Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
Kommentit (118)
Itsessäni ainakin elän ja suhtaudun asioihin pohjalaisella eetoksella. Pohjalaisuudessa on sellaista suoraselkäisyyttä ja omanarvontuntoa, joka on tervettä. Mielestäni pohjalaisuudessa tiivistyy erinomaisesti suomen kansan historia ja myös kuuluisa sisu.
Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"]
Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!
[/quote]
Eka nyrpeä kateellinen bongattu. Helsingistä vai Savosta? :P Joka tapauksessa minun taloni varjo peittää sinun ja naapurisi tontit. Näet julmasti nauravan siluettini ikkunasta, kun heiluttelen moraa ja välkyttelen helavyötä. Lapsetkin säikähtävät.
nIillä oli narsismiin asti ulottuva liiallinen itsetunto. Ei osata edes tervettä itsekritiikkiä vaikka syytä olisi. Henkinen viisaus nollassa mut tätä kompensoidaan ulospäin näkyvällä kovalla tekemisellä, materiaa ja naapurikateutta. Ei älytä olla hiljaa ja häpeillä pohjalaisia puutteita vaan kovaan ääneen paasataan ylpeyttä juurista, ehkä sillä haetaan joukon tukea samanhenkisistä? Pohjanmaalla terveesti nöyränä uusmaalaisena...
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:20"]
nIillä oli narsismiin asti ulottuva liiallinen itsetunto. Ei osata edes tervettä itsekritiikkiä vaikka syytä olisi. Henkinen viisaus nollassa mut tätä kompensoidaan ulospäin näkyvällä kovalla tekemisellä, materiaa ja naapurikateutta. Ei älytä olla hiljaa ja häpeillä pohjalaisia puutteita vaan kovaan ääneen paasataan ylpeyttä juurista, ehkä sillä haetaan joukon tukea samanhenkisistä? Pohjanmaalla terveesti nöyränä uusmaalaisena...
[/quote]
Jos sinulla on siellä noin paha olla, lähde pois. Oletko joutunut sinne naimisiin vai mikä syynä, ettet ole jo takaisin Helsingin seudulla?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:01"]
Olen kotoisin Pohjanmaalta. Tykkään olla kotoisin sieltä. Yhdistän pohjanmaalaisuuteen monia hyviä asioita. Näin Itsenäisyyspäivänä mainitsen isänmaallisuuden. Tietty muutkin suomalaiset ovat sitä, mutta omat lapsuusmuistoni ovat Pohjanmaalta. Lippu vedettiin salkoon aina juhlapäivinä ja siinä tapahtumassa oli aina jotakin pyhää. Monet ovat myös kertoneet, että sotiemme veteraanit ja kaatuneet eivät saaneet sotien jälkeen ansaitsemaansa tunnustusta ja kunnioitusta osakseen. Voisiko olla, että Pohjanmaalla oli hieman toisin? Nähtiinkö siellä paremmin se, miten arvokkaan työn ja uhrin sotiin osallistuneet antoivat Suomelle?
[/quote]
Minä olen eteläpohjalainen, ja mieheni keskipohjalainen, ja ollaan tästä asiasta monasti puhuttu, mieheni, jonka äiti oli pikkulottana, ja isä rintamalla, sanoo että Suomessa on joskus halveerattu veteraaneja, ja minä olen väittänyt että eikä ole, älä hulluja puhu. Minun lapsuudessani on aina veteraaneja kunnioitettu ihan samoin kuin tänäpäivänäkin. Muistan lapsena miten mumma puhui että ensimmäinen sota vei sedät ja enot, ja toinen veljet, ei ihan kaikkia, mutta melkein. Aina on koulussakin veteraanien uhraukset muistettu.
Kyllähän se on niin, että kun suomalaista luonnetta kuvaillaan ulkomaalaisille tai ulkomaalaiset kuvailevat, niin kyllä siinä korostuu juuri ne eteläpohjalaiset luonteenpiirteet, ehkä jopa vähän hämäläistäkin, mutta kukaan ei kuvaile suomalaisia iloisiksi ja puheliaiksi, eikä kyllä kieroiksi ym. Suomalaiset ovat ulkomailla tunnettuja siitä että ovat rehellisiä ja kovia työmiehiä, yritteliäitä ja ylpeitä, eteläpohjanmaahan on suomen Texas :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:42"]
Puhukaa mitä puhutte, mutta pääasia notta pelekäätte meitä.
[/quote]
Miks?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:24"]
Ei pohjanmaalaisilla edes ole mitään aihetta leuhkiniseen :) Aina sieltä on jouduttu lähtemään kurjuutta karkuun ameriikkaa myöten. Useimmat talottomia ja maattomia työläisiä jotka parveilevat etelä-suomeen ja Tampereelle. Talot meni yleensä kokonaisuudessaan vanhimmalle pojalle ja muut sai siitä lähteä kävelemään. Pakko siis olla yritteliäs ;) Eli mites sitä sanotaankaan.. Tyhjät tynnyrit..
[/quote]
Sun mielestä yritteliäät, ahkerat ja eteenpäinmenevät ihmiset on tyhjiä tynnyreitä? Mielenkiintoista. Pohjanmaalta tulee paljon isoja yritysjohtajia.
[/quote]
Isoja? Siis lihavia, ehkä juoppoja? Keskinen? Pieni alue, vähän ihmisiä eli ei tule paljon mitään eikä mistään...
[/quote]
Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta".
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"]
[/quote]
Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta".
[/quote]
Ja ennen kuin joku av-mamma hämmentyy, niin puhun Suomen sisällissodasta.
En tiiä mut BB-Jarno oli NIIIIIN ällö. Se edustaa juuri sellasta oikein TOSI (wannabe) POHOJALAASTA, niin naurettava ja pelle koko tyyppi. Anto huonon kuvan pohjanmaalaisista taas julkisuuteen. Mukamas puhu välillä NIIIN maharottoman leviää murretta mutta sitte välillä ei ollenkaan, vain silloin kuin muisti Pohojalais-roolinsa.
Siis ei ihan oikeasti miehet ole täälä sellasia pellejä kun se oli.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:13"]
Karjalaiset ne vasta leuhkoja ovatkin. Joka mutkassa lässytetään että ku mehän ollaan nii ilosii ja itketään kovasti. Joo joo.
[/quote]
Ovat kyllä tosi kovia haukkumaan muita...
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:24"]
Ei pohjanmaalaisilla edes ole mitään aihetta leuhkiniseen :) Aina sieltä on jouduttu lähtemään kurjuutta karkuun ameriikkaa myöten. Useimmat talottomia ja maattomia työläisiä jotka parveilevat etelä-suomeen ja Tampereelle. Talot meni yleensä kokonaisuudessaan vanhimmalle pojalle ja muut sai siitä lähteä kävelemään. Pakko siis olla yritteliäs ;) Eli mites sitä sanotaankaan.. Tyhjät tynnyrit..
[/quote]
Sun mielestä yritteliäät, ahkerat ja eteenpäinmenevät ihmiset on tyhjiä tynnyreitä? Mielenkiintoista. Pohjanmaalta tulee paljon isoja yritysjohtajia.
[/quote]
Isoja? Siis lihavia, ehkä juoppoja? Keskinen? Pieni alue, vähän ihmisiä eli ei tule paljon mitään eikä mistään...
[/quote]
Savolaista huumoria? Ha-ha-ha.
http://www.tekniikkatalous.fi/tyo/article390146.ece?s=n
Keskisellekin voi naureskella, mutta ei sille, mitä hän on kotipitäjässään ja yrityksessään saanut aikaan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:07"]
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
[/quote]
Pohjalaista perintötietoa ja juuria kannetaan ylpeydellä - ei häpeillen. Pohjalaiset ovat komeita, solakoita ja fiksuja. Tästä sopiikin olla ylpeä.
[/quote]
Umpimielisiä ja juroja tuppisuita ne on. Puukot vaan heiluu. Siinähän sitä on syitä olla ylpeitä.
Olen itse kotoisin Hämeestä. Mieheni on vauraasta pohjalaisesta suvusta. Aluksi tietysti hieman ihmetytti se kulttuuri ennen kuin tajusin pohjalaisuuden ytimen ja hengen. Pohjalaisuutta kuvataan lukuisissa suomalaisissa elokuvissa. Siinä on jotain mystistä lakeuksien kansallisromantiikkaa. Mieheni kautta en kyllä tunne yhtään ihmistä, joka peittelisi pohjalaisuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:07"] Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä. [/quote] Pohjalaista perintötietoa ja juuria kannetaan ylpeydellä - ei häpeillen. Pohjalaiset ovat komeita, solakoita ja fiksuja. Tästä sopiikin olla ylpeä. [/quote] Umpimielisiä ja juroja tuppisuita ne on. Puukot vaan heiluu. Siinähän sitä on syitä olla ylpeitä.
[/quote]
Ei heilu puukot, päivitä ny ittes tähän päivään.
Ilmeisesti pohjalaisuudessa ärsyttää suomalaisiittain se piirre, että varsinkin suomen itäisissä osissa, Kainuussa, Lapissa, Koillismaalla ja etelämpänä (Karjala poislukien) ihmiset saattavat olla juroja ja vaatimattomia.
Pohjalaiset usein ovat suomalaisista luonteenpiirteistään huolimatta usein tietoisia omista vahvuuksistaan ja tuntevat arvonsa. Tämä talollisten agraariylpeys on piirre, joka elää edelleen ihmisissä. Pohjanmaalla on edelleekin tummaa ja komiaa.
Ei me leuhkita vain ulkopaikkakuntalaisille vaan puhutaan pohjalaisista juurista ja kotiseutuylpeydestä myös keskenämme. Syytä en tiedä miksi sitä on täkäläiset niin sidoksissa juuriinsa mutta luen kyllä itseni samaan porukkaan.
Puhukaa mitä puhutte, mutta pääasia notta pelekäätte meitä.