Miksi pohjanmaalaiset tuovat juuriaan esiin joka paikassa?
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:37"]
Itse olen savon ja karjalan seuduilta eli puhun välimurretta. Minulta usein kysytään mistä olen kotoisin kun on niin hauska murre. Ihan ylpeästi kerron mistä olen kotoisin, miksi en? Murteeni kuuluu puheesta, mutta en tarkoituksellisesti "viännä ja kiännä levveetä savvoo". Käytän kyllä mie ja sie -sanoja, käyn mehässä ja tuplaan konsonantteja. En ylpeilleksäni sukujuurillani vaan ihan puhuessani oppimaani ja jatkuvasti kuulemani kieltä/muretta
[/quote]
Savossahan ei sanota mie ja sie, vaan minä ja sinä. Paino mielellään lopputavulla.
[/quote]
Tuo kirjoittaja kirjoitti, että on kotoisin SAVON ja KARJALAN seuduilta. Ainakin Savonlinnassa sanotaan mie ja sie.
Kyllä pohojalaisuudessa oma hohtonsa on =) Minä en tuo pohjalaisuuttani mitenkään erityisesti esille mutta mieheni sensijaan usein kertoo vieraille minun olevan pohojanmaalta kun kaikki äimistelevät huuli pyöreenä meidän työmäärää ja minun osuuttani siitä. Kyseessä iso maatila jota pyöritämme kahdestaan.
Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella?
Kun osaa ja uskaltaa tuoda itseään esille on moukka? Ei muuta kun säkki päähän ja nurkkaan, niinkö?
Jos osaaa ja uskaltaa arvostaa itseään osaa arvostaa toisiakin!
Et niin.
uote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:31"]Koska on ihan helkkarin paljon mielenkiintoisempaa jos joku on kotoisin Pohjanmaalta, Idästä tai Lapista kuin jostain Salosta tai Järvenpäästä. [/quote] Mikä siinä on kiinnostavampaa, en tajua? Olen Jyväskylästä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:44"]
Itse olen savon ja karjalan seuduilta eli puhun välimurretta. Minulta usein kysytään mistä olen kotoisin kun on niin hauska murre. Ihan ylpeästi kerron mistä olen kotoisin, miksi en? Murteeni kuuluu puheesta, mutta en tarkoituksellisesti "viännä ja kiännä levveetä savvoo". Käytän kyllä mie ja sie -sanoja, käyn mehässä ja tuplaan konsonantteja. En ylpeilleksäni sukujuurillani vaan ihan puhuessani oppimaani ja jatkuvasti kuulemani kieltä/muretta
[/quote]
Savossahan ei sanota mie ja sie, vaan minä ja sinä. Paino mielellään lopputavulla.
[/quote]
Tuo kirjoittaja kirjoitti, että on kotoisin SAVON ja KARJALAN seuduilta. Ainakin Savonlinnassa sanotaan mie ja sie.
[/quote]
Savonlinna onkin itäsavolainen ja siellä murteet ovat sekoittuneet. Siinä on jonkin verran karjalaisia vaikutteita, mutta nuotti ja asenne on kuitenkin selkeästi savolainen.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:31"]Koska on ihan helkkarin paljon mielenkiintoisempaa jos joku on kotoisin Pohjanmaalta, Idästä tai Lapista kuin jostain Salosta tai Järvenpäästä. [/quote] Mikä siinä on kiinnostavampaa, en tajua? Olen Jyväskylästä.
[/quote]
Ymmärrän ton väitteen siinä mielessä että noista kolmesta (Pohjanmaa, Itä, Lappi) tulee heti mieleen historiaa ja kulttuuria, luontoa jne.mutta Salosta tai Järvenpäästä ei oikein mitään (vaikka olen itsekin Järvenpään lähistöltä) vastaavaa. Jos kysyttäs ulkomaalaiselta mitä paikkakuntia tai alueita tietää Suomesta niin yleisimmät ois varmasti Helsinki ja Lappi.Toisaalta kai se on ihan sama mistä on kotoisin, kyllä mun mielestä jokaisen pitäiski olla ylpeä juuristaan :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:27"]
Nykyään pohjanmaalaiset on varmasti ylpeitä siitä mitä ovat saaneet aikaan. Se mitä ei ole, tehdään itte (järvet, talot, laskettelurinteet....) näin ollen meillä on kaikkea!
[/quote]
Sanos muuta, mitä ei ole, tehdään itse. Eräs mies patosi itselleen aika isonkin järven lakeuksille. Nyt tämän järven rannoilla on useita kesämökkejäkin ja matkailutoimintaa! Olen itsekin uinut tuossa järvessä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:29"] Pohjalaiset ja savolaiset on kyllä pahimpia, ihan kun se olis jotenkin tärkeää missä on syntynyt, ihan kuin se toisi ihmiseen erityisen hienoja ominaisuuksia automaattisesti. Rasittavaa se kotipaikkakunnan korostaminen, eikö teissä muuta ole? [/quote] Savolaisuudessa nyt ei olekaan mitään kehumisen aihetta. Ilkeitä ja kieroja ja vahingoniloisia ihmisiä, laiskoja piällysmiehiä. [/quote] Eiköhän joka puolelta suomea löydy ilkeitä, kieroja, vahingoniloisia ja laiskoka ihmisiä. Niin kuin myös savosta mukavia, suoraselkäisiä, empaattisia ja ahkeria.
[/quote]
Miksei, mutta yleispiirteistähän täällä nyt kai puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:07"]
Vaikkei olla edes synnytty siellä, niin joka käänteessä muistetaan tuoda omaa paremmuuttaan, sukujuuriaan ja murretta esiin. En ymmärrä.
[/quote]
Pohjalaista perintötietoa ja juuria kannetaan ylpeydellä - ei häpeillen. Pohjalaiset ovat komeita, solakoita ja fiksuja. Tästä sopiikin olla ylpeä.
Pohjalainen vauraus on laajalti tunnettua. Koko suomalaisuuden tarinan ydin on pohjalaisuudessa oikeastaan tarkemmin ajatellen.
Olen kotoisin Pohjanmaalta. Tykkään olla kotoisin sieltä. Yhdistän pohjanmaalaisuuteen monia hyviä asioita. Näin Itsenäisyyspäivänä mainitsen isänmaallisuuden. Tietty muutkin suomalaiset ovat sitä, mutta omat lapsuusmuistoni ovat Pohjanmaalta. Lippu vedettiin salkoon aina juhlapäivinä ja siinä tapahtumassa oli aina jotakin pyhää. Monet ovat myös kertoneet, että sotiemme veteraanit ja kaatuneet eivät saaneet sotien jälkeen ansaitsemaansa tunnustusta ja kunnioitusta osakseen. Voisiko olla, että Pohjanmaalla oli hieman toisin? Nähtiinkö siellä paremmin se, miten arvokkaan työn ja uhrin sotiin osallistuneet antoivat Suomelle?
Pohjalaiset ovat yksinkertaista, herrapelkoista ja keskimääräistä tyhmempää väestönosaa. Tätä kompleksia täytyy sitten paikata kovalla uhoolla ja leviällä murtheella. Säälittävää porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:49"]Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella?
[/quote]
Koska tykkäävät omasta kaupungistaan? Eikö ole mukavaa, että edes joku tykkää omasta kaupungistaan ja viihtyy siellä. Helsinkiläiset ei vertaile itseään savolaisten kanssa vaan muiden maiden pääkaupunkilaisten kanssa.
Haha, mä näin joskus jonkun puolukkamehupurkin kyljessä lauseen "Hyvään pyritähän mutta priimaa pukkaa tulemahan" tai jotain sinnepäin. Mä jotenki tykkään tuosta asenteesta, parempi se on kuin "anteeksi että olen olemassa" tai "mä nyt oon vaan tällanen"-asenne joka tuntuu monia suomalaisia vaivaavan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 11:49"]Miksi helsinkiläiset tuovat syntyperäänsä esiin ja ylpeinä ilmoittavat, että eivät ole koskaan käyneet Kehä III:n ulkopuolella? [/quote] Koska tykkäävät omasta kaupungistaan? Eikö ole mukavaa, että edes joku tykkää omasta kaupungistaan ja viihtyy siellä. Helsinkiläiset ei vertaile itseään savolaisten kanssa vaan muiden maiden pääkaupunkilaisten kanssa.
[/quote]
No en mä ainakaan kehuskelis sillä jos en tuntis omasta kotimaastani kuin yhden kaupungin :D
Mun mies on Pohjanmaalta (keski-) ja kyllä sitä vain sopii kehua! Luonteessa on oikeasti sellaista avaruutta, mihin en ole missään muualla törmännyt ja se itsetunto joka EI ole toisten polkemisen kautta menemistä on jotain mistä ammennan itsellenikin jos vain osaisin. Duudsonien huumoria Duudsonit tuli taloon -ohjelmassa voi analysoida pohjanmaalaisuuden kautta. Eli kyseenalaistetaan välillä aika rankastikin sitä mitä toiset tekevät tai sanovat, mutta mukana on se armollisuus, että tiedetään omatkin viat ja heikkoudet ja sallitaan vikoja muillekin. Se mistä nimenomaan ei pidetä on turhantärkeilevä kakkajäykkä mentaliteetti ja toisten arvostelu.
Tosin mies myöntää, että ulospäin heidän hurtti huumorinsa saattaa välillä näyttää toisten ankaraltakin arvostelulta, mutta kun se ei ole oikeasti tuomitsevaa tai arvostelevaa, mutta siellä päin pitää olla hyvä itsetunto, niin sen kuulemma kestää...
Pohjanmaalainen? Se on pohjalainen, opettele kirjoittamaan.
[/quote]