Oletko muuttanut mielesi jostain "uusavuttomien" tuotteesta?
Täällä oli vähän aikaa sitten ketju, jossa mietittiin minkä tuotteet ostavaa pitää tyhmänä. Ketjussa oli mainittu mm. paljon erilaisia ruokia tai puolivalmisteita.
Lapsuudenkodissani ei luonnollisesti noita puolivalmisteita käytetty, koska sellaisia ei ollut olemassakaan. Nyt niitä tulee markkinoille yhä enemmän ja joskus ekaksi miettii, että onpa tuossakin turha tuote ja kyllä pitää ihmisen olla tyhmä tai laiska että tuollaista ostaisi. Tuotetta kokeiltuaan voi huomata sen kätevyyden ainakin johonkin tilanteeseen.
-Peruna-sipulisuikaleet ovat jo arkipäivää.
-Pakastettu pilkottu sipuli on äärimmäisen kätevä, siitä voi heittää sopivan annoksen pannulle sotkematta käsiään.
-Perunakuutiot pakasteesta ovat nopea hätävara kun soppaa haluaa NYT. Ennen tein aina keitot edellisenä päivänä valmiiksi, mutta nyt nakkikeitto syntyy 15 minuutissa tarvittaessa (usein toki edellisenä päivänä).
-Pieni juomajogurtti. Kun lapsi on äärimmäisen aamu-uninen, eikä tahdo saada kurkustaan alas mitään ennen koulupäivää, niin tuollaisen herkun kuitenkin saa jotenkin juotua. (Mehu "kirvelee", maito on limaista, tavisjogurttia ei saa lusikoitua unissaan.)
-Lettujauhot. Ei tarvitse ottaa mökille mukaan sottaavaa jauhopussia ja muita tarvikkeita, vaan pieni lettujauhopussi.
Kommentit (64)
Juurikin nuo pakastetut juurekset. Keitoissa ja laatikoissa todella käteviä. Säästyy paljon aikaa, kun ei tarvitse kuoria, pestä ja pilkkoa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:56"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:40"] Minusta nämä ovat edelleen ihan turhuuksia. Minusta on esimerkiksi ihan helppoa ottaa mökille tarvitsemani määrä jauhoja, eikä ne sotke. En tosin edes tiedä mitä lettujauhot ovat. Tavallisella vehnäjauholla minä letut teen. [/quote]No, sä siis kannat mökille ja takaisin vehnäjauhopaketin, kananmunia ja vaniljajauhetta. Mä otan mukaan vain tuollaisen pienen lettujauhopussin. Ei tarvitse tuoda mitään takaisin tai mittailla pussiin valmiiksi kotona. [/quote] Laiskuus on hyvä lahja, jos sitä osaa käyttää. Tosi surullista kun sitä käytetään lasten kustannuksella :( [/quote] Miten lasten kustannuksella? Onko se lettutaikina jotenkin myrkyllistä, jos siihen menevät kuivat aineet on sekoitettu valmiiksi? Mikä tekee itse sekoitetuista jauhoista, vaniljasokerista ja sokerista terveellisempiä?
[/quote]
Mietipä sitä :)
[/quote]
Eli etpä tiedä itekää, mut kuhan nyt vaa haluat leikkiä täydellistä äitiä olematta sitä todellisuudessa.
Minun lapsuudessani, 80-luvulla vasta tulivat valmistuotteet. Niitä sitten kauhisteltiin, syinä epäterveellisyys, äidin laiskuus, lasten paras yms. Itse söin tyytyväisenä mikropizzaa ja kehotin äitiäni rentoutumaan ja tekemään arjestansa mahdollisimman helppoa. Ei ne muut ämmät armoa anna kuitenkaan, vaikka kasvattaisit omassa maassa perunat ja lypsäisit maidot omista lehmistä itse. Koskaan et ole tarpeeksi hyvä.
Itse epäilin vedenkeitintä. Mutta sain sellaisen joululahjaksi, ja onhan se nopeampi ja kätevämpi kuin kattilassa vettä kiehuttaisi.
Sitruunauute. Ei ole vaikeaa puristaa tarvittavaa mehua ihan itse sitruunasta, mutta kun kerran sitten uutteen kotiin ostin, niin täytyi myöntyä, että näppärähän se on. Aina valmiina, eikä pilaannu.
Lettujauhot. Tätäkin jatksoin kritisoida, kunnes hätävarana olleen saamani pussin sitten käytin. Niin kätevä, kun sadepäivänä mökillä paistettiin lettuja. Ei ollut munia ja jauhojakin vain ruokaan ruskean kastikkeen teon verran.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 07:51"]
Täällä oli vähän aikaa sitten ketju, jossa mietittiin minkä tuotteet ostavaa pitää tyhmänä. Ketjussa oli mainittu mm. paljon erilaisia ruokia tai puolivalmisteita.
Lapsuudenkodissani ei luonnollisesti noita puolivalmisteita käytetty, koska sellaisia ei ollut olemassakaan. Nyt niitä tulee markkinoille yhä enemmän ja joskus ekaksi miettii, että onpa tuossakin turha tuote ja kyllä pitää ihmisen olla tyhmä tai laiska että tuollaista ostaisi. Tuotetta kokeiltuaan voi huomata sen kätevyyden ainakin johonkin tilanteeseen.
-Peruna-sipulisuikaleet ovat jo arkipäivää.
-Pakastettu pilkottu sipuli on äärimmäisen kätevä, siitä voi heittää sopivan annoksen pannulle sotkematta käsiään.
-Perunakuutiot pakasteesta ovat nopea hätävara kun soppaa haluaa NYT. Ennen tein aina keitot edellisenä päivänä valmiiksi, mutta nyt nakkikeitto syntyy 15 minuutissa tarvittaessa (usein toki edellisenä päivänä).
-Pieni juomajogurtti. Kun lapsi on äärimmäisen aamu-uninen, eikä tahdo saada kurkustaan alas mitään ennen koulupäivää, niin tuollaisen herkun kuitenkin saa jotenkin juotua. (Mehu "kirvelee", maito on limaista, tavisjogurttia ei saa lusikoitua unissaan.)
-Lettujauhot. Ei tarvitse ottaa mökille mukaan sottaavaa jauhopussia ja muita tarvikkeita, vaan pieni lettujauhopussi.
[/quote]
Turhuutta kaikki mainitsemasi. Luulisi äitien tarjoavan lapsilleen oikeaa ruokaa.
[/quote]
Kerrotko ystävällisesti kuinka lopputulos on vähemmän oikeaa ruokaa, jos keiton tekee peruna-sipuli-pakasteesta verrattuna siihen, että itse kuorii ja pilkkoo?
"Eikös tomaattimurskan voi laskea tähän kategoriaan myös? Onko ehkä vähän näppärämpi käyttää valmista murskaa, kuin alkaa itse väkertämään." - Tästä tuli mieleeni, että muka kiireisenä ostan valmiina, myös sinapin ja ketsupin. Ja yleensä (hätävaraksi) säilykehernekeiton. - Kyllähän kikkia edellä mainittuja tekee ja valmistaa itsekkin, mutta päivässä kun on ni-in paljon muutakin tekemisä ja velvollisuutta, ettei kaikkeen riitä aina oikein aika. Ja pienessä opiskelijakämpän keittiössä on myös hieman ahdasta kovin suuria säilykketiden valmistusalkoita pitää, vaikka hyödynnänkin mm. pakastinta, jolloin minun eu tarvitse syödä kaikkea valmistamaaani heti/ lähipäivinä.
Eihän tässä ketjussa pyydetty arvostelemaan "valmistuotteiden" käyttäjiä!
LUKEKAA OTSIKKO UUDELLEEN!
Hiton letunpaistajat!
* maustesekoitukset/kastikkeet (esim. majoneesit, salaatinkastikkeet, bbq-kastike ym.)
* pikapuurohiutaleet
* myslisekoitukset
* myslipatukat (joskus kun on tosi kiire töissä niin hyvä banaanin kaveri lounaalla)
* dippijauheet
Täällä toinen, joka ei pitkään käsittänyt vedenkeittimen pointtia. Nyt kun moista on tullut käytettyä niin sehän onkin todella kätevä.
Leivinpaperiarkit. Niiden tullessa markkinoille ihmetytti, nyt ottaa päähän ja pahasti, jos vahingossa ostaa rullan jota joutuu saksimaan itse.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:45"]
Yleensäkin kaikki pakastekasvikset. Aina ei jaksa pilkkoa saati ole varaa tuoreisiin, mutta silti voi syödä terveellisesti. KuntoPlus-lehdessä puollettiin pakastekasviksia, koska ne siirtyy suoraan pussiin ja pakkaseen, joten vitamiinit ym säilyy tuoreita paremmin. Vitamiinien säilyvyys riippuu siis tekijästä ruuan valmistusvaiheessa.
[/quote]
Olin kakarana kesätöissä suomalaisessa pakastevihanneksia tuottavassa firmassa.
Vihannekset tulivat jäisenä konttina tehtaalle, niistä könteistä hakattiin tietyn painoisia ämpärillisiä ja sitten ne viskatttiin isoon rumpuun jossa ne sekoittuivat ja menivät pussitukseeen.
Jälkeenpäin olen funtsinut kuinkahan monessa vaiheessa ne rehut pääsivät vähän sulamaan ja uudelleen jäätymään...
Ettekö tajua, että jonkun mielestä lapsi saa traumoja, kun mamma tekeekin lettutaikinan valmiista seoksesta eikä pöllyttele jauhoja isosta pussista. Lapsen turvallisuus kärsii. Just joo. Joka haluaa ehdottomasti aina tehdä itse koko taikinan, tehkööt sen. Joka tekee lettutaikinan valmiista aineksista, tehkööt sen. Mitä siinä on riitelemistä. Häh?
Itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt valmiiksi siivutettuja juustoja. Voi kauhia! Kallista! Saattaa olla, mutta ei ne kuivuneet juustonkannat jääkaapissakaan ilmaisia ole. Valmiiksi viipaloiduista ei kantoja jää. Sama koskee myös leipiä. Ostan viipaloidun puolikkaan ruisvuokaleivän. Se riittää juuri sopivasti niin pitkäksi aikaa, ettei se ehdi vanhentua. Eikä jää kantoja!
Uusin kokeilu on valmis ohrapuuro. Ihan totta, puuro. Yhdelle ihmiselle ei kannata juuri ruveta hauduttelemaan ohraryynejä puuroksi. Aikaa ja sähköä kuluu, teetpä sen sitten hellalla tai uunissa. Jokin aika sitten oli vähän kiire ja piti saada jotain nopeasti valmista. Ostin siis puuron ja yllätyin, miten maukasta se oli. Ja nyt on ihan turha alkaa vinkua, että puurohan valmistuu niin nopeasti. Kyllä minä sen tiedän. Keittelen puuroa ainakin kerran viikossa erilaisista hiutaleista. Ne kypsyvät kohtuullisen nopeasti. Ohraryynit on poikkeus. Sitä paitsi perinteisiini kuuluu valmistaa jouluksi ohrauunipuuro ihan itse. Että silleen.
No mun jauhelihakastikkeeseen tulee melkein kaikki valmiina: pakastesipulikuutiot, ruokakerma, tomaattimurskaa... hyvää tulee. :-P
Nyt iän ja terveyden menetyksen myötä olen ymmärtänyt, että oikeastaan noita turhuuksia elintarvikkeissa ei ole paljoa. Joskus sulla saattaa olla esim. käsi poikki, ja ruokaa on laitteva. Silloin kaikki einekset, valmiiksi pilkotut sipulit yms. on kyllä loistava keksintö.
Suppea on ajattelukyky, jos ei osaa ajatella erilaisia tilanteita, mistä kellekin on on hyötyä. Joten pää pois pyllystä. Ja joskus voi mennä ihan hyvällä omallatunnolla ilman kummempia kriisejä sieltä, missä aita on matalin :)
lasketaanko kotiintilattavat ruokakassit? Mietin aina kuinka turha juttu se on, mutta kertakokeilu riitti.
Todella ärsyttävää että tännekin tarvitsi jonkun tulla pätemään ja muita haukkumaan. Koko aloituksen pointtihan oli kertoa juuri niistä tuotteista, joita itsekkin alunperin piti turhina. Itse en ole lettujauhoihin ikinä koskenut (teen letut kotioloissa, joten ei ole tarvetta), mutta pakastekasviksia tulee käytettyä arkea helpottamaan. Varsinkin perunasipuli-sekoitusta. Kyllä sen pakastamisen mun mielestä maussa maistaa, mutta kyllä noista tehty kiusaus silti parempi on kuin vastaava kaupan kokonaan eines. Aikaa kun ei aina yksinkertaisesti ole tarpeeksi.