Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:49"]
Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella?
[/quote]
Ehkä samasta syystä kuin muutkin suomalaiset? jännä ilmiö on vain se, että helsinkiläisiltä ei suvaita kotiseuturakkautta.
[/quote]
Eipä näköjään muiltakaan, kun näitä ilkeitä vastauksia lukee.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:18"]
Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.
[/quote]
En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.
Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne.
[/quote]
[/quote]
Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein.
[/quote]
Laittaisitko lähteen tuolle väitteelle? Kyllä "pohjanmaalainen" Kielitoimiston sanakirjasta löytyy, mutta sen perässä lukee "tavallisemmin: pohjalainen". Missä sanotaan, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä? Aiemmin ei todellakaan suositeltu sanan "pohjanmaalainen" käyttämistä.
[/quote]
Mitä väliä suosituksista, käytetään vain molempia miten huvittaa. Me voimme itse määritellä, miten meitä kutsutaan, ei kysytä kielitoimistoilta!
[/quote]
No ei se nyt ihan noinkaan mene... Mutta mua ihan vilpittömästi kiinnostaisi kuulla, missä Kielitoimisto sanoo, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä. Yritin etsiä tietoa aiheesta, mutta ei löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:18"]
Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.
[/quote]
En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.
Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne.
[/quote]
[/quote]
Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein.
[/quote]
Laittaisitko lähteen tuolle väitteelle? Kyllä "pohjanmaalainen" Kielitoimiston sanakirjasta löytyy, mutta sen perässä lukee "tavallisemmin: pohjalainen". Missä sanotaan, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä? Aiemmin ei todellakaan suositeltu sanan "pohjanmaalainen" käyttämistä.
[/quote]
Kielitoimiston sanakirjasta löytyvät molemmat sanat, joten voinet päätellä molempien sanojen olevan yhtä käyttökelpoisia. Ei voida siis väittää, että pohjalainen on ainoa oikea muoto, vaikka se onkin tavallisemmin käytetty.
En erityisemmin korosta pohojanmaalaisuuttani, mutta en häpeile kertoakaan siitä - olen ylpeä juuristani! En ymmärrä, miksi tästäkin asiasta pitää jonkun ottaa itseensä, eikö se ole vain hieno asia, että suomalaisessa anteeksi, että olen olemassa -kulttuurissa edes joku on ylpeä juuristaan? Pohjanmaalta tulee tämä hieno asenne, josta joku sanoikin "hyvään pyritään, mutta priimaa pukkaa". Alueelle tiivistyy paljon suomalaista ylpeyttä - historiaa ja luonteepiirteitä. Eikö juuri pohjanmaalaiset mielletä suoraselkäisiksi ja rehdeiksi?
Yksinkertaisesti sentakia kun me ollahan ylypeetä siitä mistä meidän juuret on lähtöösin. Se on se ainut syy ;)
Narsismi ja perverssit geenit. Tosin kohta se loppuu; aluehan on täynnä aasialaista tuontia.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset ne vasta leuhkoja ovatkin. Joka mutkassa lässytetään että ku mehän ollaan nii ilosii ja itketään kovasti. Joo joo.
Tämäpä tämä. Todella ärsyttävää. Omahyväisimmät, katkerimmat ja kateellisimmat tuntemani ihmiset ovat olleet juuri karjalaisia, jotka jaksoivat aina muistuttaa miten sosiaalisia ja iloisia "heikäläiset" ovat.
Avarakatseisuus ja toisen ihmisen kunnioitus lähtee itsekunnioituksesta. itse olen kaksikieliseltä alueelta ja se ei ainakaan omassa kaveripiirissäni ole koskaan ollut ongelma, Pohjalaiset eivät ole omahyväisiä, vaan heillä on hyvä omanarvontunto. Astetta jalostuneempi juttu. Ne ymmärtää, ketkä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu karjalaisten kanssa. mie sie viuhuu puheessa vaikka lähin mitä on Karjalassa käynyt on se hetki kun syö karjalan piirakkaa.
Mie ja sie tarttuu tosi helposti puheeseen.
Po. Myöhä ollaa nii ilosii ja sit itketää kovast. Et sie tiijä vai ossoo?
Vierailija kirjoitti:
Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella?
Syntyperän ehkä, mutta en kyllä ole oikeasti ikinä törmännyt Suomessa syntyneeseen ihmiseen, joka ei ole koskaan käynyt Kehä III:n ulkopuolella ja vielä kehuskelisi sillä. Onko joku muka?
Minusta ainakin mukavampi asenne olla helvetin ylpeä juuristaan, kuin joku mitäänsanomaton vikisijä. Ap on kateellinen
Sua loukkaa Lakeuden väen kotiseuturakkaus omiin seutuihinsa!
Et itse pysty kokemaan samaa iloa ja muut vaientaisit! Teidät tiedetään..
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset ne vasta leuhkoja ovatkin. Joka mutkassa lässytetään että ku mehän ollaan nii ilosii ja itketään kovasti. Joo joo.
Olen selkeästi menetetty tapaus 🤣
50 % Etelä-Pohjanmaa ja 50 % Karjalan evakko.
Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja ylpeä siitä, mutta en mä sitä mitenkään erityisesti esille tuo. Eipä mun sitä tarvitse oikein erikseen kertoakaan koska murteen kuulee puheesta. En mä ala lapsesta asti tuttua murretta muuttamaan muiden mieliksi.
Miksi ihminen ei muuten saisi olla ylpeä juuristaan? Ihminen voi lähteä Pohjanmaalta, mutta Pohjanmaa ei lähde ihmisestä. 😁 Ei muuten kannata ottaa niin tosissaan sitä kehuskelua ja uhoamista, ei elämä ole niin vakavaa. Puukkojunkkarit on mennyttä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Juntteja
Mielummin olen sitten sun silmissä juntti kuin sun kaltainen muiden väheksyjä ja ihmisten halveksuja pelkästään näiden syntymäseudun perusteella.
Possessahan on ollut jo monta pohjalaista vierasta, mutta eipä sitä varmaan moni edes tiedä, kun kaikki eivät puhu murteella.