Lukion pitkä matikka, kannattaako ottaa?
Poika ysillä ja lukio edessä. Pohtimisen aiheena, kandeeko ottaa pitkä matikka. On matikassa hyvä, mutta niin myös kielissä ja niistä tykkää enemmän. Onko pitkä matikka kuinka vaikeeta jq mistä apua, jos se ei sujukkaan. Lukion matikkaa ei pakosta kaikki vanhemmatkaa klaaraa...
Kuinka teidän nuoret ovat pitkän matikan tajunneet ja pärjänneet siinä?
Kommentit (47)
Ehdottomasti kannattaa ottaa. Sieltä voi kyllä vaihtaa pois jos ei pärjää tai kirjoittaa sitten vain lyhyen matikan vaikka olisi lukenut pitkän. lyhyt matikka käytännössä sulkee pois monia tulevia opiskeluvaihtoehtoja. Muutenkin lyhyt matikka on lähinnä yläasteen kertausta.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:04"]Minkälainen numero teidän nuorella oli ysin päästötodistuksessa matikasta? Tähän asti meidän pojalla on ollut 10, mutta apua hän on välillä kysynyt. Osaisi ehkä itsekin, mutta on niin kovin laiska. Kakkonen: onko poikasi aina ollut hyvä matikassa? Onko hän ahkera ja muutenkin hyvä koulussa?
Pojallani ei vielä ole ammattihaave täysin selvillä, mutta englannin kielestä tykkää yli kaiken. Lukee myös ruotsia (tietty) ja saksaa.
[/quote]
No sitä englantia kyllä tarvii vaikka lukisi itsensä diplomi-insinööriksi tai lääkäriksi. Ei se hukkaan mene. Mut jossei toiveammatti ole englannin opettaja, kielitieteilijä tai tulkki niin pelkällä kielenosaamisella ei kovin pitkälle pötkitä.
Mielenkiintoinen ketju.
Esikoispoikani on 7-luokalla ja matematiikka ollut aina hänelle erittäin helppoa ja nyt numerotodistuksessa sen arvosana on ollutkin 10. Mutta samoin sujuu myös fysiikka, kemia, biologia, historia ja kaikki 3 kieltä+tietty äidinkieli.
Saas nähdä, mutta selvästi poika on kuitenkin matemaattispainotteinen "aivoiltaan" ja persoonaltaan, itse kaikkea muuta+tunneihminen niin kyllä on eromme kuin yö&pvä.
kannattaa ottaa jos on motivoitunut, voihan sen sit vaihtaa tarpeentullen lyhyeen
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 10:16"]Ja liikaa ei kannata miettiä pitkän matematiikan jatkamista ensimmäisen kurssin peruateella. Itsellä oli vahva 9 matikka peruskoulussa, ja matikasta tykkäsin, joten otin lukiossa pitkän matematiikan ihan vaan koska tykkäsin laskea.
Lukiossa ekasta kurssista tuli kuitenkin arvosanaksi 6, ja olin ihan hajalla ja vaihtamassa lyhyeen. Päätin kuitenkin katsoa 2-3 kurssia, että mitä tästä tulee. Seuraavasta kurssista sainkin jo kasin ja seuraavasta ysin.
Lukion ja peruskoulun matikassa on ajattelu tavassa ero, jonka keksimiseen mulla meni hetken aikaa :D
[/quote]
Minulle kävi ihan samalla tavalla! Olin peruskoulussa hyvä matematiikassa ja sain ysejä ja kymppejä tekemättä mitään. Menin sitten lukion pitkän matikan ykköskurssille asenteella "olen hyvä matikassa", ja kuinka ollakaan, koe oli aivan järkyttävän vaikea, kun oli tottunut peruskoulun kokeisiin. Siellä jos opetettiin kertolaskuja, niin kokeessa oli oikeasti tehtäviä puhtaasti kertolaskuista, eikä mitään sen erikoisempaa. Lukiossa piti taas oikeasti osata soveltaa sitä tietoa, ja vaikeaa olikin aluksi tajuta mitä kuuluu laskea.
Ykköskurssin koe oli tosiaan hyvä wake up call. Sen jälkeen olen saanut kursseista ysejä ja kymppejä, mutta harjoittelen kokeisiin kyllä paljon. Teen aina ennen koetta kirjan takaa kertaustehtävät, joita on 40-60kpl.
Eli toisin kuin peruskoulussa, niin pitkässä pärjätäkseen pitää kyllä tehdä töitä ihan eri tavalla. Olla läsnä tunneilla, kysellä, jos ei tajua, tehdä läksyt ja kerrata kokeeseen. Toki joku pieni porukka voi loistaa tekemättä mitään, mutta sitten ei ole kyseessä ihan peruslahjakkaat kaverit. :-)
Niin ja itse kysymykseen, ehdottomasti kannattaa ottaa pitkä, jos tykkää matikasta! Lyhyt matematiikka on todella suppea ja tehtävät eivät tarjoa mitään haastetta, mitä olen kirjoja katsellut...
27
riippuu millaisista asioista poikasi on muuten kiinnostunut ja haaveilee tulevaisuudessa. jos ala tekniikan parissa kiinnostaa, on pitkä matikka ihan hyödyllinen. mutta jos haluaa ihmisläheisen työn, niin lyhyelläkin pärjää.
voihan sitä pitkää matematiikkaa kokeilla, että jos kiinnostus riittää. meillä moni vaihtoi pitkästä lyhyeen ja se kävi ihan helposti. vaihtoipa muutama lyhyestä pitkäänkin ekan kurssin jälkeen.
itse olin matematiikassa yläasteella 9-10 tasoa ja kovasti sitä pitkää matematiikkaa suositeltiin. pidin jopa matikasta, mutta valitsin silti lyhyen. en ole katunut päätöstäni. mielestäni yläasteen matematiikan numero ei vielä välttämättä edes kerro matemaattisesta lahjakkuudesta hirveän paljon. itse en koe olevani matemaattisesti mitenkään erityisen lahjakas, vaikka lukiossakin sain ysejä ja kymppejä.
Onko lukiossa mahdollisuus saada tukiopetusta pitkän matikan opiskelijoille, jos tippuu kärryiltä? Vanhemmat, kun eivät välttämättä osaakaan enää neuvo...
Olen tyttö lukion ekalta ja kyllä kannattaa valita pitkä matikka! Ainakin minun kokemukseni mukaan. 10 oli peruskoulusta, eka kurssin arvosana tippu 9 koska en tehnyt mitään ja motivaatio hukassa mutta kakkoskurssilla sain juonesta kiinni ja numero nousi takaisin 10, ja matikka onkin lempiaineeni ja myös se jossa parhaiten pärjään :) go for it
Kannattaa ehdottomasti ottaa. Jatko-opintojen kannalta todella tärkeä (KTM, Lääkäri jne.) Lyhyellä matematiikalla ei pitkälle pötkitä...
Riippuu mitä haluaa isona tehdä. Haluaako luonnontieteelliselle alalle vai tehdä jotain muuta. Itse kirjoitin lyhyen matikan ja se oli ihan riittävä. En ole tarvinnut matematiikkaa jatko-opinnoissani.
Kannattaa ottaa pitkä matematiikka silti niitä kieliäkin voi opiskella kuten enkku, ruotsi, saksa, ranska esim. Mikäli haluaa tekniselle alalle ehdottomasti pitkä matematiikka. Lääkiksessä siitä ei oo pahemmin hyötyä, voi ottaa lyhyen matematiikan, syventävät kemia, fysiikka, bilologia. Jotkut pyrkii lääkikseen ja ei oo lukiossa suoritettu syventäviä. Toki ne voi jälkeenpäinkin suoritta mutta lukion yhteydessä ne menee mutkattomasti.
Itselläni oli yläkoulussa matikka 9, joskus sain kokeista kasiakin. Nyt pitkän matikan numero 10, eikä läksyihin mene kuin n. tunti korkeintaan. Suosittelen ottamaan. Keskiarvo on mulla 9.6, eli ihan hyvin olen muitakin aineita ehtinyt opiskella kilpaurheilua ja kavereita unohtamatta.
Ainiin ja opiskelen lisäksi vielä A-saksaa, syventävää fysiikkaa ja kemiaa.
36
No onhan se välillä haastavaa, mutta hyvin olen kuitenkin pärjännyt (keskiarvo 9). Kunhan jaksaa laskea, laskea ja laskea vielä lisää, niin kyllä jotenkuten pitäisi pärjätä. Mutta ei se mielestäni ole niin vaikeaa kun aluksi ajattelin. Yläasteella matikkani oli 10. Itse olen kielissä paljon huonompi, kuin muissa kouluainessa.
Pitkältä lyhyelle matikalle vaihtaminen on helppoa jos ei jaksakkaan.
t. tyttö lukion kakkoselta
Kannattaa ottaa, voihan sen sitten vaihtaa :)
Mä valitsin aikoinani pitkän. Fysiikan lopetin parin kurssin jälkeen. Matikkakin oli mulle oli ihan liian rankka. Siitä ei jatko-opintoihin ollut kuin haittaa. piti lukea muita aineita lukion jälkeen, että pääsin pääsykokeisiin. kirjoitin a:n ja kompensoin muulla aineella.
pitkään itselleni uskottelin, että se oli hyvä ratkaisu kuitenkin lukea...että ymmärtää asioita paremmin...
juupa juu. Ehkä ei tarvi olla niin raskasta.
nyt olen sinä ammatissa ja sen korkeakoulun käyneenä mihin sitten tajusin oikeasti haluavani ja oikeasti pääsin ja tein opinnot. Se sisukkuus toki palkittiin, mutta pitkä matikka ei siihen ollut auttava tie...tai ehkä silleen, että tajusin, että voin kuitenkin saavuttaa asioita, jos haluan.
mikä siinä onkin, että matikkaa niin yliarvostetaan?
Kannattaa ottaa! Montako kurssia pakollista lyhyessä, montako pitkässä? Ero ei ole niin huimaava ja jos päätyy vaihtamaan, pitkän tehdyt kurssit hyvitetään lyhyessä. Toisinpäin vaihtaminen hankalampaa!
Ja liikaa ei kannata miettiä pitkän matematiikan jatkamista ensimmäisen kurssin peruateella. Itsellä oli vahva 9 matikka peruskoulussa, ja matikasta tykkäsin, joten otin lukiossa pitkän matematiikan ihan vaan koska tykkäsin laskea.
Lukiossa ekasta kurssista tuli kuitenkin arvosanaksi 6, ja olin ihan hajalla ja vaihtamassa lyhyeen. Päätin kuitenkin katsoa 2-3 kurssia, että mitä tästä tulee. Seuraavasta kurssista sainkin jo kasin ja seuraavasta ysin.
Lukion ja peruskoulun matikassa on ajattelu tavassa ero, jonka keksimiseen mulla meni hetken aikaa :D