Suositelkaa ammatteja
Ensisijaisesti kiinnostaa kaikki, mikä liittyy terveyteen ja hyvinvointiin, mutta olen avoin muillekin vaihtoehdoille.
Olen siis talovelallinen ammatinvaihtaja. Tästä syystä koen haastavaksi amk-koulutukset, joissa opiskelu tapahtuu päivätoteutuksena, koska luultavasti oman jaksamisen kanssa tulisi ongelmia päivät koulussa ja illat töissä-systeemillä. Monimuotototeutus antaa pelivaraa, mutta toisaalta ainakin täällä päin esim. sairaanhoitaja monimuotototeutukseen vaaditaan pohjalle lähihoitajan tutkinto, jota minulla ei ole. Onko järkeä opiskella ensin lähihoitajaksi mahdollisesti oppisopimuksella ja vasta sen jälkeen hakea sh-kouluun?
Alla tulevan koulutuksen/ammatin kriteerit:
-Amk-koulutuksessa monimuotototeutus
tai
-Toisen asteen tutkinto, jonka voi suorittaa oppisopimuskoulutuksena
-Hyvin työllistävä ala
-Työn fyysinen kuormittavuus ja palkka inhimillisessä suhteessa keskenään (tästä syystä esim. lähihoitajan ammatti epäilyttää..)
-Tykkään työskennellä ihmisten parissa, mutta sen ei tarvitse olla kokoaikaista. Toimistotyö 8h päivässä ei kiinnosta.
Kertokaa ajatuksianne ja mielipiteitänne. Eri ammattien plussat ja miinukset?
Kiitos! :)
Kommentit (12)
Influensserin homma voisi sopia sinulle. Levität influenssaa ja itänaapuri maksaa.
Miten olisi bioanalyytikko? Päivätoteutuksessakin voi olla aika suuren osan vuodesta töissä. Tuo on sellainen pidemmän päälle hyvä vaihtoehto, jonka toteuttaisin jotenkin.
Lähihoitajia on paljon töissä päiväkodeissa, se on varmaan fyysisesti helpompaa kuin vanhustyö.
Kuinka paljon siis tarvitset rahaa kuukaudessa?
Niin ja siis selvennyksenä vielä, että saa ehdottaa eri alojen ammatteja, jotka vastaa suurin piirtein nuita kriteerejä, ei siis tarvi olla sosiaali- ja terveysalaa välttämättä!
Ap
Farmaseutti. 2.5v koulua, puoli vuotta lopuksi palkallinen harjoittelu. Pitää osata lukion kemia.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi bioanalyytikko? Päivätoteutuksessakin voi olla aika suuren osan vuodesta töissä. Tuo on sellainen pidemmän päälle hyvä vaihtoehto, jonka toteuttaisin jotenkin.
Lähihoitajia on paljon töissä päiväkodeissa, se on varmaan fyysisesti helpompaa kuin vanhustyö.
Kuinka paljon siis tarvitset rahaa kuukaudessa?
Pelkkä talolainan lyhennys vie kuukaudessa 1300 e. Siihen päälle muut perus jutut, sähköt, vedet, ruoat. Toki on kahden aikuisen talous, eli puoliks menee kaikki kulut.
Mutta sitä siis mietin, että kuinka paljon talous jäis lähinnä miehen harteille, jos päiväopiskeluun lähtisin. Aikuiskoulutustuilla ei pahemmin lainoja lyhennellä. Ja toki tosiaan koulun jälkeen vois olla illat töissä, mutta siinä tapauksessa mietityttäis oma jaksaminen pidemmän päälle. Joten sen takia oon miettiny vaihtoehtoina amk monimuoto tai joku toisen asteen koulutus oppisopimuksella. Ja tosiaan käy muutkin alat, ei oo pakko olla terveyteen liittyvä.
selvä