Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19829)
Opetetaanko opettajille ja sosionomeille koulussa, että miten huolehditaan esim. lasten perushygieniasta ja miten tehdään töitä muutenkin hygieenisesti? Opetetaanko miten esim. eri allergiat käyttäytyy ja yleisimmät lasten perussairaudet?
On alkanut tuntumaan, että tällaisia perusasioita ei heille opeteta ollenkaan ja se yksi lastenhoitaja joka on ryhmässä olisi ilmeisesti velvoitettu kouluttamaan nämä asiat opettajille siellä arjen keskellä?
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen lastenhoitajana 37v.,sanoisin myös että kaks opea ryhmässä ja suunnitteluaikaa 5tuntia molemmilla per viikko. Sitä minäkin ihmettelen että mihin ihmeeseen sitä niin paljo tarvii. Lähetään läppärin kanssa suunnittelee ja ite jään 17 lapsen kanssa ihmettelee.. Melkoista rakettitiedettä tehty lasten kanssa olemisesta. Ja on projekteja, steam, leikki ja mitä kaikkea. Pitäisi perehtyä ja osata. Kaikki aika minkä aikuinen poissa ryhmästä on myös lapsilta pois. Ihan hullun hommaa. Kyllä alkaa kamelinkin selkä katketa. Ja vanhemmat vaatii ja valittaa, tuodaan lomilla ja vapaapäivinä hoitoon, kun pitää olla omaa aikaa. Päiväuniakaan ei saa nukkua kun vartin, että illalla kullanmurut saadaan petiin seiskalta jotta saadaan taas sitä omaa aikaa. Älkää tehtö niitä tenava, kun se on niin raskasta niiden kanssa olla!!
Tässäpä se kaikki jo tulikin, ei lisättävää!
Olen Seuren sijainen. Minulla on useita päiväkoteja Helsingissä. Tämä "meidän Minna/Kalle ei saa nukkua kuin 15-30min." On todella huolestuttavasti lisääntynyt. Viimeksi viime viikolla olin koillisella alueella 3-4 vuotiaiden ryhmässä, jossa kahdeksalla (!!) lapsella oli tämä rajoitus. Tämä on lähes lastensuojeluasiat, ottaen huomioon että pienet lapset ovat 8-9 tuntia päivässä järkyttävässä metelissä ja levottomuudessa. Tähän pitäisi viranomaisten puuttua. Ah, unohdin tästä ne pienet lapset, jotka eivät saa nukkua vanhempien käskystä ollenkaan.
Olen Seuren sijainen. Minulla on useita päiväkoteja Helsingissä. Tämä "meidän Minna/Kalle ei saa nukkua kuin 15-30min." On todella huolestuttavasti lisääntynyt. Viimeksi viime viikolla olin koillisella alueella 3-4 vuotiaiden ryhmässä, jossa kahdeksalla (!!) lapsella oli tämä rajoitus. Tämä on lähes lastensuojeluasiat, ottaen huomioon että pienet lapset ovat 8-9 tuntia päivässä järkyttävässä metelissä ja levottomuudessa. Tähän pitäisi viranomaisten puuttua. Ah, unohdin tästä ne pienet lapset, jotka eivät saa nukkua vanhempien käskystä ollenkaan.
- - -
Otit esiin todella tärkeän asian . Olen itse ollut aikoinaan myös sijaistanut yhdessä (yksityisessä ketju) päiväkodissa missä hoitaja maalarinteipillä laittoi merkinnän -> 15 min -- lapsen sängyn päätyyn. Kun se lapsi oli just rauhoittunut ja nukahtanut niin tasan 15 minuuttia ja hoitaja nosti ylös petistä. Muut sai jäädä lepäilemään ja tämä yksi herätettiin väkisin ja vietiin leikkimään kai toiseen tilaan.
Vieläkin muistan kuinka se lapsi itki väsynyttä itkua ja hoiperteli kai loppupäivän väsymyksestä sekaisin. Lapsen äiskä tenttasi ekana (ei suinkaan miten päivä meni oliko kivaa vaan..) että ette kai antaneet nukkua yli 15 minsaa -ja sitten tyytyväinen hymy kun kuuli että hoitaja tehnyt kuten käskettiin ettei lapsi vaan valvo illalla.
Sanoin myös silloin sille hoitajalle, että tuo näyttää väärältä toiminnalta. Hoitaja sanoi että vanhemmat haluaa valvottaa sitä. kun lapsi ei muuten nuku illalla kotona.
---- Olen Seuren sijainen. Minulla on useita päiväkoteja Helsingissä. Tämä "meidän Minna/Kalle ei saa nukkua kuin 15-30min." On todella huolestuttavasti lisääntynyt. Viimeksi viime viikolla olin koillisella alueella 3-4 vuotiaiden ryhmässä, jossa kahdeksalla (!!) lapsella oli tämä rajoitus. Tämä on lähes lastensuojeluasiat, ottaen huomioon että pienet lapset ovat 8-9 tuntia päivässä järkyttävässä metelissä ja levottomuudessa. Tähän pitäisi viranomaisten puuttua. Ah, unohdin tästä ne pienet lapset, jotka eivät saa nukkua vanhempien käskystä ollenkaan.----
Tuo on niin järkyttävää! Miksi varhaiskasvattajat suostuu tuollaiseen?
-----huolehtiiko vanhemmat kunnolla lapsistaan joulujuhlassa? Ei eivät huolehdi, usein jäävät juttelemaan keskenään ja lapset juoksee ympäri päiväkotia valvomatta ja tekevät mitä huvittaa.-----
Huolehtikaa lapsista joulujuhlassa, hyvät vanhemmat ja huoltajat. Siellä ei tule antaa juoksennella missä sattuu ja repiä koristeita ja ....ja...ja...
Kevätjuhlassakin aina osa ei piittaa pätkääkään missä lapsensa ovat ja mitä tekemässä.
. . . useita päiväkoteja Helsingissä. Tämä "meidän Minna/Kalle ei saa nukkua kuin 15-30min." On todella huolestuttavasti lisääntynyt. Viimeksi viime viikolla olin koillisella alueella 3-4 vuotiaiden ryhmässä, jossa kahdeksalla (!!) lapsella oli tämä rajoitus. Tämä on lähes lastensuojeluasiat, ottaen huomioon että pienet lapset ovat 8-9 tuntia päivässä järkyttävässä metelissä ja levottomuudessa. Tähän pitäisi viranomaisten puuttua. Ah, unohdin tästä ne pienet lapset, jotka eivät saa nukkua vanhempien käskystä ollenkaan...
Miksi alan ammattilaiset, koulutetut varhaiskasvattajat sallivat tämän? Eivät kai vanhemmat marssi yhteenkään päiväkotiin sanelemaan toiminta-ohjeita? Päiväkodin johtaja asettaa arjen toiminta-ohjeet, eivät kai vanhemmat marssi sinne käskyttämään.
Tuossa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
. . . useita päiväkoteja Helsingissä. Tämä "meidän Minna/Kalle ei saa nukkua kuin 15-30min." On todella huolestuttavasti lisääntynyt. Viimeksi viime viikolla olin koillisella alueella 3-4 vuotiaiden ryhmässä, jossa kahdeksalla (!!) lapsella oli tämä rajoitus. Tämä on lähes lastensuojeluasiat, ottaen huomioon että pienet lapset ovat 8-9 tuntia päivässä järkyttävässä metelissä ja levottomuudessa. Tähän pitäisi viranomaisten puuttua. Ah, unohdin tästä ne pienet lapset, jotka eivät saa nukkua vanhempien käskystä ollenkaan...
Miksi alan ammattilaiset, koulutetut varhaiskasvattajat sallivat tämän? Eivät kai vanhemmat marssi yhteenkään päiväkotiin sanelemaan toiminta-ohjeita? Päiväkodin johtaja asettaa arjen toiminta-ohjeet, eivät kai vanhemmat marssi sinne käskyttämään.
Tuossa ei ole mitään järkeä.
Hyvä kysymys! Miksi tämä sallitaan? Voisiko joku asiasta tietävä kertoa?
Kysymys tietäjille. Ryhmässä aggressiivinen lapsi. Toinen lapsi varoo ja pelkää aggressiivista lasta. Kaikki "tuki ja ymmärrys" menee aggressiivisella lapselle. Pelokasta vaan kannustetaan rohkeammaksi. Miettikää itse omalla työpaikalla jos olisi samanlainen tilanne! Sanotaan, että traumatisoituneen ei pitäisi joutua kohtaamaan trauman aiheuttajaa yhtään sietokykyään pidemmälle. Miksi tähänkään ei saada mitään muutosta.
Miten porukalla meni joulujuhla? Alan itse olla aivan loppu tähänkin:Toivoisin työntekijänä, että kaikki tällainen ylimääräinen karsittaisiin pois ainakin siihen asti että normaali arki saadaan varhaiskasvatuskessa rullaamaan. On todella kurjaa että joulustressi on monella ihan vapaa-ajallakin ja siihen päälle pitää töissä esittää, että asiat on niin hyvin, että kyllä meillä riittää ylimääräistä energiaa ja aikaa joulujuhlan järjestämiseen.
Ja huolehtiiko vanhemmat kunnolla lapsistaan joulujuhlassa? Ei eivät huolehdi, usein jäävät juttelemaan keskenään ja lapset juoksee ympäri päiväkotia valvomatta ja tekevät mitä huvittaa.