Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?

Vierailija
06.12.2014 |

Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaat sen mikä sinua ärsyttää, eli pohjalaiset joiden kuvittelet olevan tietynlaisia. Minä kerron taustastani vain, jos kysytään. Itseäni vastaan puolestaan on tullut karjalaisia, joiden mielestä juuri he ovat niin ihanan hersyviä jne. ja muistavat aina antaa ymmärtää olevansa juroja länsisuomalaisia parempia

Vierailija
82/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"]

Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!

[/quote]

Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta". 

[/quote]

Et oo ilmeisesti tutustunut kuin ennen 50 lukua syntyneisiin... Puukkojunkkarit oli 1800-luvulla ja sun muut sisällissodat ennen 40 lukua... Ainakaan mun sukupolvessa ei ole tullut ainuttakaan rasistia vastaan. Päivittäisit hieman tietouttas, ja oppisit arvostamaan juurias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaiset on omakehun täyttämiä ja vielä tuttujenkin kautta leuhkivia juntteja. Jokainen lause alkaa: se miljoonatalon omistaja-Mikko tai se kalusteliikkeenomistaja-petteri, jola on talo sen suuren järven rannalla ja komia vaimo. Ohhoijaa, ketä kiinnostaa joku entinen painijasuuruus tai susirumia nahkasohvia tuputtavan firman, anteeksi virman mies. Pohojalaaseet luulee olevansa jotain kun saatanan käpy taiteilija maalaa siittä ankeesta laakeesta sielunmaisemasta köppäsiä tauluja Lauri Tähkän soidessa taustalla.

Vierailija
84/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"] Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!

[/quote]   Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta".  [/quote]   Et oo ilmeisesti tutustunut kuin ennen 50 lukua syntyneisiin... Puukkojunkkarit oli 1800-luvulla ja sun muut sisällissodat ennen 40 lukua... Ainakaan mun sukupolvessa ei ole tullut ainuttakaan rasistia vastaan. Päivittäisit hieman tietouttas, ja oppisit arvostamaan juurias.

[/quote]

Käsittämätön kehotus. Enkö juuri itse sanonut olevani Etelä-Pohjanmaalta? Olen asunut siellä vakituiseen 2000-luvun taitteeseen ja edelleen käyn vanhempia tapaamassa. Ei näytä ympärillä olevien luonne muuttuneen minnekään tässä 14 vuodessa. Esimerkiksi persuja äänestetään ahkeraan ja häpeän silmät päästäni, kun ihmiset puhuu "neekereistä" ja toljottaa niitä muutamia adoptoitujakin. Ärsyttää todella paljon se rehvasteleva, kovaääninen puhetapa. Olin itse ulkoisesti kiltti koulutyttö, mutta tajusin silti jo koulussa, etten kuulu näiden ihmisten joukkoon elämänkatsomukseni puolesta. Oli heti vapaampi hengittää, kun pääsin muuttamaan pois.

Juuristani olen ylpeä kyllä: erityisesti siitä isoisästä, joka kiersi kerjuulla pienenä, hankki Amerikassa kovalla työllä omaisuuden ja tajusi silti, miten epäinhimillisesti siellä kohdeltiin mustia ja oli ajatuksiltaan pasifisti. Kasvatti yksinhuoltajaleskenä lapsensa aikuisuuteen aikana, jolloin se ei todellakaan ollut tavallista. Ei lähtenyt paikalliseen lestadiolaislahkoon mukaan, vaikka painostivat. Siinä oli kaikesta päätellen todella fiksu mies, vaikken koskaan saanut tuntea.

Vapaussodaksi meillä sitä sotaa opetettiin nimittämään koulussa vielä 90-luvulla. Sain kunnallisessa peruskoulussa oikein kunnon aivopesukasvatuksenkin: oli uskonnollista aamunavausta, ruokarukousta, virsilaulua musiikintunnilla, kevät- ja joulujuhlakirkko varsinaisen kevät- ja joulujuhlan lisäksi, joissa niissäkin uskonnollista ainesta. Yläasteella tarjoiltiin biologiassa luomiskertomus vastateoriana evoluutiolle ja muistan vieläkin, miten olin suorastaan ahdistunut, voinko uskoa ihmisen olevan apinan sukua vai ei. Koulussa laulatettiin jo pikkulapsilla, miten halutaan kuolla siniristilipun puolesta.

Ihan uskomatonta, kun sitä kaikkea ajattelee.

[/quote]

Minä olen eteläpohjalainen, ja todella outoa nuo sinun puheesi. Enemmän haiskahtaa joltain keskipohjalaiselta pikkukylältä. Minä asun nyt Kokkolassa, ja täällä on lessuja paljon, mutta ei mitään uskonnontuputusta, täällä kun on muitakin lahkoja joka lähtöön mormoneista lähtien, olen ymmärtänyt että tästä pohjoiseen on jotain pieniä paikkakuntia joissa oikeasti on persut se suurin puolue, täällä meillä ei kyllä ole, meillä on kaupunginvaltuustossa jopa kaksi vihreääkin, persuja on myös vain muutama. Lapsuuteni ja nuoruuteni olen asunut Seinäjoella ja Kurikassa, eikä siellä ollut lessuja yhtään, eikä muitakaan uskontoja, ei kyllä hirveästi mustiakaan, nykyään ainakin Seinäjoella kyllä on maahanmuuttajia. Kun asuin 2000-luvun alussa Ähtärissä, joka on eteläpohjanmaan reunalla pieni kaupunki, myöskään siellä ei ollut lessuja, muutama jehova vaan, ja siellä oli adoptoidut mustaihoiset pikkutytöt ainoat "ulkomaalaiset" ja he saivat kyllä mielestäni asustella ihan rauhassa, varmaan oli aluksi vähän ihmetelty kun olivat monikot.

Kyllä olisin ihmetellyt jos yläasteella olisi uskonnon asioita sotkettu biologiaan, millähän vuosikymmenellä sinä olet käynyt koulusi, 40-luvulla?

[/quote]

Lue siitä edeltä, 90-luvusta oli kyse. Paikkakunnilla on kai eroja, meillä oli enemmän uskovaisia kuin jossain naapurikunnissa. Saivat sitten rellestää miten halusivat opettajina.

Mutta tuon uskon lisäksi sitten se kaikki muu kovaääninen uhoaminen ja siihn liittyen nimenomaan persujen äänestäminen. Yhtään vihreää ei ollut  meillä useamman kunnan säteellä yhtään missään. SMP oli ennen persuja, sanooko nimi Vistbacka mitään?

Vierailija
85/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin maakuntakeskuksessa on asiat eri tavalla kuin muualla. Elinkeinorakennekin jo aiheuttaa sen, että poliittiset mielipiteet monipuolisempia.

Vierailija
86/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"] Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!

[/quote]   Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta".  [/quote]   Et oo ilmeisesti tutustunut kuin ennen 50 lukua syntyneisiin... Puukkojunkkarit oli 1800-luvulla ja sun muut sisällissodat ennen 40 lukua... Ainakaan mun sukupolvessa ei ole tullut ainuttakaan rasistia vastaan. Päivittäisit hieman tietouttas, ja oppisit arvostamaan juurias.

[/quote]

Käsittämätön kehotus. Enkö juuri itse sanonut olevani Etelä-Pohjanmaalta? Olen asunut siellä vakituiseen 2000-luvun taitteeseen ja edelleen käyn vanhempia tapaamassa. Ei näytä ympärillä olevien luonne muuttuneen minnekään tässä 14 vuodessa. Esimerkiksi persuja äänestetään ahkeraan ja häpeän silmät päästäni, kun ihmiset puhuu "neekereistä" ja toljottaa niitä muutamia adoptoitujakin. Ärsyttää todella paljon se rehvasteleva, kovaääninen puhetapa. Olin itse ulkoisesti kiltti koulutyttö, mutta tajusin silti jo koulussa, etten kuulu näiden ihmisten joukkoon elämänkatsomukseni puolesta. Oli heti vapaampi hengittää, kun pääsin muuttamaan pois.

Juuristani olen ylpeä kyllä: erityisesti siitä isoisästä, joka kiersi kerjuulla pienenä, hankki Amerikassa kovalla työllä omaisuuden ja tajusi silti, miten epäinhimillisesti siellä kohdeltiin mustia ja oli ajatuksiltaan pasifisti. Kasvatti yksinhuoltajaleskenä lapsensa aikuisuuteen aikana, jolloin se ei todellakaan ollut tavallista. Ei lähtenyt paikalliseen lestadiolaislahkoon mukaan, vaikka painostivat. Siinä oli kaikesta päätellen todella fiksu mies, vaikken koskaan saanut tuntea.

Vapaussodaksi meillä sitä sotaa opetettiin nimittämään koulussa vielä 90-luvulla. Sain kunnallisessa peruskoulussa oikein kunnon aivopesukasvatuksenkin: oli uskonnollista aamunavausta, ruokarukousta, virsilaulua musiikintunnilla, kevät- ja joulujuhlakirkko varsinaisen kevät- ja joulujuhlan lisäksi, joissa niissäkin uskonnollista ainesta. Yläasteella tarjoiltiin biologiassa luomiskertomus vastateoriana evoluutiolle ja muistan vieläkin, miten olin suorastaan ahdistunut, voinko uskoa ihmisen olevan apinan sukua vai ei. Koulussa laulatettiin jo pikkulapsilla, miten halutaan kuolla siniristilipun puolesta.

[/quote]

Minä olen eteläpohjalainen, ja todella outoa nuo sinun puheesi. Enemmän haiskahtaa joltain keskipohjalaiselta pikkukylältä. Minä asun nyt Kokkolassa, ja täällä on lessuja paljon, mutta ei mitään uskonnontuputusta, täällä kun on muitakin lahkoja joka lähtöön mormoneista lähtien, olen ymmärtänyt että tästä pohjoiseen on jotain pieniä paikkakuntia joissa oikeasti on persut se suurin puolue, täällä meillä ei kyllä ole, meillä on kaupunginvaltuustossa jopa kaksi vihreääkin, persuja on myös vain muutama. Lapsuuteni ja nuoruuteni olen asunut Seinäjoella ja Kurikassa, eikä siellä ollut lessuja yhtään, eikä muitakaan uskontoja, ei kyllä hirveästi mustiakaan, nykyään ainakin Seinäjoella kyllä on maahanmuuttajia. Kun asuin 2000-luvun alussa Ähtärissä, joka on eteläpohjanmaan reunalla pieni kaupunki, myöskään siellä ei ollut lessuja, muutama jehova vaan, ja siellä oli adoptoidut mustaihoiset pikkutytöt ainoat "ulkomaalaiset" ja he saivat kyllä mielestäni asustella ihan rauhassa, varmaan oli aluksi vähän ihmetelty kun olivat monikot.

Kyllä olisin ihmetellyt jos yläasteella olisi uskonnon asioita sotkettu biologiaan, millähän vuosikymmenellä sinä olet käynyt koulusi, 40-luvulla?

[/quote]

Lue siitä edeltä, 90-luvusta oli kyse. Paikkakunnilla on kai eroja, meillä oli enemmän uskovaisia kuin jossain naapurikunnissa. Saivat sitten rellestää miten halusivat opettajina.

Mutta tuon uskon lisäksi sitten se kaikki muu kovaääninen uhoaminen ja siihn liittyen nimenomaan persujen äänestäminen. Yhtään vihreää ei ollut  meillä useamman kunnan säteellä yhtään missään. SMP oli ennen persuja, sanooko nimi Vistbacka mitään?

[/quote]

Joo, olen kyllä Vistbackan tavannutkin, ja tiedän hänestä aika paljon. "Kaikki se kovaääninen uhoaminen"? Siis olet kuunnellut joidenkin juoppojen nakkikioskijonossa aamuyöstä uhoamista ja siitä päättelet että kaikki pohjalaiset ovat sellaisia? Esimerkiksi lapsena kun asuin eepeellä, en kyllä muista kenenkään kovaäänisesti uhonneen julkisella paikalla tai muutenkaan. Eikä ne täällä keskipohjanmaallakaan uhoa, ainoat kovempiääniset on nämä paikalliset he-ha-he-skoda-hurrit. Kyllä niitä persujen äänestäjiä taitaa uhota ihan kautta Suomen, varsinkin Helsingin itäisellä alueella... Vaikka täällä Kokkolassa persut on perustettu, niin kyllä se nousu alkoi sieltä etelän lähiöistä kun Halme puhui ja Soini seisoi vieressä ja ammensi äänet laariin.

Vierailija
87/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:25"]

Viime viikolla Jussi Lampi oli ainakin parina päivänä radiossa eräässä ohjelmassa toisena juontajana. Muuten kyllä todella hyvä radioääni ja selkeästi homma sujui, mutta, se todella usein esiin tuotu POHJANMAALAISUUS... varmaan kymmenen kertaa(ainakin siltä tuntui) päivässä. Onko ihan pakko?

[/quote]

Jaa, empä ole tienny että se on pohjalainen, en ole koskaa kuullu puhuvan pohjalaasta. Näköjään on Lappajärveltä.. No son siinä vähä rajalla.

Vierailija
88/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 00:25"]

Viime viikolla Jussi Lampi oli ainakin parina päivänä radiossa eräässä ohjelmassa toisena juontajana. Muuten kyllä todella hyvä radioääni ja selkeästi homma sujui, mutta, se todella usein esiin tuotu POHJANMAALAISUUS... varmaan kymmenen kertaa(ainakin siltä tuntui) päivässä. Onko ihan pakko?

[/quote]

Jaa, empä ole tienny että se on pohjalainen, en ole koskaa kuullu puhuvan pohjalaasta. Näköjään on Lappajärveltä.. No son siinä vähä rajalla.

[/quote]

Lappajärveläiset vääntää savoa.

Vierailija
89/118 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. En ole ennen aiheesta ketjua aloittanut niin kuin joku kuvitteli, mutta en kyllä yhtään ihmettele jos asiasta on ennenkin keskusteltu. Oikeastaan en tarkoittanut vain kotiseuturakkautta, vaan sitä, että aina tuodaan juuriaan esille ja pilkataan paikallisia, vaikka itsekin syntynyt etelässä. Eli ei arvosteta omaa synnyinpaikkaa vaan kehuskellaan mummonkylillä ja -murteilla. Annetaan ymmärtää, että ollaan parempia kuin muut mikä on aika noloa.

Vierailija
90/118 |
09.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 05:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taidan olla itse samalta paikkakunnalta kotoisin kuin sinäkin, sen verran tekstistäsi aukesi. Lessujahan täällä on ollut paljon, mutta aina vähemmistö ja elää tälläkin paikkakunnalla pystyy kun on töitä. Kauniimpi kuin moni muu paikkakunta esim. Etelä-Pohjanmaalla. Siinä se, pysy poissa, kun ei miellytä. Ei täällä mielensäpahoittajia tarvita.

Vierailija
91/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:18"]

Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.

[/quote]

En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.

Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne. 

[/quote]

[/quote]

Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein. 

[/quote]

Laittaisitko lähteen tuolle väitteelle? Kyllä "pohjanmaalainen" Kielitoimiston sanakirjasta löytyy, mutta sen perässä lukee "tavallisemmin: pohjalainen". Missä sanotaan, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä? Aiemmin ei todellakaan suositeltu sanan "pohjanmaalainen" käyttämistä.

[/quote]

Kielitoimiston sanakirjasta löytyvät molemmat sanat, joten voinet päätellä molempien sanojen olevan yhtä käyttökelpoisia. Ei voida siis väittää, että pohjalainen on ainoa oikea muoto, vaikka se onkin tavallisemmin käytetty. 

[/quote]

No ainoa oikea muoto on ehkä liioittelua, mutta jos Kielitoimisto on todennut, ettei sanaa "pohjanmaalainen" tarvita, kyllä tuon voi tulkita niin, ettei sanan käyttöä silloin suositella (vaikka tuollainen muoto nyt sattuukin olemaan olemassa). Siksi myös väite siitä, että molemmat muodot ovat "yhtä oikein" tuntuu liioittelulta.

Kerro toki, jos aiheesta löytyy luotettavaa lisätietoa.

Vierailija
92/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:26"]

Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.

[/quote]

En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.

Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne. 

[/quote]

[/quote]

Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein. 

[/quote]

Laittaisitko lähteen tuolle väitteelle? Kyllä "pohjanmaalainen" Kielitoimiston sanakirjasta löytyy, mutta sen perässä lukee "tavallisemmin: pohjalainen". Missä sanotaan, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä? Aiemmin ei todellakaan suositeltu sanan "pohjanmaalainen" käyttämistä.

[/quote]

Kielitoimiston sanakirjasta löytyvät molemmat sanat, joten voinet päätellä molempien sanojen olevan yhtä käyttökelpoisia. Ei voida siis väittää, että pohjalainen on ainoa oikea muoto, vaikka se onkin tavallisemmin käytetty. 

[/quote]

No ainoa oikea muoto on ehkä liioittelua, mutta jos Kielitoimisto on todennut, ettei sanaa "pohjanmaalainen" tarvita, kyllä tuon voi tulkita niin, ettei sanan käyttöä silloin suositella (vaikka tuollainen muoto nyt sattuukin olemaan olemassa). Siksi myös väite siitä, että molemmat muodot ovat "yhtä oikein" tuntuu liioittelulta.

Kerro toki, jos aiheesta löytyy luotettavaa lisätietoa.

[/quote]

Kyllä, Esko Koivusalo on todennut Kielikello-lehdessä vuonna 1986, ettei sanaa pohjanmaalainen tarvita. Kuitenkaan Kielitoimisto ei sitä ole koskaan julistanut virheelliseksi ja täten sana on ihan yhtä oikein kuin pohjalainen. 

Itse aion jatkossakin puhua pohjanmaalaisista vaikka ilmaisu raastaisikin pohjalaisen syrämen vereslihalle.

Vierailija
93/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:00"]

Kyllä, Esko Koivusalo on todennut Kielikello-lehdessä vuonna 1986, ettei sanaa pohjanmaalainen tarvita. Kuitenkaan Kielitoimisto ei sitä ole koskaan julistanut virheelliseksi ja täten sana on ihan yhtä oikein kuin pohjalainen. 

Itse aion jatkossakin puhua pohjanmaalaisista vaikka ilmaisu raastaisikin pohjalaisen syrämen vereslihalle.

[/quote]

Kielikello on kuitenkin kielitoimiston julkaisu, ja edelleen haluaisin kuulla, missä sanotaan, että "pohjalainen" ja "pohjanmaalainen" ovat "yhtä oikein". Suositukset ovat suosituksia ihan syystäkin, ja jos suositus on muuttunut viime vuosina, lukisin aiheesta mielelläni lisää.

Vierailija
94/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"]

Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!

[/quote]

Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta". 

[/quote]

Kuule, ei meillä uhota mistään vapaussodasta, vaan nuijasodasta!

T: eteläpohjalainen, Jaakko Ilkan sukua

Vierailija
95/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
96/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tulkinnut ton nimitysasian niin, että pohojalaanen on sellainen, joka on siellä syntynyt, ja pohjanmaalainen sattuu vaan asumaan Pohjanmaalla. Samoin seinäjokinen on syntyperäinen ja seinäjokelainen muualta muuttanut.

Mikä ristuus ny on ku ei aharista.

Vierailija
97/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:44"]

Myös savolaiset ja karjalaiset taitaa olla toisinaan ylpeitä juuristaan, mutta niin hiton itseriittoisia ovat vain pohojalaaset. Näin meillä teherään ja näin se kuuluu tehrä. Vai teherä. Vai tehä.

Enivei, tietynlaista maailmannapa-asennetta kuljettavat mukanaan pääasiassa pohjalaiset ja kun autioilla lakeuksilla tai syrjäisissä pikkukaupungeissa vierailee muualta suomesta, kasvukeskuksista, sitä voi vain ihmetellä, että miksi ihmeessä ;) 

[/quote]

Kyllä eniten kehuskelllaan nimenomaan sillä että kun miun suku on sielt karjalast, evakoksi lähettiin, tai siis isoisovanhemmat lähti... Ja savolaiset myös kehuskelee. Pohojalaiset ei kehuskele, mutta niille kaikki jotka ovat tunnistavinaan murteen tuloo kysymähän notta ookko sä pohojalaanen, pakkohan son siihen vastata.

Minä nuorena muutin Helsinkiin, eikä kukaan mun puheesta tiennyt mistä olen kotoisin, osasin kyllä puhua normaalia puhekieltä, en tosin mitään stadinslangia alkanut vääntämään väkisin. Kun vuosien varrella alkoi koko paikka ärsyttää, aloin puhumaan taas omaa murretta, ja sillä tiellä olen edelleen, Helsinkin tomut jaloistani aikoja sitten karistaneena, nykyään asun keskipohjanmaalla, ja täällä sitä samaa kyselyä on, että ootko sä jostain eteläpohjanmaalta, kun on tuo niinku murre...

Vierailija
98/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:49"]

Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella? 

[/quote]

Ehkä samasta syystä kuin muutkin suomalaiset? jännä ilmiö on vain se, että helsinkiläisiltä ei suvaita kotiseuturakkautta.

Vierailija
99/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mitä väliä suosituksista, käytetään vain molempia miten huvittaa. Me voimme itse määritellä, miten meitä kutsutaan, ei kysytä kielitoimistoilta!

Vierailija
100/118 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmeen keskustelua täällä käydään? Pitäiskö tässä itkeä vai nauraa?

Olen keskustellut pienen elämäni aikana lähes joka ilmansuunnasta kotoisin olevan kanssa, ja poikkeuksetta jokainen on kertonut mistä on kotoisin. Myös eteläsuomalaiset ovat kertoneet oman elämäntilanteensa kerskuen tai vähemmän kerskuen.

En todellakaan ole pitänyt sitä koskaan pahana asiana, vaan olen kuunnellut mielelläni miten muut ovat eläneet elämäänsä ja tuntenut onnellisuutta, jos joku on menestynyt. Ja kyllä, olen Etelä-Pohjanmaalta. Olen myös vastavuoroisesti kertonut omista juuristani ylpeänä ja onnellisena, koska en näe niissä mitään hävettävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän