Olen tk-eläkkeellä, mutta elämänlaatuni on erittäin hyvä silti
Minulla on aikaa toteuttaa itseäni, eli juosta kiinni unelmaani olla kuten muutkin: opiskelen. Harrastan liikuntaa ja voin fyysisesti oikein hyvin. En polta, enkä käytä alkoholia kuin satunnaisesti viiniä ruoan kanssa. Olen saanut elämääni muutaman kaverinkin. Minulla on mies ja kaksi lasta. Kotona ei väsytä, jaksan pitää huolen kodista ja lapsista kuten kuuluukin ja vähän extraa päälle. Rahasta ei toistaiseksi ole puutetta, voimme ostaa terveellistä ruokaa, meillä on turvallinen uudehko auto ja voimme tehdä jotain erilaista aina välillä. Matkustamme kerran vuodessa.
Terapiassa käyn kerran viikossa, työstän menneisyyttäni ja ihan opettelemalla opettelen tavalliseen elämään. En tarvitse lääkkeitä. Kaikki on hyvin! Toivoisin, että mielenterveyskuntoutujia ei aina pidettäisi luusereina, joista ei enää ole muuhun kuin johonkin pajalle pyörittelemään peukalaoita. Ette te minusta päälle päin mitään näkisi, mutta kyllä tulee joskus paha mieli kun mielenterveysongelmia käytetään haukkumisaseena tai jos joku on ilkeä, kysytte täällä että onko hänellä mielenterveysongelmia. Ei se ole synonyymi tyhmälle tai ilkeälle ihmisille! Toivoisin, että voisin joskus vielä saada töitä ja että minuun suhtauduttaisiin inhimillisesti ilman leimoja otsassa.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:25"]Minusta olisi mukava tutustua sinuun, ap. Olen itse vähän samanlaisessa tilanteessa. En tunne ketään muuta kaltaistani. Enkä ole tässä tilanteessa siksi, että olisin tätä itse halunnut. Asiat meni näin, mutta on hyvä, että asiat, jotka joskus oli tosi huonosti, eivät ole siihen tuomittuja ainiaaksi.
Näille kateellisille ja katkerille ei voi muuta kuin nauraa. Kuka oikeasti haluaa itselleen mt-sairauden, siitä seuraavan vuosien katkon työelämään, kenties opinnot kesken ja yhtäkkiä huomaa olevansa yli kolmekymppinen ammatiton ja työkokematon. Onko siitä helppo päästä työelämään enää? Miettikää vähän.
[/quote]
Voisin haluta myös tutustua, mutta voiko tällä palstalla luottaa keneenkään? Vaikka tiesin että täällä on tällainen ilmapiiri, en olisi uskonut näin vihamielistä vastaanottoa. Enhän minä kertonut kuin ne hyvät asiat elämässäni. Huonot hetket olkoot vain minun tiedossani. Jos on vaikea uskoa että niitä on, niin sitten on pieni reality check paikallaan. Onneksi (tai harmiksikin) olen älykäs ja pärjään kyllä. Se mitä halusikin tuoda esille kävi ilmi aloituksen lopussa. Se meni kaikilta ihan ohi.
Helpompaa on olla ilkeä kuin edes yrittää käyttää aivojaan johonkin muuhun. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:30"]JOS TOIPUU, NIIN EIKÖS MYÖS SEN SAIRAUDEN TAKII ANNETTU TUKI PITÄISI LOPETTAA???????????????
[/quote]
En minä vielä ole toipunut enkä valmis, ihan lääkärin mielipide. Ap
MITÄ VITUN ANNETTAVAA SULLA OPISKELUILLAS ON YHTEISKUNNALLE KUN KUMMINKIN OOT JO ELÄKELÄINEN...... ANNA PAIKKASI JOLLEKIN MUULLE............
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:34"]MITÄ VITUN ANNETTAVAA SULLA OPISKELUILLAS ON YHTEISKUNNALLE KUN KUMMINKIN OOT JO ELÄKELÄINEN...... ANNA PAIKKASI JOLLEKIN MUULLE............
[/quote]
Olen 32-vuotias ja aion opiskella itselleni ammatin halusit tai et. Ap
Täällä pitää tehä työtä, työtä ,työtä ku kone, ei saa sairastaa ja nostaa tukia edes hyvällä syyllä vaan pitää olla puolikuollut et sais ees jotain myötätuntoa. Jos et oo työlle elävä narkomaani joka haukkuu kaikki vähäosaisemmat oot toinen ääripää eli laiska elätti joka ei halua tehä mitään. Tällanen logiikka tuntuu olevan joillain.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:30"]
JOS TOIPUU, NIIN EIKÖS MYÖS SEN SAIRAUDEN TAKII ANNETTU TUKI PITÄISI LOPETTAA???????????????
[/quote]
Mitäpä, jos sinä lähtisit opiskelemaan otakin, tunnut kovasti tarvitsevan sivistystä ja älyä lisää.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:38"]
Pääsääntöisesti katsotaan, että jos pystyy opiskelemaan, niin on työkykyinen. Eli tk-eläkkeen varassa ei voi opiskella. Aika hyvät suhteet, jos terve "mielenterveyspotilas" on saanut eläkkeen.
[/quote]
Onko todella näin? Itse opiskelen, kuntoutusmielessä. Tahti on hyvin hidasta. Olen saanut Kelaltakin tähän suostumuksen.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:34"]Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha.
[/quote]
Varmaankin toivovat jokaisen masentuneen tai muuten mieleltään sairaan tekevän itsemurhan. Yritys on ainakin kova, koska kettuilevat ja mollaavat minkä pystyvät.
[/quote]
Luulen että juuri tätä haluavat. Mutta mitä jos se tk-eläkeläinen olisikin oma sisarus? Tai oma lapsi? Mullan alle vaan!
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:34"]Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha.
[/quote]
Varmaankin toivovat jokaisen masentuneen tai muuten mieleltään sairaan tekevän itsemurhan. Yritys on ainakin kova, koska kettuilevat ja mollaavat minkä pystyvät.
[/quote]
Luulen että juuri tätä haluavat. Mutta mitä jos se tk-eläkeläinen olisikin oma sisarus? Tai oma lapsi? Mullan alle vaan!
[/quote]no kyllä ne sisaruksetkin osaavat vittuilla. Ja omat lapset.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:34"]Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka muu tässä on vittuillut kuin terveet ihmiset(?) ap:lle?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 21:34"]Minäkin mietin, että MITÄ mt-kuntoutujien pitäisi näiden valopäiden mielestä sitten tehdä? Työpajat maksetaan muuten verorahoista nekin, haha.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuka muu tässä on vittuillut kuin terveet ihmiset(?) ap:lle?
[/quote] vastauksena tuohon viestiin "entä jos se tk-eläkeläinen oma sisarus tai oma lapsi": ei löydy myötätuntoa läheisiltä, vaan samanlaista ilkeää vittuilua kuin täälläkin, vielä sen itsarin jälkeenkin halveksuntaa.
Ok, käsitin väärin siis. Anteeksi siitä :)
En halua eläkkeelle mutta ehkä saisin eläkkeen kun rupeaisin juoksemaan lääkäreillä.
Osakuntoutustuen saa helpommin. Jos jaksaa opiskella eikö jaksaisi olla osa-aikaisesti töissä. Kela myöntää sen mielellään, koska työkin voi olla kuntouttavaa jos kuormitus ei ylity ja toisaalta pitää ihmisen kiinni työelämässä. Kokonaan sieltä poissaolleen ei ole helppo palata. En ymmärrä miksi sitä ei käytetä enemmän esim mt-ongelmissa.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 14:38"]
Pääsääntöisesti katsotaan, että jos pystyy opiskelemaan, niin on työkykyinen. Eli tk-eläkkeen varassa ei voi opiskella. Aika hyvät suhteet, jos terve "mielenterveyspotilas" on saanut eläkkeen.
[/quote]
Onko todella näin? Itse opiskelen, kuntoutusmielessä. Tahti on hyvin hidasta. Olen saanut Kelaltakin tähän suostumuksen.
[/quote]
Mun ystävä on myös työkyvyttömyyseläkkeellä, sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja välillä on psykoosissa. Hän saa opiskella, tekee yliopistolla kesken jääneitä opintojaan hitaasti, hitaasti, hitaasti. Pysyy sillä elämässä kiinni, on mitä parhainta kuntoutusta älykkäälle ihmiselle. On niin usein niin huonossa kunnossa, että tuskin ikinä töihin pystyy, mutta parempi opiskella, pitää pienestä mahdollisuudesta kiinni ja virkeänä silloin kuin voi. Sairaalassa oleminen se kalliimmaksi tulee! Hänellä oli siis opiskelupaikka ennen sairastumistaan mutta joutui jättämään hommat kesken kun eka paha psykoosi iski.
Mun äidin selkä on aivan hajalla. Niin pahasti, ettei sitä uskalleta leikata. Tehnyt monet vuodet hoitotyötä, jossa paljon nostoja ja muuta. Nyt ei pysty kunnolla tekemään oikein mitään, kun selkä ei kertakaikkiaan kestä.
Mut lääkärinlausunnoista huolimatta tk-eläkettä ei tipu, vain uudelleen pitäisi kouluttautua ja löytää kevyempää työtä.
Olen ap onnellinen puolestasi ja kiitollinen, että Suomessa ylipäätään on eläkejärjestelmä. Toivoisin vaan, että työkyvyttömyyden perustelut olisi aina kohdillaan.
JOS TOIPUU, NIIN EIKÖS MYÖS SEN SAIRAUDEN TAKII ANNETTU TUKI PITÄISI LOPETTAA???????????????