Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisella neljä tutkintoa, ei saa töitä – ”tavallinen haaste”

Vierailija
10.10.2021 |

Työnhaun asiantuntija kertoo Helsingin Uutisille, että hyvä työhakemus ja laaja asiantuntijuus eivät aina riitä työnhaussa. Lehden haastattelema 54-vuotias Marja (nimi muutettu) kertoo jääneensä yli 200 työhakemuksen lähettämisen jälkeen vaille töitä.

HU:n haastattelema henkilöstöpalveluyritys Baronan rekrytointipäällikkö Kristiina Vormala kertoo, että Marjan CV on erinomainen. Syytä sille, miksi yli 200 työhakemuksen jälkeen töitä ei ole tullut, hän ei osaa sanoa.

https://www.verkkouutiset.fi/hu-naisella-nelja-tutkintoa-ei-saa-toita-t…

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fake news! Työnantajien, EKn, Kokoomuksen ja nyt myös punavihreiden mielestä on huutava pula ulkomaalaisista työntekijöistä!!!

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa 6 kuukauteen veroja Suomeen.

Olisiko hyvä idea alkaa rakentaa kerrostaloja ja tehdä tytäryhtiö Viroon?

Vierailija
62/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800 hakemusta tänä vuonna (laskenut),  ja 20 työhaastattelua, vielä ilman töitä.  Vime vuonna 40 haastattelua ja töitä irtosi. Ikää 53 vuotta, laaja kokemus. Akateeminen tutkinto, ja paljon muuta koulutusta. Uskon työllistyväni kyllä. Haastattelu ei mitään todellakaan takaa, paitsi että aina hyvä pitää yllä taitoja.

800??!

Tuota noin.... Oletko siis hakenut kaikkia paikkoja kaupankassasta  hammaslääkäriksi? Vai oletko hakenut akselilla hanko-utsjoki?

En voi mitenkään uskoa, että joku hakee 800 paikkaa vuodessa. Joo, eihän se ole kuin pari paikkaa päivässä mutta silti. Saako kysyä millä akaateemisella alalla on noin paljon työpaikkoja auki?

Itse olen hakenut vuodessa alle 50 paikkaan ja ollut n. 10 haastattelussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisluonteita joita karastetaan. Työ on henkilösuhteita myös

Monesti haetaan muodollisen pätevyyden lisäksi tiettynlaiseen ryhmään sopivaa "hyvää" tyyppiä. Tällöin vuorovaikutustaidoilla on suurempi merkitys kuin töissä, joita voi tehdä yksin vaikka erakko.

Vierailija
64/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsen ihmistä haastatteluun, en anna iän vaikuttaa siihen, kuka tulee haastatelluksi. Katson ensin cv:n ja sieltä työkokemuksen. Siitä katson lähinnä sen mitä ja miten työtehtävät on kuvattu, eli siitä saan kyllä hyvän kuvan henkilöstä. Jos työkokemusta on vähän tai ei ole ollenkaan, katson onko asiaa avattu miten hakemuksessa. Jos on rehellistä puhetta esimerkiksi, että olen ollut sairauseläkkeellä jahaluaisin työkokeilupaikkaa tai, jos on kerrottu, että löytyisikö teiltä minulle se ensimmäinen alan työpaikka, saatan ottaa henkilön ihan yhtä hyvin haastatteluun kuin myös sen jonka cv on ns. vakuuttavampi. Ainakin meidän alalla on mahdollista hyvin paljon räätälöidä työpaikkoja erilaisiin tilanteisiin (it). Itse pyrin miettimään aina sitä, että olisiko minulla mitään keinoa miten voisin auttaa kyseistä henkilöä eteenpäin. Jos on vain hakemus, jossa ei ole mitenkään avattu mitään tilannetta, niin, etten saa oikein mitään kuvaa, monesti nämä päätyvät sinne pinkan pohjalle.

Vierailija
65/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on laki, että jokainen saa valita asuinpaikkansa itse eli työttömiä ei voi siirtää kaupungista toiseen.

Helsinkiin ei saada työntekijöitä, jos ei tule vuokrakattoa. Eläkeläiset on ilman hoitajia, mutta se ei ole meidän nuorempien ongelma.

Vierailija
66/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on laki, että jokainen saa valita asuinpaikkansa itse eli työttömiä ei voi siirtää kaupungista toiseen.

Helsinkiin ei saada työntekijöitä, jos ei tule vuokrakattoa. Eläkeläiset on ilman hoitajia, mutta se ei ole meidän nuorempien ongelma.

Käsittääkseni tarhoissakin on pula hoitajista Helsingissä.

Vierailija
67/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pantavin otetaan töihin.

Tämä suomalainen yhteiskunta omaa paskan arvomaailman.

Olen kärsinyt jo nuorena naisena työnhaussa liiasta opiskelusta. Tai siitä, että opintojen perusteella olen "liian fiksu" joihinkin töihin. Vaikka en ole voinut vielä hakea kunnon töitäkään kun tutkintoa ei ole.

Ikinähän ei voi olla oikeasti liian fiksu.

Itse sanoin tuon, koska olen nähnyt ulkonäkö syrjintää tai olemus syrjintää.

Syrjintä alkoi vasta kun vaihdoin alaa joten katson sen johtuneen koulutuksesta.

Vierailija
68/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkintojen tehtailu ei takaa työpaikkaa, jos työkokemusta ei ole, tai sitä on tuossa iässä hyvin vähän. Yksi tutkinto, jonka jälkeen töihin. Työn ohella voi opiskella lisää, jos puhtia riittää. Mutta ei niin, että jättää uusien opintojen takia aina koko työelämän taakseen. Töitä opitaan työtä tekemällä, ei tutkinnoilla.

Mutta jos se eka tutkinto EI TYÖLLISTÄ?

Silloin pitääkin olla TARKKA sen toisen tutkinnon suhteen, että on työllistävämpi ala.

Vierailija
69/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa bb:tä, siellä melkein 40v muija jolla tutkintoja ym. Opiskellut koko ikänsä, ei kavereita ei mitään ja todella raskas ihminen, tuollaista ei kukaan jaksa katsoa tai hermo kestä.

Metja pihalle tänään.

Vierailija
70/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä 200 hakemusta oli käsittääkseni usean vuoden ajalta. Eli ei juuri ole yritetty hakea.

Minulla on 2 eri tasolta ja alalta tutkinto (ammattitutkinto + maisterin tutkinto). Olen hakenut 5 kk aikana 247 paikkaa, eikä ole tullut kuin 2 haastattelua papereiden perusteella. Ei ole hakemusten määrästä kiinni. Osa paikoista on "tavallisia" työpaikkoja, jotka ovat olleet auki useamman kuukauden. Kun hakuaika päättyy, niin paikka laitetaan uudelleen auki. Ketään ei oteteta. Olen tullut siihen tulokseen, että odottavat työllistettäviä ja paikat ovat vain siksi auki. Silloin säästyy palkanmaksulta.

Vierailija
71/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikähän se syynä on, ja hölmöä, ettei asiantuntija uskalla sanoa sitä ääneen.

Suomessa on jostain syystä varaa heittää valtavasti potentiaalia roskiin.

Ja varmaa on, että pidemmän päälle KUKAAN EI VOITA.

Vierailija
72/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnot eivät merkitse yhtään mitään. Tutkinto on portti työelämään, ja työkokemus lopulta sitten tuo sen aidon osaamisen. Opiskelu ei siis ole itsetarkoitus paitsi siinä vaiheessa, kun ehkä olet jo vakiinnuttanut asemasi ja haluat kehittää itseäsi.

En ole koskaan ymmärtänyt näitä jatkuvasti opiskelevia. Ihan kuin ei edes haluttaisi mennä sinne oikeaan maailmaan tekemään jotain hyödyllistä niillä taidoilla.

Vierailija
73/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jonkin verran rekrytointia tekevänä myönnän aina välillä sortuvan siihen, että ajattelen hakijan kyllästyvän työhön nopeasti jos koulutus on vaatimuksiin nähden ylitse. Ongelma on oikeastaan tuo velvoite, jossa työtä on haettava vaikka se ei kiinnostaisikaan. Jos voisi olla varma, että ne jotka hakevat, ovat oikeasti tästä työstä kiinnostuneita, niin ei tulisikaan kiinnitettyä huomiota siihen että maisteri hakee merkonomin tasoisia töitä.

Vierailija
74/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua loukata ketään (eiku haluan) mutta voisin tältä istumalta nimetä vaikka 40 ylempää korkeakoulututkintoa joita opiskelee veronmaksajien rahoilla tälläkin hetkellä viisinumeroinen joukko 100% varmana siitä että tämän tutkinnon kysyntä työelämässä on tasan nolla.

Tarkennus: siis ainoa paikka tässä maassa jossa tuota tutkintoa edes vilkaistaan on yliopiston kyseinen tiedekunta joka palkkaa muutaman vuoden välein assarin tai määräaikaisen tutkijan alalle. Tämä kysyntä kattavaa promillen murto-osan valmistuneista ja muustuttaa muutenkin epäilyttävästi kehäpäätelmää.

Pelkästään omasta tuttavapiiristäni löytyy kymmeniä ihmisiä, jotka eivät ole päivääkään tehneet akateemista tutkintoaan vastaavaa työtä, ja silti ovat työelämässä hyvin menestyneitä. On myös monia aloja, jotka ovat niin nopeatempoisesti kehittyviä, että joku vasta kolme vuotta sitten teoriassa opittu voi olla jo vanhentunutta tietoa. Itse en ole kertaakaan työllistynyt minkään tutkinnon ansiosta. Siivosin yli kymmenen vuotta sitten itseasiassa jo kaiken koulutuksen CV:stäni pois. Joissain työpaikoissa on ilmoitettu vaatimukseksi tietty tutkinto, tai sitä vastaava työkokemus. Minä olen työpaikkani saanut sillä sitä vastaavalla kokemuksella. 

Vierailija
75/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnot eivät merkitse yhtään mitään. Tutkinto on portti työelämään, ja työkokemus lopulta sitten tuo sen aidon osaamisen. Opiskelu ei siis ole itsetarkoitus paitsi siinä vaiheessa, kun ehkä olet jo vakiinnuttanut asemasi ja haluat kehittää itseäsi.

En ole koskaan ymmärtänyt näitä jatkuvasti opiskelevia. Ihan kuin ei edes haluttaisi mennä sinne oikeaan maailmaan tekemään jotain hyödyllistä niillä taidoilla.

Minä voisin tarkentaa sun kommenttia sen verran, että jatkuva opiskelu, kouluttautuminen ja itsensä ajantasalla pitäminen on tämän hetken työelämässä tarpeen, mutta niin, että se tehdään samalla kun ollaan siellä töissä. 

Vierailija
76/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa sanoa, muttei sano. Syy on ikä.

Moniin töihin pääsee iästä huolimatta silti, kunhan on oikeaa osaamista, heittäytymiskykyä, ripaus nöyryyttä ja muuten dynaaminen olemus. Oman firman voi perustaa iästä huolimatta. Muista maistakin voi löytää töitä, jos menee ihan mahdottomaksi työllistyminen kotimaassa (Suomi on oikein äärimmäisen ikärasistinen maa työllisyyden osalta - jo Ruotsissa ja Norjassa tilanne on parempi).

Mielenkiintoista. Yritän miettiä miten elekielellä viestitän olevani sekä nöyrä että dynaaminen jossain vajaa puolen tunnin työhaastattelussa:D. Pidänkö rinnan rottingilla ja heilutan käsiä aktiivisesti, mutta leuka on kuitenkin hieman alaspäin ja vilkuilen nöyrästi kulmien alta? Mites heittäytyminen, heittäydynkö pöydälle vai vetäisenkö aarian?

Mielestäni näinkin tärkeä aihe vaarii keskittymistä itse asiaan pilailun sijaan. Itse tulkitsisin näin:

Dynaaminen: nuorekas, normaalipainoinen tai hoikka ja aavistuksen trendikäs olemus

Nöyryys: valmis taipumaan niihin sääntöihin ja vaikeisiinkin juttuihin, joita sopimukseen sisältyy.

Heittäytyminen: valmis ottamaan riskejä sekä tekemään sitä, mitä vaaditaan, vaikka se poikkeaisi omista ennakko-odotuksista.

Jos tosin on spesifinen taustakoulutus ja todella rautainen ammattitaito ja -kokemus, niin voi olla vaativampi. Mutta jos on monen vuoden työnhaku takana, on pakko hieman alentaa omia kriteerejään.

Valmis taipumaan mihin vaikeisiin juttuihin ja sääntöihin? Avaapa vähän. Tämä kun voi tarkoittaa ihan mitä vaan.

Miten mittaat riskinottokyvyn ja ennakko-odotusten vastaiseen tekemiseen valmiuden siinä puolen tunnin haastiksessa? Mitä tämä ennakko-odotuksten vastainen tekemisen vaatiminen on? Se, että olet luullut tulevasi tekemään työhaastattelussa ilmoitettuja työtehtäviä, mutta työssä käykin ilmi että teet joko muita matalammalla palkalla vaativampia tehtäviä, tai sitten teetkin jotain apupojan tai -tytön tehtäviä etkä niitä joihin luulet tulevasi?

Älä suolla tällaista mitäänmerkitsemätöntä jargonia. Ovatko kriteerit tessin mukainen palkka vai mitä ihmettä selität. Ulkonäköasia ok., tosin en ymmärrä miksei lievästi ylipainoista IT-alan huippuosaajaa palkata jos hän on ylivoimaisesti pätevin.

Vierailija
77/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin tarkentaa sun kommenttia sen verran, että jatkuva opiskelu, kouluttautuminen ja itsensä ajantasalla pitäminen on tämän hetken työelämässä tarpeen, mutta niin, että se tehdään samalla kun ollaan siellä töissä. 

Aha! Eli työsuhteiden välillä ei saa ylläpitää omaa ammattitaitoaan kun kerrankin olisi aikaa? Saa ylläpitää vain väsyneenä töissä ollessa ylitöiden päälle? Miten näin keskinkertaisella ajattelumallilla voi olla työelämässä?

Älä huoli, tämä on muutenkin tehty mahdottomaksi: mitään laadukkaita, oikeasti ammattitaitoa edistäviä lyhyt- tai täydennyskoulutuksia ei juuri voi työttömänä tehdä, koska niitä ei tarjota yleensä muuta kuin työpaikoille ja ne on hinnoiteltu tyyliin kolme tonnia/viikonloppu, joten omalla rahalla niitä ei voi suorittaa.

Vierailija
78/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on lapsia eli työpäivän jälkeen 2 koneellista pyykkiä, ruoan laittoa jne.

Vierailija
79/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 9 vuoden sisällä.

Lisäksi loppuu palvelualalta työpaikkoja. 1,6 miljoonaa eläkeläistä käy parturissa, mutta heillä on jo ikää. Moni työtön leikkaa hiukset itse.

Vierailija
80/177 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 9 vuoden sisällä.

Lisäksi loppuu palvelualalta työpaikkoja. 1,6 miljoonaa eläkeläistä käy parturissa, mutta heillä on jo ikää. Moni työtön leikkaa hiukset itse.

Suomella on melkoiset ongelmat edessä, kun rahat on eläkeläisillä, mutta heillä on jo ikää.

Tulee iso asuntojen iso hintaromahdus ja yrityksiltä loppuu maksavat asiakkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi