Lukion pitkä matikka, kannattaako ottaa?
Poika ysillä ja lukio edessä. Pohtimisen aiheena, kandeeko ottaa pitkä matikka. On matikassa hyvä, mutta niin myös kielissä ja niistä tykkää enemmän. Onko pitkä matikka kuinka vaikeeta jq mistä apua, jos se ei sujukkaan. Lukion matikkaa ei pakosta kaikki vanhemmatkaa klaaraa...
Kuinka teidän nuoret ovat pitkän matikan tajunneet ja pärjänneet siinä?
Kommentit (47)
Pitkä matikka ehdottomasti. Itsellä oli matikka ysi peruskoulussa, enkä panostanut siihen yhtään. Nyt pikän matikan kursseista tullee ysiä ja kymppiä.
Terv. Lukion kakkonen
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 09:04"]
Minkälainen numero teidän nuorella oli ysin päästötodistuksessa matikasta? Tähän asti meidän pojalla on ollut 10, mutta apua hän on välillä kysynyt. Osaisi ehkä itsekin, mutta on niin kovin laiska. Kakkonen: onko poikasi aina ollut hyvä matikassa? Onko hän ahkera ja muutenkin hyvä koulussa? Pojallani ei vielä ole ammattihaave täysin selvillä, mutta englannin kielestä tykkää yli kaiken. Lukee myös ruotsia (tietty) ja saksaa.
[/quote]
Pojalla oli ysiluokanj päästötoikkarissa kaikki matemaattiset aineet kymppiä. Ahkera on aina ollut mutta tänä syksynä motivaatio on ollut hukassa. Mutta matikka, fysiikka ja kemia on olleet lempiaineet, kun niihin ei tarvi niin lukea. On kyllä hyvä kaikissa aineissa. Lukiossa on se kivaa kun on vaan muutamaa ainetta jaksossa. Se keventää hommaa, voi paremmin keskittyä tiettyihin juttuihin. 2
[/quote]
Muutamaa ainetta? Millä vuosikymmenellä? Itse kirjoitin 2012 ja lukiossa oli jaksossa yleensä 5-8 oppiainetta.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 08:43"]
Poika ysillä ja lukio edessä. Pohtimisen aiheena, kandeeko ottaa pitkä matikka. On matikassa hyvä, mutta niin myös kielissä ja niistä tykkää enemmän. Onko pitkä matikka kuinka vaikeeta jq mistä apua, jos se ei sujukkaan. Lukion matikkaa ei pakosta kaikki vanhemmatkaa klaaraa... Kuinka teidän nuoret ovat pitkän matikan tajunneet ja pärjänneet siinä?
[/quote] pojalle oli itsestään dselvää että ottaa pitkän matematiikan koska oli siinä jo kympin arvoinen peruskoulussa ja samaa tahtia mennyt lukiossa kuten fysiikka ja kemia, hänestä kiinnostavimmat aineet myös biologia.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 15:14"]
Kannattaa ehdottomasti ottaa. Jatko-opintojen kannalta todella tärkeä (KTM, Lääkäri jne.) Lyhyellä matematiikalla ei pitkälle pötkitä...
[/quote] KTM ei välttämättä pitkää matematikka mutta jos meinaa DI:ksi niin ehdottomasti pitkä matematiikka
Kannattaa ehdottomasti ottaa. Jatko-opintojen kannalta todella tärkeä (KTM, Lääkäri jne.) Lyhyellä matematiikalla ei pitkälle pötkitä...
[/quote] ei välttämättä tarvi pitkää matematiikkaa päästääkseen lääkikseen mutta lukion syventävät kemia, fysiikka ja biologia
Kannattaa, eikä kannata pelästyä ensin vaikeustason nousua.
Minä kun ensin tulin lukioon niin motivaatio oli ihan surkea kun halusin oikeasti amikseen ja lintsasin enkä seurannut matikan tunneilla koska olin ottanut asenteen että en tajua mitään ja olen tyhmä. Sain kuitenkin ysin kurssista, ja olin jo itkemässä vaihtoa lyhyelle koska järkeilin että tuosta ne numerot vaan tippuu.
Opo ei kuitenkaan sallinut ryhmän toiseksi parhaan arvosanan saajan vaihtaa lyhyelle ja jäin sitten pitkään. Seuraavalle kurssille tuli todella motivoiva opettaja ja siitä lähtien olen saanut vain kymppejä, aloitin sitten pohjattomassa hulluudessani myös fysiikan jotta pääsen sen yhden opettajan kurssille.
Ällät sitten lopulta kirjoitin molemmista, ja niiden turvin pääsin YO:ksi kun sain äidinkielen kompensoitua. Ilman matemaattisia aineita en olisi varmaan koskaan saanut edes lakkia, saati yhtä ainutta ällää. Eli minä sanon että ehdottomasti kannattaa !
[/quote]
kai niitä on muitakin opintoja.