Oletko muuttanut mielesi jostain "uusavuttomien" tuotteesta?
Täällä oli vähän aikaa sitten ketju, jossa mietittiin minkä tuotteet ostavaa pitää tyhmänä. Ketjussa oli mainittu mm. paljon erilaisia ruokia tai puolivalmisteita.
Lapsuudenkodissani ei luonnollisesti noita puolivalmisteita käytetty, koska sellaisia ei ollut olemassakaan. Nyt niitä tulee markkinoille yhä enemmän ja joskus ekaksi miettii, että onpa tuossakin turha tuote ja kyllä pitää ihmisen olla tyhmä tai laiska että tuollaista ostaisi. Tuotetta kokeiltuaan voi huomata sen kätevyyden ainakin johonkin tilanteeseen.
-Peruna-sipulisuikaleet ovat jo arkipäivää.
-Pakastettu pilkottu sipuli on äärimmäisen kätevä, siitä voi heittää sopivan annoksen pannulle sotkematta käsiään.
-Perunakuutiot pakasteesta ovat nopea hätävara kun soppaa haluaa NYT. Ennen tein aina keitot edellisenä päivänä valmiiksi, mutta nyt nakkikeitto syntyy 15 minuutissa tarvittaessa (usein toki edellisenä päivänä).
-Pieni juomajogurtti. Kun lapsi on äärimmäisen aamu-uninen, eikä tahdo saada kurkustaan alas mitään ennen koulupäivää, niin tuollaisen herkun kuitenkin saa jotenkin juotua. (Mehu "kirvelee", maito on limaista, tavisjogurttia ei saa lusikoitua unissaan.)
-Lettujauhot. Ei tarvitse ottaa mökille mukaan sottaavaa jauhopussia ja muita tarvikkeita, vaan pieni lettujauhopussi.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:59"] No itse asiassa meillä on mökillä jauhoja ja mausteita ynnä muuta läpi mökkeilykauden, ja sinne mennessäni otan aina ruokaa, esimerkiksi niitä munia mukaan. Joskus taas ollaan menty yhdelle laavulle lettuilemaan, niin olen tehnyt taikinan valmiiksi mukaan pulloon. Minusta se on ihan riittävän helppoa, en siis aio siirtyä muunlaisiin pussukoihin.
[/quote]Huvittavaa haukkua jotain tuotetta ja sitten kertoa että ei edes ole tilanteessa, joissa niitä yleensä käytetään. Harva varmaan tekee lettuja pussijauhoisa kotona tai mökillä jossa on kaikki tarvittava. Lettujauhopussi on todella kätevä, koska lettuja voi tehdä jos tekee mieli. Ei ole pakko. Se säilyy lämpimässä vaikka kuinka kauan. Jos lettutaikinan tekee pulloon, niin ei sitä viitsilämpimässä montaa päivää saati viikkoa säilytellä.
[/quote]
Suo anteeksi, käsitin, että tässä on tarkoituskin jakaa omia kokemuksia. Nimenomaan sitä jo alunperin tarkoitin, etten keksi tuollaiselle mitään käyttöä, koska mielestäni niiden jauhojen sun muiden ottaminen mökille on todellakin ihan helppoa. Kyllä minäkin ne sinne ensimmäisellä mökkireissulla vien, ja joskus jopa täydennän varastojani, ei ne sinne sormia napsauttamalla ilmesty. Ja kun lähden laavulle retkeilemään, en olekaan siellä päiväkausia, vaan tunteja, ja sinne on kyllä helpompi tehdä taikina valmiiksi mukaan kuin sekoitella paikan päällä. Pidän tämänkin jälkeen lettujauhoja turhakkeena, koska yhä edelleen mielestäni lettutaikinan sekoittelu on hyvin hyvin helppoa, vaikka se sitten pitäisi tehdä valmiiksi. Se ei ole tuote, joka ratkaisevasti helpottaisi arkipäivääni, koska letut ovat aika harvoin ruokalistalla. Lisäksi niiden tekemisessä hankalinta ei suinkaan ole jauhopussin ja kananmunan tai edes paistinpannun kantaminen, vaan pitkään kestävä paistaminen, mutten silti osta myöskään valmiita lettuja.
Sen sijaan ostan minäkin torttutaikinan valmiina, siinä on mielestäni huomattavan suuri vaiva. En ole mikään fundamentalisti, kunhan nyt ihmettelin koko lettujauhon syvintä olemusta.
5
Onko lettujauhoissa siis joku kananmunaa vastaava ainesosa mukana, vai onko ne ihan munattomia?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:56"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:40"] Minusta nämä ovat edelleen ihan turhuuksia. Minusta on esimerkiksi ihan helppoa ottaa mökille tarvitsemani määrä jauhoja, eikä ne sotke. En tosin edes tiedä mitä lettujauhot ovat. Tavallisella vehnäjauholla minä letut teen. [/quote]No, sä siis kannat mökille ja takaisin vehnäjauhopaketin, kananmunia ja vaniljajauhetta. Mä otan mukaan vain tuollaisen pienen lettujauhopussin. Ei tarvitse tuoda mitään takaisin tai mittailla pussiin valmiiksi kotona. [/quote] Laiskuus on hyvä lahja, jos sitä osaa käyttää. Tosi surullista kun sitä käytetään lasten kustannuksella :( [/quote] Miten lasten kustannuksella? Onko se lettutaikina jotenkin myrkyllistä, jos siihen menevät kuivat aineet on sekoitettu valmiiksi? Mikä tekee itse sekoitetuista jauhoista, vaniljasokerista ja sokerista terveellisempiä?
[/quote]
Mietipä sitä :)
[/quote]
Sekö, että äiti ei marttyyrinä raahaa koko keittiötä mukanaan ja kolistele koko mökkilomaa keittiössä, vaan päästää itsensä helpommalla? Sekö sun vaginaa tässä hiertää?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:23"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:56"] [quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 08:40"] Minusta nämä ovat edelleen ihan turhuuksia. Minusta on esimerkiksi ihan helppoa ottaa mökille tarvitsemani määrä jauhoja, eikä ne sotke. En tosin edes tiedä mitä lettujauhot ovat. Tavallisella vehnäjauholla minä letut teen. [/quote]No, sä siis kannat mökille ja takaisin vehnäjauhopaketin, kananmunia ja vaniljajauhetta. Mä otan mukaan vain tuollaisen pienen lettujauhopussin. Ei tarvitse tuoda mitään takaisin tai mittailla pussiin valmiiksi kotona. [/quote] Laiskuus on hyvä lahja, jos sitä osaa käyttää. Tosi surullista kun sitä käytetään lasten kustannuksella :( [/quote] Miten lasten kustannuksella? Onko se lettutaikina jotenkin myrkyllistä, jos siihen menevät kuivat aineet on sekoitettu valmiiksi? Mikä tekee itse sekoitetuista jauhoista, vaniljasokerista ja sokerista terveellisempiä?
[/quote]
[/quote]
Niin tosiaan, näiden foliohattujen maailmassa jauho muuttuu kaupan pussissa myrkylliseksi mutta omassa minigrip pussissa ei.
Valmiit juustoviipalet, lapset voi itse tehdä leipänsä, eikä minua tarita höylään juustoa t.laiska :D
Keittoainekset pakkasesta, lisää vain liha/makkara/broileri, niin nopeaa!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:28"]
Onko lettujauhoissa siis joku kananmunaa vastaava ainesosa mukana, vai onko ne ihan munattomia?
[/quote]
Juu, yleensä on kananmunaa (gluteenittomissa ei ole). Nuo ovat "lisää vain vesi" tai "lisää vain maito" -tuotteita. Hyvältä maistuvat!
Valmiit juustoviipaleet.
Syön paljon vähemmän juustoa kun tulee otettua vain se yksi viipale leivälle, juustoköntistä tulee höylättyä ensin puolikymmentä siivua suoraan suuhun...
Minä olen muuttanut monessa asiassa mieleni:
- esim. perunasipulisuikaleet ja kasvissuikaleet kiusauksiin ja patoihin. ovat ehdoton kiireisessä arjessa. Aluksi vielä pilkoin mukaan niitä tuoreitakin, mutta nyt teen pilkkomista patoihin ja kiusauksiin enää viikonloppuisin. Keittoihin olen toistaiseksi vielä pilkkonut mutta alan olla jo avoin näille pakastetuotteillekin
- valmis pesto, valmis salsa ja ehdottomasti valmis guacamole. Olen onnistunut pilaamaan ihan jokaisen noista, kun en ole mikään gourmet-kokki ja perhe on jo tosi turhautunut, kun menee aina kalliita aineksia hukkaan ja suurin osa maistamisen jälkeen roskiin.
- valmiit salaatit (Fresh) lounaaksi tai kevyeksi päivälliseksi, kun aikaa on vain vartti ja se on käytettävä syömiseen, ei pilkkomiseen ja pesemiseen.
Meillä on mökillä jääkaappi, joten valmislettujauho ei ole sillä tavalla tarpeellinen. En roudaa mökille mitään kotoota vaan käyn mökkipaikkakunnalla kaupassa ja ostan tuotteita kunnolla koko kaudeksi. Jos kuitenkin olot olisivat alkeellisemmat, niin takuulla käyttäisin.
Vähän ärsyttää nämä hurskastelijat, jotka säälivät puolivalmisteiden tai valmiiksi sekoitettujen tuotteiden käyttäjiä ja yrittävät vääntää niistä epäterveellisiä, koska niitä on valmistettu teollisesti. Ihan on se rahka siellä kaupan hyllyllä väännetty jossain tehtaassa samalla tavalla ja jos et itse sitä valmista, niin yhtä lailla sinunkin lapsiasi kuuluu sääliä. Jauhatko itse jauhot? Lypsätkö maidon? Teurastat possun? Jos et, niin ruokasi on käsiteltyä, tehtaissa tehtyä ja aivan yhtä epäterveellistä kuin puolivalmisteet.
Lisäaineet on sitten eri juttu. Valmisruokakermat ovat käteviä ja maukkaita ja käytän niitä mm. kiusauksiin ja kastikkeeksi. Valion crea ruokakermassa on kermaa, vettä, juustoa, juustoaromia, muunnettua maissitärkkelystä, suolaa ja guarkumia. Tuo muunnettu maissitärkkelys ja guarkumi ovat lisäaineita mutta pahin on juustoaromi, josta ei saa selvää oikein googlettamallakaan. Se sisältää eri tuotteissa eri E-aineita. Periaatteessa guarkumia saa luonnosta, mutta sekä tärkkelys että guarkumi on näissä tuotteissa ihan teollisesti valmistettua.
Myönnän, että tuossa kohtaa olisi petraamisen varaa mutta en sentään pumppaa lastani täyteen näillä lisäaineilla, jos joskus maustan vähän epäterveellisesti.
Pakastesipulikuutot ovat ihan käsittämättömän hieno keksintö, ja heti seuraavana tulee sipulirouhe (paahdettu ja paahtamaton).
Kertoisko joku tästä lettujauhopussista. Siis sekoita vaan pussin sisältö ja maito ja ala paistamaan? Ei tartte kananmuniakaan erikseen? Mikä valmistaja näitä myy?
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:33"]
Kertoisko joku tästä lettujauhopussista. Siis sekoita vaan pussin sisältö ja maito ja ala paistamaan? Ei tartte kananmuniakaan erikseen? Mikä valmistaja näitä myy?
[/quote] Raisio. Mun mielestä maukkaita.
Yleensäkin kaikki pakastekasvikset. Aina ei jaksa pilkkoa saati ole varaa tuoreisiin, mutta silti voi syödä terveellisesti. KuntoPlus-lehdessä puollettiin pakastekasviksia, koska ne siirtyy suoraan pussiin ja pakkaseen, joten vitamiinit ym säilyy tuoreita paremmin. Vitamiinien säilyvyys riippuu siis tekijästä ruuan valmistusvaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 11:33"]Kertoisko joku tästä lettujauhopussista. Siis sekoita vaan pussin sisältö ja maito ja ala paistamaan? Ei tartte kananmuniakaan erikseen? Mikä valmistaja näitä myy?
[/quote]
Maito tai vesi. Sunnuntailla oli näitä myös, erikseen oli lettu- ja vohvelijauhot. Tulee yllättävän hyviä, tuttavan mökillä tehtin ja yllätyin mausta. Kyseessä mökki minne pitää kävellä metsäpolkua tovi, repussa kun on muutakin lamaa ihan riittävästi niin ei siinä enää tarvi kananmunia ja jauhoja lisäpainoksi/varottavaksi/sotkemaan.
Eikös tomaattimurskan voi laskea tähän kategoriaan myös? Onko ehkä vähän näppärämpi käyttää valmista murskaa, kuin alkaa itse väkertämään.
Apua, lettujauhotko aiheutti tällaisen kalabaliikin! Minä ostin viime viikolla valmiit suklaakakkuainekset, tyyliin lisää vain vesi :D leivon kyllä itsekin, mutta ajattelin jos joskus tulee kriisivieraita niin käytän tuon.
Minä olen oikeastaan siirtynyt pois pakastejutuista, perunaa en käytä enää, joten perunasipulisekoitusta ei enää, ei sipulikuutioita, koska ovat minusta löysiä litkuja ruoassa. Noita käytin ennen paljon.
Yksi mitä moni ihmettelee on kananmunankeitin. Minusta tosi kätevä, multa häipyy minuutit ja kallonajat samoin tein mielestä kun käännyn lieden äärestä pois. Keittimellä saa aina oikeanlaiset munat!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 07:51"]
Täällä oli vähän aikaa sitten ketju, jossa mietittiin minkä tuotteet ostavaa pitää tyhmänä. Ketjussa oli mainittu mm. paljon erilaisia ruokia tai puolivalmisteita.
Lapsuudenkodissani ei luonnollisesti noita puolivalmisteita käytetty, koska sellaisia ei ollut olemassakaan. Nyt niitä tulee markkinoille yhä enemmän ja joskus ekaksi miettii, että onpa tuossakin turha tuote ja kyllä pitää ihmisen olla tyhmä tai laiska että tuollaista ostaisi. Tuotetta kokeiltuaan voi huomata sen kätevyyden ainakin johonkin tilanteeseen.
-Peruna-sipulisuikaleet ovat jo arkipäivää.
-Pakastettu pilkottu sipuli on äärimmäisen kätevä, siitä voi heittää sopivan annoksen pannulle sotkematta käsiään.
-Perunakuutiot pakasteesta ovat nopea hätävara kun soppaa haluaa NYT. Ennen tein aina keitot edellisenä päivänä valmiiksi, mutta nyt nakkikeitto syntyy 15 minuutissa tarvittaessa (usein toki edellisenä päivänä).
-Pieni juomajogurtti. Kun lapsi on äärimmäisen aamu-uninen, eikä tahdo saada kurkustaan alas mitään ennen koulupäivää, niin tuollaisen herkun kuitenkin saa jotenkin juotua. (Mehu "kirvelee", maito on limaista, tavisjogurttia ei saa lusikoitua unissaan.)
-Lettujauhot. Ei tarvitse ottaa mökille mukaan sottaavaa jauhopussia ja muita tarvikkeita, vaan pieni lettujauhopussi.
[/quote]Muutoin ihan ymmärrettävää, mutta jätä HETI pois nuo sokeripommijugurttijuomat. Lasten EI kuulu sellaisia syödä aamupalaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 09:19"]
[/quote]