Köyhät lapsiperheet
Katselin Facebookin ns köyhiä lapsiperheitä. Kuusi lasta, molemmat vanhemmat pitkään jo poissa työelämästä, yksinhuoltajia jotka raskaana, neljän lapsen äitejä "joiden masten isät ei ole ikinä osallistuneet". Siis päivää. Miksi hankkia noissa oloissa aina vaan lisää lapsia?? En tajua.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:32"]
Katselin Facebookin ns köyhiä lapsiperheitä. Kuusi lasta, molemmat vanhemmat pitkään jo poissa työelämästä, yksinhuoltajia jotka raskaana, neljän lapsen äitejä "joiden masten isät ei ole ikinä osallistuneet". Siis päivää. Miksi hankkia noissa oloissa aina vaan lisää lapsia?? En tajua.
[/quote]
Ei tuota voi oikeasti ymmärtää, miksi ne ei halua lapsillensa hyvää elämää?
Luulen tuon liittyvän ennen kaikkea tietynlaisen kaukonäköisyyden puutteeseen, sellaisen elämänhallinnan puutteeseen, kykyyn ymmärtää laajoja kokonaisuuksia jne.
Ja tähänkin ketjuun tulee ihmisiä itkemään miten elämää ei voi suunnitella jne. sitten ne samat tyypit ihmettelee miksi niiden elämä on pelkkää sekasotkua, ja miksi niiden lapsilla menee tulevaisuudessa huonosti.
Vankilat ja lastenkodit on täynnä noiden ei elämää voi suunnitella tyyppien lapsia, joten aika kausaaliselta tuo näyttää, ei tainnutkaan olla niin sattumaa kaikki.
Lapset eivät tule ikinä kokemaan hyvää lapsuutta tuollaisissa perheissä. Yksinhuoltajamammat eivät pysty työttömyyspäivärahalla kasvattamaan kuutta (6) kakaraa kymmeniä vuosia. Lapsista tulee yhteiskunnan elättejä, narkkareita, pultsareita ja pirihuoria.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:42"]
Lapset eivät tule ikinä kokemaan hyvää lapsuutta tuollaisissa perheissä. Yksinhuoltajamammat eivät pysty työttömyyspäivärahalla kasvattamaan kuutta (6) kakaraa kymmeniä vuosia. Lapsista tulee yhteiskunnan elättejä, narkkareita, pultsareita ja pirihuoria.
[/quote]
Mutta ymmärrätkö ettei elämää voi suunnitella, ei voi mitään sitten, jos nico-petteri istuu vankilassa, vetää piriä, yrittää elää mt-ongelmiensa kanssa.
Äiti ja iskä ei vaan voineet suunnitella elämää.
Samaa ihmettelen. Osa ihmisistä elää kädestä suuhun, eikä ole minkäänlaista hätärahavarastoa tms. Ihan vinkkinä, jos laittaa vaikka vain 20€ kuussa erilliselle tilille, on se vuodessa 240€. Jos säästää 50€ kuussa, on se vuodessa 600€. Tuon 20€ kuussa säästää helposti, vaikka olisi ihan pienetkin tulot/kelan tuet. On sitten edes jotain säästössä...
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:46"]Samaa ihmettelen. Osa ihmisistä elää kädestä suuhun, eikä ole minkäänlaista hätärahavarastoa tms. Ihan vinkkinä, jos laittaa vaikka vain 20€ kuussa erilliselle tilille, on se vuodessa 240€. Jos säästää 50€ kuussa, on se vuodessa 600€. Tuon 20€ kuussa säästää helposti, vaikka olisi ihan pienetkin tulot/kelan tuet. On sitten edes jotain säästössä...
[/quote]tuo on ihan totta.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:32"]
[/quote]
Nämä ihmiset ilmeisesti perustelee tuota lasten tekemistä sillä, että "heillä on oikeus hankkia lapsia".
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:32"]
[/quote]
Ei tuota voi oikeasti ymmärtää, miksi ne ei halua lapsillensa hyvää elämää?
Luulen tuon liittyvän ennen kaikkea tietynlaisen kaukonäköisyyden puutteeseen, sellaisen elämänhallinnan puutteeseen, kykyyn ymmärtää laajoja kokonaisuuksia jne.
Ja tähänkin ketjuun tulee ihmisiä itkemään miten elämää ei voi suunnitella jne. sitten ne samat tyypit ihmettelee miksi niiden elämä on pelkkää sekasotkua, ja miksi niiden lapsilla menee tulevaisuudessa huonosti.
Vankilat ja lastenkodit on täynnä noiden ei elämää voi suunnitella tyyppien lapsia, joten aika kausaaliselta tuo näyttää, ei tainnutkaan olla niin sattumaa kaikki.
[/quote]Minäkään en juurikaan suunnitellut nuorempana mutta luotin lujasti tulevaisuuteen ja saman asenteen olen siirtänyt lapsiini. Välillä on ollut köyhempää mutta siitä on selvitty luovuudella ja kätevyydellä. Eli kyllä se elämänasenne merkitsee paljon, koskaan ei ole ollut näköalatonta vaikka olen asunut turvakodissakin vähän aikaa. Vankilassa ei ole ollut kukaan :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:42"]
[/quote]
Mutta ymmärrätkö ettei elämää voi suunnitella, ei voi mitään sitten, jos nico-petteri istuu vankilassa, vetää piriä, yrittää elää mt-ongelmiensa kanssa.
Äiti ja iskä ei vaan voineet suunnitella elämää.
[/quote]Huumeita alkavat käyttää ne nuoret joilla on rahaa eikä mitään velvollisuuksia kotona. Jos nicopetteri tekee joka päivä välipalan pikkusisaruksille ja käy viikonloppuisin auttamassa mummoa, hänestä ei tule pirinistiä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:46"]Samaa ihmettelen. Osa ihmisistä elää kädestä suuhun, eikä ole minkäänlaista hätärahavarastoa tms. Ihan vinkkinä, jos laittaa vaikka vain 20€ kuussa erilliselle tilille, on se vuodessa 240€. Jos säästää 50€ kuussa, on se vuodessa 600€. Tuon 20€ kuussa säästää helposti, vaikka olisi ihan pienetkin tulot/kelan tuet. On sitten edes jotain säästössä... [/quote]tuo on ihan totta. [/quote] vaan kun jos joutuu siellä hätävararahastolla käymään lähes samantien, summa ei ehdi kasvaa. tiskikone hajoaa, sairastuu ja joutuu ostamaan lääkkeitä jne. ei niistä kelan tuista oikesti säästellä mitään, jos joutuu mitään isompaa ostamaan tai ellei ole sattunut löytämään jotain superhalpaa asuntoa.
[/quote]
Miten niin käymään saman tien? mutta juuri tälläisia tilanteita varten se hätävararahasto on olemassa! Eli sinne on kertynyt säästöjä, joita voi käyttää, jos tiskikone hajoaa tai sairastuu. Ei kai se kone joka kuukausi hajoa? Jos tässä kuussa et saa säästöön, niin yritä ensi kuussa viimeistään. Ja tee periaate päätös, että mitään turhaa et osta näillä rahoilla.
[/quote]
vaan kun voi ihan hyvin joka tai joka toinen kuukausi tulla jokin yllättävä meno. etenkin jos säästösyistä joutuu ostamaan kodinkoneet käytettynä, niin ne saattavat hajota hyvinkin pian. ja ne kodinkoneet ovat vain yksi osa-alue. ihan yhtä lailla voi pyörä, auto tai toppatakki hajota, tulla tapaturma, isompi sähkölasku tai pakollinen hammaslääkärikäynti.
tämä mua niin ärsyttää, kun ihmisiä heti syytetään huonosta elämänhallinnasta ja suunnittelemattomuudesta. toki niitäkin on paljon, mutta paljon on myös niitä, että hyvästä suunnittelusta huolimatta asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. etenkin jos pidemmän aikaa täytyy tulla minimituilla toimeen.
ja ennen kuin joku sanoo että huonon elämänhallinnan omaava työtön viiden lapsen yh-kotiäiti siellä puolustelee, niin tiedoksenne että olen lapseton ja hyvin toimeentuleva. osaan vain ajatella asioita monelta kantilta.
[/quote]tiskikone ei ole mikään must, käsinkin voi tiskata. Sähkölaskun suuruuteen voi vaikuttaa itse. Kodinkoneista harva on niin korvaamaton etteikö hommaa voisi tehdä muulla tavoin. Jääkaappi ja hella ehkä ainoat ns. pakolliset, ja pesukone jos ei muuta pesumahdollisuutta ole. Kymppi tai kaks kuussa on ihan realistinen summa. Jos käy ne kauppakuittinsa läpi ja miettii olisko jotain voinut jättää pois, saa varmaan kympin kasaan aika nopsaan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:46"]Samaa ihmettelen. Osa ihmisistä elää kädestä suuhun, eikä ole minkäänlaista hätärahavarastoa tms. Ihan vinkkinä, jos laittaa vaikka vain 20€ kuussa erilliselle tilille, on se vuodessa 240€. Jos säästää 50€ kuussa, on se vuodessa 600€. Tuon 20€ kuussa säästää helposti, vaikka olisi ihan pienetkin tulot/kelan tuet. On sitten edes jotain säästössä...
[/quote]tuo on ihan totta.
[/quote]
vaan kun jos joutuu siellä hätävararahastolla käymään lähes samantien, summa ei ehdi kasvaa. tiskikone hajoaa, sairastuu ja joutuu ostamaan lääkkeitä jne.
ei niistä kelan tuista oikesti säästellä mitään, jos joutuu mitään isompaa ostamaan tai ellei ole sattunut löytämään jotain superhalpaa asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:46"]Samaa ihmettelen. Osa ihmisistä elää kädestä suuhun, eikä ole minkäänlaista hätärahavarastoa tms. Ihan vinkkinä, jos laittaa vaikka vain 20€ kuussa erilliselle tilille, on se vuodessa 240€. Jos säästää 50€ kuussa, on se vuodessa 600€. Tuon 20€ kuussa säästää helposti, vaikka olisi ihan pienetkin tulot/kelan tuet. On sitten edes jotain säästössä... [/quote]tuo on ihan totta. [/quote] vaan kun jos joutuu siellä hätävararahastolla käymään lähes samantien, summa ei ehdi kasvaa. tiskikone hajoaa, sairastuu ja joutuu ostamaan lääkkeitä jne. ei niistä kelan tuista oikesti säästellä mitään, jos joutuu mitään isompaa ostamaan tai ellei ole sattunut löytämään jotain superhalpaa asuntoa.
[/quote]
Miten niin käymään saman tien? mutta juuri tälläisia tilanteita varten se hätävararahasto on olemassa! Eli sinne on kertynyt säästöjä, joita voi käyttää, jos tiskikone hajoaa tai sairastuu. Ei kai se kone joka kuukausi hajoa? Jos tässä kuussa et saa säästöön, niin yritä ensi kuussa viimeistään. Ja tee periaate päätös, että mitään turhaa et osta näillä rahoilla.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:38"]
[/quote]
[/quote]
vaan kun voi ihan hyvin joka tai joka toinen kuukausi tulla jokin yllättävä meno. etenkin jos säästösyistä joutuu ostamaan kodinkoneet käytettynä, niin ne saattavat hajota hyvinkin pian. ja ne kodinkoneet ovat vain yksi osa-alue. ihan yhtä lailla voi pyörä, auto tai toppatakki hajota, tulla tapaturma, isompi sähkölasku tai pakollinen hammaslääkärikäynti.
tämä mua niin ärsyttää, kun ihmisiä heti syytetään huonosta elämänhallinnasta ja suunnittelemattomuudesta. toki niitäkin on paljon, mutta paljon on myös niitä, että hyvästä suunnittelusta huolimatta asiat eivät mene suunnitelmien mukaan. etenkin jos pidemmän aikaa täytyy tulla minimituilla toimeen.
ja ennen kuin joku sanoo että huonon elämänhallinnan omaava työtön viiden lapsen yh-kotiäiti siellä puolustelee, niin tiedoksenne että olen lapseton ja hyvin toimeentuleva. osaan vain ajatella asioita monelta kantilta.
Elämää ei todellakaan aina voi suunnitella etukäteen, mutta pitää voida sopeutua vallitsevaan tilanteeseen. Sillä eletään mitä on, oli se sitten paljon tai vähän. Oma elämäni on ollut aaltoliikettä hyvän ja todella huonon toimeentulon väliltä, mutta kaikesta on selvitty. Nyt kun mulla on eri tavoin sijoitettuna ja säästettynä reilu 10 000e, ihmettelen, miten ihmeessä olen joskus voinut tulla toimeen kahden lapsen kotiäitinä vain kotihoidontuen ja lapsilisän turvin.
Vanha sananlasku: huono aines sikiää... niin se vaan on...roskaväki senkun sikiää!!
Surettaa eniten Facebookin jouluapua ryhmässä ne sadat hyväsydämiset ihmiset ja perheet jotka antaa omista vähistään ihmisille jotka kusettaa heitä. Siellä on yli 200 avunpyytäjää joista ehkä 20 on moraaliltaan ja ansioiltaan sellaisia jotka ansaitsee apua. On mahdotonta löytää niitä harvoja rehellisiä. Se, että saa viedä avun kotiin ei merkitse nykypäivän suomessa jossa kaikilla köyhillä on autot, taulutelkkarit, tietokoneet, yms.
Olen jotenkin luovuttanut näiden tarvitsijoiden suhteen jotka itkee sitä, että tiskikone hajos tms. Se on köyhyyden mittari suomessa. Tiskikoneen puute. Meidän perheen vuositulot on niin hyvät etten kehtaa niitä mainita, eikä meillä ole astianpesukonetta. Meillä tiskataan käsin. (Tuo pelkästään esimerkkinä.)
Silti mä olen auttanut useaa perhettä, koska lapset on aina viattomia. Vaikka mä tiedän, että ne äidit ja isät käyttää mua hyväkseen, mä annan niiden tehdä sen, lasten vuoksi. Vaikka mä tiedän et sossu maksaa noiden ihmisten lääkkeet, vuokrat, sähköt, jopa bensat. Vaikka mä tiedän, että lapsilisät maksetaan joulukuun 23 ja yksinhuoltajille siihen tulee päälle +50€ per lapsi mä olen lähettänyt usean miltei satasen lahjakortin, lasten vuoksi.
Yrittäkää sivuuttaa ne löyhämoraliset huijarivanhemmat ja ajatelkaa pelkiä lapsia. Te voitte olla ainoita aikuisia heidän elämässään jotka pistää heidät etusijalle edes hetkeksi.
Rahastako se hyvä lapsuus on kiinni? Kas kun neuvolan oppaissa ei ole mitään tästä. Vanhemman ei tarvitse olla täydellinen, riittää kun on riittävän rikas.
No tuntuu olevan kun kerjäävät muilta nimenomaan rahaa... Ja tavaraa. Yhdelläkin kotona alaikäisiä ja aikuisia " lapsia" ja yhdellä näistä jo omakin au-lapsi... Ja muilta pitäiisi saada joulu!
18: Aloituksessa puhuttiin köyhistä lapsiperheistä eikä kerjäävistä lapsiperheistä.
Puhuttiin nimenomaan Facebookin kerjääjistä.
Ei tajua kukaan muukaan. Eikä sitä miten Suomessa ei jollain ole varaa ostaa saippuaa! Mistähän se ykskin sanonta oikein tulee..