Rescue-koiran ottaminen ja jatkuva korostaminen että on rescue-koira
Minusta siinä ei siis ole mitään väärää tietenkään että ottaa rescue-koiran, mutta kovasti ihmettelen joidenkin jatkuvaa tarvetta korostaa, että oma koira on rescue-koira. Jokaiseen koiran kuvaan pitää tägätä #rescuekoira, asiasta pitää postata jatkuvasti ja koiraan viitataan raasuna ja reppanana.
Anteeksi nyt vaan, mutta musta tämä on outoa. Musta se jos otan koiran tekee siitä koirasta minun koiran eikä minkään resupekan, oli se sitten rotukoira, sekarotuinen tai kaduilta pelastettu. Ei se koira ole enää sitten mikään hyväntekeväisyyskohde, vaan perheenjäsen.
Kommentit (80)
Ne haluaa että katsot niit miten ne o parempia ihmisiä kun on rescue koira , vaikkakin miksi siitä pitää mainita aina jos kerran sanot tutuille yms nii eiköhä ne muista sen ensi kerrallakin.
Meillä on möllykkä ja ilotyttö. Ei reskue
Mun mielestä on erittäin väärin ja epäeettistä ottaa rescue koira
Rescue koira = joku satunnainen löytöpiski.
Onhan noita suomestakin saatavilla eläintensuojeluyhdistyksillä. Parilla tutulla on ollut noita vuosikymmeniä ilman että nuo on mainostaneet sen varjolla olevansa mitään erityistä.
Minä en ainakaan mainitse, että meillä on rescuekoira, jos ei sitä erikseen kysytä. Siksi en, että ihan tuntemattomat alkavat vouhottaa noista pentutehtaista jne. mitkä eivät rescuetoimintaan liity mitenkään. Meillä on aivan ihana koira, jolla ei ole koskaan ollut käytösongelmia. Kaikki tuntuvat aina pitävän meidän koirasta.
Te, jotka olette huolissanne noista taudeista, niin tiedättehän, että kymmenet tuhannet suomalaiset tuovat vuosittain kaukomailta matkoiltaan Suomeen superbakteereita tullessaan. Se on melkoinen määrä koirilta löytyneisiin bakteereihin tai tauteihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron, että rescue. Siis sosiaalisessa mediassa. Ja miksi? Muistuttaakseni siitä ongelmasta, jonka ihmiset ovat koirille aiheuttaneet hylkäämällä lemmikkinsä ja tehtailemalla uusia, uusia, uusia.
Adoptio on parasta yksilötason eläinten auttamista, jonka tiedän.
Samalla asetat kaikki muut koirat alttiiksi taudeille mitä rescuekoirien mukana tulee ja tuet kaiken maailman venäläisiä koiratarhoja
Veganismi
Pride
Rescuekoira
Ilmastoahdistus
Ym ym
Noi muutamat naiset, jotka tiedän ottaneen noita ja kova mainostus ja itku aina näiden perään on aliravittuja vegaanimammoja, jotka pakottaa lapsensakin samaan shittiin. En tiedä onko vaan sattumaa, mutta ihmettelen näiden samankaltaisuutta.
Joo yksi tuttu on haalinut näitä kulkukoiria jo kolme. Tää viimesin rakki olikin sellanen tapaus, että vähän väliä karkaili jo pitkiä reissuja. Edellisetkin kyllä harrasti samaa mutta ei karannut kovin kauas.
Kolmas annettiin pois kun ei ollutkaan niin mieleinen.
Ei ulkoma saa mennä silittämään vapaana juoksevia koiria kun ei tiedä mitä tauteja ne levittää. Miten yhtäkkiä niitä on alettu pelastamaan Suomeen kotikoiriksi. Erittäin järjetöntä toimintaa.
Joidenkin ihmisten olisi hyvä oppia ja hyväksyä ettei kaikkea ja kaikkia voi pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron, että rescue. Siis sosiaalisessa mediassa. Ja miksi? Muistuttaakseni siitä ongelmasta, jonka ihmiset ovat koirille aiheuttaneet hylkäämällä lemmikkinsä ja tehtailemalla uusia, uusia, uusia.
Samalla asetat kaikki muut koirat alttiiksi taudeille mitä rescuekoirien mukana tulee ja tuet kaiken maailman venäläisiä koiratarhoja
Mä olen kyllä ollut ihan paikan päällä (mun rescue on Kreikasta) adoptoimani koiran rokotuksista, loishäädöistä ynnä muista huolehtimassa. Ja kyllä, itse ainakin tuen kreikkalaisia koiratarhoja, sillä jollain ne sadat koirat on sielläkin ruokittava ja lääkityksistä huolehdittava, ei niillä hyväntekeväisyyttä tekevillä ihmisillä sitä rahaa omassa pussissaan ole.
Miksei kukaan ole huolissaan kymmenistä tuhansista matkailijoista, jotka joka vuosi tuovat superbakteerin Suomeen. Joku yksittäinen koira huolestuttaa enemmän. En vain tajua.
En koe sitä toitottamiseksi jos mainitsen koirasta puhuessani että se on rescue. Samanlainen asia kuin jos kertoisin hypoteettisesta lapsestani jollekkin, voisin hyvin sivussa sanoa että tytär ei sillä, ettei rescue koira olisi koira siinä missä muutkin, mutta onhan se nyt suuri osa sen koiran elämää. Lisäksi maininnalla saa usein kommunikoitua esim. muille koiranomistajille, että oma koirani saattaa olla arka tai herkkä karkaamaan. Lisäksi saa helposti kommunikointua että koira ei ole ollut meillä pennusta asti, saa vältettyä väärinymmärrykset. Ei sillä useimmiten mitään egoa kiilloteta, ihan normi asia vaan mainita jos oma koira tulee esille keskustelussa :)
Hyvä kirjoitus. Minäkin tiedän sellaisia jotka korostavat mm. purevia rescuekoiria miten on oikein itse käyty "pelastamassa" raukka ulkomailta asti ja tarjottu ihana rakastava "koti". Tosiasiassa yksikin tuollainen ei pelastanut koiraa, vaan haki koiran ulkomailta toisen pelastamana mutta korostaa olevansa itse se "pelastaja" vaikka toinen teki kaiken työn. Korostaa myös miten rakastava koti koiralla nyt on ja koira saa vain yhden kerran päivässä ruokaa, koira oli tottunut syömään paremmin ja enemmän jopa ulkona asuessaan että silleen, käyttää koiraa hirveässä pakkassäässä ja saanut "ihanan kodin" oli tottunut elämään lämpimässä. Sitten haki toisen rescuekoiran jonka myi pois, koska ei enää kiinnostanut ja kun tutut kysyvät mitä koiralle kuuluu ei hän vastaa. Eivät todellakaan kaikki "pelasta" koiria vaan lähinnä kiillottavat omaa sädekehäänsä ja yrittävät kerjätä kehuja itselleen ja kuvilleen tai osa jopa yrittää rahastaa myymällä rescuelemmikin eteenpäin, naurettavaa käytöstä ja käy sääliksi niitä koiria ja koirien oikeita pelastajia jotka aidosti hakeneet ne koirat kadulta, pesseet, ruokkineet jne. Moni vain esittää, muut tekevät tärkeimmän työn, narsistista käytöstä. Tuolla tavoin narsistit oikeen vievät huomion niiltä pois, jotka oikeasti pelastavat eläimiä. Narsismiin kuuluu myös tuo että kyllästytään ja myydään lemmikki pois kun kehuja on tarpeeksi kuville.
Itselläni on löytöeläinkodista ostamani kissa. Kerran joku alkoi päivittelemään miten jaloa on että jopa tuollaiset kodittomat raasurukkaeläimet pääsevät lemmikeiksi. En ollut ikinä ajatellut kissaani kodittomana eläimenä tai että sen alkuperä olisi mitenkään ihmeellinen.
Jäi vähän outo maku suuhun kun koko elämänsä (pl. ekat 15 viikkoa) minun omistamani kissa oli toisen mielikuvissa joku nälkäkuoleman partaalta pelastettu kapinen kulkueläin, koska ihan pentuna oli ollut löytöeläinkodissa. Ihan normaali lemmikki se on, enkä minä sitä pelastanut vaan hankin vain lemmikin.
Vähän kuin ottaisi adoptoidusta lapsesta kuvia ja jakaisi tägillä #adoptiolapsi
Vierailija kirjoitti:
En koe sitä toitottamiseksi jos mainitsen koirasta puhuessani että se on rescue. Samanlainen asia kuin jos kertoisin hypoteettisesta lapsestani jollekkin, voisin hyvin sivussa sanoa että tytär ei sillä, ettei rescue koira olisi koira siinä missä muutkin, mutta onhan se nyt suuri osa sen koiran elämää. Lisäksi maininnalla saa usein kommunikoitua esim. muille koiranomistajille, että oma koirani saattaa olla arka tai herkkä karkaamaan. Lisäksi saa helposti kommunikointua että koira ei ole ollut meillä pennusta asti, saa vältettyä väärinymmärrykset. Ei sillä useimmiten mitään egoa kiilloteta, ihan normi asia vaan mainita jos oma koira tulee esille keskustelussa :)
Hyvä kun kerrot avoimesti rescuesta, niin voin estää koiraani kohtaamasta koiraasi. Emme halua kulkutauteja, antibioottiresistenttejä bakteereja tai muutakaan ikävää.
Joo. Junassa eräs nainen mainitsi kaikille että koiransa on RESCUE. Mietin että jaahas, kouluttavat pelastuskoiraa 😄 No, olen sittemmin viisastunut. Kaippa koiralla oli jotain käytösongelmaa tai säikkyyttä, ja halusi mainita koiran taustasta, ettei vaan ihmiset ihmettelisi tai silittelisi. Haluavat varmaan että ihmiset ymmärtäisivät, että ei ole omistajan koiran koulutus täysin puutteellista, vaan koiran tausta on traumaattinen.
Joutaa lopettaa niiden rahtaaminen tänne omia on ihan tarpeeksi tehkää sivut mihin voi vain kotimaisia koiria ilmoittaa vain rokotukset ja muut terveys jutut maksuna olis ottajia nyt myydään ihan mitä sattuu tonnilla ja valehtelua sairaita koiria. ketkä nyt niitä tuo siirtykää kotimaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kerrot avoimesti rescuesta, niin voin estää koiraani kohtaamasta koiraasi. Emme halua kulkutauteja, antibioottiresistenttejä bakteereja tai muutakaan ikävää.
juuri sen takia kerronkin 😊 ilman että tarvitsee ruveta ilkeilemään, tiedän kyllä rescue-koiriin liittyvät riskit ja haluan tarjota muille mahdollisuuden välttää ne jos he niin toivovat. Vaikka oma koira on testattu sekä ulkomailla että Suomessa negatiiviseksi yleisimpiin tauteihin, tiedän myös että varmuuttaa näissä asioissa on vaikeaa saada. Ihan samalla lailla kuin koirienkin kanssa, jotka eivät ole rescueita. Kuinka moni ei-rescue omistaja on testannut omalla koirallaan esim. antibioottiresistantit bakteerit? Aika harva. Sellaisen kuitenkin saada myös esim. ihan raakaruosta tai koirapuistosta, joten kannattaa alkaa välttelemään kaikkia vastaantulevia koiria!