Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rescue-koiran ottaminen ja jatkuva korostaminen että on rescue-koira

Vierailija
10.10.2021 |

Minusta siinä ei siis ole mitään väärää tietenkään että ottaa rescue-koiran, mutta kovasti ihmettelen joidenkin jatkuvaa tarvetta korostaa, että oma koira on rescue-koira. Jokaiseen koiran kuvaan pitää tägätä #rescuekoira, asiasta pitää postata jatkuvasti ja koiraan viitataan raasuna ja reppanana.

Anteeksi nyt vaan, mutta musta tämä on outoa. Musta se jos otan koiran tekee siitä koirasta minun koiran eikä minkään resupekan, oli se sitten rotukoira, sekarotuinen tai kaduilta pelastettu. Ei se koira ole enää sitten mikään hyväntekeväisyyskohde, vaan perheenjäsen.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä paljonkin väärää että ottaa rescuen jostain Romaniasta tai Espanjasta. Levittävät tauteja Suomeen, ovat turvallisuusriski kun täysin traumatisoituneita ja arvaamattomia. Kyllä niitä kotimaisia koiria on ihan riittämiin kodittomina,

Kai tiedät että eläinlääkäri varmistaa ettei niillä ole mitään tauteja ja rescue koiria annetaan vain kokeneille omistajille jolloin ne eivät ole turvallisuusriski. Ja muutenkin kaikki koirat jotka ovat tulleet hyökäten kimppuuni ovat ihan suomessa syntyneitä.

Ei pidä paikkansa. Mulla on tuttavapiirissä kolme perhettä, jotka ovat ottaneet rescuen Romaniasta ja kaikille perheille on ollut ensimmäinen koira. Ei ole vanhemmilla lapsuudenkodeissakaan ollut kokemusta koirista jne.

Eniten vituttaa tuo koira tuossa naapuritalossa, joka räksyttää kaiket päivät kaikkea. Omistajien kanssa puhuttu, että voisko se välillä olla sisälläkin, että koira ja naapurusto saisi hetken rauha.

On kuulemma yöt sisällä. Ei sitä voi päiväksi päästää olemaan yksin sisällä, kun rikkoo paikat. Pitäskö sitten jonkun olla koiran kanssa? Ei voi, kun pitää töitä tehdä. Voi miksi, voi miksi te ikinä koiran otittekaan?! - lapsiperheessä on hyvä olla koira, että lapset tottuvat eläimiin ja empatiaan yms. potaskaan. Selitti emäntä.

Eläinsuojeluun tehty kantelu ja ovat käyneet tarkistamassa tilanteen. Ei voi puuttua, kun koiralla kuitenkin on kaikki hyvin. Ohjeistusta saaneet, että koiran voisi yrittää kouluttaa haukkumattomaksi...

Täällä liikkuu huhuja, että suunnittelevat toisen rescuen ottoa. MIten sen voisi estää? OIkeasti olisko jollain tietoa?

Vierailija
22/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on paljon helpompaa puhua suoraan rescuekoirasta, kun vaikka sekarotuisesta ja joutua vastaamaan moneen eri kysymykseen että en tiedä. Mitä rotuja siinä on? Minkä ikäinen se on? Onko sille sattunut sitä/tätä? Onko sillä ollut kotia? Jne.

Kaikesta tuosta pääsee kun toteaa että kadulta löytynyt rescuekoira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras pelastus näille koirille olisi kuula kalloon

Vierailija
24/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
25/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi rescue-koiraa ja niillä on oma ig-tili jossa luonnollisesti käytän aihetunnistetta #rescuekoira jne. Mielestäni tässä ei ole mitään outoa. Sillä me saman "rodun" ihmiset viestimme toisille. Ihan samanlailla huomaan eri rotujen omistajien käyttävän oman koiran rotua #-tunnisteena.

Ei tässä ole sen suuremmasta kyse. Ei mistään koirien tekemisestä reppanoiksi tai omasta hyvesignaloinnista. Minua kiinnostaa muiden rescueiden tarinat ja kuulumiset siinä missä esim. karhukoirien omistajia oman rotunsa koetulokset ja kuulumiset.

Vierailija
26/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä paljonkin väärää että ottaa rescuen jostain Romaniasta tai Espanjasta. Levittävät tauteja Suomeen, ovat turvallisuusriski kun täysin traumatisoituneita ja arvaamattomia. Kyllä niitä kotimaisia koiria on ihan riittämiin kodittomina,

Kai tiedät että eläinlääkäri varmistaa ettei niillä ole mitään tauteja ja rescue koiria annetaan vain kokeneille omistajille jolloin ne eivät ole turvallisuusriski. Ja muutenkin kaikki koirat jotka ovat tulleet hyökäten kimppuuni ovat ihan suomessa syntyneitä.

Ei pidä paikkansa. Mulla on tuttavapiirissä kolme perhettä, jotka ovat ottaneet rescuen Romaniasta ja kaikille perheille on ollut ensimmäinen koira. Ei ole vanhemmilla lapsuudenkodeissakaan ollut kokemusta koirista jne.

Eniten vituttaa tuo koira tuossa naapuritalossa, joka räksyttää kaiket päivät kaikkea. Omistajien kanssa puhuttu, että voisko se välillä olla sisälläkin, että koira ja naapurusto saisi hetken rauha.

On kuulemma yöt sisällä. Ei sitä voi päiväksi päästää olemaan yksin sisällä, kun rikkoo paikat. Pitäskö sitten jonkun olla koiran kanssa? Ei voi, kun pitää töitä tehdä. Voi miksi, voi miksi te ikinä koiran otittekaan?! - lapsiperheessä on hyvä olla koira, että lapset tottuvat eläimiin ja empatiaan yms. potaskaan. Selitti emäntä.

Eläinsuojeluun tehty kantelu ja ovat käyneet tarkistamassa tilanteen. Ei voi puuttua, kun koiralla kuitenkin on kaikki hyvin. Ohjeistusta saaneet, että koiran voisi yrittää kouluttaa haukkumattomaksi...

Täällä liikkuu huhuja, että suunnittelevat toisen rescuen ottoa. MIten sen voisi estää? OIkeasti olisko jollain tietoa?

On yhdistyksiä ja yhdistyksiä. Kaikkien toiminta ei ole niin hyvällä pohjalla kuin toisten. Rescuekoiria menee huonoihin koteihin ihan siinä missä rotukoiriakin. Hyvät rescue-yhdistykset tunnistaa esim. siitä, että ovat sitoutuneet Responsible Rescue-kriteereihin.

Mikäli jostain koirasta on huolta, kannattaa tehdä eläinsuojeluilmoitus ja jos oikein kovasti huolettaa, kannattaa ottaa selvää minkä yhdistyksen kautta koira on ja laittaa sinne suoraa viestiä.

Vierailija
27/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on paljon helpompaa puhua suoraan rescuekoirasta, kun vaikka sekarotuisesta ja joutua vastaamaan moneen eri kysymykseen että en tiedä. Mitä rotuja siinä on? Minkä ikäinen se on? Onko sille sattunut sitä/tätä? Onko sillä ollut kotia? Jne.

Millaisten ihmisten parissa te oikein liikutte, jos kaikki kyselee tämmöisiä? Itse en muista että olisin koskaan joutunut selvittämään oman koiran taustaa kenellekään. Ylivoimaisesti yleisin kysytty kysymys on ollut ”saako silittää?”

Vierailija
28/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään eettistä ongelmaa, että rescue-toiminnan sijaan lopetettaisiin nämä hylätyt koirat.

Kovin usein nämä rescuekoirat ovat näitä ns. taistelukoirarotuja. Tosi kiva ylläri, kun naapuri sellaisen/useamman sellaisen ottaa.

Vierailija
29/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisten ihmisten parissa te oikein liikutte, jos kaikki kyselee tämmöisiä? Itse en muista että olisin koskaan joutunut selvittämään oman koiran taustaa kenellekään. Ylivoimaisesti yleisin kysytty kysymys on ollut ”saako silittää?”

Lenkillä:

Vieras: Saako sitä silittää?

Minä: Saa, tää rakastaa ihmisiä.

Vieras: Minkä rotuinen se on, tosi hauskan näköinen?

Minä: Sekarotuinen.

Vieras: Mitä rotuja siinä on?

Minä: Ei mitään tietoa.

Vieras: Ai, miksi? Onko se löytökoira?

Minä: Joo, tämä on rescue maasta X

Helpompi vaan vastata jo toiseen kysymykseen, että kyseessä on rescue.

Vierailija
30/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä termiä käytetään ihan vain vapautuksena koiran huonoon käytökseen. Tiedän hyväkäytöksisiä ja ihania rescueita, joiden tausta selvisi minulla vasta useamman tapaamisen jälkeen. Sitten on nämä kadulla rähjäävät, vetävät ja häröilevät piskit, joiden omistaja muistaa jokaiselle vastaantulijalle kertoa koiransa olevan rescue.

Vierailija
31/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut useita sekarotuisia koiria, enkä mitenkään muista, että olisi kyselty... "onko sille sattunut sitä/tätä? Onko sillä ollut kotia?"

Roduista kysellään usein ja sitten pääsevät kertomaan, kun hänelläkin tai kumminkaimalla oli joskus yksi moinen rotukoira ja sitten niin hellunen että...

Olen huomannut, että käytösongelmaisen koiran kanssa monet käyttävät "on rescuekoira". Monet kuitenkin kavahtavat tuota rescue sanaa. Toisaalta ihan hyväkin, siellä voi olla jotain ennen laukausematonta, mistä kukaan ei tiedä. Näin myös vastapuoli on valppaana.

Vierailija
32/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään eettistä ongelmaa, että rescue-toiminnan sijaan lopetettaisiin nämä hylätyt koirat.

Kovin usein nämä rescuekoirat ovat näitä ns. taistelukoirarotuja. Tosi kiva ylläri, kun naapuri sellaisen/useamman sellaisen ottaa.

Ottamatta kantaa tuohon eettisyys-kysymykseen, irtokoirien lopettaminen ei ole toimiva ratkaisu. Tästä on ihan hyvää dataa sekä Romaniasta, että Venäjältä, jossa molemmissa on järjestetty massiiviset katukoirien lahtaukset. Parin vuoden päästä tilanne oli ennallaan. Katukoiria tulee lisää, koska noissa maissa niitä hylätään jatkuvasti ja koirien lisääntymiskyky on hurja. Mailla ei ole mahdollisuuksia laittaa resursseja koirien kiinniottamiseen ja lopettamiseen.

Ainoa kestävä keino on koirien sterilisaatiot ja näitä tekevät nyt pääsääntöisesti vapaaehtoisesti toimivat eläinsuojeluyhdistykset. 

Lisäksi, katukoirista mikään enemmistö ei ole taistelukoiria. Katukoirat ovat ihan tavallisia, monenpolven sekarotuisia.

Vierailija
33/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein googlata, että mikäs pelastuskoira tuommoinen on...

Ihmettelen, millainen ihminen on voinut välttyä tältä termiltä.

Jos ei ole oikeastaan ollenkaan eläimistä kiinnostunut ja nyt vaan vahingossa avasi ketjun? Kuten mulle kävi. Toisinaan nuo rivit alkusivulla on niin lähellä toisiaan.

Mä en tiedä muistakaan koirista mitään, miksi sitten tietäisin rescueista. Ei kosketa mitenkään maailmaani. Nyt vaan jäin silmäilemään aloitusta enemmän.

Ohis

Vierailija
34/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varsinkin kun tietää, että osalla näistä koirista on ongelmia ja ovat vaikeita lemmikkejä. Kai se hehkutus kompensoi sitten sitä tuskaa, kun rescue ei olekaan helppo lemmikki:/

Niinpä. Nämä sopii kokeneille koiraihmisille, joilla on kykyjä ja kärsivällisyyttä kouluttaa pois ongelmakäytöstä ja jotka ymmärtää hyvin eläimiä.

Pas kapuhetta. Näitä tulee hyvin erilaisista oloista ja osa on ollut kotikoirinakin. Minulla on ollut sekä rescueita että muita, ja omilla rescueillani ei ole ollut mitään erityistä ongelmakäytöstä - osalla toki on ja tähän kannattaa varautua. Eläimiä kannattaa opetella ymmärtämään vaikka ostaisi kennelkoirankin, vai voiko joku olla toista mieltä? Ostat sakemannin mutta et ymmärrä eläimiä?

Vierailija
35/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rescue lausutaan? Reskue, reskjuu?

Vierailija
36/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varsinkin kun tietää, että osalla näistä koirista on ongelmia ja ovat vaikeita lemmikkejä. Kai se hehkutus kompensoi sitten sitä tuskaa, kun rescue ei olekaan helppo lemmikki:/

onneksi koira ei ole esine ja kaikki jotka pelastavat koiran sen tehtailemisen sijaan, ymmartavat olla karsivallisia lyhyen alun. ja sen jalkeenhan on useimmiten kyseessa terveempi koira kuin kaikki ylijalostetut allergia lonkka ym nokka vaivaiset

adopt! Do not shop

Eikos se koira ole perheenjasen... miksi sitten siiita perheenjasenia tapetaan uhdessa maassa ja toisessa tehtaillaan lisaa. En ymmarra. Mutta tietysti jos kyse nayttelyesineesta tms ja tietysti rahan takia. ai niin ja hienot harrastukset

Et sitten osannut oikein edes tuota rescue-jengin loppuunkulunutta fraasia. Se on Adopt, don't shop. 

Vierailija
37/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Nämä sopii kokeneille koiraihmisille, joilla on kykyjä ja kärsivällisyyttä kouluttaa pois ongelmakäytöstä ja jotka ymmärtää hyvin eläimiä.

Pas kapuhetta. Näitä tulee hyvin erilaisista oloista ja osa on ollut kotikoirinakin. Minulla on ollut sekä rescueita että muita, ja omilla rescueillani ei ole ollut mitään erityistä ongelmakäytöstä - osalla toki on ja tähän kannattaa varautua. Eläimiä kannattaa opetella ymmärtämään vaikka ostaisi kennelkoirankin, vai voiko joku olla toista mieltä? Ostat sakemannin mutta et ymmärrä eläimiä?

No haloo, ei kaikki ymmärrä eläimiä. Ei edes todellakaan kaikki lemmikinomistajat. Projisoidaan ihmisen tunteita, ajatuksia ja käytöstä eläimeen kuvitellen että se on kuin ihminen.

Vierailija
38/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vaikutelma, että se (rescue) olisi ihan oma rotunsa.

Vierailija
39/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi rescue-koiraa ja niillä on oma ig-tili jossa luonnollisesti käytän aihetunnistetta #rescuekoira jne. Mielestäni tässä ei ole mitään outoa. Sillä me saman "rodun" ihmiset viestimme toisille. Ihan samanlailla huomaan eri rotujen omistajien käyttävän oman koiran rotua #-tunnisteena.

Ei tässä ole sen suuremmasta kyse. Ei mistään koirien tekemisestä reppanoiksi tai omasta hyvesignaloinnista. Minua kiinnostaa muiden rescueiden tarinat ja kuulumiset siinä missä esim. karhukoirien omistajia oman rotunsa koetulokset ja kuulumiset.

Mun mielestäni kyllä on outoa, että koirilla on ig-tilit. 🤣 Olin luullut että koirat viestii toisilleen hajujen välityksellä, mutta näköjään olinkin väärässä ja nekin on nykyään somessa.

Vierailija
40/80 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on esine, jonka avulla voi pönkittää egoaan. Koskee niin rescuekoiria, taistelukoiria kuin kultaisia noutajiakin.

Voi antaa kuvaa hyväntahtoisuudesta ja laupeudesta, kun ottaa jonkun reppanan Espanjan kaduilta. Ja taitaa näissäkin olla joku hierarkia, eli Virosta otettu ei ole niin "taianomainen ja omaa ihanaa tarinaa", kuin kaukomatkoilta mukaan tarttunut. Jokainen myös varmasti tajuaa, ettei ole persaukisen juttu, koiranpito maksaa terveystarkastuksineen ja kaikkine kuluineen, varsinkin jos koira osoittautuu sairaaksi. Pienet koirat elävät parhaimmillaan liki parikymppisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän