Köyhät lapsiperheet
Katselin Facebookin ns köyhiä lapsiperheitä. Kuusi lasta, molemmat vanhemmat pitkään jo poissa työelämästä, yksinhuoltajia jotka raskaana, neljän lapsen äitejä "joiden masten isät ei ole ikinä osallistuneet". Siis päivää. Miksi hankkia noissa oloissa aina vaan lisää lapsia?? En tajua.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:32"]
Katselin Facebookin ns köyhiä lapsiperheitä. Kuusi lasta, molemmat vanhemmat pitkään jo poissa työelämästä, yksinhuoltajia jotka raskaana, neljän lapsen äitejä "joiden masten isät ei ole ikinä osallistuneet". Siis päivää. Miksi hankkia noissa oloissa aina vaan lisää lapsia?? En tajua.
[/quote]
Minusta tuli raskaana oleva yksinhuoltaja kun mies häipyi, pisti tekstiviestin perään että jätän sut, olen ihastunut toiseen naiseen. Nuorinta lasta oli yritetty vuosi sisältäen kaksi raskautta ja keskenmenoa. Jäin sitten viiden lapsen kanssa odottamaan kuudetta. Jouluapua en ole kyllä koskaan hakenut.
Lapsiluku kannattaa aina mitoittaa niin, että selviää yksin.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:19"]
No minä pystyin. Tein kyllä töitä välillä, osa-aikaista lähinnä jolla ei juuri paremmille tienesteille päässyt kuin työttömänäkään. Ja mitä tuli lapsistani? Eivät ole juoneet, käyttäneet päihteitä ja tupakoineet teininä eikä aikuisena. Nuoresta saakka tehty töitä ja veroja toinen maksanut jo ennen täysi-ikäisyyttä. Ovat kunnon kansalaisia kumpikin ja fiksumpia kuin ikäisensä nuorukaiset keskimäärin. Kasvattamiseen tarvitsee lähinnä rakkautta. Ongelmasi on, että niputat nyt kaikki köyhät samaan wt-kastiin. Tiedän kyllä niitä ihmisiä joille sossupummius on elämäntapa, muttei kaikki köyhät sellaisia ole. Ja lapsia on sen kuusi. Työelämässä ovat pärjänneet keskivertoa paremmin, loistavat työtodistukset ja aukoton työhistoria teinistä saakka. Köyhän lapsi kun ei opu siihen että iskä tai äiti tai kukaan maksaa, vaan jos jotain haluaa on se tienattava itse. Sossupummit on erikseen, mutta älä sekoita kaikki köyhiä niihin. Ne epäsosiaalista wt-elämää elävät ovat oma kastinsa.
[/quote]
Viestisi on ihan asiaa, ja tiedän mitä ajat takaa.
Ennen varsinkin köyhyys ei ollut sama asia kuin wt-elämä.
Mutta nykyään se on enemmän, ja enemmän sitä, jotain tapahtui silloin 90-luvun laman aikana ja silloin kasvaneista tuli ensimmäinen tuollainen lapsitehtailija wt-sukupolvi. Englannissa sama juttu muuten.
Tuota.. Minä olen viisilapsisesta yh-perheestä. Kahden ensimmäisen lapsen isän kanssa liitto kaatui väkivaltaan, kolmannen alkoholismiin ja pettämiseen. Neljännestä en ole ihan varma mikä oli syy ja minä viidentenä koin kymmenvuotiaana isäni kuoleman. Äiti jäi sairastelun vuoksi työelämästä melko pikasesti sossun asiakkaaksi ja kun se raha ei vaan siltikään riittänyt, Alko alkoi kuljettaa.. Jouduin liian varhain kasvamaan isoksi tytöksi. Kuitenkaan en koe jääneeni mistään paitsi tai väitä että lapsuuteni olisi ollut kurjaa. Olen yo-pohjalta lukenut amk:n paperit ja nyt gradua vaille valmis.. Vakipaikka odottaa jo nurkan takana. Vähän minun vanavedessäni kaksi veljeäni luki itsensä insinööreiksi ja yhdellä on amk:ssa paikka odottamassa (halusikin jäädä vielä vuodeksi töihin ja aloittaa koulun syksyllä). Ainoastaan yksi veljistäni voidaan lukea tuohon surulliseen kastiin, joka peruskoulun jälkeen ei juuri muuta ole tehnyt kuin ollut yhteiskunnan elättinä. Tämä lähinnä sen takia, ettei saanut koulupaikkaa eikä työt tunnu kiinnostavan viikkoa kauempaa.. En nyt kuitenkaan lukisi ketään meistä syrjäytyneeksi tai moittisi äitiä huonoista valinnoistaan. Tai sitten tämä on vain luonnekysymys..
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:54"]Tuota.. Minä olen viisilapsisesta yh-perheestä. Kahden ensimmäisen lapsen isän kanssa liitto kaatui väkivaltaan, kolmannen alkoholismiin ja pettämiseen. Neljännestä en ole ihan varma mikä oli syy ja minä viidentenä koin kymmenvuotiaana isäni kuoleman. Äiti jäi sairastelun vuoksi työelämästä melko pikasesti sossun asiakkaaksi ja kun se raha ei vaan siltikään riittänyt, Alko alkoi kuljettaa.. Jouduin liian varhain kasvamaan isoksi tytöksi. Kuitenkaan en koe jääneeni mistään paitsi tai väitä että lapsuuteni olisi ollut kurjaa. Olen yo-pohjalta lukenut amk:n paperit ja nyt gradua vaille valmis.. Vakipaikka odottaa jo nurkan takana. Vähän minun vanavedessäni kaksi veljeäni luki itsensä insinööreiksi ja yhdellä on amk:ssa paikka odottamassa (halusikin jäädä vielä vuodeksi töihin ja aloittaa koulun syksyllä). Ainoastaan yksi veljistäni voidaan lukea tuohon surulliseen kastiin, joka peruskoulun jälkeen ei juuri muuta ole tehnyt kuin ollut yhteiskunnan elättinä. Tämä lähinnä sen takia, ettei saanut koulupaikkaa eikä työt tunnu kiinnostavan viikkoa kauempaa.. En nyt kuitenkaan lukisi ketään meistä syrjäytyneeksi tai moittisi äitiä huonoista valinnoistaan. Tai sitten tämä on vain luonnekysymys..
[/quote]
Ootkos sää sitä perus wt-sakkia?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:42"]
Lapset eivät tule ikinä kokemaan hyvää lapsuutta tuollaisissa perheissä. Yksinhuoltajamammat eivät pysty työttömyyspäivärahalla kasvattamaan kuutta (6) kakaraa kymmeniä vuosia. Lapsista tulee yhteiskunnan elättejä, narkkareita, pultsareita ja pirihuoria.
[/quote]
No minä pystyin. Tein kyllä töitä välillä, osa-aikaista lähinnä jolla ei juuri paremmille tienesteille päässyt kuin työttömänäkään. Ja mitä tuli lapsistani? Eivät ole juoneet, käyttäneet päihteitä ja tupakoineet teininä eikä aikuisena. Nuoresta saakka tehty töitä ja veroja toinen maksanut jo ennen täysi-ikäisyyttä. Ovat kunnon kansalaisia kumpikin ja fiksumpia kuin ikäisensä nuorukaiset keskimäärin. Kasvattamiseen tarvitsee lähinnä rakkautta. Ongelmasi on, että niputat nyt kaikki köyhät samaan wt-kastiin. Tiedän kyllä niitä ihmisiä joille sossupummius on elämäntapa, muttei kaikki köyhät sellaisia ole. Ja lapsia on sen kuusi. Työelämässä ovat pärjänneet keskivertoa paremmin, loistavat työtodistukset ja aukoton työhistoria teinistä saakka. Köyhän lapsi kun ei opu siihen että iskä tai äiti tai kukaan maksaa, vaan jos jotain haluaa on se tienattava itse. Sossupummit on erikseen, mutta älä sekoita kaikki köyhiä niihin. Ne epäsosiaalista wt-elämää elävät ovat oma kastinsa.