Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 14:11"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 13:04"] Laitan kateuskortin tähän. ;) Kaikki teistä haluais olla pohojalaasia, eikös vain? Ja varsinkin ETELÄ-POHOJALAASIA!
[/quote] Mä olen eteläpohjalainen enkä haluaisi olla. Sovin arvomaailmaltani paljon paremmin tänne etelämmäs. Erityisesti se arvokonservatismi ja avoin suvaitsemattomuus ja rasismi ärsyttää. Pohjanmaalta on lähdetty köyhyyttä pakoon ulkomaita myöten, mutta niiden amerikansiirtolaisten opit on unohtuneet. Ruotsinkieliset Närpiössä on ainuita avarakatseisia, muuten ei näe kuin muutamia harvoja aikamiespoikien venäläis- ja thaivaimoja. Minun isoisäni oli sopivasti Amerikassa juuri sisällissodan ajan, häntä järkytti siellä näkemänsä mustien sorto ja varakkaana miehenä palattuaan oli jo liian vanha sotiin. Meidän suvun geneettisessä muistissa ei siksi ole pakonomaista tarvetta esim. uhota "vapaussodasta". [/quote] Et oo ilmeisesti tutustunut kuin ennen 50 lukua syntyneisiin... Puukkojunkkarit oli 1800-luvulla ja sun muut sisällissodat ennen 40 lukua... Ainakaan mun sukupolvessa ei ole tullut ainuttakaan rasistia vastaan. Päivittäisit hieman tietouttas, ja oppisit arvostamaan juurias.
[/quote]
Käsittämätön kehotus. Enkö juuri itse sanonut olevani Etelä-Pohjanmaalta? Olen asunut siellä vakituiseen 2000-luvun taitteeseen ja edelleen käyn vanhempia tapaamassa. Ei näytä ympärillä olevien luonne muuttuneen minnekään tässä 14 vuodessa. Esimerkiksi persuja äänestetään ahkeraan ja häpeän silmät päästäni, kun ihmiset puhuu "neekereistä" ja toljottaa niitä muutamia adoptoitujakin. Ärsyttää todella paljon se rehvasteleva, kovaääninen puhetapa. Olin itse ulkoisesti kiltti koulutyttö, mutta tajusin silti jo koulussa, etten kuulu näiden ihmisten joukkoon elämänkatsomukseni puolesta. Oli heti vapaampi hengittää, kun pääsin muuttamaan pois.
Juuristani olen ylpeä kyllä: erityisesti siitä isoisästä, joka kiersi kerjuulla pienenä, hankki Amerikassa kovalla työllä omaisuuden ja tajusi silti, miten epäinhimillisesti siellä kohdeltiin mustia ja oli ajatuksiltaan pasifisti. Kasvatti yksinhuoltajaleskenä lapsensa aikuisuuteen aikana, jolloin se ei todellakaan ollut tavallista. Ei lähtenyt paikalliseen lestadiolaislahkoon mukaan, vaikka painostivat. Siinä oli kaikesta päätellen todella fiksu mies, vaikken koskaan saanut tuntea.
Vapaussodaksi meillä sitä sotaa opetettiin nimittämään koulussa vielä 90-luvulla. Sain kunnallisessa peruskoulussa oikein kunnon aivopesukasvatuksenkin: oli uskonnollista aamunavausta, ruokarukousta, virsilaulua musiikintunnilla, kevät- ja joulujuhlakirkko varsinaisen kevät- ja joulujuhlan lisäksi, joissa niissäkin uskonnollista ainesta. Yläasteella tarjoiltiin biologiassa luomiskertomus vastateoriana evoluutiolle ja muistan vieläkin, miten olin suorastaan ahdistunut, voinko uskoa ihmisen olevan apinan sukua vai ei. Koulussa laulatettiin jo pikkulapsilla, miten halutaan kuolla siniristilipun puolesta.
Ihan uskomatonta, kun sitä kaikkea ajattelee.
[/quote]
Minä olen eteläpohjalainen, ja todella outoa nuo sinun puheesi. Enemmän haiskahtaa joltain keskipohjalaiselta pikkukylältä. Minä asun nyt Kokkolassa, ja täällä on lessuja paljon, mutta ei mitään uskonnontuputusta, täällä kun on muitakin lahkoja joka lähtöön mormoneista lähtien, olen ymmärtänyt että tästä pohjoiseen on jotain pieniä paikkakuntia joissa oikeasti on persut se suurin puolue, täällä meillä ei kyllä ole, meillä on kaupunginvaltuustossa jopa kaksi vihreääkin, persuja on myös vain muutama. Lapsuuteni ja nuoruuteni olen asunut Seinäjoella ja Kurikassa, eikä siellä ollut lessuja yhtään, eikä muitakaan uskontoja, ei kyllä hirveästi mustiakaan, nykyään ainakin Seinäjoella kyllä on maahanmuuttajia. Kun asuin 2000-luvun alussa Ähtärissä, joka on eteläpohjanmaan reunalla pieni kaupunki, myöskään siellä ei ollut lessuja, muutama jehova vaan, ja siellä oli adoptoidut mustaihoiset pikkutytöt ainoat "ulkomaalaiset" ja he saivat kyllä mielestäni asustella ihan rauhassa, varmaan oli aluksi vähän ihmetelty kun olivat monikot.
Kyllä olisin ihmetellyt jos yläasteella olisi uskonnon asioita sotkettu biologiaan, millähän vuosikymmenellä sinä olet käynyt koulusi, 40-luvulla?
Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:49"]
Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella?
[/quote]
Ehkä samasta syystä kuin muutkin suomalaiset? jännä ilmiö on vain se, että helsinkiläisiltä ei suvaita kotiseuturakkautta.
[/quote]
Se "helsinkiläisten" kotiseuturakkaus on niin hassua, kun lähes kaikki ovat jostain muualta tulleita, vähintään vanhemmat on savosta, tai isovanhemmat. Nämä junantuomat on usein niitä jotka eniten tuntevat sitä stadilaisuutta, ja sillä kehuskelevat. Ne vähäiset aidot helsinkiläiset taas tuntuvat melko tampioilta just sen takia että eivät tiedä missä muut kaupungit edes sijaitsevat, saatika että olisivat käyneet, tuntuu aika sisäsiittoiselta, kyllä muualla maassa asuvat matkustelevat ympäri Suomea.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:32"]
En erityisemmin korosta pohojanmaalaisuuttani, mutta en häpeile kertoakaan siitä - olen ylpeä juuristani! En ymmärrä, miksi tästäkin asiasta pitää jonkun ottaa itseensä, eikö se ole vain hieno asia, että suomalaisessa anteeksi, että olen olemassa -kulttuurissa edes joku on ylpeä juuristaan? Pohjanmaalta tulee tämä hieno asenne, josta joku sanoikin "hyvään pyritään, mutta priimaa pukkaa". Alueelle tiivistyy paljon suomalaista ylpeyttä - historiaa ja luonteepiirteitä. Eikö juuri pohjanmaalaiset mielletä suoraselkäisiksi ja rehdeiksi?
[/quote]
Kyllä, ja vielä nostaisin sen esiin, että meillä on vahva kökkäperinne vieläkin, vaikka naapureille oltaisiinkin joskus vähän kateellisia (missäpäin Suomea tai maailmaa ei sellaisia ihmisiä olisi) mutta pohjalaiset auttavat aina naapuria ym. kun tarve tulee.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:18"]
Pohjalainen, ei pohjanmaalainen. Pohjanmaalainen on huonoa suomea, sana, jota ei suositella käytettävän.
[/quote]
Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:00"]
Kyllä, Esko Koivusalo on todennut Kielikello-lehdessä vuonna 1986, ettei sanaa pohjanmaalainen tarvita. Kuitenkaan Kielitoimisto ei sitä ole koskaan julistanut virheelliseksi ja täten sana on ihan yhtä oikein kuin pohjalainen.
Itse aion jatkossakin puhua pohjanmaalaisista vaikka ilmaisu raastaisikin pohjalaisen syrämen vereslihalle.
[/quote]
Kielikello on kuitenkin kielitoimiston julkaisu, ja edelleen haluaisin kuulla, missä sanotaan, että "pohjalainen" ja "pohjanmaalainen" ovat "yhtä oikein". Suositukset ovat suosituksia ihan syystäkin, ja jos suositus on muuttunut viime vuosina, lukisin aiheesta mielelläni lisää.
[/quote]
Miksi jäät vielä saivartelemaan? Aiemmin joku väitti täällä (sinä?), että ainoa oikea ilmaisu on pohjalainen, ja väite kumottiin. Kielitoimiston kotisivuilla ei lue sanasta sanaan, että pohjalainen ja pohjanmaalainen ovat yhtä oikein, vaan todetaan pohjalaisen olevan tavallisempi ilmaisu. Älyllisesti kyvykäs kielenkäyttäjä pystyy kuitenkin päättelemään molempien sanojen olevan yhtä oikein, sillä ne molemmat löytyvät Kielitoimiston sanakirjasta.
Myös savolaiset ja karjalaiset taitaa olla toisinaan ylpeitä juuristaan, mutta niin hiton itseriittoisia ovat vain pohojalaaset. Näin meillä teherään ja näin se kuuluu tehrä. Vai teherä. Vai tehä.
Enivei, tietynlaista maailmannapa-asennetta kuljettavat mukanaan pääasiassa pohjalaiset ja kun autioilla lakeuksilla tai syrjäisissä pikkukaupungeissa vierailee muualta suomesta, kasvukeskuksista, sitä voi vain ihmetellä, että miksi ihmeessä ;)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:39"]
[/quote]
En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.
Miksi ei saisi sanoa pohjanmaalainen? Samoinhan muutkin maa-loppuiset sanat taivutetaan, kuten Ahvenanmaa > ahvenanmaalainen, Thaimaa > thaimaalainen jne.
[/quote]
Palstan pohjalaishullu aloitti jälleen uuden ketjun. Koita nyt päästä katkeruudestasi eroon.
Moon meiltä ja muut on meirän krannista. Aina oon ittiäni kehunu ja aina oon kehutuksi tullu.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:53"]
[/quote]
En tiedä, miksi taivutus on tuollainen, mutta pohjalainen nyt vain on ainoa oikea muoto. Poikkeus, joka on opeteltava erikseen.
[/quote]
[/quote]
Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein.
Viime viikolla Jussi Lampi oli ainakin parina päivänä radiossa eräässä ohjelmassa toisena juontajana. Muuten kyllä todella hyvä radioääni ja selkeästi homma sujui, mutta, se todella usein esiin tuotu POHJANMAALAISUUS... varmaan kymmenen kertaa(ainakin siltä tuntui) päivässä. Onko ihan pakko?
Siinä listalla ne ei kovin korkealle pääsekään.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei Pohjalainen ole ainoa oikea muoto. Kotimaisten kielten keskuksen mukaan kumpikin muoto on yhtä oikein.
[/quote]
Laittaisitko lähteen tuolle väitteelle? Kyllä "pohjanmaalainen" Kielitoimiston sanakirjasta löytyy, mutta sen perässä lukee "tavallisemmin: pohjalainen". Missä sanotaan, että molemmat muodot ovat yhtä hyviä? Aiemmin ei todellakaan suositeltu sanan "pohjanmaalainen" käyttämistä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:37"]En minä ainakaan murretta puhu, mutta kysyn kyllä heti jos epäilen, että joku muukin on kotoisin Pohjanmaalta. Tulen toimeen paremmin samanhenkisten kanssa, me pohjalaiset ollaan tietynlaisia. Suoria, vanhanaikaisia monissa asioissa, uskotaan perinteisiin arvoihin eikä elämä ole jatkuvaa flirttiä tai selkärangatonta kaikkien miellyttämistä.
[/quote
Mun kokemuksen mukaan pohjalaiset on ihan pahimpia pettäjiä, niin naiset kuin miehetkin ... Pannaan kaikkea mikä liikkuu oman kumppanin selän takana, koko kylä tietää mutta kukaan ei kerro...
Miksei juuristaan saa olla ylpeä? Kuulostaa todellakin siltä, että teitä ei kiinnosta menneisyys, ettekä tiedä isovanhemmista mitään. Voi olla, että pohjalaiset korostavat juuriaan, mutta mitä sitten? Pohjanmaalta on myös aina matkusteltu ja muutettukin, ehkä liikkuvaisten on ollut tärkeää pitää muistia siitä kuka kukin on ja mistä on peräisin.
Mun mielestä pohjalaiset on ainaki paljon ystävällisempiä ja suoraselkäistä kansaa, toisinkuin Helsingissä, jossa puolet asukkaista ei uskalla lähteä kehä kolmosta kauemmas tai hyvällä tuurilla Turkuun saakka... Pohjanmaalaiset tuttuni voivat alkaa rohkeasti jutella tuntemattomienkin kanssa esim. Linja-autossa tai jos kahvilassa ei ole tilaa, menevät vaan jonkun viereen ja aloittavat keskustelun. Mikä ihme siinä, on kun niitä pitää arvostella, kun uskaltavat olla oma itsensä, puhua murretta ja olla rohkeasti pohjalaisia? Itse ainakin Keski-Suomalaisena en ole lainkaan pahoillani siitä että minulla on pohjalaisia tuttuja.... :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:07"]
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
[/quote]
en kehtaisi tuoda esille sellaista nillittävää vittumaista jääräpäistä taustaa mitenkään erityisesti
Huomaat sen mikä sinua ärsyttää, eli pohjalaiset joiden kuvittelet olevan tietynlaisia. Minä kerron taustastani vain, jos kysytään. Itseäni vastaan puolestaan on tullut karjalaisia, joiden mielestä juuri he ovat niin ihanan hersyviä jne. ja muistavat aina antaa ymmärtää olevansa juroja länsisuomalaisia parempia
Kun on nähnyt muutakin kuin Pohjanmaata, on vasta vanhempana oppinut arvostamaan juuriaan. Kaikkialla ei olla suoraselkäisiä, rehellisiä ja kunnollisia ja siivoja. Taitavia ja sisäisesti ja ulkoisesti kauniita.