kaltaistani. Enkä ole tässä tilanteessa siksi, että olisin tätä itse halunnut. Asiat meni näin, mutta on hyvä, että asiat, jotka joskus oli tosi huonosti, eivät ole siihen tuomittuja ainiaaksi.
Näille kateellisille ja katkerille ei voi muuta kuin nauraa. Kuka oikeasti haluaa itselleen mt-sairauden, siitä seuraavan vuosien katkon työelämään, kenties opinnot kesken ja yhtäkkiä huomaa olevansa yli kolmekymppinen ammatiton ja työkokematon. Onko siitä helppo päästä työelämään enää? Miettikää vähän.
Te alapeukutatte, kun toinen sanoo ettei saa verorahoista maksettuja tukia muuta kuin lapsilisän? Miksi te alapeukutatte, kun oma pointtinne ilmeisesti oli vittuilla juuri tukien saamisesta? Ja toinen sanoo saavansa apua, niin alapeukkua pukkaa! Mitä vittua te oikein siis toivotte ap:lle?